OA-50 på vägg?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Skorpio
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 2008-11-03
Ort: Aarhus

OA-50 på vägg?

Inläggav Skorpio » 2022-11-06 14:40

Har et rum hvor jeg ikke kan komme langt nok væk fra mine OA-50 og dermed opnå ret højde på lydbilledet. Inspireret af både OA-58 og Larsen, tænker jeg at jeg kunne montere dem på vägg? Som udgangspunkt hævet ca. 20-30cm fra gulv.

Er der nogen der har erfaring med det?
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA-50 på vägg?

Inläggav juanth » 2022-11-06 19:10

20-30 cm från golv kan nog fungera ganska bra.
Högre upp så får du mer och mer off-axis och något mindre stöd i basen från golvet men prova och se hur du upplever dem.

Det kommer att dyka upp grymma uppgraderingar (av entusiaster) till OA50 inom kort. Det är då med SB Acoustics SB17NBAC (4ohm) och SB Acoustics SB26ADC som diskant. Det är ett par extremt prisvärda element med distorsionssiffror i världsklass. Håll utkik på faktiskt.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA-50 på vägg?

Inläggav distad » 2022-11-06 20:48

:D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA-50 på vägg?

Inläggav Kermit116 » 2022-11-06 23:32

Fördelen med nuvarande höjd och OA-50 Gen1 med stålhuv är att om man har party och många gäster och ont om stolar så kan ju någon få sitta på dom och det missar man helt om man höjer dom eller sätter dom på vägg.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA-50 på vägg?

Inläggav avr7000 » 2022-11-06 23:39

Skorpio skrev:Har et rum hvor jeg ikke kan komme langt nok væk fra mine OA-50 og dermed opnå ret højde på lydbilledet. Inspireret af både OA-58 og Larsen, tænker jeg at jeg kunne montere dem på vägg? Som udgangspunkt hævet ca. 20-30cm fra gulv.

Er der nogen der har erfaring med det?


Inte utan problem om du inte ändrar filter...

Titta på skillnaderna i filter till orginal OA51 och OA52, samma element men den ena (OA52) har både golv och väggstöd...

Bild

OA51 har dubbelt så stor spole för att korrigera för baffelstegs-drop i SPL och en dämpad diskant för att möta upp i rätt nivå för den större spolen.
OA52 har både vägg och golv som "stöd" och behöver inte denna justering av tonkurvan (baffelsteg) på samma sätt.

Höjer du OA50 lådan kommer de att låta för ljust.

Det sista en Carlssonhögtalare (någon av standardvarianterna) behöver är att låta ljusare.....


Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA-50 på vägg?

Inläggav distad » 2022-11-07 15:39

Har ju själv testat sådant med olika stora stativhögtalare att de låter olika i basen beroende på vilken höjd de hamnar på... :oops:
Så då behövs det ändringar i filtret till det också, tänker då på mina OA50. Man få väl testa hur ljudbild blir och efteråt ändra i filtret. Eller räkna ut vad som behövs "om" de ska "lägga" ut samma ljudbild som ett par OA51, vilken höjd beroende på vilken vinkel som skiljer mellan OA50 och OA51 där elementen sitter, vet ej vad som skiljer mellan dessa. För jag har tänkt att labba med höjden även om det inte är "godkänt" av en del för att höra hur jag upplever ljudbilden för jag sitter inte i enbart mörker och lyssnar. Men kan man räkna ut ett färdig höjd för det så kan man ju fixa det i filtret ifrån början = blir mycket enklare.
Hade inte tänkt tala om detta innan så det var ju jättebra att detta kom fram, tack Stefan. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OA-50 på vägg?

Inläggav Calleberg » 2022-11-07 16:34

Testa först, modda sen.
Skit i vad som är "godkänt" av några gråhåriga gubbar på internet :D

You do you, bro! :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Skorpio
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 2008-11-03
Ort: Aarhus

Re: OA-50 på vägg?

Inläggav Skorpio » 2022-11-07 18:32

Tak for gode svar, jeg vil prøve forskellige højder og lytte...

Spændende med en snarlig opgradering :D
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA-50 på vägg?

Inläggav hifikg » 2022-11-07 19:31

FBK skrev:Har ju själv testat sådant med olika stora stativhögtalare att de låter olika i basen beroende på vilken höjd de hamnar på... :oops:
Så då behövs det ändringar i filtret till det också, tänker då på mina OA50. Man få väl testa hur ljudbild blir och efteråt ändra i filtret. Eller räkna ut vad som behövs "om" de ska "lägga" ut samma ljudbild som ett par OA51, vilken höjd beroende på vilken vinkel som skiljer mellan OA50 och OA51 där elementen sitter, vet ej vad som skiljer mellan dessa. För jag har tänkt att labba med höjden även om det inte är "godkänt" av en del för att höra hur jag upplever ljudbilden för jag sitter inte i enbart mörker och lyssnar. Men kan man räkna ut ett färdig höjd för det så kan man ju fixa det i filtret ifrån början = blir mycket enklare.
Hade inte tänkt tala om detta innan så det var ju jättebra att detta kom fram, tack Stefan. :)


Tittar du i min medlemstråd hittar du en bild på ett par OA52 som är högt placerade. Ja, på olika höjd t o m, så vem vet vad som är "godkänt" :) Hur det lät? Ja, vad tror du? Världens bästa högtalare knäcker man inte med en dålig placering!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA-50 på vägg?

Inläggav distad » 2022-11-07 21:53

Calleberg skrev:Testa först, modda sen.
Skit i vad som är "godkänt" av några gråhåriga gubbar på internet :D

You do you, bro! :mrgreen:

Du vet, de här gråhåriga gubbarna får man inte reta upp för mycket.... 8O Det kan gå illa då.... :? Bäst de inte läst i Ormoljans topplista tråden vad jag tänkt testa och ha på mina OA50.... 8O :lol: :D Tänk dig en bild på det i en Carlsson tråd, jisses säger bara jag... då ska du se vad de "gråhåriga gubbarna" kommer göra.... Nog bäst att ha dörren låst annars kommer högtalarna bli räddade av "äkta" Carlsson folk om jag tokar till det för mycket.
Kanske ska hålla låg profil... :oops:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OA-50 på vägg?

Inläggav Calleberg » 2022-11-07 22:08

FBK skrev:
Calleberg skrev:Testa först, modda sen.
Skit i vad som är "godkänt" av några gråhåriga gubbar på internet :D

You do you, bro! :mrgreen:

Du vet, de här gråhåriga gubbarna får man inte reta upp för mycket.... 8O Det kan gå illa då.... :? Bäst de inte läst i Ormoljans topplista tråden vad jag tänkt testa och ha på mina OA50.... 8O :lol: :D Tänk dig en bild på det i en Carlsson tråd, jisses säger bara jag... då ska du se vad de "gråhåriga gubbarna" kommer göra.... Nog bäst att ha dörren låst annars kommer högtalarna bli räddade av "äkta" Carlsson folk om jag tokar till det för mycket.
Kanske ska hålla låg profil... :oops:


Om du inte berättar det för någon kan du säkert gömma en 32w4878 i uppallningen av dina ortoakustiska vidunder, blir ju som en korttjock Larsson då juh! Kommer säkert hjälpa något lite mot ev. "tunnhet" :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA-50 på vägg?

Inläggav distad » 2022-11-07 22:55

Calleberg skrev:
FBK skrev:
Calleberg skrev:Testa först, modda sen.
Skit i vad som är "godkänt" av några gråhåriga gubbar på internet :D

You do you, bro! :mrgreen:

Du vet, de här gråhåriga gubbarna får man inte reta upp för mycket.... 8O Det kan gå illa då.... :? Bäst de inte läst i Ormoljans topplista tråden vad jag tänkt testa och ha på mina OA50.... 8O :lol: :D Tänk dig en bild på det i en Carlsson tråd, jisses säger bara jag... då ska du se vad de "gråhåriga gubbarna" kommer göra.... Nog bäst att ha dörren låst annars kommer högtalarna bli räddade av "äkta" Carlsson folk om jag tokar till det för mycket.
Kanske ska hålla låg profil... :oops:


Om du inte berättar det för någon kan du säkert gömma en 32w4878 i uppallningen av dina ortoakustiska vidunder, blir ju som en korttjock Larsson då juh! Kommer säkert hjälpa något lite mot ev. "tunnhet" :)

korttjock Larsson :mrgreen: :lol: Korttjock (Larson)Carlsson OA50.SB 8) Med det som står i den andra tråden... 8O :D :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA-50 på vägg?

Inläggav distad » 2023-01-21 04:25

Skorpio titta i denna tråd. viewtopic.php?f=17&t=73553 Jag ska också ha mina högre upp.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA-50 på vägg?

Inläggav avr7000 » 2023-01-22 22:39

Någon skulle ju kunna mäta vad som händer med basåtergivning om man höjer 10 cm, 20 cm, 30 cm , 40 cm etc.
Sedan får man lite andra problem med svacka och golvreflex.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster