OA 5xx.XXL aka Storebror

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav MagnusÖstberg » 2023-05-13 14:24

Ja, både Stefan och Magnus (det var hemma hos honom vi var) ställde till det lite för mig. Skulle egentligen lyssna lite på hur mina T34A funkar i OA51, men det blev beställning av fyra Purifielement efter det besöket. Och sedan kom dina burkar rakt i famnen.


Chris71 skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Chris71 skrev:
Kul att du gillar Boombox experimentet som tog en oväntat riktning, ryktet säger att min inkörsport i OA träsket eventuellt pryder en vägg i ditt hus så det är ju oxå ett lustigt sammanträffande.


De står i källaren. Väggen de kommer pryda är numera husets enda vägg som inte ör mer än bredspacklade.

Om livet är gott kommer det blir Purifi av det hela.


Så kan det gå om Stefan fått dema lite, sitter spänt och väntat på ett par 6,5 alu och 5,5 papp för att experimentera lite.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3618
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav juanth » 2023-05-13 15:15

MagnusÖstberg skrev:
juanth skrev:
MagnusÖstberg skrev:Kan ju flika in att oavsett herrarna anser att det finns mer att skruva på här, så är dessa en vansinnig fröjd att lyssna på.

De där sb15nbac elementen är verkligen trevliga och gifter sig med konceptet skoningslöst!


De (OA50xxl) behöver snyggas till lite till det yttre. I övrigt så är de nog klara.
Och som du säger så tycker även jag att de är riktigt lyckade. Mycket kul projekt ihop med Chris71 :)


Ja, lyckade är ett understatement faktiskt.

Kommer ploppa in ett par SB17nbac i OD11 i liknande, men mycket högre koncept. Piedestal med Bremenbas. Ett par basar sådana är strax på väg norrut förövrigt.


Spännande!
Nu kanske du har SB17NBAC redan men…skulle råda dig att köra på SB15NBAC istället. Dess tonkurva och hur de lyckats skjuta uppbrytningen ända till 9khz gör den vassare. Kolla uppförandet 500-2000 Hz
SB17 är mycket bra men SB15 är än bättre.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav MagnusÖstberg » 2023-05-13 17:12

juanth skrev:Spännande!
Nu kanske du har SB17NBAC redan men…skulle råda dig att köra på SB15NBAC istället. Dess tonkurva och hur de lyckats skjuta uppbrytningen ända till 9khz gör den vassare. Kolla uppförandet 500-2000 Hz
SB17 är mycket bra men SB15 är än bättre.


Har 4 på hyllan, och diskanter som fixar delningen och energikurvan. De kommer köras som surrar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26671
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav hifikg » 2023-05-13 19:12

OA51-N är helt fantastiska på en del musik. Just nu har jag Lunds Studentkör på besök. En BIS-inspelning med otrolig realism. Bara OA52.2 kan låta bättre o då pratar vi marginaler som kanske kräver tre decenniers inlyssning! Kan lugnt rekommendera OA51N till nybörjaren!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav MagnusÖstberg » 2023-05-13 21:37

Säkert bra, men vi kanske skall sluta spamma tråden nu - den handlar om ett smått magiskt koncept som inte har så mycket att göra med oa51 och dess varianter :D

hifikg skrev:OA51-N är helt fantastiska på en del musik. Just nu har jag Lunds Studentkör på besök. En BIS-inspelning med otrolig realism. Bara OA52.2 kan låta bättre o då pratar vi marginaler som kanske kräver tre decenniers inlyssning! Kan lugnt rekommendera OA51N till nybörjaren!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav distad » 2023-05-14 00:37

hifikg skrev:OA51-N är helt fantastiska på en del musik. Just nu har jag Lunds Studentkör på besök. En BIS-inspelning med otrolig realism. Bara OA52.2 kan låta bättre o då pratar vi marginaler som kanske kräver tre decenniers inlyssning! Kan lugnt rekommendera OA51N till nybörjaren!

:mrgreen: :lol: till nybörjaren.... 8O De råkar faktiskt låta bättre än 52.2, men inte i dina öron... ja jag vet. :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Chris71 » 2023-05-14 09:25

hifikg skrev:OA51-N är helt fantastiska på en del musik. Just nu har jag Lunds Studentkör på besök. En BIS-inspelning med otrolig realism. Bara OA52.2 kan låta bättre o då pratar vi marginaler som kanske kräver tre decenniers inlyssning! Kan lugnt rekommendera OA51N till nybörjaren!


KG det är inte utan avund jag läser om din kärlek till OA52, mina föräldrar blev otroligt nöjda med de 52.SB som jag lämnade hos dem för några månader sedan och plötsligt så var musik och HiFi intresset återuppväckt.
Du får gärna spamma mina trådar med OA kärlek det är ju Faktiskt just Faktiskt som gjort att det tog så lång tid att släppa stig över tröskeln men anledning till att jag till slut gjorde det.

Mina vägar med Juanth korsades långt innanjag började mixtra med OA och trots att han förmodligen hade ett par 51.N redan då som han spelade på så om det att dröja till den där akustisk trista lägenheten innan mitt intresse väcktes.

De muterade OA.50 som vi kallar storebror är ju egentligen bara en otroligt lycklig slump av flera saker,

2 medelålders män med nån slags ojämn energikurva, en duktig säljare på HiFi-kit som pratade sig varm om en bas, en miniDSP flex, lång torktid, billig trött svart OA50 hos en person som snart skulle få sina INO högtalare mm.

Så medans jag satt där uppe i stugan och väntade på att limmade saker skulle torka så fördrev jag tiden med att bygga den där jättelilla baslådan som faktiskt skulle räcka om man läste vad SB skrev, att det inte fick plats något basrör var ju inte konstig när elementet knappt fick plats var ju inte konstigt så där kom slavbasarna in.
Volymen i basen var fortfarande liten så jag valde att låna lite från den "vanliga" högtalaren så därför blev det naturligt att stoppa in ett mindre element i den nu halverade lådan, bas hade jag ju så att det räckte, och sen kröntes anrättningen av den lilla billiga och bra SB diskanten.

Hela detta spex hade ju aldrig någon ambition på att bli något Carlssonskt eller ens OA-igt, det var ju en boombox.

Men sen hände ju just det där som inte gick att förutse, placerad i ett rum hos någon som verkligen har mätt och känner sitt rum och dessutom precis fått en ny leksak där man kan bygga och modulera aktiva filter hur smidigt som helst. Vid inkoppling så upptäcktes det att basen inte bara var kapabel och stark utan oxå placerad så att den faktiskt rensade undan en del tidiga besvärliga reflexer, dessutom så var det inte alls ogynnsamt för resten av registret att komma upp 30cm från golvet utan tvärt om, att mellanbasen nu mer fick vara mellan och inte behövde försöka vara så mycket bas var ju kanon för den lilla 5tums NBAC'n.
Efter ett hästjobb med filterknåp från Juanth så stod plötsligt något väldigt annorlunda där, men det uppvisade en tydlig släktskap med originalet då hela idén med att fungera i möblerade rum var bevarad, att den fortfarande stod kvar och spelade månader efter att den tillfälligt lämnats där och att en inbiten OA pulare som Juanth skaffat sig ett par egna OA50 som platform för framtida experiment säger en del.

Många andra människor har sagt mycket trevligt om dessa burkar, folk som har betydligt mycket med Carlsson i huvudet och mer historia med olika OA varianter, jag tänker inte ta så mycket ära än för den vilda iden och bristen på vett som gjorde att den förverkligades, resten skyller jag på omständigheter och stöd från andra.
Men i din värld av välljud så tror jag att detta kanske är väldigt nära vad du faktiskt föredrar, om jag inte minns fel så står det 2st B-50,70 från Audio-Pro och levererar den lägsta oktaven väldigt ansträngt efter golvet och sen kommer de kvinnliga vokalisternas röster från perfekta mellanregister signerade Peter W eller rumsintegrerat av Stig C, Storebror är helt enkelt din sista perfekta OA högtalen för dig, fast den inte funnits förrän nu.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav distad » 2023-05-14 16:12

OA 5xx.XXL aka Storebror är den bästa av alla Carlsson byggen. :!: 2a.a kommer OA51.N.3: kommer OA52.N 4: kommer OA52.3 5 kommer OA52.2 Men om jag fick ändra lite i OA52.2 så skulle de få N diskanten istället och då skulle det bli hårt om 3: plats.... :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav distad » 2023-05-15 14:37

FBK skrev:OA 5xx.XXL aka Storebror är den bästa av alla Carlsson byggen. :!: 2a.a kommer OA51.N.3: kommer OA52.N 4: kommer OA52.3 5 kommer OA52.2 Men om jag fick ändra lite i OA52.2 så skulle de få N diskanten istället och då skulle det bli hårt om 3: plats.... :?

Och så är det så alla vet inkl. hifikg. :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav distad » 2023-05-16 12:51

FBK skrev:
FBK skrev:OA 5xx.XXL aka Storebror är den bästa av alla Carlsson byggen. :!: 2a.a kommer OA51.N.3: kommer OA52.N 4: kommer OA52.3 5 kommer OA52.2 Men om jag fick ändra lite i OA52.2 så skulle de få N diskanten istället och då skulle det bli hårt om 3: plats.... :?

Och så är det så alla vet inkl. hifikg. :mrgreen:

Ingen kommentar på det ?, bra att alla håller med. :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav paa » 2023-05-17 16:31

juanth skrev:
MagnusÖstberg skrev:
juanth skrev:
De (OA50xxl) behöver snyggas till lite till det yttre. I övrigt så är de nog klara.
Och som du säger så tycker även jag att de är riktigt lyckade. Mycket kul projekt ihop med Chris71 :)


Ja, lyckade är ett understatement faktiskt.

Kommer ploppa in ett par SB17nbac i OD11 i liknande, men mycket högre koncept. Piedestal med Bremenbas. Ett par basar sådana är strax på väg norrut förövrigt.


Spännande!
Nu kanske du har SB17NBAC redan men…skulle råda dig att köra på SB15NBAC istället. Dess tonkurva och hur de lyckats skjuta uppbrytningen ända till 9khz gör den vassare. Kolla uppförandet 500-2000 Hz
SB17 är mycket bra men SB15 är än bättre.

Jag vet inte om sanningskommissionen tillåter denna kommentar, men det skulle varit spännande att prova SB15 i ett par Rondo!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26671
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav hifikg » 2023-05-17 16:55

FBK skrev:
FBK skrev:
FBK skrev:OA 5xx.XXL aka Storebror är den bästa av alla Carlsson byggen. :!: 2a.a kommer OA51.N.3: kommer OA52.N 4: kommer OA52.3 5 kommer OA52.2 Men om jag fick ändra lite i OA52.2 så skulle de få N diskanten istället och då skulle det bli hårt om 3: plats.... :?

Och så är det så alla vet inkl. hifikg. :mrgreen:

Ingen kommentar på det ?, bra att alla håller med. :D


Tro på vad du vill :)
Växlar mellan 51N o 52.2 på kvällarna nu och jag hör vilka som är skapade av Salig Stig.
En alldeles särskild symbios uppstår när Erik Anderssons 300B-förstärkare får förse konerna med lagom mycket ström. Speciellt när det strömmande ljudet passerar Den Vackraste. En anläggning som ytterst få kommer att få njuta av, så jag är glad att många blir nöjda med de surrogat som tillhandahålls på marknaden. De vet ju inte bättre.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3618
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav juanth » 2023-05-17 19:40

paa skrev:
juanth skrev:
MagnusÖstberg skrev: :wink:

Ja, lyckade är ett understatement faktiskt.

Kommer ploppa in ett par SB17nbac i OD11 i liknande, men mycket högre koncept. Piedestal med Bremenbas. Ett par basar sådana är strax på väg norrut förövrigt.


Spännande!
Nu kanske du har SB17NBAC redan men…skulle råda dig att köra på SB15NBAC istället. Dess tonkurva och hur de lyckats skjuta uppbrytningen ända till 9khz gör den vassare. Kolla uppförandet 500-2000 Hz
SB17 är mycket bra men SB15 är än bättre.

Jag vet inte om sanningskommissionen tillåter denna kommentar, men det skulle varit spännande att prova SB15 i ett par Rondo!


Ja det tror jag är en bra idé.
Hmm, undrar vem som har ett par Rondo och dessutom tillgång till SB15? :wink:

Chris kanske känner någon?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Chris71 » 2023-05-17 21:23

paa skrev:
juanth skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Ja, lyckade är ett understatement faktiskt.

Kommer ploppa in ett par SB17nbac i OD11 i liknande, men mycket högre koncept. Piedestal med Bremenbas. Ett par basar sådana är strax på väg norrut förövrigt.


Spännande!
Nu kanske du har SB17NBAC redan men…skulle råda dig att köra på SB15NBAC istället. Dess tonkurva och hur de lyckats skjuta uppbrytningen ända till 9khz gör den vassare. Kolla uppförandet 500-2000 Hz
SB17 är mycket bra men SB15 är än bättre.

Jag vet inte om sanningskommissionen tillåter denna kommentar, men det skulle varit spännande att prova SB15 i ett par Rondo!


Som nära vän till sanningskommissionären själv så har jag från en säker källa att det kanske redan till sommaren kommer bedrivas en mindre fältstudie där en SB15 och en Purifi 5.25 kommer testas tillsammans med bliesma i ett par Rondo 42.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Maarten » 2023-05-17 22:20

juanth skrev:
MagnusÖstberg skrev:
juanth skrev:
De (OA50xxl) behöver snyggas till lite till det yttre. I övrigt så är de nog klara.
Och som du säger så tycker även jag att de är riktigt lyckade. Mycket kul projekt ihop med Chris71 :)


Ja, lyckade är ett understatement faktiskt.

Kommer ploppa in ett par SB17nbac i OD11 i liknande, men mycket högre koncept. Piedestal med Bremenbas. Ett par basar sådana är strax på väg norrut förövrigt.


Spännande!
Nu kanske du har SB17NBAC redan men…skulle råda dig att köra på SB15NBAC istället. Dess tonkurva och hur de lyckats skjuta uppbrytningen ända till 9khz gör den vassare. Kolla uppförandet 500-2000 Hz
SB17 är mycket bra men SB15 är än bättre.

Mja, tycker nog att de 2 dB högre känslighet samt 44% högre luftpumpningskapacitet och 20% högre effekttålighet som sb17nbac ger vs sb15nbac är mer värt än möjlighet till ca 300 Hz högre delningsfrekvens för den senare.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Chris71 » 2023-05-17 23:23

Maarten skrev:
juanth skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Ja, lyckade är ett understatement faktiskt.

Kommer ploppa in ett par SB17nbac i OD11 i liknande, men mycket högre koncept. Piedestal med Bremenbas. Ett par basar sådana är strax på väg norrut förövrigt.


Spännande!
Nu kanske du har SB17NBAC redan men…skulle råda dig att köra på SB15NBAC istället. Dess tonkurva och hur de lyckats skjuta uppbrytningen ända till 9khz gör den vassare. Kolla uppförandet 500-2000 Hz
SB17 är mycket bra men SB15 är än bättre.

Mja, tycker nog att de 2 dB högre känslighet samt 44% högre luftpumpningskapacitet och 20% högre effekttålighet som sb17nbac ger vs sb15nbac är mer värt än möjlighet till ca 300 Hz högre delningsfrekvens för den senare.


Det är nog så relevant i en 2-vägs konstruktion det kan jag hålla med om men om man tänker sig att man främst vill ha trevlig mellan och inte behöver så mycket bas så blir det lite omvända världen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav paa » 2023-05-19 23:44

Chris71 skrev:
paa skrev:
juanth skrev:
Spännande!
Nu kanske du har SB17NBAC redan men…skulle råda dig att köra på SB15NBAC istället. Dess tonkurva och hur de lyckats skjuta uppbrytningen ända till 9khz gör den vassare. Kolla uppförandet 500-2000 Hz
SB17 är mycket bra men SB15 är än bättre.

Jag vet inte om sanningskommissionen tillåter denna kommentar, men det skulle varit spännande att prova SB15 i ett par Rondo!


Som nära vän till sanningskommissionären själv så har jag från en säker källa att det kanske redan till sommaren kommer bedrivas en mindre fältstudie där en SB15 och en Purifi 5.25 kommer testas tillsammans med bliesma i ett par Rondo 42.

Kan det bli en tråd på faktiskt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3618
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav juanth » 2023-05-20 00:28

Maarten skrev:
juanth skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Ja, lyckade är ett understatement faktiskt.

Kommer ploppa in ett par SB17nbac i OD11 i liknande, men mycket högre koncept. Piedestal med Bremenbas. Ett par basar sådana är strax på väg norrut förövrigt.


Spännande!
Nu kanske du har SB17NBAC redan men…skulle råda dig att köra på SB15NBAC istället. Dess tonkurva och hur de lyckats skjuta uppbrytningen ända till 9khz gör den vassare. Kolla uppförandet 500-2000 Hz
SB17 är mycket bra men SB15 är än bättre.

Mja, tycker nog att de 2 dB högre känslighet samt 44% högre luftpumpningskapacitet och 20% högre effekttålighet som sb17nbac ger vs sb15nbac är mer värt än möjlighet till ca 300 Hz högre delningsfrekvens för den senare.


Jag räknar med att 2-vägaren oavsett vilka element som används bör kompletteras med basstöd och då är SB15 ett bättre val, särskilt när det gäller spridning och den fina tonkurvan i mellanregistret.
Men visst, om den ska stå för sig själv så kan man argumentera som du gör Maarten.

Det finns säkert goda anledningar till att du har valt bort faktiskt för en tid men jag hoppas verkligen att du kommer åter.
Du saknas redan.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Chris71 » 2023-05-20 18:12

Jag smider en djävulsk plan,

Då jag är skyldiga en del människor en allmän förevisning av Storebror som jag lovat någon gång och även känner ett visst ansvar att bistå den som så generöst låtit dessa få vara inneboende så länge att få lite assistans inför en stundande flytt, så nu smider jag ett turné schema.

Spelning på Storebror + någon slags vägg OA hos de trevliga vännerna på HiFi kit, sen vore det ju någon slags poetisk rättvisa ifall hifikg gästade oss annars så får jag väl själv lassa i lådorna i bilen och höra upp dem till bunkern, bara för att se hur jobbigt det skulle vara för honom att få umgås med storebror i någon vecka eller 3, Aktivt delat med NAD som hanterar basen och några glödlampor från Perka som får ta hand om de skira rösterna från kvinnliga vokalister.

Jag skulle våga sätta ett elefantöra av den större storleken på att han skulle få krama sina 52:or så att knogarna vitnar för att inte uttrycka en tydlig kärlek till dessa Frankenstiens monster som sjunger klarare än ett par 52:or med ett fundament som får B2.50 att verka oskyldiga, på det hela taget en högtalare som hifikg själv skulle bygga den om han sysslat med sådant.

Datum kommer inom kort

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26671
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav hifikg » 2023-05-20 18:33

Hmm... kan nog masa mig till Hifi-Kit i närtid, har lite leveranser till Stockholm snart. Tror jag.
2xB2.70 har jag som basstöd, när jag använder sådant. Just nu kör jag rör och inget basstöd.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav distad » 2023-05-21 13:28

hifikg skrev:
FBK skrev:
FBK skrev:Och så är det så alla vet inkl. hifikg. :mrgreen:

Ingen kommentar på det ?, bra att alla håller med. :D


Tro på vad du vill :)
Växlar mellan 51N o 52.2 på kvällarna nu och jag hör vilka som är skapade av Salig Stig.
En alldeles särskild symbios uppstår när Erik Anderssons 300B-förstärkare får förse konerna med lagom mycket ström. Speciellt när det strömmande ljudet passerar Den Vackraste. En anläggning som ytterst få kommer att få njuta av, så jag är glad att många blir nöjda med de surrogat som tillhandahålls på marknaden. De vet ju inte bättre.

Återkom med växlingen mellan 51N o 52.2 när du har rätt förutsättningar, dvs dämpplatta till OA51.N som ingen normal människa skulle missa vid en "seriös jämförelse" :roll: Det är ju nästan lika dumt som jag ska ha Carlsson högtalare, men inga mattor på golvet.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26671
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav hifikg » 2023-05-21 13:50

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Ingen kommentar på det ?, bra att alla håller med. :D


Tro på vad du vill :)
Växlar mellan 51N o 52.2 på kvällarna nu och jag hör vilka som är skapade av Salig Stig.
En alldeles särskild symbios uppstår när Erik Anderssons 300B-förstärkare får förse konerna med lagom mycket ström. Speciellt när det strömmande ljudet passerar Den Vackraste. En anläggning som ytterst få kommer att få njuta av, så jag är glad att många blir nöjda med de surrogat som tillhandahålls på marknaden. De vet ju inte bättre.

Återkom med växlingen mellan 51N o 52.2 när du har rätt förutsättningar, dvs dämpplatta till OA51.N som ingen normal människa skulle missa vid en "seriös jämförelse" :roll: Det är ju nästan lika dumt som jag ska ha Carlsson högtalare, men inga mattor på golvet.


Det är inte så dumt det heller. Jag spelade utan mattor i flera år. Skönare med mattor, särskilt när jag lyssnar barfota över hela kroppen :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav MagnusÖstberg » 2023-06-07 03:20

juanth skrev:
Maarten skrev:
juanth skrev:
Spännande!
Nu kanske du har SB17NBAC redan men…skulle råda dig att köra på SB15NBAC istället. Dess tonkurva och hur de lyckats skjuta uppbrytningen ända till 9khz gör den vassare. Kolla uppförandet 500-2000 Hz
SB17 är mycket bra men SB15 är än bättre.

Mja, tycker nog att de 2 dB högre känslighet samt 44% högre luftpumpningskapacitet och 20% högre effekttålighet som sb17nbac ger vs sb15nbac är mer värt än möjlighet till ca 300 Hz högre delningsfrekvens för den senare.


Jag räknar med att 2-vägaren oavsett vilka element som används bör kompletteras med basstöd och då är SB15 ett bättre val, särskilt när det gäller spridning och den fina tonkurvan i mellanregistret.
Men visst, om den ska stå för sig själv så kan man argumentera som du gör Maarten.

Det finns säkert goda anledningar till att du har valt bort faktiskt för en tid men jag hoppas verkligen att du kommer åter.
Du saknas redan.


Så ja pojkar, båda är ett förträffligt element, men tre saker talar för det större:

- Jag har dem
- De skall klara sig helt på egen hand vid behov
- Jag slipper böka med baffeln

Just nu väntar jag på braskaminen så jag vet hur vi kan möblera. Under tiden byggde jag ett arbetsbord att kunna bygga högtalare på. Ett ekbord och två IKEA Kallaxbokhyllor köptes på annons och offrades för det här mästerverket på 90x157cm :D

Der gav mig också 16 förvaringsboxar och tillsammans med 6 hjul från Biltema kan skapelsen rullas fram så jag har arbetsutrymme runt om.

IMG_4863.jpeg
Arbetsbord2
IMG_4863.jpeg (161.84 KiB) Visad 2455 gånger

IMG_4864.jpeg
Arbetsbord1
IMG_4864.jpeg (139.94 KiB) Visad 2455 gånger
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1185
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-10-26 19:46

Bump...
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster