hifikg skrev:OA51-N är helt fantastiska på en del musik. Just nu har jag Lunds Studentkör på besök. En BIS-inspelning med otrolig realism. Bara OA52.2 kan låta bättre o då pratar vi marginaler som kanske kräver tre decenniers inlyssning! Kan lugnt rekommendera OA51N till nybörjaren!
KG det är inte utan avund jag läser om din kärlek till OA52, mina föräldrar blev otroligt nöjda med de 52.SB som jag lämnade hos dem för några månader sedan och plötsligt så var musik och HiFi intresset återuppväckt.
Du får gärna spamma mina trådar med OA kärlek det är ju Faktiskt just Faktiskt som gjort att det tog så lång tid att släppa stig över tröskeln men anledning till att jag till slut gjorde det.
Mina vägar med Juanth korsades långt innanjag började mixtra med OA och trots att han förmodligen hade ett par 51.N redan då som han spelade på så om det att dröja till den där akustisk trista lägenheten innan mitt intresse väcktes.
De muterade OA.50 som vi kallar storebror är ju egentligen bara en otroligt lycklig slump av flera saker,
2 medelålders män med nån slags ojämn energikurva, en duktig säljare på HiFi-kit som pratade sig varm om en bas, en miniDSP flex, lång torktid, billig trött svart OA50 hos en person som snart skulle få sina INO högtalare mm.
Så medans jag satt där uppe i stugan och väntade på att limmade saker skulle torka så fördrev jag tiden med att bygga den där jättelilla baslådan som faktiskt skulle räcka om man läste vad SB skrev, att det inte fick plats något basrör var ju inte konstig när elementet knappt fick plats var ju inte konstigt så där kom slavbasarna in.
Volymen i basen var fortfarande liten så jag valde att låna lite från den "vanliga" högtalaren så därför blev det naturligt att stoppa in ett mindre element i den nu halverade lådan, bas hade jag ju så att det räckte, och sen kröntes anrättningen av den lilla billiga och bra SB diskanten.
Hela detta spex hade ju aldrig någon ambition på att bli något Carlssonskt eller ens OA-igt, det var ju en boombox.
Men sen hände ju just det där som inte gick att förutse, placerad i ett rum hos någon som verkligen har mätt och känner sitt rum och dessutom precis fått en ny leksak där man kan bygga och modulera aktiva filter hur smidigt som helst. Vid inkoppling så upptäcktes det att basen inte bara var kapabel och stark utan oxå placerad så att den faktiskt rensade undan en del tidiga besvärliga reflexer, dessutom så var det inte alls ogynnsamt för resten av registret att komma upp 30cm från golvet utan tvärt om, att mellanbasen nu mer fick vara mellan och inte behövde försöka vara så mycket bas var ju kanon för den lilla 5tums NBAC'n.
Efter ett hästjobb med filterknåp från Juanth så stod plötsligt något väldigt annorlunda där, men det uppvisade en tydlig släktskap med originalet då hela idén med att fungera i möblerade rum var bevarad, att den fortfarande stod kvar och spelade månader efter att den tillfälligt lämnats där och att en inbiten OA pulare som Juanth skaffat sig ett par egna OA50 som platform för framtida experiment säger en del.
Många andra människor har sagt mycket trevligt om dessa burkar, folk som har betydligt mycket med Carlsson i huvudet och mer historia med olika OA varianter, jag tänker inte ta så mycket ära än för den vilda iden och bristen på vett som gjorde att den förverkligades, resten skyller jag på omständigheter och stöd från andra.
Men i din värld av välljud så tror jag att detta kanske är väldigt nära vad du faktiskt föredrar, om jag inte minns fel så står det 2st B-50,70 från Audio-Pro och levererar den lägsta oktaven väldigt ansträngt efter golvet och sen kommer de kvinnliga vokalisternas röster från perfekta mellanregister signerade Peter W eller rumsintegrerat av Stig C, Storebror är helt enkelt din sista perfekta OA högtalen för dig, fast den inte funnits förrän nu.