OA 5xx.XXL aka Storebror

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav radelius » 2022-11-13 20:16

KUL!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Calleberg » 2022-11-13 20:55

juanth skrev:
Calleberg skrev:Ehh, har du två små slavbasar till en 8:a?


Den där basen har mycket bra luftpumpningsförmåga. 24 mm X-max :)


Lite tramsigt att de upger det Peak to peak. Xmax är 12mm. :) Ganska mycket för en 8 tummare. De där små 6tums slavarna lär knappast göra den rättvisa. Men visst, nöjer man sig med ganska måttliga nivåer kan det nog funka ett tag.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav juanth » 2022-11-13 21:04

Calleberg skrev:
juanth skrev:
Calleberg skrev:Ehh, har du två små slavbasar till en 8:a?


Den där basen har mycket bra luftpumpningsförmåga. 24 mm X-max :)


Lite tramsigt att de upger det Peak to peak. Xmax är 12mm. :) Ganska mycket för en 8 tummare. De där små 6tums slavarna lär knappast göra den rättvisa. Men visst, nöjer man sig med ganska måttliga nivåer kan det nog funka ett tag.


Ja jo det kanske är lite fånigt men det är väl så de gör med de flesta av sina element SB?
Jag har verkligen inte bra koll på slavbasar och dimensionering.
Hur tänker man kring det? Alltså slavens storlek i förhållande till mastern? (Säger man så) :D
Nåja, lite icke pk känns bra.

Avstämning?
Är du insatt Callenberg?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Chris71 » 2022-11-13 21:49

Calleberg skrev:
Chris71 skrev:
Calleberg skrev:Ehh, har du två små slavbasar till en 8:a?


Om du med små slavbasar menar 2st 6" slavar med 120% membranarea jämfört med 8tummaren och avstämda 5Hz lägre än basen så är det alldeles korrekt.


Det är precis det jag menar och arean är ju inte det viktiga. Det här med 5Hz osv. får du ochså gärna utveckla...


Eftersom det här inte är något som skall stå på ett disco bestyckningen till trots så räknar jag inte med att styra ut basen full, men om det visar sig vara utmanande så är det ju bara stoppa något annat i hålen, dessa slavar var billiga och ett enkelt sätt att bygga på så inga tårar kommer fällas om det visar sig falera.
När det gäller parametrar så är det ju det enda jag kan gå på utan mätningar och där har slavarna ett FS som är 5Hz lägre än basen.

Men hela projektet är ju inget annat är ett tokigt sidospår för att se vas som går, och det är ju experimentet som är behållningen.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Chris71 » 2022-11-13 21:53

juanth skrev:
Chris71 skrev:Idag är det lite race emot klockan, finns en hel del saker som är 1000ggr enklare att fixa när man har tillgång till verktyg och okänsliga lokaler, men det finns hopp

Finish och färg får bli en senare ambition, nu skall bara delarna på plats, så inga omdömen av utseende annat än funktionsmässigt behövs än. Talare 1 är i princip klar rent snickerimässigt så här är en bild på hur konceptet är tänkt i grova drag, den nedre delen är inte felmätt och osynkad utan den kommer döljas helt med tyg för att passa ihop med huven som denna modell har.


Tänk om du skulle leta upp ett nät att sätta även nedtill? !


Det hade ju varit roligare än min plan som är att imitera huven men med en betydligt enklare lösning där ställningen är integrerad i "foten" och sen täcks alla sidor med ett tygstycke som spänns runt ramen.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Calleberg » 2022-11-13 21:56

juanth skrev:
Calleberg skrev:
juanth skrev:
Den där basen har mycket bra luftpumpningsförmåga. 24 mm X-max :)


Lite tramsigt att de upger det Peak to peak. Xmax är 12mm. :) Ganska mycket för en 8 tummare. De där små 6tums slavarna lär knappast göra den rättvisa. Men visst, nöjer man sig med ganska måttliga nivåer kan det nog funka ett tag.


Ja jo det kanske är lite fånigt men det är väl så de gör med de flesta av sina element SB?
Jag har verkligen inte bra koll på slavbasar och dimensionering.
Hur tänker man kring det? Alltså slavens storlek i förhållande till mastern? (Säger man så) :D
Nåja, lite icke pk känns bra.

Avstämning?
Är du insatt Callenberg?


Lite, Dimensioneringen är samma som för en basreflexlåda.
Däremot uppför sig slaven annorlunda än porten under systemresonansen . Nyckeln till framgång är att bara använda slavbasar när det verkligen inte går att få dit vettiga portar. Då blir dimensioneringen sådan att slavelementets fs tvunget blir mycket lägre än systemresonansen varvid frekvensgången blir mycket likartad en basreflexlåda, dock med lite lägre verkningsgrad pga resistiva förluster i slavens upphängning (Qm)

Jag tror inte det går att lösa med de där 6 tummarna utan att vikta konerna mer än vad upphängningen pallar.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Chris71 » 2022-11-13 22:00

Calleberg skrev:
juanth skrev:
Calleberg skrev:Ehh, har du två små slavbasar till en 8:a?


Den där basen har mycket bra luftpumpningsförmåga. 24 mm X-max :)


Lite tramsigt att de upger det Peak to peak. Xmax är 12mm. :) Ganska mycket för en 8 tummare. De där små 6tums slavarna lär knappast göra den rättvisa. Men visst, nöjer man sig med ganska måttliga nivåer kan det nog funka ett tag.


Dom väljer ju i alla fall att kalla det var det är just P-P så även om det är ett ointressant mått som sådant så är det ju inte bara för att förvirra.
Och visst är det så att styr man ut det fullt så kan man nog få problem, men gissa att jag hade fått lika mycket problem att få plats med ett vettigt rör i dessa små lådor utan att jag har räknat exakt på det

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Calleberg » 2022-11-13 22:16

Chris71 skrev:
Calleberg skrev:
juanth skrev:
Den där basen har mycket bra luftpumpningsförmåga. 24 mm X-max :)


Lite tramsigt att de upger det Peak to peak. Xmax är 12mm. :) Ganska mycket för en 8 tummare. De där små 6tums slavarna lär knappast göra den rättvisa. Men visst, nöjer man sig med ganska måttliga nivåer kan det nog funka ett tag.


Dom väljer ju i alla fall att kalla det var det är just P-P så även om det är ett ointressant mått som sådant så är det ju inte bara för att förvirra.
Och visst är det så att styr man ut det fullt så kan man nog få problem, men gissa att jag hade fått lika mycket problem att få plats med ett vettigt rör i dessa små lådor utan att jag har räknat exakt på det


Vad har du för lådvolym att jobba med? Jag kan göra en snabbkoll på hur mycket åt fanders du hamnat. :D Men behöver veta volymen,. Fs 22Hz på slavarna låter t.ex åt h-vete för högt.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav juanth » 2022-11-13 22:22

Calleberg skrev:
Chris71 skrev:
Calleberg skrev:
Lite tramsigt att de upger det Peak to peak. Xmax är 12mm. :) Ganska mycket för en 8 tummare. De där små 6tums slavarna lär knappast göra den rättvisa. Men visst, nöjer man sig med ganska måttliga nivåer kan det nog funka ett tag.


Dom väljer ju i alla fall att kalla det var det är just P-P så även om det är ett ointressant mått som sådant så är det ju inte bara för att förvirra.
Och visst är det så att styr man ut det fullt så kan man nog få problem, men gissa att jag hade fått lika mycket problem att få plats med ett vettigt rör i dessa små lådor utan att jag har räknat exakt på det


Vad har du för lådvolym att jobba med? Jag kan göra en snabbkoll på hur mycket åt fanders du hamnat. :D Men behöver veta volymen,. Fs 22Hz på slavarna låter t.ex åt h-vete för högt.


Ca 32 l när volym för elementen är borträknade tror jag Chris sa. 37-5 l ca
Bilagor
7313F3E1-1A4A-468C-ABE4-6A5F88FBA7DA.jpeg
7313F3E1-1A4A-468C-ABE4-6A5F88FBA7DA.jpeg (844.84 KiB) Visad 3705 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Calleberg » 2022-11-13 22:55

Åhå, ser inte ut som det behövs några slavbasar, men har vi nån data på den där slaven. Speciellt VAS behövs för att hamna rätt.
Men även xmax såklart.
Annars ser ett ca 350mm långt 60mm rör ut att lira rätt ok för avstämmning runt 30Hz. Inte "optimalt" :wink: men åtskilligt bättre än med slavarna skulle jag tro.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav juanth » 2022-11-13 23:04

2DDFB17C-DC14-4E4C-ABB5-4C683B27A89C.jpeg
2DDFB17C-DC14-4E4C-ABB5-4C683B27A89C.jpeg (336.95 KiB) Visad 3697 gånger
Calleberg skrev:Åhå, ser inte ut som det behövs några slavbasar, men har vi nån data på den där slaven. Speciellt VAS behövs för att hamna rätt.
Men även xmax såklart.
Annars ser ett ca 350mm långt 60mm rör ut att lira rätt ok för avstämmning runt 30Hz. Inte "optimalt" :wink: men åtskilligt bättre än med slavarna skulle jag tro.


Det bör vara dessa:

(Ser att det står: easily adjustable moving mass… det kan vara bra.
Senast redigerad av juanth 2022-11-13 23:10, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav juanth » 2022-11-13 23:06

Calleberg skrev:Åhå, ser inte ut som det behövs några slavbasar, men har vi nån data på den där slaven. Speciellt VAS behövs för att hamna rätt.
Men även xmax såklart.
Annars ser ett ca 350mm långt 60mm rör ut att lira rätt ok för avstämmning runt 30Hz. Inte "optimalt" :wink: men åtskilligt bättre än med slavarna skulle jag tro.


Ska man ha reflexrör och inte behöver pressa med extrema ljudvolymer så kan man ta ett tunnare rör som då också blir kortare. Något viktigare är nog att det är rundat i ändarna.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Chris71 » 2022-11-13 23:19

juanth skrev:
Calleberg skrev:Åhå, ser inte ut som det behövs några slavbasar, men har vi nån data på den där slaven. Speciellt VAS behövs för att hamna rätt.
Men även xmax såklart.
Annars ser ett ca 350mm långt 60mm rör ut att lira rätt ok för avstämmning runt 30Hz. Inte "optimalt" :wink: men åtskilligt bättre än med slavarna skulle jag tro.


Ska man ha reflexrör och inte behöver pressa med extrema ljudvolymer så kan man ta ett tunnare rör som då också blir kortare. Något viktigare är nog att det är rundat i ändarna.


Det är just den utmaningen jag försökte undvika då rör av den längden som borde vara optimalt kommer för nära vägg eller behöver sticka ut, men va fan jag har fräst bort fina plugga som jag gjort förut så inget är uteslutet förutom med nuvarande tidsschema när faneret knappt hinner torka innan det skall kantskäras och fixas.

551:orna saknar nu bara faneret och nytt bakstycke, BS22 lite fluff och bägge 50:orna har alla delar utom ställningen för tyget på den sista så än kan det gå.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Calleberg » 2022-11-13 23:23

Isåfall ser det ut såhär: BR vs PR:

Slavarna slår hela vägen ut till x-mech vid 34Hz & 75W :roll:
Bilagor
Screenshot_20221113-223224.png
Screenshot_20221113-223224.png (140.03 KiB) Visad 3692 gånger
Senast redigerad av Calleberg 2022-11-13 23:39, redigerad totalt 2 gånger.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Chris71 » 2022-11-13 23:31

Calleberg skrev:Isåfall ser det ut såhär: BR vs PR:

Screenshot_20221113-222202.png


Ser ju inte fy skam ut, sämre har jag sett får väl se hur det låter när slavpasset vid verktygen är över.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Calleberg » 2022-11-13 23:38

Chris71 skrev:
Calleberg skrev:Isåfall ser det ut såhär: BR vs PR:

Screenshot_20221113-222202.png


Ser ju inte fy skam ut, sämre har jag sett får väl se hur det låter när slavpasset vid verktygen är över.


Bytte bild, första är med bara en slav. :oops:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav juanth » 2022-11-14 00:26

Calleberg skrev:Isåfall ser det ut såhär: BR vs PR:

Slavarna slår hela vägen ut till x-mech vid 34Hz & 75W :roll:


Ja det kanske är lite väl nära till att de flyger ut eller blir skadade..
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
ollen
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2008-05-12
Ort: Lerberget

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav ollen » 2022-11-14 00:53

Storebror-konceptet, eller OA50 på steroider, har ju haft andra tillskyndare. I den här tråden av Kalejdokom samsas hans egna projekt OA50.XLR och i slutet av tråden ett liknande projekt av Maccis; https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=38539&hilit=OA+50+XLR

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Chris71 » 2022-11-15 22:08

ollen skrev:Storebror-konceptet, eller OA50 på steroider, har ju haft andra tillskyndare. I den här tråden av Kalejdokom samsas hans egna projekt OA50.XLR och i slutet av tråden ett liknande projekt av Maccis; https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=38539&hilit=OA+50+XLR


Ollen, självklart har det mesta stulits helt samvetslöst, jag erkänner att jag är en av de där som inte förstått mervärdet i att kunna titulera sig, den som uppfann hjulet igen.
Hela detta projekt är ju resultatet av en sömnlös natt och en drös ogenomtänkta beslut, men vem vet det kan ju bli bra eller pannkaka, i värsta fall så har jag ju ett par betydligt snyggare oa50 som knappast låter sämre och lite överbliven mdf och ett par biffiga basar.

Ingreppen på orginaltalaren är ju ganska enkelt reversibla.

Jag är dock otroligt tacksam för all form feedback.

Användarvisningsbild
ollen
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2008-05-12
Ort: Lerberget

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav ollen » 2022-11-16 12:22

Du får verkligen en hel del gjort - så en eller annan sömnlös natt är det väl värt. Jag har väl inte sovit speciellt dåligt över/omkring mina egna projekt, men det skulle inte skada med lite högre tempo :oops: ! Som t.ex.i det här projektet som initierades 2007/2008. V1'an är åtgärdad inombords med en mellanvägg och andra förstärkningar samt konstruktionen mellan lådan (gjutrör) och den tänkta baffeln. Elementet är icke omkantad SC165-I (som inte nödvändigt ska in). Tror inte jag stulit så mycket, men en del låg nog i tiden t.ex. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=25808&p=604715&hilit=Byggprojekt#p604715.

V1 är klart användbar för dylika excesser, enär dess volym är ca 21 liter (OA50 ca 20 liter) och den är lite högre, vilket ger utrymme för ett något längre basreflexrör och därmed sänkt avstämning.

Samlade bilder 2008 330.jpg
Samlade bilder 2008 330.jpg (1.07 MiB) Visad 3570 gånger


Som sagt; bättre en fågel i handen än.....

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1185
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-11-16 21:46

Den där V1 ser kul ut.
Hur låter den?
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
ollen
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2008-05-12
Ort: Lerberget

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav ollen » 2022-11-17 23:26

Den/de låter inte alls är jag rädd. Projektet har lagts åt sidan för andra.

@ Chris, sorry för att jag "kapat" din tråd. Åter till Storebror.

Fortsätter du med slavarna eller blir det portar som Calleberg föreslår?

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Chris71 » 2022-11-18 17:25

Som det kanske framgått för alla med spatial förmåga så åkte jag ju ifrån mina aktiva slutsteg så högtalarna går på någon slags svältkost när det gäller matning.

Initialt följde jag plan och byggde filtret med 2 ordningen och bandpasskrets för mellanbasen vilket gav en väldigt begränsad upplevelse när det var tyst på undervåningen, så slaktade genast bort LP delen av den så orginaldelen fick agera fullregister så att jag skall kunna mäta lite och lyssna.

Nyfiken som man är så höll den planen i ca 20min sen försökte jag knåpa ihop ett passivt LP filter för att tjuvlyssna på lågdelen men saknade lite komponenter så det fick vila.

I frustration så råkade jag beställa ett case med 2st 2*1200w steg så jag antar att det kan bli ett snabbt och brutalt svar på om det blir slutet, slav eller BR, med det element så är ju möjligheterna stora och frågan är hur starkt man behöver spela i lågfrekventa området, Callebergs uträkning indikerar att 105dB är den kritiska punkten för slavarna oaktat eventuellt rumsförstärknkng, så jag gissar att slavarna bör duga, om inte vidare till plan B.

Fördelen med att glömma saker är att nu kan jag jobba med finish och slutförande istället för att ha några halvfärdiga lådor som står och spelar.

Så om jag gissar så kommer de närmaste 2 veckorna bli mätning och finish så att när vi blir klara med 551:orna så kan jag koppla upp dessa med BS22 lådorna och jämföra med en fullt aktiv storebror.
Om saker sen funkar som tänkt så kanske jag lyckas övertala hifi-kit till något slags OA jam vid lämplig tidpunkt för att se om slavarna även håller i publika sammanhang.

Som avslutning uppmaningar alla att kidnappa frisk, vore ju otroligt trist om jag förde en monolog med mig själv här.

Så lite bilder på storebror ansluten och förstärkeriet som är på väg.
Bilagor
D3E6B493-9B79-468D-956B-9123801EBDBC.png
D3E6B493-9B79-468D-956B-9123801EBDBC.png (515.67 KiB) Visad 3443 gånger
3242A1C1-CF67-47BB-8E72-58487E8FD6A9.jpeg
3242A1C1-CF67-47BB-8E72-58487E8FD6A9.jpeg (135.44 KiB) Visad 3443 gånger

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1185
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-11-18 17:39

Ja de e inge kul å glömma saker.

Ja håller på å stoppar i såna där 8" i mina OA-116.
Dom ska även få Satori mid å nya diskanter.
Ja har de mesta av mina filter komponenter ute i mitt förråd i skärgården.
Ja glömmer alltid nåt som ska m hem.

Ja tänkte fråga om ja kan komma förbi å lyssna.
De går ju inte nu då.

Men de e ju inte helt fel å få finish på grejjerna.
De e nåt ja e usel på.

/
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Chris71 » 2022-11-18 21:09

Imperial-Blomman skrev:Ja de e inge kul å glömma saker.

Ja håller på å stoppar i såna där 8" i mina OA-116.
Dom ska även få Satori mid å nya diskanter.
Ja har de mesta av mina filter komponenter ute i mitt förråd i skärgården.
Ja glömmer alltid nåt som ska m hem.

Ja tänkte fråga om ja kan komma förbi å lyssna.
De går ju inte nu då.

Men de e ju inte helt fel å få finish på grejjerna.
De e nåt ja e usel på.

/


Ligger för stunden inne i sovrummet och 1 högtalare spelar lagom svagt i vardagsrummet och som salige prästen skulle sagt, jag är nog fan lite troende!

Av naturliga skäl händer det inte mycket nedåt även om den lilla mellanbasen är utan begränsningar vilket inte är så lyckat om man drar på sen är ju elementen rätt så råa ännu men utan att såga saker som jag kommer få ångra senare så låter det inte alls fy skam om mellanregister och uppåt.
Det värsta som kan hända är väl om detta crazy budgetbygge börjar låta i närhet av Johan's version av OA551 vilket ju egentligen inte är så konstigt med tanke på val av element, men hoppas på lite mer bus när det går att elda på i källaren så att EDM boom-box själen skiner igenom lite.

Måste nog banne mig svepa dessa så jag får en hård nykterhetskontroll.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Chris71 » 2022-11-20 01:00

Vid det här laget är det väl ganska väl etablerat att min styrka när det kommer till konstruerandet är fullkomligt orädda och galna idéer i nån mån uppbackade av förmågan att under usla arbetsförhållanden maraton snickra lådor som sen skall realisera dessa galna ideér.

Som tur är så finns det något nyktrare människor med fler spolar bättre tålamod och mer mät erfarenhet som kan backa upp en del av galenskaperna och kanske även erbjuda en reality-check ibland. Med det sagt så har ju OA-50 Avicii edition nu blivit ett komplett par om än utan aktiv delning och förstärkeri så vad gör man, jo man åker hem till någon som nyss sålt sina högtalare och sitter med arbetslösa slutsteg och en relativt ny DSP leksak som måste testas. Sagt och gjort, in med hela cirkusen i bakluckan och på bredställ förbi alla strandade bilar med ägare som är lika förvånade över att det blev vinter i år igen, väl hemma hos Juanth så skruvas det lite element och kapas lite diskantplast och sen testar vi hur många ggr man kan koppla ihop ett filter utan att det blir en fullständig krets, 4ggr blir resultatet.

Sen blir det lite musik och sen en verklighets kontroll som är vad den brukar vara, annorlunda men lite spännande.

Tydligt är att det finns lite att jobba på för att hitta exakt vart delningen mellan övervåningen och källaren skall vara för det är 2 ganska distinkt olika fenomen som visar sig.
Skär man riktigt lågt, 130Hz eller därunder så uppstår ett inte helt önskat fenomen, det låter fortfarande mycket Carlsson i toppen men sen låter det lite för mycket subwoofer i källaren. Lyfter man däremot upp delningen en aning så börjar vi närma oss projektets initiala tanke, med ögonen slutna och basarna i mute så känner man igen ett par golvstående OA, så där hemtrevligt men lite för nära golvet för en optimal soundstage, skickar man sen på signal till basarna så händer det kul grejer, hela soundstage lyfts ca 2-3dm och breder ut sig i rummet och plötsligt så har EDM grabbarna tagit kontroll över källaren, det är som den utökade mängden membran lyfter OA50 upp till den lyssningshöjd den alltid borde haft och man anar lite byxfladder efter golvet.

Det finns fortfarande inte helt överraskande alldeles för många hk lågfrekvens att tillgå, med risk för att häda så är det lite som att ha lämnat över mixerbordet till herr Lansing men ändå inte för det är alldeles för torrt och kontrollerat men lite för svulstigt för att få ihop det med var som lirar på övervåningen.

Allt detta är tidiga intryck från lite trötta och blodsockerlåga bygg muppar som inte riktgt vet hur kroppen skall ta till sig intrycken, vi är underligt överens om ett kurvorna inte riktigt berättar hela sanningen, men att potentialen till att detta kan bli en högtalare som kan passa fint till en längre sittning med lite kalla drycker är tydlig bara elementen får lite mer än några timmar på sig att hitta formen och filter och delning filas lite till på.

Nu får dessa skvadrer's vara på kollo en stund medans jag slutför OA551 lådorna så att vi kan komma i mål med det projektet och sen får vi se vad den gode Juanth har hittat på för filterhyss tills nästa gång det är dags att återse denna udda skapelse, lite mer skrot i slavarna och lite andra spolar i mellanbasdelen är nog de första åtgärderna som står på dagordningen.

Så till nästa gång, poppa inte lugnt utan vrid upp lagom mycket det är ju kul med bas.
Bilagor
Storebror.jpeg
Storebror.jpeg (96.26 KiB) Visad 3368 gånger

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1185
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-11-20 02:01

Spännande!

Ja de e lätt hänt att tiden rusar iväg när man e hemma hos Juhanth.

Va ska du köra m för filter?
Blir d passivt lr aktivt?

/
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav juanth » 2022-11-20 02:06

Imperial-Blomman skrev:Spännande!

Ja de e lätt hänt att tiden rusar iväg när man e hemma hos Juhanth.

Va ska du köra m för filter?
Blir d passivt lr aktivt?

/


Chris har funderat på aktivt i basen men det är nog inte alldeles säkert..det bör gå bra att få till ett passivt.
Det börjar låta riktigt bra nu när jag fick labba lite efter att eftermiddagshjärnan fått mat och kaffe.

Just nu labbas det genom MiniDSP flex eight. Bas/mellan delning. Resten är passivt.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Chris71 » 2022-11-20 03:05

Imperial-Blomman skrev:Spännande!

Ja de e lätt hänt att tiden rusar iväg när man e hemma hos Juhanth.

Va ska du köra m för filter?
Blir d passivt lr aktivt?

/


Tills vi spikat delningen mellan bas och mellan så förblir det nog aktivt men det är inget egensyfte utan bara bekvämlighet, kan ju tänkas att det finns en anledning att behålla det så om man vill kunna köra en fin-lyssnings inställning och en för partybus. Men vi gillar ju båda vettiga passiva filter när man väl har satt en design så i de över regionerna kommer det förbli passivt för att vara originalen lite trogna.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1185
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-11-20 19:16

Orginalen trogna :D

Hm!
Du har ju satt sågen i dom å de grövsta.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster