OA50.SB-Acoustics

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
jooe
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2012-06-11
Ort: Ultrå

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav jooe » 2024-04-04 10:28

Är det någon som simulerat sb17nbac i OA50-lådan, och hur såg det ut jämfört med SC165-III?
Mvh Joakim
_____________________________________
Nuvarande setup:
för många prylar...

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3668
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav juanth » 2024-04-04 14:00

jooe skrev:
Chris71 skrev:NBAC är ju inte ett val man gör för att de är ett basmonster, främst är det väl distortionsfritt ljud som lockar.

Men det innebär ju inte att det saknas bas men du behöver säkert bränna in de där elementen i några 100 timmar innan det är dags att dra allt för långtgående slutsatser om hur du gillar dem.
För att spara lite tid så kan du ju låta ett svep på 40-300Hz gå på repeat när du inte lyssnar så att du mjukar upp sprider och upphängningen.


Det saknas inte bas direkt, däremot har jag alltid tyckt att OA50 har haft en bas som låtit rätt. Nu låter basen mer som OA14 med B65.


Det tar tid att spela in alla SB Acoustics element. Det är lite trist men är egentligen ett mått på bra kvalitet kan man tänka. Elementets resonansfrekvens kommer att sjunka ett tag framöver. Dundra på med lite basrik musik så ofta du kan.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
jooe
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2012-06-11
Ort: Ultrå

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav jooe » 2024-04-04 14:16

juanth skrev:
jooe skrev:
Chris71 skrev:NBAC är ju inte ett val man gör för att de är ett basmonster, främst är det väl distortionsfritt ljud som lockar.

Men det innebär ju inte att det saknas bas men du behöver säkert bränna in de där elementen i några 100 timmar innan det är dags att dra allt för långtgående slutsatser om hur du gillar dem.
För att spara lite tid så kan du ju låta ett svep på 40-300Hz gå på repeat när du inte lyssnar så att du mjukar upp sprider och upphängningen.


Det saknas inte bas direkt, däremot har jag alltid tyckt att OA50 har haft en bas som låtit rätt. Nu låter basen mer som OA14 med B65.


Det tar tid att spela in alla SB Acoustics element. Det är lite trist men är egentligen ett mått på bra kvalitet kan man tänka. Elementets resonansfrekvens kommer att sjunka ett tag framöver. Dundra på med lite basrik musik så ofta du kan.


Aha, ok! Det var inget jag märkte av med MW16P-8.

Men jag återkommer med rapport om en sådär 3 år! :lol:
Mvh Joakim
_____________________________________
Nuvarande setup:
för många prylar...

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 844
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Chris71 » 2024-04-04 21:18

jooe skrev:
juanth skrev:
jooe skrev:
Det saknas inte bas direkt, däremot har jag alltid tyckt att OA50 har haft en bas som låtit rätt. Nu låter basen mer som OA14 med B65.


Det tar tid att spela in alla SB Acoustics element. Det är lite trist men är egentligen ett mått på bra kvalitet kan man tänka. Elementets resonansfrekvens kommer att sjunka ett tag framöver. Dundra på med lite basrik musik så ofta du kan.


Aha, ok! Det var inget jag märkte av med MW16P-8.

Men jag återkommer med rapport om en sådär 3 år! :lol:


Det Satori elementet är ju mjukt som en fluffig katt, NBAC är mer som en reumatisk sköldpadda i jämförelse håll det i rörelse så blir det bättre :)

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3400
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav eljulio » 2024-04-20 17:58

avr7000 skrev:Jag har pillat ihop de grejer som behövs för ett par OA50.SB-Acoustics och kört bort det till Magnus.
Magnus har skruvat och mätt och justerat filter och nu har vi något som börjar låta riktigt bra!

Element är:

https://sbacoustics.com/product/6in-sb17nbac35-4/

https://sbacoustics.com/product/sb26adc-c000-4/

Lådan är just nu orginal men vi ämnar 3D printa en liten "tratt" som på lådans utsida förlänger basreflexröret lite (exakt längd skall provas ut och det är lite oklart hur mycket det gör idag att porten "skjuter" in i baksidan av den lutande baffeln...)
När det gäller dämpning av låda har vi inte testat och utvärderat så mycket än men vi har behållit den bit Rockwool på "högkant" som står längs lådans sidovägg vid terminaler... Vi har tagit ur den lilla tussen Rockwool som sitter i hålet på väg ner i låda.
Vi har lagt till en remsa Jysk madrass i botten på lådan (bredvid den stående Rockwoolbiten.
Vi har gjort en liten krage av Jyskmadrass ovanför/innanför baselement för att dämpa reflektionen från "element-tornets" bakstycke...

Det finns här utrymme för lite eget experimenterande.

Det verkar ju vara flera som ligger i startgroparna att modda sina OA50 med SB Acoustics element så jag tänker att vi berättar hur vårt filter ser ut här och nu och att det kan vara öppet för alla att testa och mäta/lyssna och skriva i tråden om ni finner på intressanta saker.

Filter (just nu)

Basspole 0.8 mH, 8.2 µF parallellt med bas.

Diskant 10µF i serie och 0.3mH parallellt över diskant.
1,2 Ohm motstånd före kondensator.
rättvänd diskant.

En sak vi noterat tydligt är att OA50 inte trivs för nära hörn.... mycket bas blir det....

Stefan o Magnus


Jag ska uppgradera mina nyinköpta OA50 enligt ovan filter och element. Jag hänger inte riktigt med riktigt om det här med filterkomponenterna.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2051
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav sammel » 2024-04-21 00:07

eljulio skrev:Jag ska uppgradera mina nyinköpta OA50 enligt ovan filter och element. Jag hänger inte riktigt med riktigt om det här med filterkomponenterna.


Jag har inventerat mina lådor, och jag har dom
filtervärden som föreslås.
Om du är intresserad Eljulio :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3400
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav eljulio » 2024-04-21 05:37

sammel skrev:
eljulio skrev:Jag ska uppgradera mina nyinköpta OA50 enligt ovan filter och element. Jag hänger inte riktigt med riktigt om det här med filterkomponenterna.


Jag har inventerat mina lådor, och jag har dom
filtervärden som föreslås.
Om du är intresserad Eljulio :)


Klart jag är!! Jag ersätter dig självklart. :)

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3400
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav eljulio » 2024-04-21 14:43

avr7000 skrev:Jag har pillat ihop de grejer som behövs för ett par OA50.SB-Acoustics och kört bort det till Magnus.
Magnus har skruvat och mätt och justerat filter och nu har vi något som börjar låta riktigt bra!

Element är:

https://sbacoustics.com/product/6in-sb17nbac35-4/

https://sbacoustics.com/product/sb26adc-c000-4/

Lådan är just nu orginal men vi ämnar 3D printa en liten "tratt" som på lådans utsida förlänger basreflexröret lite (exakt längd skall provas ut och det är lite oklart hur mycket det gör idag att porten "skjuter" in i baksidan av den lutande baffeln...)
När det gäller dämpning av låda har vi inte testat och utvärderat så mycket än men vi har behållit den bit Rockwool på "högkant" som står längs lådans sidovägg vid terminaler... Vi har tagit ur den lilla tussen Rockwool som sitter i hålet på väg ner i låda.
Vi har lagt till en remsa Jysk madrass i botten på lådan (bredvid den stående Rockwoolbiten.
Vi har gjort en liten krage av Jyskmadrass ovanför/innanför baselement för att dämpa reflektionen från "element-tornets" bakstycke...

Det finns här utrymme för lite eget experimenterande.

Det verkar ju vara flera som ligger i startgroparna att modda sina OA50 med SB Acoustics element så jag tänker att vi berättar hur vårt filter ser ut här och nu och att det kan vara öppet för alla att testa och mäta/lyssna och skriva i tråden om ni finner på intressanta saker.

Filter (just nu)

Basspole 0.8 mH, 8.2 µF parallellt med bas.

Diskant 10µF i serie och 0.3mH parallellt över diskant.
1,2 Ohm motstånd före kondensator.
rättvänd diskant.

En sak vi noterat tydligt är att OA50 inte trivs för nära hörn.... mycket bas blir det....

Stefan o Magnus


Jag har dessa element som används istället. Jag tror de är snarlika ovan element. Är det rimligt att anta att samma filterkonfiguration fungerar?

sb accoustics.jpeg
sb accoustics.jpeg (859.3 KiB) Visad 93 gånger


Har också samma diskanter i samma serie som ovan bild anger.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster