OA50.SB-Acoustics

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

OA50.SB-Acoustics

Inläggav avr7000 » 2022-11-15 00:05

Jag har pillat ihop de grejer som behövs för ett par OA50.SB-Acoustics och kört bort det till Magnus.
Magnus har skruvat och mätt och justerat filter och nu har vi något som börjar låta riktigt bra!

Element är:

https://sbacoustics.com/product/6in-sb17nbac35-4/

https://sbacoustics.com/product/sb26adc-c000-4/

Lådan är just nu orginal men vi ämnar 3D printa en liten "tratt" som på lådans utsida förlänger basreflexröret lite (exakt längd skall provas ut och det är lite oklart hur mycket det gör idag att porten "skjuter" in i baksidan av den lutande baffeln...)
När det gäller dämpning av låda har vi inte testat och utvärderat så mycket än men vi har behållit den bit Rockwool på "högkant" som står längs lådans sidovägg vid terminaler... Vi har tagit ur den lilla tussen Rockwool som sitter i hålet på väg ner i låda.
Vi har lagt till en remsa Jysk madrass i botten på lådan (bredvid den stående Rockwoolbiten.
Vi har gjort en liten krage av Jyskmadrass ovanför/innanför baselement för att dämpa reflektionen från "element-tornets" bakstycke...

Det finns här utrymme för lite eget experimenterande.

Det verkar ju vara flera som ligger i startgroparna att modda sina OA50 med SB Acoustics element så jag tänker att vi berättar hur vårt filter ser ut här och nu och att det kan vara öppet för alla att testa och mäta/lyssna och skriva i tråden om ni finner på intressanta saker.

Filter (just nu)

Basspole 0.8 mH, 8.2 µF parallellt med bas.

Diskant 10µF i serie och 0.3mH parallellt över diskant.
1,2 Ohm motstånd före kondensator.
rättvänd diskant.

En sak vi noterat tydligt är att OA50 inte trivs för nära hörn.... mycket bas blir det....

Stefan o Magnus
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA50.SB-Acoutics

Inläggav Kermit116 » 2022-11-15 00:23

Fullständigt lysande! Area 51 har gjort det igen! :-)

Jag är spekulant på "tratt" när ni satt ned foten beträffande exakt utformning.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA50.SB-Acoutics

Inläggav distad » 2022-11-15 02:39

Kermit116 skrev:Fullständigt lysande! Area 51 har gjort det igen! :-)

Instämmer verkligen :!: Helt lysande helt enkel och OA50 får plats på kartan över bra högtalare. Tack grabbar :!: :D De finns nog de som vill ha ett "start kitt" och testa lite. När juanth och Imperial-Blomman testade ett filter på mina OA50 så åkte dämningen ur och de labbade lite som ni gjort. Men de kanske minns exakt var de placerade dämningen ? Och vad det var för material minns jag inte men säkert juanth...... Detta kommer bli en intressant tråd. :D Och det där med förlänger basreflexröret har jag "hört" något om... :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1154
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-11-15 11:15

Ja kommer inte ihåg exakta filter komponeter å värden men de som beskrivs verkar vettigt.

Dämp! Vi tog ur all stenull i kammaren bakom elementet men lät de som va i andrakammaren vara kvar
då det är trångt å komma åt.

Stenull ersattes med Jysk skumplast liknande madrass å ena biten var ca 47x8x8,5cm
å en liten bit på 16x8x8,5cm.

Den långa biten hamnade rakt ner i botten under elementet å den mindre biten ovanpå.

Viktigt att kolla så lådan kan andas ordentligt.
Den gamla stenullen hade nästan täppt för Basreflex röret nere ena lådan åsså de e en stag vägg där
som sitter rakt över det området man vill labba med.

//
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Skorpio
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 2008-11-03
Ort: Aarhus

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Skorpio » 2022-11-19 15:12

-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav distad » 2022-11-19 15:59

Jag begriper mig inte på en massa grafer, men vet folk som kan förklara. Intressant att han också håller på med dessa element.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1154
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-11-19 17:12

Intressant.

I Truls filter hamna delningen vid samma frekvens som vi kom fram till.
Han har lite mindre låda bara.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Skorpio
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 2008-11-03
Ort: Aarhus

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Skorpio » 2022-11-20 10:45

16 liter og en afstemning på tæt på 40Hz...
-Chaconne ll, sorte

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1154
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-12-11 11:23

[q

Filter (just nu)

Basspole 0.8 mH, 8.2 µF parallellt med bas.

Diskant 10µF i serie och 0.3mH parallellt över diskant.
1,2 Ohm motstånd före kondensator.
rättvänd diskant.[/quote]

Är det fortfarande dessa värden som gäller?

/
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav avr7000 » 2022-12-12 13:07

Imperial-Blomman skrev:[q

Filter (just nu)

Basspole 0.8 mH, 8.2 µF parallellt med bas.

Diskant 10µF i serie och 0.3mH parallellt över diskant.
1,2 Ohm motstånd före kondensator.
rättvänd diskant.


Är det fortfarande dessa värden som gäller?

/[/quote]


Vi har pillat på OA51,Purifi/Bliesma den senaste tiden och har inte ändrat nåt/lyssnat nåt på OA50.SB...

Jag skall ta hem dem till mig en sväng och lyssna labba vidare inom kort.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav distad » 2022-12-12 20:12

avr7000 skrev:
Imperial-Blomman skrev:[q

Filter (just nu)

Basspole 0.8 mH, 8.2 µF parallellt med bas.

Diskant 10µF i serie och 0.3mH parallellt över diskant.
1,2 Ohm motstånd före kondensator.
rättvänd diskant.


Är det fortfarande dessa värden som gäller?

/



Vi har pillat på OA51,Purifi/Bliesma den senaste tiden och har inte ändrat nåt/lyssnat nåt på OA50.SB...

Jag skall ta hem dem till mig en sväng och lyssna labba vidare inom kort.[/quote]

Det är lugnt, ingen brådis här. :) Jag ska ta över mina SB.A element då Johan inte använder dem till något nu så IB och jag kommer testa och lyssna i vinter har vi tänkt. Ska lyssna på både ditt och Magnus preliminära filter, men även lyssna igen på det som han och Johan pillade ihop och för skojs skulle skall vi även provlyssna på lite kondingar då jag vill se om jag klarar att höra några skillnader. Dvs. jag måste spara lite pengar till detta bygge och då kan man leka lite under tiden då IB har gott om komponenter så man kan lyssna och testa lite.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Maarten » 2022-12-13 13:10

Nu vet jag inte om ni vill ha input men då jag har massa mätdata på dessa fantastiska element i olika bafflar, lekte jag lite med filterförslaget ovan. Se nedan för simulering av filter med mätdata från en gammal baffel 250*440 mm. Mätningarna är gjorda i relativ frifält.
Sb26adc/cdc har ju en egenhet med en topp runt 5-7KHz, som syns i nedan mätningar i olika grad.

OBS, jag förstår att baffeln i OA50 är väsentligt annorlunda, liksom lyssningsvinkel, varför kurvorna inte ska vara raka såsom för vanliga högtalare. De anpassningar jag då gjort är att förskjuta diskanten 33 mm bakåt (har ingen aning vad som är det verkliga måttet), för att försöka simulera att referensaxeln är under den vertikala nollgradersriktningen (pga den lutande baffeln), samt efterlikna baffelstödet som AVR7000 har simulerat fram.

Först AVR7000-filter:

Bild


Sen ett alternativt filter som man kan prova, med högre ordning och mer dämpad nedre diskant, samt brantare dämpning för att skydda diskanten mer och minska effekter av basens uppbrytningar, samt inte minst lobing som blir ett större problem med lägre ordningens filter. Jag har utgått från baffelstödet i AVR7000 ovan men man får nog labba vidare en del med detta utkast, t ex ändra diskantmotstånd etc.

Bild



Lite BBC-dip_varning på det andra förslaget men det finns nog många som gillar det, då musiken sällan låter skarpt. Å andra sidan minskar upplösning etc.



En jmf av SPIN för de båda:

Bild



EDIT:

I rum blir det sista filtret då:

100 mm ovan golv:

Bild

300 mm ovan golv:

Bild


Det sista visar hur mycket golvreflexen påverkar. Därav förmodligen en dämpad yta framför elementen på ovansida högtalaren?
sb17nbac till alla!

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Kermit116 » 2022-12-13 15:49

Klart vi vill ha inputs!

Jag som inte förstår sånt här utan gör som andra säger att jag ska göra tänker löda på sladdstumpar på alla filterkomponenterna och sedan utrusta mig med en säck Wago-klämmor för att vara flexibel när forskningsfronten gått framåt.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav juanth » 2022-12-14 00:20

Nu har jag inte mätt så noga men diskanten är nog närmare 60 mm längre bak jämfört med basen, om man räknar framkant på båda elementen. Jag hjälper Chris71 med hans tillbyggda OA50.XXL (bas i låda påbyggd undertill. 25 liter+ 7 liter som lånas av originallådan.
Vi kommer att flytta fram diskanten ca 4-4,5 cm då den mäter betydligt bättre där och är mer rätt vad det gäller akustiskt centrum i förhållande till basens. Om jag minns rätt så blir det då som fasvänd. (Med 2:a ordningen i båda flanker) Det kommer att byggas till ett fäste som även fungerar som list. (För att undvika att diskanten skjuter rakt ned mot underdelen av basen. (Kl 18) en sådan list finns redan idag (mdf:ens övre kant som är säkert 35 mm) men kommer ur spel något vid framflyttning och behöver fyllas på så att säga. Liknande hylla finns även hos OA52
I dagsläget mäter den inte bra vare sig i eller ur fas. SB26ADC) Enligt uppgift från iö (som också lyssnade på 50.xxl) så fick Stig en hel del omdömen och tyckanden kring/mot att han valde att sätta diskanten så pass långt bak men valde ändå att göra så.
I Chris variant så är förstås höjden en annan, ca 30-35cm högre ( taget ur minnet på känsla) och filtret ser ut ungefär: Bas delas aktivt mot mellan 24/24 Mellan: 0,67mH, 15,6 uF samt eventuellt ett notchfilter för att ta ned uppbrytning vid 10 kHz.
Diskant: 10 uF och 0,15 mH, diskant dämpad ca 0,5-1 ohms motstånd. Konjugatlänk har provats och förbättrar/tar ned toppen vid 5-6 kHz något. Konjugat sänker total nivå för diskanten något. Oklart om den behövs efter flytt av diskant.
Det ger delning vid ca 2300 Hz

15NBAC= 5” används då den bara behöver spela full nivå från 300 Hz
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav juanth » 2022-12-14 00:46

I simuleringarna så får man nog tänka sig att svackan vid 100-300 Hz kommer att fyllas i så nivån blir något så när rak hela vägen samt en viss höjning vid 500 Hz, med ”Rätt baffel” (OA50)
Nivån vid 5 kHz i AVR:s filter kommer absolut att vara lägre men finnas kvar markerad. Även svackan vid 2 kHz kommer att vara mindre. Jag har provat och mätt på det filtret, visserligen med SB15NBAC.

Ditt brantare filter ser snyggt ut Maarten. Dock så tror jag det vore bra att sänka delning till kring max 2700 Hz, gärna något lägre vilket bör fungera mycket bra med 4:e ordningen. Det tror jag vore bra även i diskanten, att köra 4:e där med. Att få ner uppbrytningen vid 5 kHz hos basen, med lägre delning. Som det är nu så är den endast 12-13 dB ned.

Stefans filter tror jag ligger närmare 2,5 kHz i verkligheten.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Maarten » 2022-12-14 12:30

@Kermit:
Jag använder labsladdar med krokodilklämmar. Man löder ihop ett ett filter man vill testa men med fler komponenter. Sen använder man dessa sladdar till att koppla i och ur när man samtidigt lyssnar. T ex om man tror att första seriespolen ska vara 0,8mH, så löder man ihop flera i serie, typ 0,47 mH, 0,33 mH och 0,15 mH. Genom att kortsluta dem i olika steg, kan man här då testa 0,47 mH, 0,47+0,15=0,62 mH, 04,7+0,33 =0,8 mH, .... 0,95 mH osv.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... -mm-p39502

Om man drar långa sladdar till och från filtret gör man denna 'on-the-fly'-lyssningsutvärdering från soffan. Ju fler som gör sådana här tester, (förmodligen) desto större möjlighet att få till ett bra filter.

Man kan också koppla ihop första filtervarianterna enbart med dessa klämmor men kontaktresistansen kan spöka ibland, varför ovan kortslutning är lite bättre. I de första grova testerna kan dock enbart koppling mha klämmor duga.
Man bör givetvis mäta när man tycker sig ha hittat något bra och finjustera mha mätningar.


@Juanth:
Jag kan inget om Carlsson, är detta korrekta dimensioner? Se speciellt de ljusblåa cellerna:
Bild


De stora förskjutningarna i djupled för Carlsson gör filterdesign svårare tycker jag, eftersom elementen inte är placerade utifrån akustiskt centrum och att fasen kommer att 'rotera olika' i högre grad för elementen relativt lyssningspositionen.
Svårigheten med filter kanske är något som kanske varit uppe i andra trådar?
viewtopic.php?f=17&t=63895&
viewtopic.php?f=17&t=62867&


Nya förslag, nu utifrån ovan 50 mm förskjutning i djupled, samt lägre delningsfrekvens.

AVR7000:

Bild


Nytt utkast, där fasning i referensaxel är bättre under mellan 1-2 KHz:

Bild

Notch-variant á la Calleberg special (typ Purifi-layout):

Bild
sb17nbac till alla!

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Kermit116 » 2022-12-14 14:22

Marten, tänk om Du ändock tagit Dig vägen förbi NV Skåne i somras o lånat hem ett par 50:or av mig då hade Du inte behövt sväva i tvivelsmål om måtten. :-)

Jag förstår Ditt väldigt systematiska sätt att jobba med filterutveckling. Jag har, lindrigt uttryckt, en bit kvar innan jag är där.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Maarten » 2022-12-14 14:29

Ja, lite synd så här i efterhand men vid den tiden var jag synnerligen trött på att mäta ännu mer. Jag är det till viss del fortfarande, försöker nu bara surfa på gamla meriter, dvs redan gjorda mätningar :) . Men visst kliar det lite i fingrarna i att försöka mäta och förstå Carlsson. Jag tror nämligen att det skulle vara fruktbart att göra två typer av Spinorama, -en frifält och en rumsplacerad och att matcha dem.

Jag hade gärna även sett andra mätningar än LTAS, som när jag läser detta; http://carlssonkult.se/measuring.aspx.
Carlssonkult.se skrev:Man mäter med rörlig mikrofon kring lyssningsplatsen och blandar samman värden tagna över tid till medelvärden för varje frekvens. Stig Carlsson insåg detta men på den tiden var det inte lätt gjort. Det är det nu. Det finns åtskilliga program som kan visa frekvensspektrum och jämna ut det över tid. Man kör alltså ut vitt brus (alla frekvenser lika starka) på lagom volym och vevar långsamt runt i luften med mikrofonen. För att få en bra utjämning måste programmet beräkna medelvärdena lagom ofta och med passande algoritm (över lång eller kort tid, vägt eller ovägt, etc). Personligen tycker jag RTsect från Tolvan Data är enklast att använda. På en halv eller en minut får man en stabil kurva. Den visar då vad lyssnaren verkligen nås av, både direkt och reflekterat ljud. Carlsson skulle ha varit oerhört entusiastisk. Carlssonhögtalare visar överlag bra resultat mätta med den metoden, många andra - även dyra - visar pinsamt dåliga.

Problem och begränsningar finns förstås. Om man vevar runt i rummet med en radie på ett par meter får man hygglig pålitlighet ner till 200-300Hz, men inte lägre. Vid lägre frekvenser börjar stående vågor i rummet synas, också beroende av högtalarens placering. Men över 400Hz blir kurvan mycket realistiskt och pålitlig. Man kan också mäta enstaka element i närfält på samma sätt, veva runt lite bara några centimeter från membranet. Till och med hörlurar kan mätas med god relevans.

Ortoakustiska högtalare ska då helt enkelt ge en spikrak kurva. Monitorer och liknande avsedda för nära lyssning on axis ska ge en kurva som faller av mot högre frekvenser eftersom man inte befinner sig enbart i sweetspot med mikrofonen. Om man vill att en sådan högtalare (de flesta nu för tiden) ska ge en balanserad tonkurva på större avstånd i lite andra vinklar kan oftast förstärkarens tonkontroller kompensera bra.

... egentligen är något annat än LTAS = Long Term Average Spectrum, dvs bara långt tidsfönster och inte positionsintegrerat spektrum som beskrives ovan. Att såsom i citatet väga samman responsen från ett flera meter stort 'fönster' är typ som en delmängd av energikurva och "rumskurva".

Edit: Se t ex:
I-or skrev:Direktljudet är klart viktigast över ca 500-1000 Hz och avgör i allt väsentligt klangen här i de allra flesta fall. Spridningen har vanligtvis en mindre uppenbar klangpåverkan i sötpunkten (dock ofta en mycket stor klangpåverkan i andra positioner, inte minst för stående lyssnare), men spridningen är å andra sidan avgörande för högtalarnas spatiella egenskaper.

Problemet är att LTAS-mätresultaten ovan har minimalt med direktljudet att göra och vi kan inte med rimlig noggrannhet avgöra de klangliga egenskaperna över ca 500-1000 Hz från dessa.
Allt detta visar egentligen enbart att det är i stort sett meningslöst att utgå ifrån LTAS-resultat när man bedömer klang över ca 500 Hz. Över 500 Hz måste man mäta högtalarens direktljud, vilket man enklast gör genom att fönstra bort reflektionerna.
posting.php?mode=quote&f=31&p=2253950

I-or skrev:När REW används utan fönstring, som i alla s.k. LTAS-mätningar ovan, har man ett tidsfönster med en längd om 500 ms,...). viewtopic.php?f=31&t=71462&p=2253933&hilit=LTAS#p2253933

I-or skrev:Det stämmer, men jag vill varna för att lägga alltför mycket vikt vid de tidiga reflektionerna under 500 Hz. Det viktiga är den totala frekvensgången här och denna påverkas av samtliga reflektioner i rummet. Frekvensgångspåverkan från de första reflektionerna mot golv och tak kommer nästan alltid att kompenseras väl av övriga reflektioner i rummet över sådär 200-300 Hz av rent statistiska skäl. Den allt kortare våglängden medför att toppar och dalar hamnar för tätt för att hörseln ska uppfatta dem som sådana och dessutom börjar diffusionseffekter från irregulariteter i rummet och möbleringen att göra att rummet blir alltmer utjämnande ur ett akustiskt perspektiv. Under ca 200-300 Hz bör man helst anlägga ett modalt perspektiv på det hela, vilket förstås också medför att hela rummet är aktivt, se nedan.
....
Högre upp i frekvens, ca en halv till en oktav över Schröderfrekvensen (den gode Manfred Schröder höftade ordentligt och var lite väl snål med modaltätheten), blir modaltätheten så hög att det blir effektivare anlägga ett statistiskt synsätt och här kommer högtalarnas effektrespons + rummets ekvivalenta absorptionsarea att bli avgörande för frekvensgången, men man närmar sig också ganska snabbt det frekvensområde, där hörseln hyggligt kan skilja mellan direktljud och reflekterat dito, varför ofönstrade mätresultat (LTAS, Long Term Average Spectrum) alltmer förlorar sitt värde*.

Ovanstående gäller alltså under ca 500 Hz. Över ca 500 Hz är det dock en annan sak när hörseln åtminstone delvis kan separera reflektioner från direktljud, men då erhåller man inte bara klangpåverkan utan även spatiella effekter, till stor del beroende av infallsriktning för reflektionerna. Här har inte Toole och Olive varit riktigt tydliga eftersom man inte gör denna uppdelning under/över 500 Hz, men indirekt har Toole många gånger betonat att vi i typiska lyssningsrum oberoende av infallsriktning/ankomsttid framförallt har klangpåverkan av reflektioner under ca 500 Hz. Detta är skälet till att han anser att man här utan större problem kan ekvalisera frekvensgången efter ofönstrade mätresultat även om han mig veterligen aldrig uttryckligen har klarlagt att det är på ovanstående sätt som det hela hänger ihop.
...
posting.php?mode=quote&f=3&p=2245464
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav juanth » 2022-12-15 00:47

7BE9317B-8C17-4D7C-BBE4-463C94BD509B.png
7BE9317B-8C17-4D7C-BBE4-463C94BD509B.png (22.62 KiB) Visad 7407 gånger
@Maarten
Jag har försökt mäta på OA50 enligt nedan.

Öronhöjd 98cm (för mig i min soffa, jag är 182 cm med trevliga proportioner :lol:
Elementens höjd över golv: 33 resp 42cm (centrum på resp element. (Mittemellan ca 38 cm)

53 grader. Dvs 37 grader bakåt från 90 grader. Du hade helt rätt alltså.
Lyssningsavstånd 350 cm hos mig (mätt från öra till vägg mellan högtalarna) 297 cm c-c diskanter= ca 22-23 grader.
355 cm från höger öra till högra basens överkant. (På ca 38 cm höjd)
Differens öra/element 60 cm
Vinkel diff höjd grader…se ovan.
C-C avstånd element ca 15 cm
Avstånd element i lyssningsposition ca 13cm
Skillnad akustiskt centrum element 8 cm (då mäter jag rakt ovan högtalaren tittar nedåt. )

Skillnad akustiskt centrum..Kanske 7 cm efter justering för vinkel.

Jag är osäker på hur du menar med den sista.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav avr7000 » 2022-12-15 10:10

Maarten skrev:Ja, lite synd så här i efterhand men vid den tiden var jag synnerligen trött på att mäta ännu mer. Jag är det till viss del fortfarande, försöker nu bara surfa på gamla meriter, dvs redan gjorda mätningar :) . Men visst kliar det lite i fingrarna i att försöka mäta och förstå Carlsson. Jag tror nämligen att det skulle vara fruktbart att göra två typer av Spinorama, -en frifält och en rumsplacerad och att matcha dem.



Du kan få låna hem mina OA50, SB NBAC17 och SB aluminiumdiskant och labba o mäta om du vill...
4 sladdar ut så filter ligger på golvet etc.

Vi har några Purifi/Bliesma-fiskar att steka i alla fall så vi har annat att göra.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav juanth » 2022-12-15 13:01

Rättelse: Skillnad akustiskt centrum element 7 cm (då mäter jag rakt ovan högtalaren tittar nedåt. )

Skillnad akustiskt centrum..Kanske 6 cm efter justering för vinkel.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Maarten » 2022-12-15 13:39

Schysst erbjudande Stefan! :) Kan vi hålla det öppet? Jag har själv en golvstående variant av Rävarna att sätta tänderna i, samt att jag nyligen fått ett par Sonasomus WG att mäta upp och fixa filter till. (Ett annat alternativ till att låna lådorna är att jag kommer till dig och mäter och då kanske även mäta på några andra för att ha något att jämföra med? Om du dessutom vill ha något mer uppmätt så går det ju bra att göra det samtidigt. Hursomhelst, om jag skulle låna ett par lådor så mäter jag gärna även utomhus, - både lite upphissade lådor men också för att kunna mäta med bara frontvägg och mark och då är ju våren klart bättre tid).


@Johan: Gott, gissningen på måtten råkade träffa någorlunda rätt, men justerat blir det så här:

Bild

Din mätning av förskjutning i djupled stämmer inte helt med min uträkning ovan, kanske har jag slarvat med uträkningen?

OBS: Ovan simuleringar i föregående inlägg av mig ska tas med en stor nypa salt. Det kan kanske även vara så att viss 'ur-fas'-beteende är passande (?), dels eftersom elementen ändå inte är placerade utifrån akustiskt centrum i förhållande till referensaxeln, dels kanske för att det skulle kunna ge bättre DI enligt Kimmnes simuleringar här:
viewtopic.php?f=3&t=72656&start=60#p2212191
Kimmen skrev:Först provade jag lite i Wolfram Alpha (länken räknar ut DI i dB för 1.2 våglängders avstånd) och kom fram till något som liknar Kimmos resultat: maximal riktverkan vid 0.7 våglängder och minimal vid 1.2 för källor i fas. Med källor 90 grader ur fas blir dock DI 0 dB oavsett avstånd. Det senare var ju väldigt spännande



Jag har snabbt labbat lite till och märker som sagt att jag tycker att det är svårare med filter för Carlsson. Jag hade nog gått för antingen AVR7000-förslaget, eller varianten med notch-filter ovan, sm bättre undertrycker basens uppbrytningar, delar diskanten brantare och har till synes bättre fas-matchning, - om det nu är värt något för denna typ av högtalare.
Här är en GIF med roterande bild, som tydliggör likheter och skillnader mellan AVR7000-förslaget och notch-filter ovan:

Bild


Om det finns någon här med dessa element och lådor så vore det ju intressant om någon/några ville testa.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav juanth » 2022-12-15 15:03

Du är alltför vänlig Maarten och skyller på att något du gjort inte stämmer.
Jag tänkte fel och det skiljer endast 2 cm fysiskt mellan akustiskt centrum. (Båda har då samma vinkel)
(Om man följer baffelns plan snett uppifrån) längs med…
Jag tittade i lod först vilket är fel. :oops:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Joro
Semesterfirare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2022-12-06

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Joro » 2022-12-15 23:12

Maarten skrev:Schysst erbjudande Stefan! :) Kan vi hålla det öppet? Jag har själv en golvstående variant av Rävarna att sätta tänderna i, samt att jag nyligen fått ett par Sonasomus WG att mäta upp och fixa filter till. (Ett annat alternativ till att låna lådorna är att jag kommer till dig och mäter och då kanske även mäta på några andra för att ha något att jämföra med? Om du dessutom vill ha något mer uppmätt så går det ju bra att göra det samtidigt. Hursomhelst, om jag skulle låna ett par lådor så mäter jag gärna även utomhus, - både lite upphissade lådor men också för att kunna mäta med bara frontvägg och mark och då är ju våren klart bättre tid).


@Johan: Gott, gissningen på måtten råkade träffa någorlunda rätt, men justerat blir det så här:

[ Bild ]

Din mätning av förskjutning i djupled stämmer inte helt med min uträkning ovan, kanske har jag slarvat med uträkningen?

OBS: Ovan simuleringar i föregående inlägg av mig ska tas med en stor nypa salt. Det kan kanske även vara så att viss 'ur-fas'-beteende är passande (?), dels eftersom elementen ändå inte är placerade utifrån akustiskt centrum i förhållande till referensaxeln, dels kanske för att det skulle kunna ge bättre DI enligt Kimmnes simuleringar här:
viewtopic.php?f=3&t=72656&start=60#p2212191
Kimmen skrev:Först provade jag lite i Wolfram Alpha (länken räknar ut DI i dB för 1.2 våglängders avstånd) och kom fram till något som liknar Kimmos resultat: maximal riktverkan vid 0.7 våglängder och minimal vid 1.2 för källor i fas. Med källor 90 grader ur fas blir dock DI 0 dB oavsett avstånd. Det senare var ju väldigt spännande



Jag har snabbt labbat lite till och märker som sagt att jag tycker att det är svårare med filter för Carlsson. Jag hade nog gått för antingen AVR7000-förslaget, eller varianten med notch-filter ovan, sm bättre undertrycker basens uppbrytningar, delar diskanten brantare och har till synes bättre fas-matchning, - om det nu är värt något för denna typ av högtalare.
Här är en GIF med roterande bild, som tydliggör likheter och skillnader mellan AVR7000-förslaget och notch-filter ovan:

[ Bild ]


Om det finns någon här med dessa element och lådor så vore det ju intressant om någon/några ville testa.


Så....det är en typ av högtalare som fungerar bra placerad på ett visst sätt i lyssningsrummet? Eller? Om man tar dina data och byter ut, låt säga lyssningsavståndet till på 2,5 meter, faller ljudbilden samman då? Det utifrån de element och dess spidningsegenskaper du laborerat med dvs.

Är det denna konstruktionen nedan på bild? Då blir riktverkan olika mellan 3,5 meter vs 2,5 meter avstånd till högtalarna ,vertikalt , olika eftersom elementen är riktade som de är på baffeln. Om det nu spelar så stor roll, när ljudet ändå studsar runt i lyssningsrummet. :D

Men bara för att jag är nyfiken, om du känner för det. Om du matar in 2,5 meters lyssningsavstånd, vad händer då med de övriga parametrarna? :)

Carlsson-OA-50-31626_23925.jpeg
Carlsson-OA-50-31626_23925.jpeg (430.11 KiB) Visad 7219 gånger

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav juanth » 2022-12-15 23:33

@Joro

250 cm lyssningsavstånd innebär 212 cm mellan diskanterna för att hamna på samma öppningsvinkel. 22-23% ca
Alltså exakt samma som med tex 350 cm i mitt fall. Sedan blir det såklart vissa skillnader ändå i simulering pga andra mått till väggar eller annat rum osv men i verkligheten så fungerar det fint med andra lyssningspositioner så länge vinklarna är rätt.
Det är de på bilden vi pratar om. Det är OA50. Första typen, men även OA50.2 är likadan, förutom att den har tyg över metallställning istf snygg metallbur.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Joro
Semesterfirare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2022-12-06

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Joro » 2022-12-15 23:49

juanth skrev:@Joro

250 cm lyssningsavstånd innebär 212 cm mellan diskanterna för att hamna på samma öppningsvinkel. 22-23% ca
Alltså exakt samma som med tex 350 cm i mitt fall. Sedan blir det såklart vissa skillnader ändå i simulering pga andra mått till väggar eller annat rum osv men i verkligheten så fungerar det fint med andra lyssningspositioner så länge vinklarna är rätt.
Det är de på bilden vi pratar om. Det är OA50. Första typen, men även OA50.2 är likadan, förutom att den har tyg över metallställning istf snygg metallbur.


Aha, ok. :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav juanth » 2022-12-16 14:47

@Maarten, den bättre fasmatchningen gör det absolut lättare att få till ett filter som uppför sig som man vill, den saken är klar. Om det sedan är hörbart när det inte stämmer är något annat förstås. Dvs det är det knappast men att det blir mer lättjobbat trumfar högt.

Dvs, det kan vara hörbart pga sämre tonkurva.

Jag kommer att flytta fram diskanten 2 cm relativt basen. I mitt fall med OA50.Chris71 så blir det eventuellt ca 3.6 cm då basen sticker ut 1,6 mm

Viktigt är då att få till den hylla som diskanten har i original, som då hindrar att diskanten spelar rakt ned i den undre delen av basen.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav distad » 2022-12-28 03:36

Hoppas får höra av någon när ni är helt klara då jag inte kommer delta mer här.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Skorpio
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 2008-11-03
Ort: Aarhus

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Skorpio » 2022-12-28 12:33

Ja, jeg er også spændt på resultatet...

Jeg har ellers planlagt at opgradere mine OA-50 til en slags OA-52.3. Som jeg forstår det er kabinet volumen den samme, så et Scan-speak 18W/8542 vil passe i det?

Jeg har fået tilbudt et par 18W/8542/45 kloner, der er tale om et 8542 chassis/magnet og 8545 membran/ophæng som jeg forstår det. 500DKK for sættet. Og med et sæt Vifa D26 som jeg har liggende, bliver det en slags OA-52.1,5?

Spørgsmålet er om der er bedre at gå efter denne variant med SB-enheder. Den er givetvis bedre end OA-50 varianterne, men er den også bedre en OA-52.1?

Her er de 3 muligheder jeg ser:

1. Basserne 18W/8542 med 8545 membran og VIfa D26 diskant, delefilter som OA-52.3
2. Basserne 18W/8545 og VIfa D26 diskant, delefilter som OA-52.3 (vel reelt en rigtig OA-52.3?)
3. SB-Acoustics enheder og delefilter som beskrevet her i tråden.
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav distad » 2023-01-01 11:10

Har levererat mina element till IB så han får börja leka lite. Lådorna står redan där. Blir väl lite konding testande.... Feta kablar och stort avgasrör som basreflex om jag känner honom rätt. Dvs kan bli udda utseende. 8O
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster