OA50.SB-Acoustics

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav juanth » 2023-01-29 21:25

avr7000 skrev:Jag såg dem live i måndags :)

De är stora då det är en till OA50 låda under OA50 lådan.


Väldigt snygga proportioner är det iaf.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Kermit116 » 2023-01-29 21:42

Betr ljudbilden i OA-50 o -52 så säger/skriver jag som jag tror kg givit uttryck för ngn gång; släck i rummet och fundera inte på frågan så löser det sig.

Om där är någon som vet om ett par OA-50.1 som är mögliga o där vinylen släppt och där Folkhälsomyndigheten o den lokale smittskyddsläkaren kräver destruktion under hygieniska o strikt kontrollerade former så lägg ett PM t mig. Stig måste se det som förmildrande omständigheter om jag skulle köra en fräs i ett sådant exemplar.

Frågor:
1. Ska den extra nbacen sitta på in- eller utsidan?
2. Vet den samlade inteligentian hur den extra filter slingan ska göras?
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Kermit116 » 2023-01-29 21:56

juanth skrev:
avr7000 skrev:Jag såg dem live i måndags :)

De är stora då det är en till OA50 låda under OA50 lådan.


Väldigt snygga proportioner är det iaf.

Juanth, jag förstår hur Du tänker, MEN jag är beredd på att slå vad om att FPF* gör tummen ned.

*) FPF = Fruar på Faktiskt.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav juanth » 2023-01-29 21:59

Kermit116 skrev:Betr ljudbilden i OA-50 o -52 så säger/skriver jag som jag tror kg givit uttryck för ngn gång; släck i rummet och fundera inte på frågan så löser det sig.

Om där är någon som vet om ett par OA-50.1 som är mögliga o där vinylen släppt och där Folkhälsomyndigheten o den lokale smittskyddsläkaren kräver destruktion under hygieniska o strikt kontrollerade former så lägg ett PM t mig. Stig måste se det som förmildrande omständigheter om jag skulle köra en fräs i ett sådant exemplar.

Frågor:
1. Ska den extra nbacen sitta på in- eller utsidan?
2. Vet den samlade inteligentian hur den extra filter slingan ska göras?



Angående låg ljudbild så är det bara ur grodperspektiv det är tillräckligt högt. :mrgreen:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1154
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-01-29 22:01

:D :D :D
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Kermit116 » 2023-01-29 22:14

Juanth, jag är inte säker på att Du o jag har samma sorts humor... (eller, det är kanske det vi faktiskt har :-))

Vilka fler lågt placerade högtalare har Stig konstruerat?
Rätt svar: OD-11!

Jag kan påminna om en episod som jag skrivit om på annat håll och där två carlssoniter träffas o lyssnar på ett par od-11 och parallellt ett par OA-51.N och där carlssoniterna fick hasa sig fram t högtalarna o lägga örat emot för att avgöra vilket högtalarpar som spelades. Nämndes inte ett ord den gången om "låg ljudbild".

Släck ljuset o fundera inte på frågan.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav juanth » 2023-01-29 22:21

Kermit116 skrev:Juanth, jag är inte säker på att Du o jag har samma sorts humor... (eller, det är kanske det vi faktiskt har :-))

Vilka fler lågt placerade högtalare har Stig konstruerat?
Rätt svar: OD-11!

Jag kan påminna om en episod som jag skrivit om på annat håll och där två carlssoniter träffas o lyssnar på ett par od-11 och parallellt ett par OA-51.N och där carlssoniterna fick hasa sig fram t högtalarna o lägga örat emot för att avgöra vilket högtalarpar som spelades. Nämndes inte ett ord den gången om "låg ljudbild".

Släck ljuset o fundera inte på frågan.


Irrelevant!

Ingen av dessa har låg ljudbild. :wink:

Det var lite kul att jämföra dessa på låg volym, de är inte så långt borta från varandra i presentationen.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav distad » 2023-01-30 01:28

avr7000 skrev:
FBK skrev:
avr7000 skrev:
Elementen delar på arbetet i basen.
Basreflexsystemet (lådvolym, rörlängd rördiameter) påverkas inte.

Nbac17 är lite för klent i den lägsta basen. Om man kör två st med det ena med en ännu gynnsammare placering med avseende på speglande ytor har detta möjligheter att förbättra situationen.
Man skulle kunna ha elementet framåt med bara två speglande ytor, baffel och golv men detta skulle bli ganska fult och skulle garantera ett blixtnedslag från Kermit. Fördelen skulle vara att högtalaren skulle bli mer lättplacerad i relation till stereobänkar och hörn.
Att montera basen på sidan adderar ytterligare en speglande yta (baffel, golv och bakvägg) och ger då lite mer must i basen...

Eftersom elementen är likadana behöver man ingen extern box för att '"styra" det hela... Bara ett passivt filter som "kopplar in" den lägre basen vid lämplig frekvens.

Problemet med att högtalaren står på golvet, regnbågseffekt etc. kommer man ju inte åt med att göra på detta sätt...

Mina ska INTE stå på golv. :D Och detta låter ju mycket intressant. :)


Skall de inte stå på golv är det en annan lösning du tittar efter, typ typ Chris och Johans variant....

Bygger jag denna med filter etc. som den står på golv så blir det fel om man lyfter upp den...

Jaha, då var den lösningen borta då. För jag vill inte ha mina på golvet = låg ljudbild. Vill ha OA51 ljudbild. Då måste det bli OA50 med basstöd utanför lådan. Mina kommer för övrig till en början se ut som Kalejdokom DIY då det enkla stativet som jag ska bygga ska ha samma mått i bredd och djup. Sedan blir det basstöd längre fram då.
Ps. Och det där med Släck ljuset o fundera inte på frågan är inget för mig då jag vill kunna lyssna på musik utan att sitt i ett mörker jämnt därav så är det upp med högtalarna för det låter bättre.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Nattlorden » 2023-01-30 15:02

Min erfarenhet av klagomål på ljudbilden från Carlsson-högtalare brukar gå att summera still att det sitts på fel avstånd ifrån - alternativt att de står med fel avstånd mellan dem. I princip detsamma, men vad som passar bäst att ändra på varierar ju. ( Skulle jag höfta, så skulle jag säga att de oftare hamnat för brett relativt lyssnaren. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Kermit116 » 2023-01-30 16:33

Nattlorden skrev:Min erfarenhet av klagomål på ljudbilden från Carlsson-högtalare brukar gå att summera still att det sitts på fel avstånd ifrån - alternativt att de står med fel avstånd mellan dem. I princip detsamma, men vad som passar bäst att ändra på varierar ju. ( Skulle jag höfta, så skulle jag säga att de oftare hamnat för brett relativt lyssnaren. )

Någonstans någongång har någon som förstår sånt här bättre än jag angivit en kvot 1,18/1, där 1,18 är avstånd från öra till högtalarvägg och där 1,00 är avståndet mellan högtalarnas diskanter. Detta har jag brukat ha som utgångspunkt. Blir det för brett enligt Din uppfattning?
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav distad » 2023-02-02 20:45

FBK skrev:
avr7000 skrev:
FBK skrev:Mina ska INTE stå på golv. :D Och detta låter ju mycket intressant. :)


Skall de inte stå på golv är det en annan lösning du tittar efter, typ typ Chris och Johans variant....

Bygger jag denna med filter etc. som den står på golv så blir det fel om man lyfter upp den...

Jaha, då var den lösningen borta då. För jag vill inte ha mina på golvet = låg ljudbild. Vill ha OA51 ljudbild. Då måste det bli OA50 med basstöd utanför lådan. Mina kommer för övrig till en början se ut som Kalejdokom DIY då det enkla stativet som jag ska bygga ska ha samma mått i bredd och djup. Sedan blir det basstöd längre fram då.
Ps. Och det där med Släck ljuset o fundera inte på frågan är inget för mig då jag vill kunna lyssna på musik utan att sitt i ett mörker jämnt därav så är det upp med högtalarna för det låter bättre.

Har ändrat mig, de kommer få stå på golvet så länge tills det blir baslåda på sidan. Basstöd i samma låda, kan var aktuellt så länge.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav distad » 2023-02-02 20:50

avr7000 skrev:
FBK skrev:
Kermit116 skrev:Åsknedslag är inte att leka med.

Vet inte var avr7000 tog vägen ? Så det kanske blev så efter sågandet... 8O . Undrar om jag förtog allt rätt.. :? Det kostar ju mindre att bara stoppa i ett element i varje låda än att köpa/bygga en låda på sidan av OA50 men undrar också över hur basreflexen hanterar 2 element... :? det blev rörigt då jag inte kan sånt här... :|


Elementen delar på arbetet i basen.
Basreflexsystemet (lådvolym, rörlängd rördiameter) påverkas inte.

Nbac17 är lite för klent i den lägsta basen. Om man kör två st med det ena med en ännu gynnsammare placering med avseende på speglande ytor har detta möjligheter att förbättra situationen.
Man skulle kunna ha elementet framåt med bara två speglande ytor, baffel och golv men detta skulle bli ganska fult och skulle garantera ett blixtnedslag från Kermit. Fördelen skulle vara att högtalaren skulle bli mer lättplacerad i relation till stereobänkar och hörn.
Att montera basen på sidan adderar ytterligare en speglande yta (baffel, golv och bakvägg) och ger då lite mer must i basen...

Eftersom elementen är likadana behöver man ingen extern box för att '"styra" det hela... Bara ett passivt filter som "kopplar in" den lägre basen vid lämplig frekvens.

Problemet med att högtalaren står på golvet, regnbågseffekt etc. kommer man ju inte åt med att göra på detta sätt...

Vi får se, men din lösning kan bli aktuell då den låter bra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1154
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-02-02 21:52

Ang att ha Carlsson högtalare för brett isär..

Ja har mina OA-52 lite för brett isär enl rek.
Ja har lyssnat mej fram t det avståndet dom nu har.
Flyttar ja ihop dom så blir basen mer korrekt å ja
vill inte ha en korrekt rak tonkurva.
Ja vill ha mera glada munnen på min tonkurva.

Å som dom står nu så e ja ganska nöjd me hur det låter här.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav distad » 2023-02-15 01:16

En sak som jag funderat på är varför används inte denna dämpanel till OA50 :? ? Den där lilla skivbiten som sitter på högtalaren är just liten i jämförelse emot denna till OA51.N Det är väl tygbiten över diskanten som ska lugna ner det. Men jag undra hur det skulle låta med dämpanelen också..... skulle det döda ljudet eller bara lugna ner ?
Bild
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav juanth » 2023-02-17 07:39

FBK skrev:En sak som jag funderat på är varför används inte denna dämpanel till OA50 :? ? Den där lilla skivbiten som sitter på högtalaren är just liten i jämförelse emot denna till OA51.N Det är väl tygbiten över diskanten som ska lugna ner det. Men jag undra hur det skulle låta med dämpanelen också..... skulle det döda ljudet eller bara lugna ner ?
[ Bild ]
[ Bild ]


Det där beror nog på hur originaltrogen man vill vara. Jag har testat med rejält mycket större dämppaneler till OA52, som satts på insidan. Det lugnade ned ljudbilden rejält. Högtalarna närmar sig lite mer konventionella högtalare om så görs. Kvoten direktljud mot reflekterat ljud ökar men som jag ser det så inte på något dåligt vis utan mer att en större del oönskade reflexer som suddar till direktljudet tas bort.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav distad » 2023-02-21 01:02

Jag måste "tänka" annorlunda och testa lite olika saker med dessa högtalare. Det kommer bli en intressant resa när man måste tänka annorlunda än med vanliga högtalare. Jag har ju sett någon bild på hur det såg ut i Stigs lyssningsrum och det var lite annorlunda än vad jag hade gjort med vanliga högtalare.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Ctrl+Z
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-02-15

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Ctrl+Z » 2023-04-18 21:56

Hej

Kan uppgraderingen användas i en Larsen 4.3 också? Larsen känns ju lite som en utsträckt OA50.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Maarten » 2023-04-22 09:40

Är ingen Carlsson-snubbe men det antar jag att det borde de kunna göra, - om du avsåg nyttja SbA-metallelement i Larsen 4.3?
Förvisso är nog elementen i 4.3 bättre än i föregående versioner av Larsen 4, intrycken nedan ska väl som alltid tas med en nypa salt men de ligger i linje med bättre element än de (som jag antar) föregående Seas.
4orna har fått både nya element och nytt filter. Elementen kommer ifrån Danska SB-acoustics och det känns betryggande. Verkar som de bara blir större och större.
...Dags för 4orna att få visa vad uppgraderingen till en 3a på slutet innebär. Så fort ljudet börjar fylla rummet märks det att detta måste vara en av de största uppgraderingar (utan att priset blivit avsevärt mycket högre) jag varit med om.
..
4.2 var en sådan högtalare där hon ibland kunde skära i öronen. På 4.3 är allt sådant borta och jag slås av vilket mjukt och fint ljud de har.

https://theaudioclubmagazine.wordpress. ... rsen-l4-3/

Jag tycker att det är rimligt att anta att ovan skärande ljud har med hög distorsion i de föregående elementen. De nya SbA-papperselementen är troligen bättre här men hursomhelst, SbA-metall-elementen är överlägsna även den mjuka SbA-elementen. Med rätt filter så blir det svårligen bättre. Ännu har väl ingen tagit sig an utmaningen att designa ett slutgiltigt och fullgott filter och publicerat detta, även om goda försök har gjorts?
sb17nbac till alla!

Ctrl+Z
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-02-15

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Ctrl+Z » 2023-04-22 14:19

Det var så jag tänkte, att byta befintliga element i L4.3
Är ganska nöjd med ljudet. Högtalarna används idag som frontar i en "vardagsrumsbio" och målar upp en rejäl ljudbild. Atmoskanaler känns överflödiga.
Men varför sitta ganska nöjd? Jag väntar med spänning på att någon med tid och kunskap tar fram ett bra delningsfilter.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Maccis » 2023-06-24 18:44

Skulle filterlösningen även fungera på ett par 58'or?

De är ju lite högre och mindre sido-dämppanel än OA50.
(Diskanten 70cm Ö G)
OA50 avstämd till 35hz, OA58 avstämd till 30hz - samma lådvolym (20l).
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
jooe
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2012-06-11
Ort: Ultrå

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav jooe » 2023-11-22 12:29

Är det någon som provat att bygga OA50.SB?

Och är bifogad skiss på filtret ok?
filter_draft.jpg
filter_draft.jpg (21.55 KiB) Visad 2398 gånger
Mvh Joakim
_____________________________________
Nuvarande setup:
för många prylar...

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav eljulio » 2023-11-22 18:00

distad skrev:En sak som jag funderat på är varför används inte denna dämpanel till OA50 :? ? Den där lilla skivbiten som sitter på högtalaren är just liten i jämförelse emot denna till OA51.N Det är väl tygbiten över diskanten som ska lugna ner det. Men jag undra hur det skulle låta med dämpanelen också..... skulle det döda ljudet eller bara lugna ner ?
[ Bild ]
[ Bild ]


Audiophonics klass D-steg på bilden?

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1154
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-11-22 18:38

jooe skrev:Är det någon som provat att bygga OA50.SB?

Och är bifogad skiss på filtret ok?
filter_draft.jpg


Ja å Juhanth byggde OA-50SB å labbade fram ett filter som ser
likadant ut men hade lite andra värden än i nuvarande version.

De e ruskit mycket välljud för pengarna.

Har själv ett par OA-50 typ 1 som står i standby på SB mod.
Tid å pengar har inte räckt till än bara.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav Kermit116 » 2023-11-22 21:14

jooe skrev:Är det någon som provat att bygga OA50.SB?

Och är bifogad skiss på filtret ok?
filter_draft.jpg

Filterschemat stämmer med det som avr7000 och Magnus2 skissat och såvitt jag vet så har dom inte pulat fram något nyare än så.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
jooe
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2012-06-11
Ort: Ultrå

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav jooe » 2023-11-23 12:34

Tack!

Då får vi se om jag får tid att uppgradera mina oa50 till .SB :D
Mvh Joakim
_____________________________________
Nuvarande setup:
för många prylar...

Användarvisningsbild
jooe
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2012-06-11
Ort: Ultrå

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav jooe » 2023-12-12 10:56

Återanvände filtren från mina OA-14(B65+2xT22) som blev över efter Satorikonverteringen.

Två nya motstånd och två nya kondingar fick komplettera avlindade spolar och ett par orginal 10uf kondensatorer.

Städade bort de anslutningarna som hörde till tonbyglarna och genade lite med motståndet, inte så snyggt kanske men billigt.

Orginalfiltren från OA50 får vila tillsammans med orginalelementen.

IMG_8819 (1).jpg
IMG_8819 (1).jpg (266.64 KiB) Visad 2028 gånger
IMG_8820 (1).jpg
IMG_8820 (1).jpg (418.47 KiB) Visad 2028 gånger
Mvh Joakim
_____________________________________
Nuvarande setup:
för många prylar...

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav data_foggen » 2023-12-12 14:21

Fyndigt!
Bra återanvänt också. :)
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav avr7000 » 2023-12-14 21:04

eljulio skrev:
distad skrev:En sak som jag funderat på är varför används inte denna dämpanel till OA50 :? ? Den där lilla skivbiten som sitter på högtalaren är just liten i jämförelse emot denna till OA51.N Det är väl tygbiten över diskanten som ska lugna ner det. Men jag undra hur det skulle låta med dämpanelen också..... skulle det döda ljudet eller bara lugna ner ?
[ Bild ]
[ Bild ]


Audiophonics klass D-steg på bilden?


Nej hembyggda lådor och B&O IcePower ASP1000
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav avr7000 » 2023-12-14 21:08

jooe skrev:Återanvände filtren från mina OA-14(B65+2xT22) som blev över efter Satorikonverteringen.

Två nya motstånd och två nya kondingar fick komplettera avlindade spolar och ett par orginal 10uf kondensatorer.

Städade bort de anslutningarna som hörde till tonbyglarna och genade lite med motståndet, inte så snyggt kanske men billigt.

Orginalfiltren från OA50 får vila tillsammans med orginalelementen.

IMG_8819 (1).jpg
IMG_8820 (1).jpg


Snyggt jobbat och fyndigt!

Vill bara påpeka att vi körde 1.2 eller 1.4 mm tråd i basspole eller om det t o m var foliespole. Kan påverka ljudet lite lite i basen.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav avr7000 » 2024-03-24 21:46

Har skaffat lite SB17CAC35 element och är nu sugen på att bygga en med dubbla element a'la Larsen 8/9 i OA50...
Lådan är lite liten för 2 element...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster