Skorpio skrev:Spørgsmålet er om der er bedre at gå efter denne variant med SB-enheder. Den er givetvis bedre end OA-50 varianterne, men er den også bedre en OA-52.1?
Her er de 3 muligheder jeg ser:
1. Basserne 18W/8542 med 8545 membran og VIfa D26 diskant, delefilter som OA-52.3
2. Basserne 18W/8545 og VIfa D26 diskant, delefilter som OA-52.3 (vel reelt en rigtig OA-52.3?)
3. SB-Acoustics enheder og delefilter som beskrevet her i tråden.
Nr 3 kommer att bli klart bäst med rätt filter! Hvergang!
FBK; kul hoppas IB får till ett bra filter. Har börjat ana att filter till Carlsson inte är att leka med (se t ex inlägg viewtopic.php?f=17&t=73553&start=0#p2255696).
Eller som Johan skrev:
juanth skrev:@Maarten, den bättre fasmatchningen gör det absolut lättare att få till ett filter som uppför sig som man vill, den saken är klar. Om det sedan är hörbart när det inte stämmer är något annat förstås. Dvs det är det knappast men att det blir mer lättjobbat trumfar högt.
Dvs, det kan vara hörbart pga sämre tonkurva.
Jag kommer att flytta fram diskanten 2 cm relativt basen. I mitt fall med OA50.Chris71 så blir det eventuellt ca 3.6 cm då basen sticker ut 1,6 mm
Viktigt är då att få till den hylla som diskanten har i original, som då hindrar att diskanten spelar rakt ned i den undre delen av basen.
Joro skrev:Maarten skrev:....
Jag har snabbt labbat lite till och märker som sagt att jag tycker att det är svårare med filter för Carlsson. Jag hade nog gått för antingen AVR7000-förslaget, eller varianten med notch-filter ovan, sm bättre undertrycker basens uppbrytningar, delar diskanten brantare och har till synes bättre fas-matchning, - om det nu är värt något för denna typ av högtalare. ...
Så....det är en typ av högtalare som fungerar bra placerad på ett visst sätt i lyssningsrummet? Eller? Om man tar dina data och byter ut, låt säga lyssningsavståndet till på 2,5 meter, faller ljudbilden samman då? Det utifrån de element och dess spidningsegenskaper du laborerat med dvs.
Är det denna konstruktionen nedan på bild? Då blir riktverkan olika mellan 3,5 meter vs 2,5 meter avstånd till högtalarna ,vertikalt , olika eftersom elementen är riktade som de är på baffeln. Om det nu spelar så stor roll, när ljudet ändå studsar runt i lyssningsrummet.
Men bara för att jag är nyfiken, om du känner för det. Om du matar in 2,5 meters lyssningsavstånd, vad händer då med de övriga parametrarna?
Det blir skillnad pga att geometrierna ändras, - ca 1 cm mindre avståndsskillnad mellan bas och diskant (5,15 cm för 350 cm lyssningsavstånd och 4,14 cm för 250 cm) men både 4 resp 5 cm är ju stor offset så utmaningen är detsamma i båda fallen. Se även citatet av Kimmen avseende DI, samt att jag vill minnas att någon har skrivit att Carlsson ska ha en lob pekandes upp i rummet för att 'höja' rumskurvan i diskanten i förhållande till direktljudet.