Från en svensk högtalare till en annan

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Petterthanever
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2015-11-09

Från en svensk högtalare till en annan

Inläggav Petterthanever » 2022-11-20 15:13

Hej alla Carlsson-fans,

Jag är helt färsk här på forumet och har bara läst andras inlägg än så länge. Hade egentligen inga planer på att skaffa Sonabhögtalare förrän jag av en händelse sprang på ett par Oa-12 som behövde kantas om och som jag tyckte var satt lite väl högt i pris. Lådorna såg ok ut och gallren raka och fina. Dröjde ändå en månad innan jag slog till. Jag hade hört en äldre Sonabanläggning hos en vän i småland men ingen annan jag kände använde sig av Stig Carlssons högtalare. Dem jag hört förut var nog några 60-tals konstruktioner med det rundstrålande ljudet som jag tyckte lät mjuka och musikaliska. Mina tidigare högtalare var ett par QLN qubic 111 från 80-tal skulle jag gissa. Betalade inte mycket för dom och har varit nöjd i många år. Sonab oa 12:orna inhandlades som sagt efter en månads betänketid och togs med till Hifi Skåne i Malmö där de fick gås igenom och kantas om. I fredags var dom redo och högtalarna stod uppkopplade i butiken när jag kom in. De stod lite mitt i rummet så först var jag lite rädd att de var helt oförmögna att producera någon som helst bas. Men så fel jag hade. Väl hemma klämde jag in dom i varsitt hörn av mitt ca 25 m2 stora vardagsrum som har lite snedtak och spelade igenom allt möjligt som jag brukar lyssna på. Ragnarök från 1976 och Archimedes Badkar och jag var helt häpen över vilket öppet och fint ljud de levererar med djup fin bas utan att lägga på något onödigt över musiken. Jag kan också spela mycket lägre utan att tappa något av ljudbilden. Även på högre nivåer hänger allting samman, rösterna är fantastiska. Inget låter särskilt skarpt eller vasst som vissa säger sig uppleva. Det är som att jag har fått mig min första riktiga anläggning efter många många år. Till och med Lo fi hjälten Michael Hurley låter oförskämt bra på dessa nästan 50 år gamla tändsticksaskar. Oa-12:oarna är oerhört roliga att lyssna på och jag blir inte så trött i öronen som jag kan bli av andra högtalare. Nykantade ska dom hålla ca 30 år till och jag ser ingen anledning att byta till något annat. Så dom firar väl 80 år då om 30 år ca. QLN har jag alltid gillat men det ligger något dovt och murrigt över dom exemplaren jag har. De kommer säkert får leva vidare i sommarhus eller likande, för roliga högtalare är dom faktiskt även om Sonab är roligare.

Tack och hej!
Med vänlig hälsning,
Petter
Senast redigerad av Petterthanever 2022-11-20 17:22, redigerad totalt 1 gång.

Kermit116
 
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Från en svensk högtalare till en annan

Inläggav Kermit116 » 2022-11-20 16:44

Härlig berättelse från en nyfrälst. Många tycker nog att OA-12 tillhör en av Stig Carlssons mer lyckade konstruktioner. Man kan experimentera med att flytta isär o dra ihop dom om rummet tillåter för att undersöka om ljudbilden förändras.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Från en svensk högtalare till en annan

Inläggav petersteindl » 2022-11-20 17:00

Stig Carlsson var väldigt förtjust i sina OA12, mer än många andra av sina skapelser.

Välkommen till faktiskt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Petterthanever
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2015-11-09

Re: Från en svensk högtalare till en annan

Inläggav Petterthanever » 2022-11-21 17:44

Ja helt otroliga små högtalare! Upplever att musiken släpper helt från högtalarna och jag har djup fin bas också. Inklusive renovering fick jag ge 4400:- vilket jag först tänkte var lite i överkant men efter att ha lyssnat hela helgen på dom förstår jag inte varför dom inte kostar ännu mer. Jobbigt om fler upptäcker vilken fantastisk liten högtalare det är, då kanske priserna hamnar i samma läge som ett par nya OD11!
Finns det planer för såna aktiva bluetooth lösningar för OA12 och 14? Någon som vet?

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Från en svensk högtalare till en annan

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-11-22 14:20

Kul å höra.
Dom e bra.
Mycket bättre än många tror.
4400kr är ett ok pris om dom e i fint skick i övrigt.

/
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Petterthanever
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2015-11-09

Re: Från en svensk högtalare till en annan

Inläggav Petterthanever » 2022-11-22 17:05

Okej det är fint att höra :-) Lådorna är svarta aldrig omlackade, lite repor men inget är trasigt. Aldrig skruvade i heller eller någon som gjort något med dem förrän renoveringen nu. Renoveringen har inte ändrat något hos dem heller. Inget byte av element. Kul att de är original tycker jag.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: RMA och 11 gäster