Ekvalisering av orthoakustiska högtalare?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Ekvalisering av orthoakustiska högtalare?

Inläggav Prozac » 2022-11-21 14:11

I en annan tråd nämndes just ekvalisering medelst dsp som den viktigaste åtgärden för välljud hemma av trådskaparen. Före andra rumsåtgärder eller val av högtalare.

Min fråga är om det skiljer något för hur man ekvaliserar orthoakustiska högtalare+rum än för andra typer av mer direktstrålande högtalare
? De orthoakustiska högtalarna ska ju "spela med" rummet och ge bättre frekvenskurva över en större lyssningsyta i rummet. Behöver man mäta eller justera på ett annat sätt?
Senast redigerad av Prozac 2022-11-21 15:05, redigerad totalt 1 gång.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22709
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ekvalisering av orthoakustiska högtalare?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-11-21 14:23

Stig Carlsson själv var väl en förespråkare för att ekvalisera fonogrammen vid uppspelning? Tog han inte fram en tonkontroll för eget bruk?

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Ekvalisering av orthoakustiska högtalare?

Inläggav Prozac » 2022-11-21 15:06

RogerGustavsson skrev:Stig Carlsson själv var väl en förespråkare för att ekvalisera fonogrammen vid uppspelning? Tog han inte fram en tonkontroll för eget bruk?


Ja, han var väl iaf positiv till tonkontroller.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Ekvalisering av orthoakustiska högtalare?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-11-21 15:08

RogerGustavsson skrev:Stig Carlsson själv var väl en förespråkare för att ekvalisera fonogrammen vid uppspelning? Tog han inte fram en tonkontroll för eget bruk?

Något sådant ja.

Och jag ser ingen anledning till att just orthoakustiska högtalare inte skulle kunna ekvaliseras likväl som alla andra (som dipoler t.ex.).
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Ekvalisering av orthoakustiska högtalare?

Inläggav Grahnbarr » 2022-11-21 15:18

Det frågades samma i den här tråden: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=73271

I-or skrev:
juanth skrev:
Hur skulle du mäta ett par vägghängda Carlssonhögtalare I-or? (Spelar ca 30 grader offaxis mot lyssnare)
Där måste väl baffeln räknas som stor då hela väggen deltar som baffel?

Mäta ute med en vägg?


Nja, det fungerar nog bra att bara mäta på referensaxeln med högtalaren på "lagom" (så att tiden till första golv/takreflektion blir så lång som möjligt, Carlssonhögtalare har som bekant en lite udda riktning på huvudtrålningsloben) höjd på väggen på ett avstånd om 2 m eftersom detta är nästan samma sak "baffelmässigt" som att mäta i lyssningspositionen på ca 3 m eller så. Skillnaden är att man erhåller betydligt högre frekvensupplösning på detta sätt. Antagligen går det bra att mäta på 1 m också för ännu något högre frekvensupplösning och det tar bara ett par minuter extra att göra en ytterligare mätning för att avgöra detta när man ändå är igång.

Man bör inte älta detaljerna alltför mycket, en någorlunda vettig ekvalisering är alltid många gånger bättre än ingen alls.
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ekvalisering av orthoakustiska högtalare?

Inläggav hifikg » 2022-11-21 15:53

BellsnWhistles skrev:
RogerGustavsson skrev:Stig Carlsson själv var väl en förespråkare för att ekvalisera fonogrammen vid uppspelning? Tog han inte fram en tonkontroll för eget bruk?

Något sådant ja.

Och jag ser ingen anledning till att just orthoakustiska högtalare inte skulle kunna ekvaliseras likväl som alla andra (som dipoler t.ex.).


Jag hör ingen anledning till att de skulle behöva ekvaliseras, det är väl för att få alla andra högtalare ortoakustiska som man jobbar med ekvalisering? Men okej, om en enkel tonkontroll räknas som ekvalisation så kan det väl vara trevligt ibland.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22709
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ekvalisering av orthoakustiska högtalare?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-11-21 15:56

Men Stig Carlsson gjorde likt andra om han ekvaliserade sina fonogram och efter sin lyssningssituation inkl. sina högtalare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ekvalisering av orthoakustiska högtalare?

Inläggav hifikg » 2022-11-21 15:59

RogerGustavsson skrev:Men Stig Carlsson gjorde likt andra om han ekvaliserade sina fonogram och efter sin lyssningssituation inkl. sina högtalare.


En tonkontroll, räknas det verkligen? Då kanske jag ekvaliserar när jag tycker igång något av Qutest olika filter också? Eller byter från 208:a till 300B.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22709
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ekvalisering av orthoakustiska högtalare?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-11-21 16:05

Jag ser ingen större skillnad mellan tonkontroller och ekvalisering. Som jag skrev i en annan tråd inbegrips inte minst högtalare av en form av ekvailsering genom att ge dem en passande filtrering. Det byts inte högtalarelement utan att anpassa frekvensgången. Tidigare Carlsson-konstruktioner hade ställbyglar för olika miljöer. Tidigare hade flertalet högtalare sådana kontroller.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ekvalisering av orthoakustiska högtalare?

Inläggav hifikg » 2022-11-21 16:08

Dåså, men det handlar väl uteslutande om ljud efter behag då, absolut inget fel på det, jag har hellre skoj än rätt.
Sitter nöjd :)

Kermit116
 
Inlägg: 1267
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Ekvalisering av orthoakustiska högtalare?

Inläggav Kermit116 » 2022-11-21 16:32

hifikg skrev:Dåså, men det handlar väl uteslutande om ljud efter behag då, absolut inget fel på det, jag har hellre skoj än rätt.

Kan inte mycket om detta men kamrat Juanth gick runt o mätte och hummade om "noder" i mitt vardagsrum för några månader sedan. Därefter kastade han sig ner i mina OA-116 (som han f ö klagade på var dåligt städade) och flyttade om tonbygglarna, vilket enligt resonemang ovan kan jämställas med ekvalisering, och se genast lät allt ljud ur dessa högtalare bättre och Juanth avslutade med att säga att lite av dessa "noder" gick att fixa om än inte allt

Så, ja, även Stig Carlssons produkter kan, beroende på hur akustiskt eländiga rummen är, må bra av ekvalisering.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Ekvalisering av orthoakustiska högtalare?

Inläggav pLudio » 2022-11-21 16:44

hifikg skrev:En tonkontroll, räknas det verkligen?

Ja.

hifikg skrev:Då kanske jag ekvaliserar när jag tycker igång något av Qutest olika filter också?

Nej.

hifikg skrev:Eller byter från 208:a till 300B.

Nej.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ekvalisering av orthoakustiska högtalare?

Inläggav hifikg » 2022-11-21 17:03

Kermit116 skrev:
hifikg skrev:Dåså, men det handlar väl uteslutande om ljud efter behag då, absolut inget fel på det, jag har hellre skoj än rätt.

Kan inte mycket om detta men kamrat Juanth gick runt o mätte och hummade om "noder" i mitt vardagsrum för några månader sedan. Därefter kastade han sig ner i mina OA-116 (som han f ö klagade på var dåligt städade) och flyttade om tonbygglarna, vilket enligt resonemang ovan kan jämställas med ekvalisering, och se genast lät allt ljud ur dessa högtalare bättre och Juanth avslutade med att säga att lite av dessa "noder" gick att fixa om än inte allt

Så, ja, även Stig Carlssons produkter kan, beroende på hur akustiskt eländiga rummen är, må bra av ekvalisering.


Jo, men sen lärde han sig. Det där gäller även mina 70-tals OD11, även om jag inte sett bygelflyttmöjligheten (mina första OD11 var tydligen en "snikmodell", de hade inte ens en sådan bygel) som en ekvalisering, men är det det så är jag med.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3655
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Ekvalisering av orthoakustiska högtalare?

Inläggav juanth » 2022-11-22 00:24

Jag ställde frågan om Carlsson I en tidigare tråd om ekvalisering:
( från: viewtopic.php?f=10&t=73271 )

I-or skrev:
juanth skrev:
Hur skulle du mäta ett par vägghängda Carlssonhögtalare I-or? (Spelar ca 30 grader offaxis mot lyssnare)
Där måste väl baffeln räknas som stor då hela väggen deltar som baffel?

Mäta ute med en vägg?


Nja, det fungerar nog bra att bara mäta på referensaxeln med högtalaren på "lagom" (så att tiden till första golv/takreflektion blir så lång som möjligt, Carlssonhögtalare har som bekant en lite udda riktning på huvudtrålningsloben) höjd på väggen på ett avstånd om 2 m eftersom detta är nästan samma sak "baffelmässigt" som att mäta i lyssningspositionen på ca 3 m eller så. Skillnaden är att man erhåller betydligt högre frekvensupplösning på detta sätt. Antagligen går det bra att mäta på 1 m också för ännu något högre frekvensupplösning och det tar bara ett par minuter extra att göra en ytterligare mätning för att avgöra detta när man ändå är igång.

Man bör inte älta detaljerna alltför mycket, en någorlunda vettig ekvalisering är alltid många gånger bättre än ingen alls.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Ekvalisering av orthoakustiska högtalare?

Inläggav Prozac » 2022-11-22 10:17

Grahnbarr skrev:Det frågades samma i den här tråden: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=73271

I-or skrev:
juanth skrev:
Hur skulle du mäta ett par vägghängda Carlssonhögtalare I-or? (Spelar ca 30 grader offaxis mot lyssnare)
Där måste väl baffeln räknas som stor då hela väggen deltar som baffel?

Mäta ute med en vägg?


Nja, det fungerar nog bra att bara mäta på referensaxeln med högtalaren på "lagom" (så att tiden till första golv/takreflektion blir så lång som möjligt, Carlssonhögtalare har som bekant en lite udda riktning på huvudtrålningsloben) höjd på väggen på ett avstånd om 2 m eftersom detta är nästan samma sak "baffelmässigt" som att mäta i lyssningspositionen på ca 3 m eller så. Skillnaden är att man erhåller betydligt högre frekvensupplösning på detta sätt. Antagligen går det bra att mäta på 1 m också för ännu något högre frekvensupplösning och det tar bara ett par minuter extra att göra en ytterligare mätning för att avgöra detta när man ändå är igång.

Man bör inte älta detaljerna alltför mycket, en någorlunda vettig ekvalisering är alltid många gånger bättre än ingen alls.


En tes jag har är att mätningen blir något mer komplex och att ekvalisering med en dsp (inte tonkontroll) kan bli svår att ställa in beroende på målet med just Carlssonhögtalarna. Om man valde just dem för att få en hyfsad ljudbild i en större del av rummet och vill optimera för det går det inte att enbart ekvalisera för en soffbredd eller optimera för en viss lyssningsfåtölj. Men man kan förstås optimera även Carlsson för en viss fåtölj om man vill. Men jag har inte testat och motsättningen kanske inte existerar?
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3655
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Ekvalisering av orthoakustiska högtalare?

Inläggav juanth » 2022-11-22 10:39

14C14C27-02E8-4575-BFF5-2DDDF82CCEF2.jpeg
14C14C27-02E8-4575-BFF5-2DDDF82CCEF2.jpeg (1.15 MiB) Visad 754 gånger
Prozac skrev:
Grahnbarr skrev:Det frågades samma i den här tråden: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=73271

I-or skrev:
Nja, det fungerar nog bra att bara mäta på referensaxeln med högtalaren på "lagom" (så att tiden till första golv/takreflektion blir så lång som möjligt, Carlssonhögtalare har som bekant en lite udda riktning på huvudtrålningsloben) höjd på väggen på ett avstånd om 2 m eftersom detta är nästan samma sak "baffelmässigt" som att mäta i lyssningspositionen på ca 3 m eller så. Skillnaden är att man erhåller betydligt högre frekvensupplösning på detta sätt. Antagligen går det bra att mäta på 1 m också för ännu något högre frekvensupplösning och det tar bara ett par minuter extra att göra en ytterligare mätning för att avgöra detta när man ändå är igång.

Man bör inte älta detaljerna alltför mycket, en någorlunda vettig ekvalisering är alltid många gånger bättre än ingen alls.


En tes jag har är att mätningen blir något mer komplex och att ekvalisering med en dsp (inte tonkontroll) kan bli svår att ställa in beroende på målet med just Carlssonhögtalarna. Om man valde just dem för att få en hyfsad ljudbild i en större del av rummet och vill optimera för det går det inte att enbart ekvalisera för en soffbredd eller optimera för en viss lyssningsfåtölj. Men man kan förstås optimera även Carlsson för en viss fåtölj om man vill. Men jag har inte testat och motsättningen kanske inte existerar?


Om du har tillgång till REW och mätmikrofon så kommer du att se vid mätning att direktljudet kan se ut tex så här. Den är fönstrad på 6 millisekunder. Och är långt ifrån lika rak och fin som en mätning vid 500 ms/0,5 sek

Det är inte inbyggda fel i konstruktionen utan miljön högtalaren står i som ger variationer.
Det finns flera toppar att skära av med eq och nån dal att höja.

Du optimerar för jämn tonkurva.

De andra mätningarna som syns i bakgrunden är mätningar med samma högtalare i samma position fast med annan ordning på filtret.1:a, 2:a,3:e, och 4:e som är den som lyser starkast.

Motsvarande mätning på mer normalt vis gjord i REW syns på nästa bild.
Bilagor
EE9124AD-7905-4D63-87C2-1202E31D4298.jpeg
EE9124AD-7905-4D63-87C2-1202E31D4298.jpeg (1.29 MiB) Visad 747 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Ekvalisering av orthoakustiska högtalare?

Inläggav Prozac » 2022-11-23 10:13

juanth skrev:
Du optimerar för jämn tonkurva.

De andra mätningarna som syns i bakgrunden är mätningar med samma högtalare i samma position fast med annan ordning på filtret.1:a, 2:a,3:e, och 4:e som är den som lyser starkast.

Motsvarande mätning på mer normalt vis gjord i REW syns på nästa bild.


Optimerar du för en lyssningsplats eller vill du att det ska låta bra på flera ställen i rummet?
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3655
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Ekvalisering av orthoakustiska högtalare?

Inläggav juanth » 2022-11-23 11:52

Prozac skrev:
juanth skrev:
Du optimerar för jämn tonkurva.

De andra mätningarna som syns i bakgrunden är mätningar med samma högtalare i samma position fast med annan ordning på filtret.1:a, 2:a,3:e, och 4:e som är den som lyser starkast.

Motsvarande mätning på mer normalt vis gjord i REW syns på nästa bild.


Optimerar du för en lyssningsplats eller vill du att det ska låta bra på flera ställen i rummet?


Ja, det är nog för sweetspot då men jag tror inte att det kommer att leda till att det låter direkt sämre över hela soffan.
Jag har nyss börjat experimentera med eq genom fönstrat direktljud så det är egentligen oklart vad som kommer uppnås men igår satt jag en stund och provade att mäta på olika avstånd inklusive lyssningsposition och jämförde sedan hur resultatet blev i lyssningsposition. Det lutar åt att mätningarna hos mig bör utföras just från lyssningsposition för att bli bäst där efter eq.

Se bilder för efter och före för direktljudet.
Det gäller att vara rätt noga med hur man ställer q-värdet för resp peak/notch/dal, går man över lite så kan hela kurvan lätt börja vrida sig. Det tog några försök att få det hyfsat jämnt. Det går nog att finputsa något till på detta.
Bilagor
B4AD3D88-0F7A-40B2-AC2F-99B473477681.jpeg
B4AD3D88-0F7A-40B2-AC2F-99B473477681.jpeg (1.66 MiB) Visad 656 gånger
0C1F8129-D902-404D-842D-013EA5EE3393.jpeg
0C1F8129-D902-404D-842D-013EA5EE3393.jpeg (1.7 MiB) Visad 656 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster