OA52.2 med knorr....

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

OA52.2 med knorr....

Inläggav avr7000 » 2022-12-14 01:31

Sålde mitt tredje eller fjärde par OA52 idag... (kommer inte riktigt ihåg)
Jag och mitt rum kommer inte riktigt överens med dem (jmf med t ex OA51 i dess varianter).

Lär mig aldrig utan köper om och om igen i tron att något ändrats :) :)

Hursom.... köparen frågade mig vilket version som var "bäst"?
Om vi bortser från OA52.N som jag aldrig fick till och inte har lyssnat på sedan den "blev klar"...

Mitt spontana svar var OA52.LE i kraft av dess bättre diskant men att jag själv förmodligen skulle gjort OA52.2 p g a dess "acceptans" och mystiska aura som Stigs slutgiltiga skapelse :)

När köpare åkt började jag fundera lite....

Det har hänt en del på elementfronten!!!
Tydligt om man tittar på OA51.N diskanten jmf med Vifa metalldome.
Löjligt tydligt om man jämför med Bliesma....

OA51.N diskant (SB Acoustics) har likartad eller bättre spridning än Vifa diskant.
Något är "magiskt (enligt vissa) med OA52.2...

What if, någon la jobbet på att behålla filterkonfiguration från OA52.2 och bytte diskanten till OA51.N diskant, (impedans skiljer sig så man får justera lite).

Jag har tyvärr inte ork (och ens möjlighet längre).

Någon med vurm för OA52.2 som "känner dess väsen" och vet hur den skall låta och har koll på varför denne tycker den är så bra skulle kanske kunna göra ett försök.
Jag kan i så fall säkert låna ut ett par tillkapade SB Acoustics diskanter eller varför inte ett par Larsen 8 diskanter som sitter i OA52.LE (med ett heeeeelt annat filter).

Alltså behålla Stigs tanke med OA52.2 fullt ut och bara justera in för skillnaden med det nya elementet.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA52.2 med knorr....

Inläggav Chris71 » 2022-12-14 01:46

Stefan jag gillar hu du tänker och i jakten på burkar till andra hugade byggare så fladdrar ideér och tankar ständigt, dock finns det vissa begränsningar med ett högtalarsnickeri utan uppvärmning och kön av halvfärdiga projekt börjar bli lite lång men det kommer ju en vår efter vintern och vem vet hur läget är då.

Men nu när du kastat lite bensin på elden så passar jag på att kittla dina tankar med en ide, jag har ju ett par Mirsch rondo AF-42 som skall bestyckas om.
Orginaltanken var att bygga vidare på den bestyckningen som sitter i idag och bygga ett basfundament med Dynaudio 24W100, 17w75 och ett par nya T330D och en D260 som ambience diskant.

Men efter pulandes med OA51 så ser jag ju en lockande möjlighet med en Bliesma här oxå med tanke på elementens placering och tar det den riktningen så öppnas ju nya möjligheter med valet av de andra elementen oxå.
Så jag tar med mig 52 tankarna in i sömnen eller bristen på densamma så får vi se vad john blund har att komma med.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA52.2 med knorr....

Inläggav distad » 2022-12-14 01:59

Jag tänkte tanken OA52.2.N (diskanten)idag.............8O Hade jag haft ett par OA52.2 så hade jag testat................. 8) Kan inte sätta fingret på det, men jag upplevde att OA52.2 har något i övre basen/undre mellanregistret som är tilltalande. Men nu få vi nog skäll snart, hallå Hallsta...
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA52.2 med knorr....

Inläggav hifikg » 2022-12-14 08:30

Hallsta ger klartecken till allt som går att återställa. Om Salig Stig levat hade han säkert inte legat på latsidan (han hade inte ens varit hundra år) utan hängt med i floran av nyutvecklade element och andra komponenter. Det är inte ens uteslutet att han ändrat lådornas utformning.
Sitter nöjd :)

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2021-04-15

Re: OA52.2 med knorr....

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-12-14 10:41

Har ett par svarta OA52 över,de är förvisso .1 bestyckade för tillfället men är öppen för att labba.
Jag kan inte konstruera filter men jag kan bygga/löda enl ritning.
8542 tillsammans med .N diskant?
Det blir förvisso inte .2 som tanken är,kan även tänka mig att köpa 8545 om någon har i gömmorna.
Som jämförelse så finns ett par .LE att direkt jämföra mot.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA52.2 med knorr....

Inläggav avr7000 » 2022-12-14 12:42

Hjalmar_Branting skrev:Har ett par svarta OA52 över,de är förvisso .1 bestyckade för tillfället men är öppen för att labba.
Jag kan inte konstruera filter men jag kan bygga/löda enl ritning.
8542 tillsammans med .N diskant?
Det blir förvisso inte .2 som tanken är,kan även tänka mig att köpa 8545 om någon har i gömmorna.
Som jämförelse så finns ett par .LE att direkt jämföra mot.


Skall det vara meningsfullt och relevant för OA52.2's tillskyndare som t ex KG och LennartJ måste det nog vara en så autentisk OA52.2 som möjligt man utgår ifrån.
Jag hade nyss 4 st 18W8545-00 men dessa är nu tingade.
Någon annan kanske har liggande efter t ex en OA51.N uppgradering?

Mvh
Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA52.2 med knorr....

Inläggav Kermit116 » 2022-12-14 13:07

Så här är det, vilket jag tidigare bekänt för avr7000, jag har allt som krävs för att göra detta, inklusive intresset, men just nu inte tid eller förmåga att prioritera detta.

Jag har:
- ett par OA-52.1,5 (Gen1 men med 8545 och Peerlessdiskant),
- alla extra filterkomponenter som krävs för att bygga om till 52.2-filter,
- välsignad filt (tillklippt av John) och hans metallband för att hålla filten på plats i ett par 52.2,
- SB26adc, som dock är avsedda för mitt 50.SB-projekt men som kan "lånas ut".

Därtill har jag ett par orginal OA-52.2 som kan användas som referens.

Alla lådorna är i mycket gott skick men jag kan tänka mig att låna ut dessa grejor till den som vill testa och har dokumenterad förmåga att ro sånt här i hamn samt som lovar att vara extremt försiktig med lådorna. 52.1,5:orna har jag varit velande inför om jag ska behålla eller sälja, 52.2:orna ska jag ha till dess jag dör (och vill inte någon av sönerna vårda dom så ska dom skänkas till Tekniska Museet) oavsett så kommer jag att bli sur över jack i lacken, inga nya hål får borras heller.

Vad jag därutöver saknar, som jag tror att den som tar sig an detta ska kunna, är förmågan att mäta på ett sådant sätt att allt det fantastiska som KG och jag tycker oss höra övertygar dom som hellre mäter.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA52.2 med knorr....

Inläggav distad » 2022-12-14 13:51

avr7000 skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Har ett par svarta OA52 över,de är förvisso .1 bestyckade för tillfället men är öppen för att labba.
Jag kan inte konstruera filter men jag kan bygga/löda enl ritning.
8542 tillsammans med .N diskant?
Det blir förvisso inte .2 som tanken är,kan även tänka mig att köpa 8545 om någon har i gömmorna.
Som jämförelse så finns ett par .LE att direkt jämföra mot.


Skall det vara meningsfullt och relevant för OA52.2's tillskyndare som t ex KG och LennartJ måste det nog vara en så autentisk OA52.2 som möjligt man utgår ifrån.
Jag hade nyss 4 st 18W8545-00 men dessa är nu tingade.
Någon annan kanske har liggande efter t ex en OA51.N uppgradering?

Mvh
Stefan

Man uppgraderar inte ett par 51.N :o det borde väl du veta :roll: :mrgreen: :wink: Då de låter bra :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA52.2 med knorr....

Inläggav avr7000 » 2022-12-14 14:20

FBK skrev:
avr7000 skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Har ett par svarta OA52 över,de är förvisso .1 bestyckade för tillfället men är öppen för att labba.
Jag kan inte konstruera filter men jag kan bygga/löda enl ritning.
8542 tillsammans med .N diskant?
Det blir förvisso inte .2 som tanken är,kan även tänka mig att köpa 8545 om någon har i gömmorna.
Som jämförelse så finns ett par .LE att direkt jämföra mot.


Skall det vara meningsfullt och relevant för OA52.2's tillskyndare som t ex KG och LennartJ måste det nog vara en så autentisk OA52.2 som möjligt man utgår ifrån.
Jag hade nyss 4 st 18W8545-00 men dessa är nu tingade.
Någon annan kanske har liggande efter t ex en OA51.N uppgradering?

Mvh
Stefan

Man uppgraderar inte ett par 51.N :o det borde väl du veta :roll: :mrgreen: :wink: Då de låter bra :D


Nu menar jag ju uppgraderingar från .3 .LE2 etc. där 8545 plötsligt blir över.... :)

Men här i Trollhättan finns nu tre par OA51 där OA51.N kit fått kliva ur för att ge plats för OA51.Purifi/Bliesma ;)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA52.2 med knorr....

Inläggav avr7000 » 2022-12-14 14:26

När det gäller att byta diskanten gäller det nog att ha vettiga mätmöjligheter...

Jag antar att man i detta fall mäter upp vifa diskanten i lådan och i en mätbaffel med orginalfiltret.

Gör om proceduren med SB Acoustics diskanten och justerar filterkomponenter så de mäter "exakt" lika.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: OA52.2 med knorr....

Inläggav Erik_Johansson » 2022-12-16 14:07

Hjalmar_Branting skrev:Har ett par svarta OA52 över,de är förvisso .1 bestyckade för tillfället men är öppen för att labba.
Jag kan inte konstruera filter men jag kan bygga/löda enl ritning.
8542 tillsammans med .N diskant?
Det blir förvisso inte .2 som tanken är,kan även tänka mig att köpa 8545 om någon har i gömmorna.
Som jämförelse så finns ett par .LE att direkt jämföra mot.


Har nya 8545-00 i kartong. Skicka ett PM om det är intressant.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster