Nybörjarfrågor med OA12-filter och uppgradering

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Nybörjarfrågor med OA12-filter och uppgradering

Inläggav Orfeus76 » 2022-12-28 17:10

Jag håller på att uppgradera mina OA-12 och bygger själv filter för första gången. Det har ändå,gått fint utan att diskanterna är tysta… inte så bara kanske. Jag är helt ny på detta, men fått lite hjälp av min gamla far som höll på sånt här på 60-talet.

Nu får jag säkert nya frågor hela tiden, så jag kommer nog att fylla på i tråden.
Men just nu undrar jag:

1. När jag mäter på filtret är det en tvåa kopplingslist där diskanten ska in. Dock är det fyra hål och jag får det till när jag mäter att diskanterna ska vara kopplade längst ut. Stämmer detta? I Hifikits ritning känns det som att deras filter bara hade två hål här, men det kanske finns nya på typ Biltema?
(Jag fick ju bara med en tvåa kopplingslist hit).

2. Jag har satt T22orna ungefär där de gamla MT20 satt. Dock känner man av magneten i elementet när man sätter på gallret, så de ligger ganska nära. Är det något problem?

3. Kablarna till diskanterna när lite korta. Men det var fastlimmade med något svart lim. Finns det något smart knep att få bort detta snyggt?


Tacksam för svar och fler frågor kommer säkert!

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: Nybörjarfrågor med OA12-filter och uppgradering

Inläggav data_foggen » 2022-12-29 03:11

Tjena.
Kolla på bilderna på sida två i min tråd:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=69208&start=30

Hade själv samma funderingar för diskant kablarna.
Det svarta limmet tog jag bort lite försiktigt med hjälp av en skruvmejsel.
När du blir klar har du en fantastisk bra liten högtalare.
Det finns ingen planet B.

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Re: Nybörjarfrågor med OA12-filter och uppgradering

Inläggav Orfeus76 » 2022-12-29 16:31

Tjena och tack för du svarade! :)

Bra bilder och fint bygge!
Du har ju mycket riktigt en ”fyra” till diskanten och så har du kopplat på de yttersta. Nedrans att jag inte fick med någon sådan, men tror att en ny list är på väg. Jag hade också en fel kondensator hemma, så den ena är 5,6 istället för 4,7 (sålänge) och förhoppningsvis kommer denna fyra i samma beställning. Hoppas den kommer imorgon, för det är lite tyst här hemma.

Sen ligger ju din diskant som är vinklad bakåt också nära gallret. Så där borde du väl känna av den när du lägger på gallret?
Men frågan är om elementet får mindre effekt på grund av det.

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: Nybörjarfrågor med OA12-filter och uppgradering

Inläggav data_foggen » 2022-12-30 00:47

Orfeus76 skrev:Tjena och tack för du svarade! :)

Bra bilder och fint bygge!
Du har ju mycket riktigt en ”fyra” till diskanten och så har du kopplat på de yttersta. Nedrans att jag inte fick med någon sådan, men tror att en ny list är på väg. Jag hade också en fel kondensator hemma, så den ena är 5,6 istället för 4,7 (sålänge) och förhoppningsvis kommer denna fyra i samma beställning. Hoppas den kommer imorgon, för det är lite tyst här hemma.

Sen ligger ju din diskant som är vinklad bakåt också nära gallret. Så där borde du väl känna av den när du lägger på gallret?
Men frågan är om elementet får mindre effekt på grund av det.


Tack så mycket. :)
Diskanterna har jag placerat så att de går fria från gallret. Men jag upplever inte att diskanten påverkas av närheten till gallret för gallret tar ju inte bort de magnetiska egenskaperna. Men detta får någon med bättre kunskaper i fysik än mig verifiera. Vet dock att om en magnet adderas till en högtalare så förändras egenskaperna.
Det finns ingen planet B.

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Re: Nybörjarfrågor med OA12-filter och uppgradering

Inläggav Orfeus76 » 2022-12-31 11:25

Nu är de igång!
De är inte klara än och ihopskruvade, men får en första provsmak över helgen. Det känns som att T22 är bra på att skapa rymd. Just nu spelar de inte klassiskt perfekt, men det kanske kommer. Annars låter det mycket trevligt!
Nu var några kablar för korta, så jag fick skarva. Så det blir nog bra i nästa omgång och funderar då på några Argon - de enklare högtalarkabel. Eller var brukar ni andra ja för internkablage?

Hur som helst, så saknade jag och en 4.7 kondensator och fick istället sätta en 5.6a (och valde då den på väg till diskanten).
Hur påverkar detta ljudet?

Sen förstod inte min gamla fast grejen med att sätta den där 2.7uf kondensatorn parallellt med motstånden vid tonbygdeln.
Är det någon som kan förklara?

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Re: Nybörjarfrågor med OA12-filter och uppgradering

Inläggav Orfeus76 » 2023-01-07 15:50

Nu är de igång än bättre! Rätt kondensatorer och så hade sladden till en diskant lossnat. Men jäklar vad bra det låter nu! Såå trevliga högtalare! Det lyfter verkligen när man spelar!

Jag har kvar lite byte av lite kablar och kontakter, jag tänkte återkomma till. Men det är sen…

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: Nybörjarfrågor med OA12-filter och uppgradering

Inläggav data_foggen » 2023-01-16 15:38

Orfeus76 skrev:Nu är de igång än bättre! Rätt kondensatorer och så hade sladden till en diskant lossnat. Men jäklar vad bra det låter nu! Såå trevliga högtalare! Det lyfter verkligen när man spelar!


Visst är de! :D
Bra jobbat!
//H
Det finns ingen planet B.

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Re: Nybörjarfrågor med OA12-filter och uppgradering

Inläggav Orfeus76 » 2023-04-03 20:58

Nu har jag kört på högtalarna ett tag! Nu sist bytte jag kontakter, från de gamla Din-kontakterna till ett par riktiga terminaler. Jag köpte en lite lpda, som var riktigt trevlig, på Tradera. Jag upplevde ljudet fylligare och större med bättre terminaler.

Pop och jazz låter jättefint, men jag går ändå och undrar om de verkligen är hundra. Klassisk musik tycker jag inte de spelar helt hundra.
Idag lyssnade jag på ouvertyren till Tristan och Isolde (Carlos Kleiber) och jag tyckte de var ganska långt ifrån att lyfta. Det är mycket cello och mellanregister där.

Så jag undrar om någon annan kör på OA-12 Satori och lyssnar på klassiskt? Och lyfter det eller vad tycker du?

Sen är det ju min första renovering och filterbygge. Är det något i exempelvis filtret jag kan checka om inte mellanregistret fungerar sådär?
Jag har kört med Argons högtalarkablar, de smala till elementen. Sen kört flatstiftshylsor och bara tagit med tång (inte lött).
Några svagheter där?

Men som sagt, pop/rock och jazz låter kanon! Och kanske är det så att det inte är någon högtalare för klassisk musik… ?


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PerStromgren och 6 gäster