Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Inläggav mindcruncher » 2023-01-15 12:01

Jag funderar på att byta ut min TV-bänk till än som är högre och som jag har det nu så står mina Larsen 4 på sidorna så jag är rädd för att om jag skaffar en högre så kommer ljudet ”blockeras”.

jag är för lat för att rita bild just nu men Förstår ni vad jag är ute efter? Är min rädsla obefogad?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Inläggav avr7000 » 2023-01-15 12:31

Bänken får ju inte vara högre än lådan på L4 om den står nära....
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57233
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Inläggav Nattlorden » 2023-01-16 09:53

Och det lär inte bli någon bra lösning att ställa L4orna på något för att matcha höjden. Vilket av de två som är sämst kan jag inte gissa mig till.

Rekommendation - köp inte högre bänk!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Inläggav mindcruncher » 2023-01-16 10:38

Nattlorden skrev:Och det lär inte bli någon bra lösning att ställa L4orna på något för att matcha höjden. Vilket av de två som är sämst kan jag inte gissa mig till.

Rekommendation - köp inte högre bänk!



Kanske ursäkt till att skaffa 8:orna och en högre bänk ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57233
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Inläggav Nattlorden » 2023-01-16 10:39

mindcruncher skrev:
Nattlorden skrev:Och det lär inte bli någon bra lösning att ställa L4orna på något för att matcha höjden. Vilket av de två som är sämst kan jag inte gissa mig till.

Rekommendation - köp inte högre bänk!



Kanske ursäkt till att skaffa 8:orna och en högre bänk ;)


Den rekommendationen hade du fått om du indikterat att det var ett alternativ. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Inläggav avr7000 » 2023-01-16 16:16

Tänk på att Larsen 8 har extrabasarna spelandes inåt varvid du inte kan/bör ha en bänk/skåp med täta sidor nära inpå högtalarna...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Inläggav mindcruncher » 2023-01-16 16:46

avr7000 skrev:Tänk på att Larsen 8 har extrabasarna spelandes inåt varvid du inte kan/bör ha en bänk/skåp med täta sidor nära inpå högtalarna...


Du föregår mig för det är något jag också funderat på. Hur folk löser det och hur jag kommer behövalösa det om nu skulle bli aktuellt. :)

Vilket avstånd är rekommenderat såg inget direkt om detta i manualen när jag skummade igenom den?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57233
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Inläggav Nattlorden » 2023-01-16 17:12

Går ju att ha öppna hyllplan där det bara är hörn/centerstolpar. Då spelar det ju genom på ett annat sätt. Dock ingen lösning för L4.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Inläggav avr7000 » 2023-01-16 17:34

mindcruncher skrev:
avr7000 skrev:Tänk på att Larsen 8 har extrabasarna spelandes inåt varvid du inte kan/bör ha en bänk/skåp med täta sidor nära inpå högtalarna...


Du föregår mig för det är något jag också funderat på. Hur folk löser det och hur jag kommer behövalösa det om nu skulle bli aktuellt. :)

Vilket avstånd är rekommenderat såg inget direkt om detta i manualen när jag skummade igenom den?


Man köper Larsen 9 i stället där basarna pekar utåt åt andra hållet ;)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Inläggav mindcruncher » 2023-01-16 17:46

avr7000 skrev:Man köper Larsen 9 i stället där basarna pekar utåt åt andra hållet ;)


Till de prisnivåerna kommer jag aldrig komma upp till :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Inläggav STDI » 2023-01-16 18:06

mindcruncher skrev:
avr7000 skrev:Man köper Larsen 9 i stället där basarna pekar utåt åt andra hållet ;)


Till de prisnivåerna kommer jag aldrig komma upp till :)

Då letar man upp ett par L8 med basarna på utsidan. Det finns men de blir nog svåra att hitta.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2136792#p2136792
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Inläggav avr7000 » 2023-01-16 18:40

mindcruncher skrev:
avr7000 skrev:Tänk på att Larsen 8 har extrabasarna spelandes inåt varvid du inte kan/bör ha en bänk/skåp med täta sidor nära inpå högtalarna...


Du föregår mig för det är något jag också funderat på. Hur folk löser det och hur jag kommer behövalösa det om nu skulle bli aktuellt. :)

Vilket avstånd är rekommenderat såg inget direkt om detta i manualen när jag skummade igenom den?



Om du har en helt tät bänk , typ skåp, med täta sidor skulle jag föreslå att inte ställa högtalarens insida (med baselementet) närmare än 40 cm...
Beroende på rum kan det funka närmare.... det blir lite "Corner loading" och förstärkning av basen men det kan ju funka om inte basen redan är för "dominant" i rummet.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Inläggav mindcruncher » 2023-01-16 19:39

det är så mycket att tänka på. Inga genvägar till bra ljud alls! ;)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Inläggav avr7000 » 2023-01-16 23:29

Hur mycket skulle du behöva höja L4.3 för att komma rimligt mycket över den nya bänken?
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Inläggav mindcruncher » 2023-01-17 01:27

avr7000 skrev:Hur mycket skulle du behöva höja L4.3 för att komma rimligt mycket över den nya bänken?


Inget alls faktiskt om jag bara skaffar en 20 cm högre (idag har jag en som är 40 cm,med 10cm höga ben som jag skulle kunna leva utan med).
Men sen tillkommer det troligtvis lite teknik på bänken som kan komma lite i vägen. Troligtvis oroar jag bara i onödan och jag vet inte ens
vad jag vill ha för bänk. Om jag ska köra en "klassisk" tv-bänk eller ett hifi-rack osv osv :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Inläggav Kalejdokom » 2023-01-17 12:18

Ingen har kommenterat något om lämplig höjd för TV. Detta har diskuterats flitigt i äldre forumtrådar och jag vill bara i all välmening "varna" för att placera TV:n för högt. Optimal placering är ofta lägre än man tror. Om jag tolkar det rätt planerar du för en bänk som blir 70 cm inkl ben. Sedan antar jag att TV:n inte står dikt an bänken utan också har något stativ eller kanske väggmonterad med lite luft mellan TV och bänk - alltså runt 80 cm till underkant TV. Innan du går för långt med denna placering vill jag rekommendera att du testar och flyttar upp TV:n till denna höjd innan du ändrar något.

Själv har jag TV-bänk med 45 cm höjd plus lågt stativ och jag skulle inte vilja ha TV:n högre. Det blir helt enkelt obekvämt med den betraktningsvinkeln.
Någon har hävdat att med fötterna på soffbordet ska tårna precis skymma nedre ramen på TV:n. :)

Edit: L4.3 är ju i praktiken en vägg-högtalare på golv. Jag skulle därför föreslå att du helt enkelt hänger dom på väggen (t.ex. på ett par konsoler) om du behöver höja upp dem. Då blir det också enkelt att komma åt med dammsugaren under. Smutt lösning! 8)

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Inläggav mindcruncher » 2023-01-17 14:47

Kalejdokom skrev:Ingen har kommenterat något om lämplig höjd för TV. Detta har diskuterats flitigt i äldre forumtrådar och jag vill bara i all välmening "varna" för att placera TV:n för högt. Optimal placering är ofta lägre än man tror. Om jag tolkar det rätt planerar du för en bänk som blir 70 cm inkl ben. Sedan antar jag att TV:n inte står dikt an bänken utan också har något stativ eller kanske väggmonterad med lite luft mellan TV och bänk - alltså runt 80 cm till underkant TV. Innan du går för långt med denna placering vill jag rekommendera att du testar och flyttar upp TV:n till denna höjd innan du ändrar något.

Själv har jag TV-bänk med 45 cm höjd plus lågt stativ och jag skulle inte vilja ha TV:n högre. Det blir helt enkelt obekvämt med den betraktningsvinkeln.
Någon har hävdat att med fötterna på soffbordet ska tårna precis skymma nedre ramen på TV:n. :)

Edit: L4.3 är ju i praktiken en vägg-högtalare på golv. Jag skulle därför föreslå att du helt enkelt hänger dom på väggen (t.ex. på ett par konsoler) om du behöver höja upp dem. Då blir det också enkelt att komma åt med dammsugaren under. Smutt lösning! 8)


TVn är redan så högt jag vill ha den. Dvs ~80CM vid nederkant och den vill jag inte/kan inte flytta på.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Inläggav Kalejdokom » 2023-01-17 16:32

Ok, jag fattar. Då kvarstår förslaget att hänga högtalarna på väggen. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Larsen 4 brevid högre TV-bänk

Inläggav Bill50x » 2023-01-17 17:36

Vår 55" TV sitter 65 cm över golvet, dvs det är 65 cm mellan nedre kant på skärmen och golvet. Stativet är 5 cm och bordet är med andra ord 60 cm. Jag skulle inte vilja ha TV'n högre än så. Om tårna sticker upp får man väl ha ett lägre soffbord :-)

Om högtalarna idag står direkt mot vägg kan det knappast skada att hissa upp dem lite. Ngt svagare bas kan man möjligen förvänta.

Å andra sidan är ju stereobilden en illusion, så länge som inte mellan- och diskantregister strålar in i en närliggande reflekterande yta borde det inte vara vara några problem med en TV-bänk som är lika hög som 4:ans trälåda.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster