Oa52 ihop med bs60?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Oa52 ihop med bs60?

Inläggav Ted_B » 2023-01-26 20:07

Hur väl spelar de ihop?
Öhman har ju os52 som basmodul till oa52 men kan det funka att spela ihop med bs60?
Jag är väldigt sugen att göra en rockad med pi60s och oa52, men vill nog ha lite mer baskapacitet än vad 52:orna mäktar med i det dedikerade lyssningsrummet.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav hifikg » 2023-01-26 20:48

Ted_B skrev:Hur väl spelar de ihop?
Öhman har ju os52 som basmodul till oa52 men kan det funka att spela ihop med bs60?
Jag är väldigt sugen att göra en rockad med pi60s och oa52, men vill nog ha lite mer baskapacitet än vad 52:orna mäktar med i det dedikerade lyssningsrummet.


När jag lirar med rörförstärkarna använder jag inte ens mina subbar och saknar dem bara vid uppspelning av vissa fonogram, annars är OA52 riktigt duktiga på bas (jag klarar mig utan infrabas och liknande excesser). Du får ta cykeln hit o lyssna, du bor ju nästgårds.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav Ted_B » 2023-01-26 21:30

Jag kommer gärna över och lyssnar någon gång, men tar nog bilen då även om jag brukar cykla till hallsta ibland :)
Jag hade tidigare ett par oa50 i en betonglägenhet och där spelade de bas så det räckte till, det lät fantastiskt, men i 80-talshuset fanns inte basresurserna där. Å andra sidan lät inga högtalare bra där.
I mitt nuvarande boende kan jag tänka mig att 52:orna presterar bra i lyssningsrummet, i nedre vardagsrummet låter det riktigt bra fast de bara är inkastade där de får plats.
Men för att klara av de basprestanda som pi60s klarar så behöver 52:orna basmodulerna som stöd.

Vad är det som skiljer os52 mot bs60, helt andra element eller är det delningsfiltret? Reglerboxen, är det samma?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav distad » 2023-01-26 21:45

Ted_B skrev:Hur väl spelar de ihop?
Öhman har ju os52 som basmodul till oa52 men kan det funka att spela ihop med bs60?
Jag är väldigt sugen att göra en rockad med pi60s och oa52, men vill nog ha lite mer baskapacitet än vad 52:orna mäktar med i det dedikerade lyssningsrummet.

Jag har "tänkt" bs60 med mina OA50. Men det stannade vi det då det är långt fram i så fall då de inte ens OA50 är färdigfixade pga pengabrist. Sedan har jag inte en susning vad bs60 kostar och det kanske är mycket billigare att fixa något annat. Kommer troligt att bo i en 1:a i framtiden och då kan mycket väl egenbyggt basstöd med samma element som sitter i OA50 räcka.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav distad » 2023-01-26 21:50

hifikg skrev:
Ted_B skrev:Hur väl spelar de ihop?
Öhman har ju os52 som basmodul till oa52 men kan det funka att spela ihop med bs60?
Jag är väldigt sugen att göra en rockad med pi60s och oa52, men vill nog ha lite mer baskapacitet än vad 52:orna mäktar med i det dedikerade lyssningsrummet.


När jag lirar med rörförstärkarna använder jag inte ens mina subbar och saknar dem bara vid uppspelning av vissa fonogram, annars är OA52 riktigt duktiga på bas (jag klarar mig utan infrabas och liknande excesser). Du får ta cykeln hit o lyssna, du bor ju nästgårds.

Yello,Infected Mushroom... då åkte subbarna på. :) Men din lokal är ju ganska stor också. Så du kan ju bygga liknande, Norges största basrigg.32st 18-tummare. 8O https://www.youtube.com/watch?v=QNTQYP- ... tereopluss Sedan så lovar jag att grannarna ovanpå hör dig. :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-01-26 21:53

Likadant element,Ino W104X och även filter är likadant.
Bcx tror jag är samma modell också..
Stora skillnaden är lådan och framför allt den förlängda baffeln.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav distad » 2023-01-26 22:16

Hjalmar_Branting skrev:Likadant element,Ino W104X och även filter är likadant.
Bcx tror jag är samma modell också..
Stora skillnaden är lådan och framför allt den förlängda baffeln.

Så du har egentligen bara ett Carlsson utseende på en bs60 ? Är det så lät att matcha... :? Då "kanske" även OA50 funkar ihop med bs60.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav Ted_B » 2023-01-26 22:22

Hjalmar_Branting skrev:Likadant element,Ino W104X och även filter är likadant.
Bcx tror jag är samma modell också..
Stora skillnaden är lådan och framför allt den förlängda baffeln.


Ok, värt att testa då, eq:a kan jag ju också göra om det behövs !
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav hifikg » 2023-01-26 22:31

FBK skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Likadant element,Ino W104X och även filter är likadant.
Bcx tror jag är samma modell också..
Stora skillnaden är lådan och framför allt den förlängda baffeln.

Så du har egentligen bara ett Carlsson utseende på en bs60 ? Är det så lät att matcha... :? Då "kanske" även OA50 funkar ihop med bs60.


Mina 52:or fungerar utmärkt ihop med B2-70 så det ska väl inte vara omöjligt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav Ted_B » 2023-01-26 22:45

Jo, men de delar du via delningsfilter inbyggt i B2-70, med basmodulerna spelar man pararellkopplat, så basarna och 52:orna spelar samma frekvenser i basen, man avlastar alltså inte 52:orna i basområdet mer än att de delar på nivån som spelas.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav hifikg » 2023-01-26 22:54

Ted_B skrev:Jo, men de delar du via delningsfilter inbyggt i B2-70, med basmodulerna spelar man pararellkopplat, så basarna och 52:orna spelar samma frekvenser i basen, man avlastar alltså inte 52:orna i basområdet mer än att de delar på nivån som spelas.


Sant. Det är en sådan koppling jag "tvingas" till om jag ska koppla subbarna till Anderssonförstärkaren, såvida jag inte provar att nyttja ett försteg av något slag till den. Lyssnar just nu på Andersson/Carlsson och kan inte påstå att jag saknar Ståhls insats, men kanske skulle det bli ännu bättre om Kalle fick komma med i leken :)
Sitter nöjd :)

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-01-26 23:01

Stora skillnaden är den förlängda baffeln och att de står kant i kant på OA52,man behöver slitsen i basstödet så basporten på OA52 får andas.
Och som Ted skriver,de spelar parallellt och upp till ca409Hz enl mina mätningar.
Jag har OS och OA kopplade på var sin utgångsterminal på vArje monoblock,A och B vill säga.
Det gör att jag kan stänga av ena eller andra,spelar man bara på OS så är det inte mkt det låter eller tillför men kör man alltihop är det en markant skillnad.
Lirar väldigt fint ihop.

Edit,kom på att BcX dämpar ju området från runt 500Hz och neråt med som lägst -6db om jag minns rätt och högsta dämpning -11db.Kan ha fel på någon siffra men på ett ungefär där.
Senast redigerad av Hjalmar_Branting 2023-01-26 23:22, redigerad totalt 1 gång.

Kermit116
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav Kermit116 » 2023-01-26 23:20

Lennartj har ju ytterligare en variant med ett basstöd på vilket han ställt sina OA-52.2. Dom finns på bild här o var på faktiskt, bl a i denna tråd;
viewtopic.php?f=17&t=69609

Vet inte vilka baselement som sitter i dessa basstöd, tror dock spontant att det är dessa "bremenbasar" som skrivs om här ibland.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11462
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav PekkaJohansson » 2023-01-26 23:29

Lennart har aktivt delade och separat drivna basmoduler till sina OA52.2 - inte basstöd som ju kopplas parallellt med huvudhögtalarna.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav distad » 2023-01-26 23:46

Kermit116 skrev:Lennartj har ju ytterligare en variant med ett basstöd på vilket han ställt sina OA-52.2. Dom finns på bild här o var på faktiskt, bl a i denna tråd;
viewtopic.php?f=17&t=69609

Vet inte vilka baselement som sitter i dessa basstöd, tror dock spontant att det är dessa "bremenbasar" som skrivs om här ibland.

Har inte tänkt på att de var basstöd utan jag trodde de var vanliga baslådor som drevs av ett slutsteg med IÖ:s filter.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav Ted_B » 2023-01-27 00:02

Ja, det är ju precis vad som står i inlägget ovanför ditt inlägg :roll:
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav juanth » 2023-01-27 00:55

Jag måste nog ta mig till hifikg snart…det där rummet verkar husera magi… :D

(OA52.2 är inte några basmonster) :wink:

Lennarts basmoduler är med 10” Bremenbasar ja. Som Pekka skrev. 4 st har han.

Basstöd= spelar synkront med ”topparnas” basar, med halverad nivå upp till en viss frekvens. Totalen blir tillsammans då ungefär samma nivå på basen som med enbart tex Pi60 eller OA52, men lägre distorsion, bättre koppling till rummet (fler utstrålningspunkter) och det är ofta lättare att få bra integration i basen, samt att det kan spelas djupare och ytterligare en stor fördel är att man inte behöver något extra slutsteg tack vare den smarta lådan BcX.

BcX eller motsvarande aktiv variant är nyckeln. Sen går det nog alldeles utmärkt att välja basstöd fritt då ”balansen” sköts i BcX. Topparnas ofta mindre basar får ett lättare liv dessutom. Hela idén är rätt fantastisk. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav hifikg » 2023-01-27 01:38

En gång, under förra årtusendet, upplevde jag ljudet från OA52 som "basfattigt" i 45 sekunder. Det var bara för att jag haft mer av bummeldisco bas i mitt andra högtalarpar (före experimentet med ESL63 hade jag bara ägt tre par högtalare) som verkligen var ytterst välljudande. Den som någon gång får chansen att lyssna på ett par Zachry TM200 eller 300 ska inte missa den chansen. För många är det kanske t o m Högtalaren. Efter att ha LYSSNAT insåg jag att OA52 spelade bas som bas ska spelas. Sedan dess har jag suttit nöjd. Att jag idag, ibland, har ett par feta subbar anslutna beror på lättja och på att jag är lite rädd om 52:orna. Så när jag vevar på med, praktiskt taget, obegränsad kraft är det bra om subbarna avlastar Carlsson. Det krävs inget magiskt rum för att imponeras av basen från ett par 52:or. De flesta tror mig inte när jag berättar att subbarna inte är anslutna. De tror för övrigt inte på OD11 heller, de börjar leta efter vad det är som egentligen spelar, för de där små kan aldrig låta så. Stig skapade magi i stort och smått. Men sprid nu inte ut det här utanför forat, det finns massor av fina högtalare därute som alla andra kan tråna efter.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav juanth » 2023-01-27 01:42

hifikg skrev:En gång, under förra årtusendet, upplevde jag ljudet från OA52 som "basfattigt" i 45 sekunder. Det var bara för att jag haft mer av bummeldisco bas i mitt andra högtalarpar (före experimentet med ESL63 hade jag bara ägt tre par högtalare) som verkligen var ytterst välljudande. Den som någon gång får chansen att lyssna på ett par Zachry TM200 eller 300 ska inte missa den chansen. För många är det kanske t o m Högtalaren. Efter att ha LYSSNAT insåg jag att OA52 spelade bas som bas ska spelas. Sedan dess har jag suttit nöjd. Att jag idag, ibland, har ett par feta subbar anslutna beror på lättja och på att jag är lite rädd om 52:orna. Så när jag vevar på med, praktiskt taget, obegränsad kraft är det bra om subbarna avlastar Carlsson. Det krävs inget magiskt rum för att imponeras av basen från ett par 52:or. De flesta tror mig inte när jag berättar att subbarna inte är anslutna. De tror för övrigt inte på OD11 heller, de börjar leta efter vad det är som egentligen spelar, för de där små kan aldrig låta så. Stig skapade magi i stort och smått. Men sprid nu inte ut det här utanför forat, det finns massor av fina högtalare därute som alla andra kan tråna efter.



Om du inte lugnar ner dig så kommer jag och mäter upp ditt rum, kopplar in ”trollerilådan” :wink:

Och vips så kommer du vilja ha en egen trollerilåda.. :mrgreen:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav distad » 2023-01-27 01:57

Ted_B skrev:Ja, det är ju precis vad som står i inlägget ovanför ditt inlägg :roll:

såg inte det..... :oops: det är inte så lätt ibland.. :|
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav distad » 2023-01-27 02:20

juanth skrev:
hifikg skrev:En gång, under förra årtusendet, upplevde jag ljudet från OA52 som "basfattigt" i 45 sekunder. Det var bara för att jag haft mer av bummeldisco bas i mitt andra högtalarpar (före experimentet med ESL63 hade jag bara ägt tre par högtalare) som verkligen var ytterst välljudande. Den som någon gång får chansen att lyssna på ett par Zachry TM200 eller 300 ska inte missa den chansen. För många är det kanske t o m Högtalaren. Efter att ha LYSSNAT insåg jag att OA52 spelade bas som bas ska spelas. Sedan dess har jag suttit nöjd. Att jag idag, ibland, har ett par feta subbar anslutna beror på lättja och på att jag är lite rädd om 52:orna. Så när jag vevar på med, praktiskt taget, obegränsad kraft är det bra om subbarna avlastar Carlsson. Det krävs inget magiskt rum för att imponeras av basen från ett par 52:or. De flesta tror mig inte när jag berättar att subbarna inte är anslutna. De tror för övrigt inte på OD11 heller, de börjar leta efter vad det är som egentligen spelar, för de där små kan aldrig låta så. Stig skapade magi i stort och smått. Men sprid nu inte ut det här utanför forat, det finns massor av fina högtalare därute som alla andra kan tråna efter.



Om du inte lugnar ner dig så kommer jag och mäter upp ditt rum, kopplar in ”trollerilådan” :wink:

Och vips så kommer du vilja ha en egen trollerilåda.. :mrgreen:

Den där lådan ska man akta sig för....... :o Den kan göra allt möjligt med ljudet.......... 8O Men så länge man har bra rum och högtalare så behöver man ju inte köpa den om det låter bra, men har man problem med rummet så är den ju magisk. Och för dem som vill förändra lite utan mecka i högtalare osv. så kan den ju göra det mesta. Sedan har den ju Dac och försteg i sig och den låter bra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav hifikg » 2023-01-27 08:04

juanth skrev:Och vips så kommer du vilja ha en egen trollerilåda.. :mrgreen:


Jag säger som Dr Dengroth
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav Ted_B » 2023-01-27 10:49

Jag ska helt klart bära upp 52:orna på övervåningen och spela dem ihop med bs60.
52:orna ska väl fortfarande stå mot väggen men då kommer bs60 att hamna längre fram pga djupet på dessa, undrar hur det påverkar?
Får nog ställa bs60 på utsidan lite invinklade och flytta dem i sidled för att få rätt avstånd till lyssningsplats.
Får sätta tejpmarkeringar på golvet först så jag kan ställa tillbaka pi60s på rätt ställe igen, om jag inte bestämmer mig för att fortsätta med oa52 där uppe. :D
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav juanth » 2023-01-27 15:17

hifikg skrev:
juanth skrev:Och vips så kommer du vilja ha en egen trollerilåda.. :mrgreen:

:D
Jag säger som Dr Dengroth


Det gjorde FBK också ett tag…
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Oa52 ihop med bs60?

Inläggav juanth » 2023-01-30 11:17

Ted_B skrev:Jag ska helt klart bära upp 52:orna på övervåningen och spela dem ihop med bs60.
52:orna ska väl fortfarande stå mot väggen men då kommer bs60 att hamna längre fram pga djupet på dessa, undrar hur det påverkar?
Får nog ställa bs60 på utsidan lite invinklade och flytta dem i sidled för att få rätt avstånd till lyssningsplats.
Får sätta tejpmarkeringar på golvet först så jag kan ställa tillbaka pi60s på rätt ställe igen, om jag inte bestämmer mig för att fortsätta med oa52 där uppe. :D


Ja, gör det. Du kan vända och vrida på Bs60 men det bör inte förändra eller påverka särskilt mycket hur du än gör. Om Bs60 kommer nära hörn så får du justera balansen i BcX så basen inte blir för dominant i totalen.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster