Carlsson OA51 dæmpningspanel

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Kermit116
 
Inlägg: 1274
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Carlsson OA51 dæmpningspanel

Inläggav Kermit116 » 2023-06-13 17:49

avr7000 skrev:Skum köper du på en köksaffär.... samma som till vissa köksfläktar.

Ja, känns spontant enklare m skum än försöka få tyg sitta spänt och snyggt. Och billigare. :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7287
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Carlsson OA51 dæmpningspanel

Inläggav avr7000 » 2023-06-14 00:50

Grodan har gjort mig uppmärksam på att man faktiskt kan köpa det på "rätt" ställe....

https://www.hifikit.se/frontskydd-i-skumplast.html
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kermit116
 
Inlägg: 1274
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Carlsson OA51 dæmpningspanel

Inläggav Kermit116 » 2023-06-14 12:06

Frågan återstår; har någon lyckats med en snygg svepning av högtalartyg runt de små elefantöronen?

Tacksam för foton och tips o tricks att få det slätt och snyggt.

I annat fall får det bli en stor skiva skum från Hifikit som då med lite tur och pusslande även löser frågan om fronterna på mina gamla Supreme 28.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Carlsson OA51 dæmpningspanel

Inläggav Chris71 » 2023-06-15 19:50

Kermit116 skrev:Frågan återstår; har någon lyckats med en snygg svepning av högtalartyg runt de små elefantöronen?

Tacksam för foton och tips o tricks att få det slätt och snyggt.

I annat fall får det bli en stor skiva skum från Hifikit som då med lite tur och pusslande även löser frågan om fronterna på mina gamla Supreme 28.


Om jag hade haft ett intresse av att återuppliva småelefanterna så skulle jag nog använda mid av följande metod, en lagom tjock bit av isolermaterial och en 6mm mdf eller liknande boardmaterial, fäst tyget med lim eller klammer på skivan som blir baksida vilket gör att det borde gå att få till snygga hörn, sen skulle jag skjuta in hela paketet i "boxen" on njuta av en snygg och till viss det fungerande panel.

Kermit116
 
Inlägg: 1274
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Carlsson OA51 dæmpningspanel

Inläggav Kermit116 » 2023-10-22 18:26

Blev till sist så att jag köpte "Frontskydd i skumplast" från Hifikit:
https://www.hifikit.se/frontskydd-i-skumplast.html

Jag valde den tjockare, 15mm. Tricket är att ha en tillräckligt vass kniv och något rakt att skära mot. Ngn millimeter för stor jmf m ramens innermått så sitter den bra mot de "kardborrepluppar" som är limmade på mineralullsskivan. Kamrater (bl a STDI) m högre krav p passform än jag hjälpte mig med de sista milimetrarna.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster