Carlsson och mindre rum...

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Carlsson och mindre rum...

Inläggav distad » 2023-02-14 00:24

Ja, vad är detta "för konstig tråd" :| Det jag tänker på är rum/möblering och Carlsson högtalare OCH framförallt i "mindre rum". Har någon erfarenhet av det ? Vanliga mindre rum har ju ofta "ca:" mått i storlek 5x3 meter.Hur spelar ett par tex. ifrån långvägg till långvägg med avstånd på då 3 meter.
Soffa och bord och ett par högtalare på bara 3 meter avstånd (och 2.80 högt i tak ?) Nog ganska vanligt i mindre lägenheter och skulle vara intressant och se bilder på uppställningar i sådan miljö. :) Undrar vad det är för mått hos juanth :? Känslan säger att det är över 3m, och hifikg är det maaassor av meter :o Inte trångt där... :mrgreen:
Någon som har erfarenhet av uppställning i mindre rum :?:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav juanth » 2023-02-14 00:35

6,22 x 3,74 x 2,40 m

Lyssningsavstånd ca 3,3 m hos mig.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav distad » 2023-02-14 00:39

juanth skrev:6,22 x 3,74 x 2,40 m

Lyssningsavstånd ca 3,3 m hos mig.

Då var min känsla rätt... :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav Kermit116 » 2023-02-14 00:48

"Effektiva" utrymmet i min gillestuga, vilken jag ockuperat som lyssningsrum, är i princip 3,60x3,60 med ett ljusschakt som tillkommer till höger och en öppen yta vidare ut mot entréhallen till vänster. Takhöjd ca 2,35. Högtalarna står längs den något längre väggen och jag tillämpar 1:1,18-kvoten för att få till ett rimligt avstånd mellan högtalarna. Jag upplever rummet som mindre än Juanths, möjligen beroende på att att han har riktiga fönster och jag bara har ljusschakt o ljus från entréhallen. Jag har egentligen ingen uppfattning mer än att "det låter bra", Juanth har snabbmätt och fann rummet "inte alls dåligt" efter att hängt en filt över en TV-skärm och fixat med en del enkla diffusorer o dämpningar. Matta täcker utrymmet två-tre dm från väggen där högtalarna står och fram till soffan där jag häckar när jag lyssnar.

Blundar man så tycker jag faktiskt att man kan inbilla sig att den där kören eller den där jazztrion befinner sig fem-tio meter framför en trots att man är i ett mindre rum.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav distad » 2023-02-14 00:54

Vi får se om någon dyker upp med mindre rum, annars kommer jag nog bli "ett experiment" vad det lider med det och OA50.SB (kanske med dubbla basar)
Senast redigerad av distad 2023-02-14 01:06, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav hifikg » 2023-02-14 01:06

Jag sitter ca 3 meter från mina OA52. Spelade med högtalarna på långsidorna ett tag, det var inte alls fel, men (för mig) väldigt opraktiskt. När jag blir gammal kanske jag möblerar så igen. Fast jag har förstås marginaler åt alla håll. Det minsta rum jag haft dem i var ca 4x4 meter, men med öppning mot ett större rum, så kanske inte helt rättvist. Hur det lät? Ja... gissa!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav distad » 2023-02-14 01:08

hifikg skrev:Jag sitter ca 3 meter från mina OA52. Spelade med högtalarna på långsidorna ett tag, det var inte alls fel, men (för mig) väldigt opraktiskt. När jag blir gammal kanske jag möblerar så igen. Fast jag har förstås marginaler åt alla håll. Det minsta rum jag haft dem i var ca 4x4 meter, men med öppning mot ett större rum, så kanske inte helt rättvist. Hur det lät? Ja... gissa!

"Sitter" 3 meter ifrån, men en massa meter bakom = låter annorlunda än 3 meter ifrån vägg till vägg och klämma in allt där i mellan.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav hifikg » 2023-02-14 01:10

FBK skrev:
hifikg skrev:Jag sitter ca 3 meter från mina OA52. Spelade med högtalarna på långsidorna ett tag, det var inte alls fel, men (för mig) väldigt opraktiskt. När jag blir gammal kanske jag möblerar så igen. Fast jag har förstås marginaler åt alla håll. Det minsta rum jag haft dem i var ca 4x4 meter, men med öppning mot ett större rum, så kanske inte helt rättvist. Hur det lät? Ja... gissa!

"Sitter" 3 meter ifrån, men en massa meter bakom = låter annorlunda än 3 meter ifrån vägg till vägg och klämma in allt där i mellan.


Sant, men det kommer att låta bra!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav avr7000 » 2023-02-14 10:03

Både Magnus och Kristian sitter med relativt små rum, förvisso med OA51.Purifi med Purifi basstöds-stativ.
Visst... rummets storlek ger sig tillkänna i hur ljudet presenteras jämfört t ex med mitt rum som är mycket större där man lyssnar utan bakvägg etc. men det funkar ändå riktigt bra.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav avr7000 » 2023-02-14 12:08

3.65 * 3.10 * 2.4
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav juanth » 2023-02-14 12:49

Det brukar hända rätt mycket bra saker när man slipper sitta klämd in mot en vägg.
När rumsdimensionen för lyssningsaxeln är över drygt 4 meter händer det mycket bra saker.

Om du har ett rum som är 5 x 3 så är det svårt att vända på det och lyssna på längden. Högtalarna hamnar för nära sidoväggarna. Det går dock att åtgärda med mycket akustikåtgärder. (Även med Carlsson)

Stefans kompis Kristian har ett rum som är ett bra exempel.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1156
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-02-14 22:43

De en kund på Hifikit som köpte ett par fina helrenoverad OA-116.

Ha kom tebax dom några dar senare å lämna tebax dom.
Rummet han ville ha dom var bara 9m2.
De funkade inte hos honom.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav hifikg » 2023-02-14 23:32

Imperial-Blomman skrev:De en kund på Hifikit som köpte ett par fina helrenoverad OA-116.

Ha kom tebax dom några dar senare å lämna tebax dom.
Rummet han ville ha dom var bara 9m2.
De funkade inte hos honom.


Efter något decennium hade han älskat dem. Folk har för bråttom.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav distad » 2023-02-14 23:33

Måttet tog jag bara på ho så att säga. Vanliga 1:or brukar rummet vara 3-4,5meter x 4-5,5 meter och i det rummet ska ju allt möjligt få plats.... :| Men stereo uppställningen blir alltid prioriterad konstigt nog. :mrgreen:
Det minsta lyssningsrum jag har haft var strax över 11kvm och det är det bästa jag haft. Men tex hos juanth så låter det bra, så en soffa emot en vägg funkar om det är hyfsat avstånd till högtalarna.
Vet du hur många kvm ditt lyssningsrum är totalt på juanth :?:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav juanth » 2023-02-15 02:30

23,2628 kvm
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav distad » 2023-02-15 02:41

Lika stort som det var hos en kille som jag handlade av en gång, då pratar vi om en 1:a på totalt 23kvm, det var en "liten" lägenhet.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1156
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-02-15 12:39

Den bästa lägenheten ja bott i var min etta i Liseberg som hade ett 24m2 rum.
De var riktig bygg plank stomme i ytterväggarna.
Men golven var "mjuka" om man kan sejja så.
Skivspelaren en Simply Black var ja tvungen å ha vägg monterad.

Väggarna var klädda m Treetex å struktur tapet.
Hela vardagsrumms taket var klätt m akustik skivor som va 60x60cm å massa små hål i.
De va inte så vackert men jäklar vilken fin akustik den lyan hade.

Ja fick en redig chock när ja flyttade till ett 50tals betong hus,
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav avr7000 » 2023-02-15 21:38

Mitt rum har nåt liknande :)

Det låter riktigt bra men är tyvärr svårt att kopiera/återsskapa...
alla väggar består av stående 3x8 tums plank, tretex utanpå det. sedan 14 lager tapeter där den yttersta är målad strukturtapet.
Utanpå detta 13 mm gips och färg :)

Golvet är 10 cm betongbjälklag (gjutet 1938 innan krigeet startade och det förmodligen blev ransonerat) och på detta 3 tum höga reglar och 1 tum plankgolv (sågspån i hålrummen mellan reglar)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2008-08-19

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav wicke » 2023-02-16 21:33

Det här med mindre rum eller där kortsidan är enda möjliga placeringen av OA51 är knepigt. SC rekommenderade minst 90 cm från diskant till sidovägg, men om som i mitt fall väggen är endast 3,75 m så blir placeringen väldigt smal och för att behålla lyssningsvinkeln lyssningsavståndet kort. Jag har givetvis testat att flytta ut högtalarna närmare sidovägg, men blir inte riktigt klok på effekterna av det. Jag saknar mätutrustning för att mäta resultatet.
Har någon erfarenhet av att flytta högtalarna närmare sidovägg? Och ev tips på akustikåtgärder som estetiskt inte är allt för störande. Mina gamla öron har svårt att bestämma vad som händer och om det som händer är bra eller dåligt.

Hälsningar
PJ
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav hifikg » 2023-02-16 21:49

Jag har inte 90 cm till sidoväggarna. Eller jo, det har jag, men jag har klämt in ett par B2-70 däremellan, så det är nog bara 40 cm kvar. Låter... jo... världsklass, förstås. I radhuset jag hade ett par år stod de nästan ända ut i hörnen, det var ett eländigt smalt rum. Hur det lät? Carlssonskt! Fast nu blev jag nyfiken på vad som skulle hända om jag drog undan subbarna (jag hade det så innan jag skaffade dem och kan inte påminna mig att ljudet på något vis försämrades). Räknar inte med någon större förändring.
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav jansch » 2023-02-16 23:03

Min erfarenhet med "Carlsson" är att takhöjden är mest kritisk, framförallt med första/andra generationen (OA5, OA6 och OA116, OA2212). Undantag för OA12 och OA14 som jag aldrig har fått ordning på.

Högt i tak ger bra stereoperspektiv/ tydlghet/luftighet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Carlsson och mindre rum...

Inläggav hifikg » 2023-02-16 23:35

jansch skrev:Min erfarenhet med "Carlsson" är att takhöjden är mest kritisk, framförallt med första/andra generationen (OA5, OA6 och OA116, OA2212). Undantag för OA12 och OA14 som jag aldrig har fått ordning på.

Högt i tak ger bra stereoperspektiv/ tydlghet/luftighet.


Har nära fyra meter i min grotta, upplever inte det som någon nackdel, förutom att det går en del fula rör i taket. Funderar ibland på att spänna upp något tyg för att det ska se trevligare ut, men samtidigt är jag rädd att förstöra magin.
Sitter nöjd :)


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster