OA 52.2 dämpmaterial vid bas

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Crystalboy
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2015-11-10

OA 52.2 dämpmaterial vid bas

Inläggav Crystalboy » 2023-05-09 15:50

Behöver byta ut dämpmaterialet kring basarna på mina OA 52.2, på den ena högtalaren har filten börjat säcka ihop.
Vad för dämpmaterial rekommenderas? Har kikat på hifikit, men deras ull och syntet filt var dubbelt så tjock men porösare. Någon annan som bytt och har en rekommendation? Filten är ca 2cm tjock.

Länk till Hifikits dämpmaterial - https://www.hifikit.se/dampmateriel-far ... zontalTab1

Länk till bild på dämpmaterial - http://www.carlssonkult.se/Images/OA52.2-damp.jpg

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA 52.2 dämpmaterial vid bas

Inläggav Kermit116 » 2023-05-09 17:16

När jag har behövt filt av den typ som använts vid tillverkningen av 52.2 så har John Larsen på Larsen Hifi, http://www.larsenhifi.com, varit vänlig och klippt till de 2+2 remsor av filt som behövts. Jag föreslår att Du ringer eller mailar John då det annars kan vara svårt att finna filt med lagom genomsläpplighet.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA 52.2 dämpmaterial vid bas

Inläggav hifikg » 2023-05-09 18:15

Det MÅSTE vara original Carlssson-filt. Det tog Stig många år att hitta den rätta, magiska, filten, som sedan smugglades ut ur Indien under stora vedermödor för att förgylla våra högtalare. Eller så är det en skröna och det duger med vad som helst... Fast jag skulle aldrig chansa.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA 52.2 dämpmaterial vid bas

Inläggav STDI » 2023-05-09 18:20

Crystalboy skrev:Behöver byta ut dämpmaterialet kring basarna på mina OA 52.2, på den ena högtalaren har filten börjat säcka ihop.
Vad för dämpmaterial rekommenderas? Har kikat på hifikit, men deras ull och syntet filt var dubbelt så tjock men porösare. Någon annan som bytt och har en rekommendation? Filten är ca 2cm tjock.

Länk till Hifikits dämpmaterial - https://www.hifikit.se/dampmateriel-far ... zontalTab1

Länk till bild på dämpmaterial - http://www.carlssonkult.se/Images/OA52.2-damp.jpg

På vilket sätt har filten säckat ihop? Den är ju ganska fast och påverkas inte av något över tid. Dessutom hålls den på plats av aluminiumremsan/bygeln. Så vad har hänt? Bild?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA 52.2 dämpmaterial vid bas

Inläggav hifikg » 2023-05-09 18:25

STDI skrev:
Crystalboy skrev:Behöver byta ut dämpmaterialet kring basarna på mina OA 52.2, på den ena högtalaren har filten börjat säcka ihop.
Vad för dämpmaterial rekommenderas? Har kikat på hifikit, men deras ull och syntet filt var dubbelt så tjock men porösare. Någon annan som bytt och har en rekommendation? Filten är ca 2cm tjock.

Länk till Hifikits dämpmaterial - https://www.hifikit.se/dampmateriel-far ... zontalTab1

Länk till bild på dämpmaterial - http://www.carlssonkult.se/Images/OA52.2-damp.jpg

På vilket sätt har filten säckat ihop? Den är ju ganska fast och påverkas inte av något över tid. Dessutom hålls den på plats av aluminiumremsan/bygeln. Så vad har hänt? Bild?


Jag tänkte just fråga. Ser gärna en bild. Jag har inte öppnat mina OA52.2 sedan... tja... Eldkvarn brann?
Sitter nöjd :)

Crystalboy
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2015-11-10

Re: OA 52.2 dämpmaterial vid bas

Inläggav Crystalboy » 2023-05-09 23:50

Kermit116 skrev:När jag har behövt filt av den typ som använts vid tillverkningen av 52.2 så har John Larsen på Larsen Hifi, http://www.larsenhifi.com, varit vänlig och klippt till de 2+2 remsor av filt som behövts. Jag föreslår att Du ringer eller mailar John då det annars kan vara svårt att finna filt med lagom genomsläpplighet.


Tack för tips! Her mailat John nu, hoppas han har.

STDI skrev:På vilket sätt har filten säckat ihop? Den är ju ganska fast och påverkas inte av något över tid. Dessutom hålls den på plats av aluminiumremsan/bygeln. Så vad har hänt? Bild?


Luddig och tappat struktur. Små bitar av tyget hade börjat trilla ner och lagts sig över membranet. Upptäckte detta när jag kände lite löst på basens upphängning, någonting tog emot. Den andra är helt okej däremot. Vet inte om elementet har blivit utplockat i ett tidigare liv och filten blivit skadad dock. Kan lägga upp bild senare i veckan :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA 52.2 dämpmaterial vid bas

Inläggav STDI » 2023-05-10 07:44

Crystalboy skrev:Luddig och tappat struktur. Små bitar av tyget hade börjat trilla ner och lagts sig över membranet. Upptäckte detta när jag kände lite löst på basens upphängning, någonting tog emot. Den andra är helt okej däremot. Vet inte om elementet har blivit utplockat i ett tidigare liv och filten blivit skadad dock. Kan lägga upp bild senare i veckan :)

"tyget"? Det ska inte finnas något tyg där inne. Eller var det bara ett annat ord för filten? Är det kanske inte original filt?
Jag ser fram emot bild för att förstå mer och för att kanske inte riskera att råka ut för samma sak i framtiden.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Crystalboy
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2015-11-10

Re: OA 52.2 dämpmaterial vid bas

Inläggav Crystalboy » 2023-05-10 12:11

STDI skrev:
Crystalboy skrev:Luddig och tappat struktur. Små bitar av tyget hade börjat trilla ner och lagts sig över membranet. Upptäckte detta när jag kände lite löst på basens upphängning, någonting tog emot. Den andra är helt okej däremot. Vet inte om elementet har blivit utplockat i ett tidigare liv och filten blivit skadad dock. Kan lägga upp bild senare i veckan :)

"tyget"? Det ska inte finnas något tyg där inne. Eller var det bara ett annat ord för filten? Är det kanske inte original filt?
Jag ser fram emot bild för att förstå mer och för att kanske inte riskera att råka ut för samma sak i framtiden.


Fel ordval. Det är exakt samma som på bilden jag länkade till, alltså original. Ska ladda upp bild, men är ju knas att dom inte för överskrida 2mb för uppladdning på forumet. Men tänk slapp och luddig, ingen stabilitet. Speciellt den mindre remsan. Andra högtalaren var dock helt okej.

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA 52.2 dämpmaterial vid bas

Inläggav Kermit116 » 2023-05-10 13:14

Crystalboy skrev:...
Ska ladda upp bild, men är ju knas att dom inte för överskrida 2mb för uppladdning på forumet. Men tänk slapp och luddig, ingen stabilitet. Speciellt den mindre remsan. Andra högtalaren var dock helt okej.

Jag är "rätt så" low tech. När jag dyker på problemet så sms/mmsar jag bilden till mig själv och, hokus pokus, så har den krympt från bauta-bit till något hanterbart. Testa.

I likhet med STDI och hifikg är jag mycket nyfiken på vad som hänt inne i Dina 52.2:or. Var inte den välsignade filten tillräckligt välsignad? Metallremsan brukar ju hålla filten på rätt köl. Foton!!
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA 52.2 dämpmaterial vid bas

Inläggav distad » 2023-05-10 17:49

Kermit116 skrev:
Crystalboy skrev:...
Ska ladda upp bild, men är ju knas att dom inte för överskrida 2mb för uppladdning på forumet. Men tänk slapp och luddig, ingen stabilitet. Speciellt den mindre remsan. Andra högtalaren var dock helt okej.

Jag är "rätt så" low tech. När jag dyker på problemet så sms/mmsar jag bilden till mig själv och, hokus pokus, så har den krympt från bauta-bit till något hanterbart. Testa.

I likhet med STDI och hifikg är jag mycket nyfiken på vad som hänt inne i Dina 52.2:or. Var inte den välsignade filten tillräckligt välsignad? Metallremsan brukar ju hålla filten på rätt köl. Foton!!

Jag "vill" se allt på insidan i ett par OA52.2 original :!: :lol: :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1185
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA 52.2 dämpmaterial vid bas

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-05-10 18:10

Ja brukar minska uplösningen på kameran i luren å då gå bilderna å posta.

Ja har ett par OA-52 som inte hade nån filt i tunneln ner i lådan.
Så ja stoppa i fleese filt.
De blv för mycket på första försöket så ja har tagit ur lite å då kom midden fram.
Men så kör ja åxå m Satori 7" i mina lådor.

Ja har mätt å Juhanth har mätt här å de funkar bra.
Men de e såklart inget mer än lådorna å delningsfrekvensen som e orginal.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster