OA51.My_dream

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2012-07-15

OA51.My_dream

Inläggav Chris71 » 2023-05-10 22:20

Vanan trogen har jag lyckats släpa hem något som jag egentligen inte alls behöver men inte kunde tacka nej till.

Jag brukar ju inte ha några som helst problem med att försvara mina hoarder beteenden när det gäller högtalare men detta verkar inte gälla när jag köper OA högtalare och det var inte alls annorlunda denna gång, nästan samtidigt som jag packade in dessa i bilen så började samvetet spöka av någon anledning.

Men under bilturen hem tror jag att jag kläckte en ganska bra ide, framtiden får väl utvisa om det håller hela vägen i mål.

Om jag kan se till att dessa blir någon annans dröm baserad på all samlad kunskap om dessa högtalare och mitt bidrag blir att snygga till lådorna och bygga ihop denna retro nya OA51 precis som någon annan har drömt ihop det. Självklart kommer det att kosta en slant jag fick ju inte dessa helt gratis men om man stoppar i det i rätt perspektiv och dessutom låter en framtida ägare själv bestämma hur crazy det skall bli så lovar jag att prisa mitt arbete och min tid så lågt som möjligt.

Så här kommer lite inspiration, ett par fanerade OA51 i dagen penningvärde skulle ha kostat ca 18.000kr ett par nya OA61 kostar ca 37.000kr

Man kanske älskar originalet och bara vill ha en ny inkarnation med en T12 diskant och någon trevligt Scan-speak bas och ett nytt men enkelt filter i Carlsson trogen anda.

Eller den snyggaste OA51.N som kanske kan byggas med en svängig och spelglad Wavecore bas, jag har span på några av den rätta modellen.

Eller om bas inte är prio NR1, varför inte en OA51.SB med en NBAC eller någon kul Satori och en passande diskant.

Vill man go bananas så finns ju alltid alternativet med Purifi och Bliesma.

Oavsett vad som är den egna drömmen är så kommer jag bara avråda från tokiga val som jag inte kommer kunna säkerställa ett bra slutresultat av, men rätt tänkt så är jag ganska säker på att man kommer kunna landa i en OA51 version som är helt unik och som kostar mellan vad en Ny gammal OA51 skulle kostat om de funnits kvar eller en ny OA61.

Mitt engagemang i det hela blir att försöka förverkliga den drömmen för någon person där ute, Jag kommer börja renovera lådorna redan i helgen för att få en god ide om hur deras skick är. Sen kommer jag i möjligaste mån prissätta de olika förslag som hugade drömmare kan komma upp med.
Lagom i tid till semestern så kommer frågan ställas till den som byggt sina drömhögtalare om de vill förverkliga drömmen, någon lycklig vinnare i lotteriet kommer sen får chansen att ta över ägarskapet på detta par i exakt det utförande som de själva önskat till den kostnad som redan innan är överenskommen.

Högtalarna kommer levereras så snygga som jag förmår att få dem, med nya element, filter och mätningar på den kompletta högtalaren. Det kommer inte vara ett tvång att slutföra ägarbytet om något inte motsvarar förväntningarna, men chansen att få sina OA51.My_dream kommer bara 1 gång och missa man den så stannar de i min ägo.

Det finns säkert hål och svagheter i denna ide då den endast är ett halvt dygn gammal, men det var det bästa jag kunde komma upp med och endast kommentarer från er kan komma att göra den bättre. Nu kör vi.
Bilagor
thumbnail_image0-3.jpg
thumbnail_image0-3.jpg (87.13 KiB) Visad 2883 gånger

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: OA51.My_dream

Inläggav gflar » 2023-05-10 22:28

Jag anmäler mitt intresse för ett par OA51 Purifi :D
Men kan även tänka mig Naqref-versionen :)

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA51.My_dream

Inläggav Chris71 » 2023-05-10 23:04

gflar skrev:Jag anmäler mitt intresse för ett par OA51 Purifi :D
Men kan även tänka mig Naqref-versionen :)


Använd tiden att fundera på vad som får det att bli just dina dröm 51:or, vi har alla egna behov och ideer, jag är väl medveten om att de SB Bliesma saknar en del när det gäller ljudtryck i de lägsta oktaverna, men när man inte får vrida upp volymen till 9:an vilket är typ oftast så låter NBAC förbaskat odiskat och städat.

Men vem vet om 2 veckor har danskarna lovat att det kommer ett par Purifi då kanske man inte kan leva utan dem, men hittills så säger jag att det känns lättare för min del att spara på bas resurserna, men klarheten och spridningen från Bliesma skulle jag ha svårare att mista.
Men allt detta är ju mina ideal, nu skall vi ju försöka uppfylla någon annans dröm.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: OA51.My_dream

Inläggav gflar » 2023-05-10 23:10

Mmm, basmoduler finns det gott om här hemma. Så det är smartare med N för min del… tror jag…

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.My_dream

Inläggav avr7000 » 2023-05-10 23:44

gflar skrev:Mmm, basmoduler finns det gott om här hemma. Så det är smartare med N för min del… tror jag…


Som konstruktör (med medhjälpare) av både OA51.N och OA51.Purifi vill jag bara säga att de är två helt olika djur med (tyvärr) två helt olika prislappar...

Skillnaden ligger inte så mycket i mängden bas.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: OA51.My_dream

Inläggav gflar » 2023-05-11 19:18

avr7000 skrev:
gflar skrev:Mmm, basmoduler finns det gott om här hemma. Så det är smartare med N för min del… tror jag…


Som konstruktör (med medhjälpare) av både OA51.N och OA51.Purifi vill jag bara säga att de är två helt olika djur med (tyvärr) två helt olika prislappar...

Skillnaden ligger inte så mycket i mängden bas.

Stefan


”Tell me more tell me more”

Kan du beskriva skillnaderna mer utförligt? Ljudmässigt alltså.
Känner att jag måste läsa trådarna noggrannare….

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA51.My_dream

Inläggav Chris71 » 2023-05-11 22:48

gflar skrev:
avr7000 skrev:
gflar skrev:Mmm, basmoduler finns det gott om här hemma. Så det är smartare med N för min del… tror jag…


Som konstruktör (med medhjälpare) av både OA51.N och OA51.Purifi vill jag bara säga att de är två helt olika djur med (tyvärr) två helt olika prislappar...

Skillnaden ligger inte så mycket i mängden bas.

Stefan


”Tell me more tell me more”

Kan du beskriva skillnaderna mer utförligt? Ljudmässigt alltså.
Känner att jag måste läsa trådarna noggrannare….


Jag känner mig faktiskt lite skamsen som slarvig recensent här, Stefan var ju så generös att bjuda på en ordentlig demo av Purifi Bliesma varianten som jag absolut inte har något annan att göra med mer än att ha kommit fram till att det inte alls är en dum kombo.
Nu skall jag säga att jag redan innan anade att vi inte har lika stor kärlek till att spela starkt varför jag inbillade mig att min tolkning med en SB17NBAC skulle lira tillräckligt bra och den väsentliga kryddan i såsen är Bliesma diskanten.

Jag skulle fortfarande i första hand välja diskanten om jag var tvungen att prioritera prismässig, min bästa förklaring till det är:

Om man bara spelar med diskanten inkopplad så låter det ju inte så mycket eller så märkvärdigt, gör man om samma experiment med NBAC utan diskant så låter det ju desto mer av förklarliga skäl, men när man sen adderar diskanten till mixen så händer det magi. Det som bliesma gör med mellanregistret och hur den lägger ut ljudbilden är något som måste upplevas.

Men åter till Purifi, efter att ha fått trumhinnorna ordentlig masserade så insåg jag att förutom starkt så så var det inget som lät "jobbigt" det var så ansträngt trots att det definitivt vad generöst utslag på dB mätaren och avsaknaden av dist är påtaglig och svårt vanebildande, så jag höjer ett varningen finger.
Dock är lådan på väg från Risbo och pojkarna och trots att jag aldrig kommer behöva den så länge jag spelar i lägenhet så vill jag se vad en 6.5 alukon från Purifi kan göra.

Jag lyssnade till ett par trevliga Proac 2.5 kloner som råkade hamna hemma och det är ju inga element eller en konstruktion som behöver skämmas för sig, spelglädjen var påtaglig men efter några timmar så swischade jag tbx till OA51 med SB och Bliesma och det blir så behagligt tyst när det skall vara tyst och rent när det skall vara rent så jag är nästan lite rädd för hur det kommer bli när Purifi elementen kommer.
Så ja, mitt första omdöme står sig nog, få behöver ett par purifi, måste man välja så är bliesma diskanten fortfarande störst skillnad/krona, men om man inte behöver hålla tbx på hifi budgeten så är Purifi+Bliesma en kombo som man nog kan leva lycklig med länge..

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA51.My_dream

Inläggav hifikg » 2023-05-11 23:16

Ännu en kväll där OA51-N får stå för underhållningen och jag är imponerad av hur bra de presterar. De är inte alls långt från OA52.2 (de står alldeles intill) ;)
Just nu står de perverst långt isär, men det märks inte på den ljudbild de målar upp. Bonnie Tyler står spikad mitt i rummet, de fyller ut hela utrymmet emellan högtalarna, samtidigt som de levererar nästan lika bra på höjden som OA52.2 Många tror (t o m när de lyssnar) att OA52 spelar långt ner på golvet, de står ju där... men inget kan vara mer fel. De bygger upp ljudet hela vägen från golv till tak. 51:orna når inte hela vägen ner, kanske därför jag, till en början, upplevde dem som något basfattiga. Nu kommer Rod Stewart in o sjunger Hot Legs o jag får cravings efter OA52 igen, he he. Fortfarande har jag bara kört med 300B och 2x8W. OA51-N ska få prova på lite mer effekt innan ägaren kommer o hämtar hem dem :)

Är det någon som vet hur lättdrivna OA51-N är? Någon som vet hur många watt de ska tåla? Nejdå, ingen groda behöver oroa sig, jag tänker inte köra sönder dem, är bara nyfiken. Klarar de 1812 på maxvolym?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: OA51.My_dream

Inläggav MagnusÖstberg » 2023-05-12 00:35

Jag vet inte riktigt hur jag skall definiera Purifi i OA51. Men jag var tvungen att köpa 4 jäkligt dyra element efter den lyssningsstunden AVR7000 fixade hos Magnus.

OA51 i 2,5-vägsuppsättning är omtumlande med Purifi. Håller med AVR7000 att det inte bara är den stora baskapaciteten och låga disten. Det är naturligheten. Som att elementen har impulssvar i en egen klass. Smälter ihop med Bliesma trots relativt hög delning.

Men - jag skulle nog välja 2,5-vägsvarianten med SB17nbac över en standard OA51 med purifi och komma billigare undan på köpet. Det är extremt fina element med dist i världsklass över 250Hz. För alla har väl ett bassystem iallafall :P
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kermit116
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA51.My_dream

Inläggav Kermit116 » 2023-05-12 11:11

hifikg skrev:...
Är det någon som vet hur lättdrivna OA51-N är? Någon som vet hur många watt de ska tåla? Nejdå, ingen groda behöver oroa sig, jag tänker inte köra sönder dem, är bara nyfiken. Klarar de 1812 på maxvolym?

Har inte avr7000 testat tåligheten genom att tillämpa "förstörande provning" så är han inte den jag trott han var. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Genom att ha en förstärkare med två olika högtalutgångar har jag i vart fall konstaterat att 51.N är mer lättdrivna än de 51.P (med SB-diskant) jag också har.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.My_dream

Inläggav juanth » 2023-05-12 13:27

MagnusÖstberg skrev:Jag vet inte riktigt hur jag skall definiera Purifi i OA51. Men jag var tvungen att köpa 4 jäkligt dyra element efter den lyssningsstunden AVR7000 fixade hos Magnus.

OA51 i 2,5-vägsuppsättning är omtumlande med Purifi. Håller med AVR7000 att det inte bara är den stora baskapaciteten och låga disten. Det är naturligheten. Som att elementen har impulssvar i en egen klass. Smälter ihop med Bliesma trots relativt hög delning.

Men - jag skulle nog välja 2,5-vägsvarianten med SB17nbac över en standard OA51 med purifi och komma billigare undan på köpet. Det är extremt fina element med dist i världsklass över 250Hz. För alla har väl ett bassystem iallafall :P


Jag tror att den så ofta i tester ej mätta eller presenterade Intermodulationsdistorsionen som i Purifi:s fall är låg har stor betydelse för hur det låter. (Eller snarare inte låter) Det är lite ovant att höra dem i början, det låter inte som man är van vid..
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.My_dream

Inläggav avr7000 » 2023-05-12 22:37

Ja Purifielementen låter så mycket bättre än alla andra element jag hört att det låter nästan "fel" innan man fattar hur bra det är...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA51.My_dream

Inläggav Chris71 » 2023-05-13 01:03

Blev lite nyfiken på vilken potential som kunde finnas dolt i de där trötta lådorna så sickeln och ett sandpapper samt lite kina olja.

Att efter knappt 10 minuters gnuggande och en snabb strykning med olja kunna upptäcka vad som dolde sig under den slitna lacken var inspirerade, skall bli kul att se vart projektet tar vägen, nu var det ju bara lite på toppen som fick kärlek men det syntes ju direkt.
Bilagor
CE4F1D87-8795-47A7-91DB-5055A6E8A059.jpeg
CE4F1D87-8795-47A7-91DB-5055A6E8A059.jpeg (189.09 KiB) Visad 2533 gånger

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA51.My_dream

Inläggav Chris71 » 2023-06-10 10:04

Nu börjar det väl bli dags att Bumpa denna tråd om jag skall ha något att göra i sommar medans jag väntar på att ett kvarts ton MDF skall torka mellan limningarna.

Jag vill hoppas eller tro att det borde finnas lite större intresse i att kanske äga ett par av Sveriges snyggaste och kanske för stunden bästa 51:or.

Men oavsett hur äventyret kommer sluta så skall man ju stå vid sitt ord, så nu har vi väl några veckor på oss att hitta de sista intressenterna som inte har nått sin kvot av högtalare.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA51.My_dream

Inläggav Chris71 » 2023-06-20 11:39

Det är nära nu, vart är de hugade OA51 fansen?
Bilagor
Skärmavbild 2023-06-20 kl. 11.38.34.png
Skärmavbild 2023-06-20 kl. 11.38.34.png (149.53 KiB) Visad 2036 gånger

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA51.My_dream

Inläggav Chris71 » 2023-06-20 17:02

Då finns det inga ursäkter längre, men känsliga tittare varnas för vanebildande innehåll av sexuell natur.
Bilagor
Purif 6,5 alu.jpeg
Purif 6,5 alu.jpeg (59.55 KiB) Visad 1988 gånger
Purifi 6,5.jpeg
Purifi 6,5.jpeg (82.37 KiB) Visad 1988 gånger
Purifi lineup.jpeg
Purifi lineup.jpeg (66.41 KiB) Visad 1988 gånger

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: OA51.My_dream

Inläggav gflar » 2023-06-20 20:08

Mmm, porrigt värre :) Gillar det jag ser :)

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA51.My_dream

Inläggav Chris71 » 2023-07-08 16:00

gflar skrev:Mmm, porrigt värre :) Gillar det jag ser :)


Man skall leverera på vad man lovar men jag är lite förvånad över det lite svala intresset, kanske är det fel säsong att komma med såna här initiativ eller så är vi verkligen på väg rakt in i en lågkonjunktur oavsett så hade jag nog förväntat mig lite större rusning.

Jag kommer därför börja med att renovera lådorna och kolla in här för att se hur det utvecklar sig, som jag sagt är detta främst en möjlighet för den som vill förvalta en original OA51 av vackraste sort med personligt val av bestyckning till självkostnadspris.
Hemma i stan så spelar mina kloner med Bliesma T34A och Purifi 6,5 NAA och jag tror inte det blir något annan version i närtid för detta låter minst sagt förbaskat bra.

Dock har jag ju tillgång till samma element med vanligt pappmembran och det kommer nog ett par Bliesma T34B som skall användas i ett annat projekt så möjligheterna till att testa sin drömkombo är ju ganska bra.

Men nu tar jag och flyttar in i snickarboden i några veckor så får vi konkludera denna tråden i höst igen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: OA51.My_dream

Inläggav MagnusÖstberg » 2023-07-08 22:31

Jag är inte säker på att alla förstått kostnadsbilden riktigt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA51.My_dream

Inläggav Chris71 » 2023-07-08 22:34

MagnusÖstberg skrev:Jag är inte säker på att alla förstått kostnadsbilden riktigt.


Kan vara en poäng, men lite svårt att förutspå utan att veta vad jag skall bygga dock en värdefull poäng som nog kan hanteras till viss del med någon exempel kalkyl.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: momotom och 2 gäster