Sommarpyssel OA51.N-bygge

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7287
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav avr7000 » 2023-07-15 12:58

Fytrius skrev:
avr7000 skrev:
Det är alltså till viss del en feelgood grej att blanda in lite dyrare kondingar (och hoppas på att finljudet/välljudet väljer den dyra kondingen :) ;) )

Stefan


Det är just ordet "hoppas" jag skulle vilja få lite mer på kött på benen gällande. :wink: Vilken teknisk aspekt av signalen består finljudet av?

Så här: Om vi tar de värden du angav ovan och tar en godtycklig frekvens som den övre basen spelar, säg 2000 Hz. Då ska den i basstödsfiltret passera uppdelat mellan 500 µF elektrolyter och 101,22 µF av MKP eller bättre typ. Då tänker jag att det förenklat blir ett 5:1 förhållande vilken väg signalen tar och att ev försämring som elektrolyterna tillför vida överträffar väljudet från de bättre kondensatorerna....?

Förlåt, jag försöker lära mig något på kuppen med detta bygge. :oops:


Som Roger skriver stiger impedansen mot högre frekvens i elektrolyter....

Men utan att lusläsa datablad för kondensatorer och sedan räkna på det för att få exakta beräkningar på hur fördelning mellan elektrolyt och plastfilm ser ut får man mest hoppas ;)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fytrius
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-04-26

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav Fytrius » 2023-07-18 10:27

Jag förstår fortfarande inte men det gör ju inget :D Hittade även detta som uttrycker vad jag tänkte. Kan dock inte säga något om tillförlitligheten förstås...

IMO, most of the conventional wisdom about small bypass caps across other caps, is wrong. The explanation in terms of the smaller cap providing a low impedance path as the inductance of the larger cap rises, makes perfect sense... until you start measuring things. The fallacy is that larger caps have some large inductance at high (audio) frequencies and don't pass the signal correctly. Sure, the dissipation factor rises (or ESR, if you want to work with that awkward construct), but we're still talking milliohms total impedance for larger electrolytics. Even at the self resonant frequency the impedance may not get very high. A nice polyester 0.47 uF film cap will have an impedance of 33 ohms at 10 kHz. Hard to improve something down in the milliohm or even couple ohm range by putting 33 ohms in parallel. To put it in even simpler terms, it's like trying to improve a short circuit by putting a resistor across it.


Jag får ju helt enkelt prova med några 0,1 µF filmkondensatorer jag redan hade...

Användarvisningsbild
Fytrius
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-04-26

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav Fytrius » 2023-07-20 23:11

Har nu spelat med 600 µF i basstöden under kvällen. Jag säger.....njaeeeee....hmmm....få se nu här.....

Jag tycker nog preliminärt att.....magin.. som infinner sig med OA51.N ensamma försvinner en hel del. Det blir lite fylligare....en aning mer botten....Men det låter lite mer högtalare om det hela. Det stora imaginära rummet bakom högtalarna försvinner till viss del.

Nu är det här ju första intryck....och jag har kanske inte spelat så starkt. Men iallafall...lite oroväckande...

Forts följer så småningom...

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav Chris71 » 2023-07-20 23:41

Fytrius skrev:Har nu spelat med 600 µF i basstöden under kvällen. Jag säger.....njaeeeee....hmmm....få se nu här.....

Jag tycker nog preliminärt att.....magin.. som infinner sig med OA51.N ensamma försvinner en hel del. Det blir lite fylligare....en aning mer botten....Men det låter lite mer högtalare om det hela. Det stora imaginära rummet bakom högtalarna försvinner till viss del.

Nu är det här ju första intryck....och jag har kanske inte spelat så starkt. Men iallafall...lite oroväckande...

Forts följer så småningom...


Jag kan bära vittne att shuntfiltreringen fungerar väldigt bra irl, men då den har sitt ursprung hos någon som absolut gillar att spela starkt så skall jag inte säga att det är allas kopp te.
Personligen gillade jag SB17 bestyckningen för att de helt enkelt lät förbaskat rent, men det var ju absolut lätt anorektiskt i de lägre registren nu har jag en SS 30W bestyckad sub som fyller på ganska bra, men efter att ha stoppat i Purifi 6,5 NAA element i OA51 lådorna så skulle jag nästan kunna stänga ner subben för vardagslyssning.

Utan att vara någon expert på området så krävs det lite tur och en hel del knåpande för att hitta ett basstöd till OA konstruktioner som låter originalen behålla sin karaktär.

Användarvisningsbild
Fytrius
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-04-26

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav Fytrius » 2023-07-21 11:53

Chris71 skrev:Jag kan bära vittne att shuntfiltreringen fungerar väldigt bra irl, men då den har sitt ursprung hos någon som absolut gillar att spela starkt så skall jag inte säga att det är allas kopp te.
Personligen gillade jag SB17 bestyckningen för att de helt enkelt lät förbaskat rent, men det var ju absolut lätt anorektiskt i de lägre registren nu har jag en SS 30W bestyckad sub som fyller på ganska bra, men efter att ha stoppat i Purifi 6,5 NAA element i OA51 lådorna så skulle jag nästan kunna stänga ner subben för vardagslyssning.

Utan att vara någon expert på området så krävs det lite tur och en hel del knåpande för att hitta ett basstöd till OA konstruktioner som låter originalen behålla sin karaktär.


Jag kanske har misslyckats på något sätt med bastillsatserna....men jag tror inte det. Har provat nu på förmiddagen och testat olika positioner på basstödet. Tycker att det låter lite bättre med basstödselementen riktade framåt istället för mot sidan (har alltså vridit hela basstödet under huvudhögtalarna). Och alltså...... det låter ju inte dåligt alls. Men slutsatsen f n ändå att jag föredrar OA51N ensamma.

Så här mäter de med och utan basstöd. Mätt med Line Audio CM3 (cardioid) som är det jag har. Frekvensgången är därför avrullad med början strax över 100 Hz (enligt specen). Men det intressanta i detta fall är väl jämförelsen kurvorna sinsemellan...(jag är inte så van mätare heller men om något ser konstigt ut så säg till....)

Mätning OA51N.jpg
Mätning OA51N.jpg (159.64 KiB) Visad 2048 gånger


Det är väl inga jätteskillnader direkt. Jag tänker att det är det faktumet att baselementen delar på jobbet upp till några hundra Hz och strålar från olika punkter som gör att jag tycker att man förlorar lite av "rymden" ? Kommentarer?

Funderar på att testa att ta bort bastödsfiltret och koppla in bastillsatsen med aktiv delning via datorn och köra den som en basmodul istället. Hur skulle det kunna låta tro?

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav Chris71 » 2023-07-21 13:22

Fytrius skrev:
Chris71 skrev:Jag kan bära vittne att shuntfiltreringen fungerar väldigt bra irl, men då den har sitt ursprung hos någon som absolut gillar att spela starkt så skall jag inte säga att det är allas kopp te.
Personligen gillade jag SB17 bestyckningen för att de helt enkelt lät förbaskat rent, men det var ju absolut lätt anorektiskt i de lägre registren nu har jag en SS 30W bestyckad sub som fyller på ganska bra, men efter att ha stoppat i Purifi 6,5 NAA element i OA51 lådorna så skulle jag nästan kunna stänga ner subben för vardagslyssning.

Utan att vara någon expert på området så krävs det lite tur och en hel del knåpande för att hitta ett basstöd till OA konstruktioner som låter originalen behålla sin karaktär.


Jag kanske har misslyckats på något sätt med bastillsatserna....men jag tror inte det. Har provat nu på förmiddagen och testat olika positioner på basstödet. Tycker att det låter lite bättre med basstödselementen riktade framåt istället för mot sidan (har alltså vridit hela basstödet under huvudhögtalarna). Och alltså...... det låter ju inte dåligt alls. Men slutsatsen f n ändå att jag föredrar OA51N ensamma.

Så här mäter de med och utan basstöd. Mätt med Line Audio CM3 (cardioid) som är det jag har. Frekvensgången är därför avrullad med början strax över 100 Hz (enligt specen). Men det intressanta i detta fall är väl jämförelsen kurvorna sinsemellan...(jag är inte så van mätare heller men om något ser konstigt ut så säg till....)

Mätning OA51N.jpg


Det är väl inga jätteskillnader direkt. Jag tänker att det är det faktumet att baselementen delar på jobbet upp till några hundra Hz och strålar från olika punkter som gör att jag tycker att man förlorar lite av "rymden" ? Kommentarer?

Funderar på att testa att ta bort bastödsfiltret och koppla in bastillsatsen med aktiv delning via datorn och köra den som en basmodul istället. Hur skulle det kunna låta tro?


Är inte mätproffs själv utan mer vild kreatör som brukar få uppsöka hjälp, nu vet jag inte om det är en missuppfattning men mäter du på bägge högtalarna i stereo i alla mätningar eller bara i denna?
Bruka vara lite svårt att få svar på vad som händer på högtalarnivå om avståndet är lyssningsposition och bägge är inkopplade då du får mycket av rummet med vilket är helt korrekt ut perspektivet av hur det låter men svårare att analysera utifrån.
Jag brukar personligen utgå från närfält sedan gå vidare till 1m och lite off-axis mätningar innan mikrofonen hamnar på lyssnings plats. Då har jag ju se tidigare mätningar ganska god koll på vart rummet stökar och kan bortse från dessa konstigheter och fokusera på högtalaren, men du kanske redan har gjort dessa mätningar bara att jag har missat det.

Nu har jag själv kört aktiv delning på de OA projekt jag mätt på, flera varianter av OA51 med olika bestyckningar och "storebror" som är en dopad OA50 med ett rejält basstöd integrerat under lådan. I storebror har vi gått ner till 5.25" SB element och delar lite högre så det blir mer traditionell bas+topp därför att delningen lät bäst eller minst runt 300.
På OA51 lådorna som jag testar så är det mer traditionellt, lådan faller runt 30Hz och basen får hjälpa till upp till 60-80 det har varit lite olika med SB vs Purifi.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav schmutziger » 2023-07-21 14:14

Fytrius skrev:
Chris71 skrev:Jag kan bära vittne att shuntfiltreringen fungerar väldigt bra irl, men då den har sitt ursprung hos någon som absolut gillar att spela starkt så skall jag inte säga att det är allas kopp te.
Personligen gillade jag SB17 bestyckningen för att de helt enkelt lät förbaskat rent, men det var ju absolut lätt anorektiskt i de lägre registren nu har jag en SS 30W bestyckad sub som fyller på ganska bra, men efter att ha stoppat i Purifi 6,5 NAA element i OA51 lådorna så skulle jag nästan kunna stänga ner subben för vardagslyssning.

Utan att vara någon expert på området så krävs det lite tur och en hel del knåpande för att hitta ett basstöd till OA konstruktioner som låter originalen behålla sin karaktär.


Jag kanske har misslyckats på något sätt med bastillsatserna....men jag tror inte det. Har provat nu på förmiddagen och testat olika positioner på basstödet. Tycker att det låter lite bättre med basstödselementen riktade framåt istället för mot sidan (har alltså vridit hela basstödet under huvudhögtalarna). Och alltså...... det låter ju inte dåligt alls. Men slutsatsen f n ändå att jag föredrar OA51N ensamma.

Så här mäter de med och utan basstöd. Mätt med Line Audio CM3 (cardioid) som är det jag har. Frekvensgången är därför avrullad med början strax över 100 Hz (enligt specen). Men det intressanta i detta fall är väl jämförelsen kurvorna sinsemellan...(jag är inte så van mätare heller men om något ser konstigt ut så säg till....)

Mätning OA51N.jpg


Det är väl inga jätteskillnader direkt. Jag tänker att det är det faktumet att baselementen delar på jobbet upp till några hundra Hz och strålar från olika punkter som gör att jag tycker att man förlorar lite av "rymden" ? Kommentarer?

Funderar på att testa att ta bort bastödsfiltret och koppla in bastillsatsen med aktiv delning via datorn och köra den som en basmodul istället. Hur skulle det kunna låta tro?

Ja, du ska nog nöja dig med att mäta H & V separat.
I min värld så är hela grejen med en extra bas dessa:
Max spl ökar/dist sänks
300hz problemet mitigeras, men då måste basen komma så nära väggen det bara går. Mätte alla permutationer för att få det så bra som möjligt och det är den placeringen som gäller. (Trodde initialt att den lägre framåt och den övre åt sidan skulle vara vinnaren men icke)
golvreflexen minskar

Hur har du kopplat in extrabasen? bas+(konding//bas) l?
Se till att brytfrekvensen ligger kring/över 300hz för att maximera nyttan med extrabasen.

Rymd som du säger försvinner låter som diskant

Jag gjorde om mina oa51 till trevägare istället för basstöd
Så om du tittar på bilden så ser du att basarna är så nära bakkant som jag vågade sätta dem.
Men någon ändring av ljudet förutom en mindre avvikelse (mindre än +1db någonstans under 800hz,har glömt, pga impedans & tonkurvor som gjorde det lite knixigt att få ihop passivt som jag inte kan säga påverkar min upplevelse negativt) så kan man njuta av lägre dist upp till diskanten, lägre -3db och betydligt högre max SPL och en upplevd mer fysisk/direkt bas.

Varning för jättebild
Spoiler:
Visa
Bild


Hoppas det hjälper dig något iaf :)

Användarvisningsbild
Fytrius
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-04-26

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav Fytrius » 2023-07-21 20:28

Chris71 skrev:
Är inte mätproffs själv utan mer vild kreatör som brukar få uppsöka hjälp, nu vet jag inte om det är en missuppfattning men mäter du på bägge högtalarna i stereo i alla mätningar eller bara i denna?
Bruka vara lite svårt att få svar på vad som händer på högtalarnivå om avståndet är lyssningsposition och bägge är inkopplade då du får mycket av rummet med vilket är helt korrekt ut perspektivet av hur det låter men svårare att analysera utifrån.
Jag brukar personligen utgå från närfält sedan gå vidare till 1m och lite off-axis mätningar innan mikrofonen hamnar på lyssnings plats. Då har jag ju se tidigare mätningar ganska god koll på vart rummet stökar och kan bortse från dessa konstigheter och fokusera på högtalaren, men du kanske redan har gjort dessa mätningar bara att jag har missat det.

Nu har jag själv kört aktiv delning på de OA projekt jag mätt på, flera varianter av OA51 med olika bestyckningar och "storebror" som är en dopad OA50 med ett rejält basstöd integrerat under lådan. I storebror har vi gått ner till 5.25" SB element och delar lite högre så det blir mer traditionell bas+topp därför att delningen lät bäst eller minst runt 300.
På OA51 lådorna som jag testar så är det mer traditionellt, lådan faller runt 30Hz och basen får hjälpa till upp till 60-80 det har varit lite olika med SB vs Purifi.


"Alla mätningar"? Hehe....så många mätningar har jag inte gjort i mina dagar. Men ja, det jag mätt hitintills har varit i lyssningsposition. Så här ser det ut från 1 meter på vänster högtalare. Mera närfält än så är väl inte meningsfullt när det gäller att utvärdera basstödet - det är ju inkopplat i serie med baselementet på OA51N så det går ju inte att lyssna på enskilt (?).

Mätning vänster 1 meter.jpg
Mätning vänster 1 meter.jpg (134.88 KiB) Visad 1984 gånger


Ser ju lite annorlunda ut....

Har även testat lite aktiv delning nu. Betydligt bättre ljudbild - ingen degradering. Provade nu idag bara att lägga till lite under 100 hz i basstödet utan att röra huvudhögtalarens filter. Problemet nu istället är att jag känner att jag knappt kan lägga till något i lågbasen heller utan att förstöra - ljudbalansen den här gången. Tycker helt enkelt att OA51N spelar enastående själva ner till ca 30 Hz. Men jag är nog ingen basjunkie.....Men tycker att akustisk musik...orgel mm....låter superbt....

schmutziger skrev:
Hur har du kopplat in extrabasen? bas+(konding//bas) l?
Se till att brytfrekvensen ligger kring/över 300hz för att maximera nyttan med extrabasen.

Rymd som du säger försvinner låter som diskant

Jag gjorde om mina oa51 till trevägare istället för basstöd
Så om du tittar på bilden så ser du att basarna är så nära bakkant som jag vågade sätta dem.
Men någon ändring av ljudet förutom en mindre avvikelse (mindre än +1db någonstans under 800hz,har glömt, pga impedans & tonkurvor som gjorde det lite knixigt att få ihop passivt som jag inte kan säga påverkar min upplevelse negativt) så kan man njuta av lägre dist upp till diskanten, lägre -3db och betydligt högre max SPL och en upplevd mer fysisk/direkt bas.


Hoppas det hjälper dig något iaf :)


Ja, tack! Jag suger åt mig allt som går. Hur jag sedan gör är en annan sak. Varför rymden minskar vet jag inte. Diskantkretsen rörs ju inte på något sätt i och med inkopplingen av basstödet. Men baselementets övre register passerar ju kondensatorer/baselement i basstödet. Och ja, jag HAR testat med en 0,1 µF i tillägg i basstödet också - det gjorde ingen skillnad, Nu var det inte en "superfin" kondensator men en av filmtyp iallafall.

Så här ser kopplingen ut (OA51N:s filter borttaget enligt tidigare info):

Skärmbild 2023-07-21 150235.jpg
Skärmbild 2023-07-21 150235.jpg (18 KiB) Visad 1984 gånger


Och så här ser basstödet ut nu. Tyvärr kanske jag har gjort ett misstag och målat lådan redan. Tänk om jag inte ska ha kvar basstöden??? 8O Kanske bygger jag ett par till OA51N istället....

OA51N_29.jpg
OA51N_29.jpg (166.66 KiB) Visad 1984 gånger

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7287
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav avr7000 » 2023-07-21 20:51

Din filterskiss förvirrar mig...

Från OA51,N filter för baselement skall + ut från filter anslutas till + på 51 bas, från - på 51 bas skall det gå direkt till + på bas i stativ, - på bas i stativ ansluts till - på filter.
parallellt över bas i stativ sitter 600 µF kondensator.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7287
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav avr7000 » 2023-07-21 20:53

Är basstativets låda 16 liter och avstämd till 30 Hz?
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fytrius
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-04-26

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav Fytrius » 2023-07-21 21:14

avr7000 skrev:Din filterskiss förvirrar mig...

Från OA51,N filter för baselement skall + ut från filter anslutas till + på 51 bas, från - på 51 bas skall det gå direkt till + på bas i stativ, - på bas i stativ ansluts till - på filter.
parallellt över bas i stativ sitter 600 µF kondensator.

Stefan


Är det inte så jag har gjort? Dvs minus på basen i 51:an går till basstödets + och bastödets minus går till minus på filtret? Kondingarna sitter parallellt över basen i basstödet. Jag hoppas ju att jag gjort fel men jag ser inte var....

EDIT: ok jag ser att min bild är förvirrande. Kopplingen från minus på 51ans bas till filtret finns ju inte. Tänk bort....

avr7000 skrev:Är basstativets låda 16 liter och avstämd till 30 Hz?


Jag gjorde en 20 liters låda med några extra mellanväggar för att kunna ändra lite om jag fick för mig det (se tidigare bild). Men jo, innervolymen ska vara 16 liter i effektiv volym nu. Och dämpat på samma sätt...

Så långt som till avstämning har jag inte kommit,,,, :oops:
Senast redigerad av Fytrius 2023-07-21 21:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fytrius
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-04-26

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav Fytrius » 2023-07-21 21:37

Vänta nu....stopp......STOPP....STOPP

Missförstod igen...Jag har kopplat basstödets element och kondensatorer i serie med HELA basdelens filter i 51:an!!!! Det är därför du tyckte det såg konstigt ut. Det VAR fel. Men basstödet ska alltså in direkt till minus på baslementet i 51 som du skriver....?

*bygga om....fort*

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav Chris71 » 2023-07-21 23:05

Fytrius skrev:Vänta nu....stopp......STOPP....STOPP

Missförstod igen...Jag har kopplat basstödets element och kondensatorer i serie med HELA basdelens filter i 51:an!!!! Det är därför du tyckte det såg konstigt ut. Det VAR fel. Men basstödet ska alltså in direkt till minus på baslementet i 51 som du skriver....?

*bygga om....fort*


Du är ett föredöme för hur lärandet med högtalarbyggeri går till, man kopplar och lyssnar, när det inte låter som man förväntar sig så kopplar man om.....:)

Användarvisningsbild
Fytrius
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-04-26

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav Fytrius » 2023-07-22 10:44

Chris71 skrev:
Fytrius skrev:Vänta nu....stopp......STOPP....STOPP

Missförstod igen...Jag har kopplat basstödets element och kondensatorer i serie med HELA basdelens filter i 51:an!!!! Det är därför du tyckte det såg konstigt ut. Det VAR fel. Men basstödet ska alltså in direkt till minus på baslementet i 51 som du skriver....?

*bygga om....fort*


Du är ett föredöme för hur lärandet med högtalarbyggeri går till, man kopplar och lyssnar, när det inte låter som man förväntar sig så kopplar man om.....:)


:P Men kanske inte ett föredöme i att ha ett öppet sinnelag? Att på egen hand överväga om man kanske har gjort fel när det inte riktigt låter som man hoppats? :oops: Jag var ju iaf i tanken nästan på väg att dumpa basstödsidén...Fast det var väl det att det lät inte tillräckligt dåligt för att jag skulle misstänka felkoppling. Tur att ni på forumet med gemensamma krafter kunde leda mig in mig på den rätta (filter)vägen igen. :D

Nu ska vi dock inte ropa hej än....Har byggt om filtren nu men hann inte lyssna igår. Det får bli idag detta utvärderas. Fortfarande är det så att OA51N låter så bra ensamma att det är lite svårt att förstå vad som kan förbättras - om man inte har böjelse för att spela jordbävningar. Men det är klart - lite högre ljudtrycksförmåga med bibehållen ljudkvalitet kan ju inte skada även om jag inte saknat sådan än. Men jag bor i lägenhet så det finns en gräns för hur högt jag med gott samvete kan dra på.

...och så tydligen något problem vid 300 Hz som kan förbättras.....

Som jag sagt förut; fortsättning följer.

Användarvisningsbild
Fytrius
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-04-26

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav Fytrius » 2023-07-22 14:44

Hurra! NU börjar jag förstå vad basstöden ska vara till för! Luftigheten och rymden är kvar. Kanske lite lugnare och mera grepp om basen utan att egentligen förändra klangbilden påtagligt - vilket ju var precis det som jag ville undvika.

Nu kommer det här med korrekt avstämning också.

OA51 verkar ligga vid 31,6 (vä) Hz och 32,6 (hö), basstöden på 29,3 (vä) och 30,0 Hz (hö). Är detta tillräckligt ok? Eller var ska man hamna idealt sett?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav schmutziger » 2023-07-22 15:23

Gött! :)

Om du vill testa lite, så är det att sätta den sammanlagda induktansen i basfiltret i serie med andra basen och låt shunt kondingen bara vara 100uF, sen kan du lägga på en konding åt gången tills du hittar ditt optimum,
tex
100
147
182
200
247
270

Eller halva induktansen och 200-270uF på shunten

Användarvisningsbild
Fytrius
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-04-26

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav Fytrius » 2023-07-22 18:23

schmutziger skrev:Gött! :)

Om du vill testa lite, så är det att sätta den sammanlagda induktansen i basfiltret i serie med andra basen och låt shunt kondingen bara vara 100uF, sen kan du lägga på en konding åt gången tills du hittar ditt optimum,
tex
100
147
182
200
247
270

Eller halva induktansen och 200-270uF på shunten

Hmm...nu ska vi se om jag hänger med här...

Du menar alltså att sätta ett LP-filter med liknande överföringsfunktion som i basdelen av huvudhögtalaren på själva basstödselementet och sedan shunta allt detta som tidigare, fast med mycket lägre värde på kapacitansen? Och följden av detta skulle då bli att basstödselementet spelar med mycket högre i frekvens men utan att störa diskantelementet?

Har jag fattat rätt? Vad är isåfall vinsten med detta?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav schmutziger » 2023-07-22 20:07

Mitigera 300hz grejen och sänka dist över 90hz som inte nuvarande lösning gör.
Och för att det ska fungera upp till 3-400hz behöver man induktansen

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7287
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav avr7000 » 2023-07-22 20:56

schmutziger skrev:Gött! :)

Om du vill testa lite, så är det att sätta den sammanlagda induktansen i basfiltret i serie med andra basen och låt shunt kondingen bara vara 100uF, sen kan du lägga på en konding åt gången tills du hittar ditt optimum,
tex
100
147
182
200
247
270

Eller halva induktansen och 200-270uF på shunten


Kan du rita hur du menar?

Mvh
Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav schmutziger » 2023-07-22 21:05

avr7000 skrev:
schmutziger skrev:Gött! :)

Om du vill testa lite, så är det att sätta den sammanlagda induktansen i basfiltret i serie med andra basen och låt shunt kondingen bara vara 100uF, sen kan du lägga på en konding åt gången tills du hittar ditt optimum,
tex
100
147
182
200
247
270

Eller halva induktansen och 200-270uF på shunten


Kan du rita hur du menar?

Mvh
Stefan

Tänk basfilter 3:e ord L1C1L2, addera ihop L1+L2=L3 (Jag antar att det är ett LCL filter i oa51.n men vet inte borde inte spela någon roll)
sätt L3 i serie med bas nr2 shunta L3 och bas.
jag har även antagit 8ohms bas, kanske är fel?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7287
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav avr7000 » 2023-07-22 21:06

Fytrius skrev:Hurra! NU börjar jag förstå vad basstöden ska vara till för! Luftigheten och rymden är kvar. Kanske lite lugnare och mera grepp om basen utan att egentligen förändra klangbilden påtagligt - vilket ju var precis det som jag ville undvika.

Nu kommer det här med korrekt avstämning också.

OA51 verkar ligga vid 31,6 (vä) Hz och 32,6 (hö), basstöden på 29,3 (vä) och 30,0 Hz (hö). Är detta tillräckligt ok? Eller var ska man hamna idealt sett?



Avstämningarna är ju helt i sin ordning...

Basstöden skall ge (vid lite starkare ljudvolymer) en mer naturlig kropp i ljudet och lägre dist (om du spelar starkt).

Koppla in dem o lyssna starkt... ett flertal låtar...
Koppla ur dem och kör samma låtar på samma volym men OA51.N ensamma.
Koppla sedan tillbaka igen och kör om allt med basstöden.

Min upplevelse är att det låter mer "kropp", naturligt och "på riktigt" med basstöden inkopplade.
Kopplar du ur dem och växlar till detta tycker jag att det plötsligt låter "högtalare" om OA51.N...
Tillbaka igen och det ovan bekräftas.

Detta ovan är ju väldigt tydligt med Larsen 6 och Larsen 8 vilka ju är konstruerade på samma sätt.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7287
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav avr7000 » 2023-07-22 21:08

schmutziger skrev:
avr7000 skrev:
schmutziger skrev:Gött! :)

Om du vill testa lite, så är det att sätta den sammanlagda induktansen i basfiltret i serie med andra basen och låt shunt kondingen bara vara 100uF, sen kan du lägga på en konding åt gången tills du hittar ditt optimum,
tex
100
147
182
200
247
270

Eller halva induktansen och 200-270uF på shunten


Kan du rita hur du menar?

Mvh
Stefan

Tänk basfilter 3:e ord L1C1L2, addera ihop L1+L2=L3 (Jag antar att det är ett LCL filter i oa51.n men vet inte borde inte spela någon roll)
sätt L3 i serie med bas nr2 shunta L3 och bas.
jag har även antagit 8ohms bas, kanske är fel?


Funkar inte riktigt då det är ett första ordningens filter i OA51.N, bara en spole... (Dock tillsammans med en sugkrets vid 5 kHz)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav schmutziger » 2023-07-22 21:14

avr7000 skrev:
schmutziger skrev:
avr7000 skrev:
Kan du rita hur du menar?

Mvh
Stefan

Tänk basfilter 3:e ord L1C1L2, addera ihop L1+L2=L3 (Jag antar att det är ett LCL filter i oa51.n men vet inte borde inte spela någon roll)
sätt L3 i serie med bas nr2 shunta L3 och bas.
jag har även antagit 8ohms bas, kanske är fel?


Funkar inte riktigt då det är ett första ordningens filter i OA51.N, bara en spole... (Dock tillsammans med en sugkrets vid 5 kHz)

Fast då är det ju ännu mer mening att göra som jag skriver.
Om du simulerar detta så ser du att du får en ökning om ca 1dB mellan 100-500hz om du inte har samma induktans. med induktans försvinner denna ökning helt.
Då kommer du även se att det finns en anledning till att jag skrev att man ska prova med många olika värden på kondensatorvärdet :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7287
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav avr7000 » 2023-07-22 21:25

Skiss please
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav schmutziger » 2023-07-22 21:46

basstöd krets.png
basstöd krets.png (7.78 KiB) Visad 1767 gånger

basstöd freq.png
basstöd freq.png (51.9 KiB) Visad 1767 gånger


Mindre än 200uF med min lösning måste man nog mäta på riktigt med o lyssna, man ser vad som händer vid 500hz o uppåt redan, det blir bara mer om kondingen blir mindre.
rak 4ohm impedans, rak tonkurva vid simuler

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7287
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav avr7000 » 2023-07-22 22:13

Ser inte skillnaden ?
Bilagor
1_300.PNG
1_300.PNG (45.07 KiB) Visad 1764 gånger
1_1_300.PNG
1_1_300.PNG (46.08 KiB) Visad 1764 gånger
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav schmutziger » 2023-07-22 22:28

Du har upp till 2dB mer ut med din lösning än vad oa51 har ensam, bredbandigt. särskilt om man simulerar med en icke ideal snörrak 4ohms impedans
Med min exakt samma
basstöd 2.png
basstöd 2.png (32.01 KiB) Visad 1755 gånger

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav schmutziger » 2023-07-23 11:06

Sen behöver det ju inte bli sämre, eller ens lika mycket "på riktigt" som i simuleringarna men det hade varit intressant att mäta!

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav jansch » 2023-07-23 13:52

Varför lägger man inte basarna parallellt med spole i serie med sub:en? Alltså låter orginalfiltret i högtalarlådan vara, lägger sub:en direkt på förstärkarutgången med spole och eq:ar ner så att vettig frekvensgång uppnås. Då avlastas ju högtalarens bas automatiskt.

Man tappar ju så mycket effekt med seriekoppling av basarna i lägre registret. 3-4ohm impedans i basen tål väl förstärkaren? Förutsättningarna blir då så mycket bättre att eq:a ner ojämnheter i frekvensgången när bra effekt då finns tillgänglig.

Användarvisningsbild
Fytrius
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-04-26

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav Fytrius » 2023-07-24 10:45

jansch skrev:Varför lägger man inte basarna parallellt med spole i serie med sub:en? Alltså låter orginalfiltret i högtalarlådan vara, lägger sub:en direkt på förstärkarutgången med spole och eq:ar ner så att vettig frekvensgång uppnås. Då avlastas ju högtalarens bas automatiskt.

Man tappar ju så mycket effekt med seriekoppling av basarna i lägre registret. 3-4ohm impedans i basen tål väl förstärkaren? Förutsättningarna blir då så mycket bättre att eq:a ner ojämnheter i frekvensgången när bra effekt då finns tillgänglig.


Det blir väl nedåt 2 ohm eftersom det är 4-ohmselement? Sen är väl tanken att ha en helt passiv högtalare och slippa eq för att få det att fungera. Plus att det kanske finns andra orsaker...? Spolen blir väl typ ....många mH...?

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster