Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-05-14

Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav olaume » 2023-08-13 21:42

Funderar på att ta mina OA116 ytterligare in i framtiden. Nu finns Grafpros uppgradering till både större baselement och nytt mellanregister på Hifikit. Någon som har provat?
Jag har haft mina OA116 med T22-diskanter i drygt tio år nu och tycker att de för det mesta spelar väldigt bra, ibland fullkomligt underbart. Att basen har vissa brister är välkänt, men en del har jag avhjälpt med XTZ-subbas och aktiv delning via Denon-förstärkare. Därmed tycker jag nog att basen totalt sett är rätt bra. Möjligen kan man sakna den stuns och helhetsupplevelse när en och samma bas tar hand om allt från låg till mellanbas. Nu blir det istället fördelat på två. Å andra sidan kan det möjligen vara en fördel att inte belasta huvudhögtalarna med de lägsta frekvenserna, därmed får man ju strängt taget ett fyrvägssystem. Om det är något jag önskar mig, är det framför allt ett ännu renare mellanregister. Det är inte direkt dåligt på OA116, för sin tid spelade den väldigt rent, men nog kan man ana en viss färgning ibland. På en del musik, i synnerhet på hög volym, kan ljudet ibland bli en smula gyttrigt. Så frågan är: Blir det bättre med hifi-kits/grafpros uppgradering? Om man installerar den återstår ju faktiskt ingenting av originalelementen, så det är klart att den måste vara märkbart bättre för att man ska ta steget (plus förstås att den inte är gratis). Någon som har erfarenhet?

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1213
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-08-14 16:40

Ja har inte hört Hifikit's 116 paket ännu.

Men ja har jämfört SB Acoustics Satori MW16P-8 med Peerles SC-165 i OA-12.
Ja hade ett par orginal å ett par med Satori bas å de va skillnad.

Satori'n spelade mycket renare i mid å bas.
Basen i Satori'n kändes som den spelade lite svagare på djupet än SC-165.
Men Satori'n hade mer detaljer även i basen.

Ja har inte hört Seas basen så den kan ja inte uttala mej om.
Men ja kan tänka mej att den lirar bra.

Ja har valt en annan SB bas 8" till mina 116.
SB Acoustics SB23MFCL45-4
Nu har bygget stått lite still ett tag då ja ska byta diskanterna mot 3xT22 å 3XSeas
å väntar påp 3D printade fästen för Seas diskanterna.

Som mid har ja valt SB Acoustics SB15NBAC30-8.
Som kommer att monteras med en adapter.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2511
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav STDI » 2023-08-14 17:16

När jag läste förstaposten så tänkte jag att jag bör svara eftersom jag har erfarenhet av bytet. Men hur jag skulle svara krävde lite tankeverksamhet. Och innan jag kommit så långt i det så slog det mig att jag faktiskt gjort en tråd om detta byte tidigare. Den här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=71563&p=2161250

Där finns nog en del intressant för dig.

Även om det inte direkt står i den tråden är nog min slutsats att bytet inte är värt pengarna. Jag har ju "gått vidare" till olika varianter av OA52 och senare även Larsen L8. Och jag tycker att de båda är bättre än ett par uppgraderade OA116. Men då ska vi också komma ihåg att det inte var mina högtalare och jag hade inte dem hemma för provlyssning så länge efter att jag modifierat dem.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Axorion
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2023-03-27

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav Axorion » 2023-08-14 17:57

Jag har gjort den uppgraderingen på ett par OA-116, kunde inte lyssna hur de lät original eftersom alla skumkanter var trasiga.
Även om resultatet överlag lät bra är jag lite tveksam till att det är värt att lägga såpass mycket pengar på denna högtalare.

Jag sålde dem dock strax efter de var färdiga, mestadels för att jag inte fick till någon bra placering för dem i mitt rum,
men även för ett något svullet lägre mellanregister, gjorde senare en simulering av satori elementet i den lilla kavitet det sitter i, vilket visade på en höjning just runt ca 200-300Hz, så det borde sitta ett högpass filter där.

Kermit116
 
Inlägg: 1278
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav Kermit116 » 2023-08-15 13:57

Jag har INTE lyssnat på OA-116 med Grafpro's uppgraderingskit men jag har ett par OA-116 som för ca 15 år sedan uppgraderades till vad SSC då ansåg var det bästa. Det innebar T22 som diskanter och B65oa i bas och mellan.

OA-116 är en högtalare som jag gillar och jag får därtill ha dom i vardagsrummet vilket ökar charmen med dom och dom är därför "keepers" hos mig. Kvarstår gör att bas- och mellanregister har en distorsion som inte är i nivå med dagens standard. Jag är ingen "basknarkare" och efter lite mätningar och justeringar av tonbyglarna som Juanth hjälpt mig med så är relativa nivån på basarna godtagbar med den musik jag oftast spelar, distorsionen är dock fortsatt kvar även om den upplevs som mindre störande med min nyaste förstärkare.

Fördelen med Grafpro's paket och som Hifikit säljer är att ALLT är klart. Nackdelen är väl ungefär vad STDI skriver samt att SB Acoustics SB15 o SB17nbac kommit sedan dess och radikalt förändrat förväntan på kvoten pris/prestanda.

Om jag i närtid gör något åt mina OA-116 så blir det beträffande bas- och mellan lite grann som Blomman beskriver och "hälften" av vad Peter Steindl på annat ställe beskrivit att han gjort för kunds räkning i ett par OA-2212 och som jag vet att Peter blev väldigt nöjd med, d v s SB Acoustic SB15nbac (och en mellanläggsring i metall) som mellan och SB Satori MW19P-8 som bas. Sammantaget är dessa element cirka 800 kronor billigare än de som finns med i Grafpro-paketet. Operationen kräver en ny baffel, ett nytt basreflexrör och att jag får hjälp av någon som till rimlig kostnad gör ett filter till mig. Pysslet som detta innebär gör tyvärr att detta projekt ligger långt ned i prioritet.

Du har PM.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Bengalo
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-07-24

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav Bengalo » 2023-08-17 10:15

Hallå, kul att någon skapat exat den tråd jag gått o väntat på.
En "kort" presentation.
Köpte mina första riktiga högtalare när jag var 15år enligt farsans rek, blev ett par OA-12 som annonserades ut i den lokala blaskan.
Och detta är någon gång tidigt 90 tal.
Och lite på den vägen är det, blev sedan ett par oa-14 och någon gång för 10-15 år sedan kom jag över ett par OA-116 som jag renoverade enligt dåtidens rek från Carlssonplanet = B65oa men jag var för snål för att byta diskanterna.
Men jag såg heller ingen anledning till att byta diskanter då jag inte tyckte att MT-24 lät så illa som MT-20 gjorde (och det hade jag rätt i).
Dock blev de inte långvariga hemma hos mig då jag saknade energi i botten, så de såldes.

Men så för några månader sedan så fick jag tillbaka mina OA-12 från min bror som lånat dom i några år....
Kopplade in dom och fick lite blodad tand, dessa är i miserabelt skick. Fel basar och mycket dåliga diskanter.
Men jag blev nyfiken och av en slump hittade jag ett par OA-14 med MT-24 diskanter och B650a, jäklar vad gött det blev att lyssna på musik igen.
Mina Dali Mentor som jag körde i en 5.1 uppsättning fick flytta på sig...

Och sen började jag hänga på faktiskt.io(se) igen och såg Axorions fantastiska byggtråd, och sen såg jag hans annons :-)
Och nu fick OA-14 flytta på sig.

Så vad tycker jag då, nu när jag spelat på dessa oavbrutet sedan jag köpte dessa för snart 3-4 veckor sedan.
Jag tycker att de låter förbannat bra jag har haft en svacka i mitt musiklyssnande de senaste åren, men nu är det roligt att lyssna igen.
För mig har det blivit den där klassiska upplevelsen att jag kan sitta och köra låt efter låt av mina favoriter och hitta nya saker i musiken jag aldrig hört för.
Sättet högtalarna förmedlar musik på i rummet (eller med rummet) är helt fantastiskt. De bara försvinner ur ljudbilden och andas ut musiken i rummet.
Jag kan inte beskriva det på något annat sätt, men det är så jag upplever det.

Jag har numer fördelen av att ha ett dedikerat hifi/hembio rum där jag kan placera högtalare och möbler var jag vill :-)
Men till saken hör att jag inte har behövt trixa så mycket, högtalarna placerades där mina tidigare fronthögtalare stod.
Och soffan flyttades någon decimeter och högtalarna hade jag första dagarna 1-2 dm ut från bakvägg.
Nu när elementen börjar bli inspelade har jag faktiskt flyttat in högtalarna helt mot vägg igen.

Jag kan skriva massor mer men kort och gott skulle jag vilja säga att Hifikits uppgradering är prisvärd.
Säg att du hittar ett par OA-116 för 2-3tkr, diskanterna är i bra skick och du lägger 13tkr på uppgraderings kittet.
Då har du lagt 16tkr på ett par högtalare som spelar brallorna av allt för dom pengarna.
Med denna uppgradering tas 70-talet in i 2020-talet.
Man får en fullregister högtalare som leverera en för mig otroligt bra bas med ett otroligt leveande mellanregister.

Den stora frågan är om jag ska byta diskanter?
Finns det någon i södra Sverige som har ett par renoverade OA-116 med T22, som skulle kunna tänkas bjuda på en provlyssning?

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 844
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav Chris71 » 2023-08-17 10:41

Jag tror absolut att det finns folk som kommer bli jättenöjda med denna uppgradering, helst om man redan äger ett par 116 och kanske redan är lite sentimentalt anknuten till dem.

Men om man jämför i absoluta tal hur mycket OA välljud man får för pengarna så skulle jag nog hålla 2-3 andra uppgraderingar betydligt högre.
OA51.N borde rimligtvis hamna på runt 10.000Sek om man behöver köpa rubbet.
OA50.SB här kan man nog komma undan med 6-7000Sek om man är nöjd med 2vägs högtalare lägger man till 2st SB23MLFC basar så landar man på ca 11.000
OA52 finns goda möjligheter att för ungefär samma pengar som för 116 lyfta upp till någon trevlig version.

Jag är naturligtvis glad att det finns många som håller liv i de ursprungliga OA högtalarna och det som skänker spelglädje är ju den bästa högtalaren, dock tror jag att det kan finnas mer välljud för pengarna om man tittar på de lite yngre modellerna.

Kermit116
 
Inlägg: 1278
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav Kermit116 » 2023-08-17 11:16

Bengalo,
Välkommen till faktiskt.

Jag vet inte vad Du avser med "södra Sverige" men om Stockholmsområdet inkluderas i detta så är Du välkommen att lyssna på mina 116.SSC (B65oa + T22).

Beträffande priser på saker och ting så tror jag Du är för optimistisk vad gäller priset på begagnade OA-116, de billigaste jag sett i närtid var ett par i Västerås för 2500 och dom försvann innan jag hann klicka in mig på blocket. Normalt påstår jag att dom ligger på 5-8000 om det bara är några enstaka skumkanter som ska fixas. Är lådorna riktigt fina och högtalarna i övrigt i gott orginalskick så tror jag dom är avsevärt dyrare.

Ett par spelfärdiga OA-51.N är enligt min egen erfarenhet avsevärt dyrare än 10tsek, givetvis beroende på vad man fått betala för ursprungslådorna, jag betalade 6500 för mina 51or och sålde de gamla elementen för totalt 1200, netto 5300, sen tillkommer element, filter, helig filt, mm och betalningen till Cancerfonden och att ngn ska göra jobbet. Totalt landade mina på 14. Juanth sålde sina för, tror jag, 10500. Den som köpte dom gjorde ett kap.

OA-50.SB är som Chris skriver mycket prisvärda. Spelar själv på ett par nästan färdigfixade och dom låter bra.

OA-52:or som inte ser helt eländiga ut kan plockas upp för 5-6papp och kan därefter moddas till 52.2 varefter man kan sitta nöjd.

OA-116 har i sin ljudbild något väldigt luftigt över sig (om uttrycket tillåts utan att jag blir varnad och skickad på semester) och jag kan förstå Bengalo's vilja att förfina dom ytterligare. Carlssonhögtalare är ju generellt snälla mot lyssnare som inte sitter i sweetspot, OA-116 är väldigt snälla. Mitt par har en historia i familjen och får vara i vardagsrummet vilket gör att dom alltid kommer att vara keepers varför jag någon gång kommer att kosta på ytterligare en modifiering av bas- och mellandelen.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10226
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav distad » 2023-08-17 15:05

Kermit116 skrev:Bengalo,

Ett par spelfärdiga OA-51.N är enligt min egen erfarenhet avsevärt dyrare än 10tsek, givetvis beroende på vad man fått betala för ursprungslådorna, jag betalade 6500 för mina 51or och sålde de gamla elementen för totalt 1200, netto 5300, sen tillkommer element, filter, helig filt, mm och betalningen till Cancerfonden och att ngn ska göra jobbet. Totalt landade mina på 14. Juanth sålde sina för, tror jag, 10500. Den som köpte dom gjorde ett kap.


Det är var man får,marknaden är så..... :| och något får man ju "skänka köparen" för att ska kunna få köpa en av världens bästa högtalare till "vettigt pris". :lol: :mrgreen: 8) :D :wink: Får väl spara i 4år så kan jag sedan köpa dina OA51.N till rätt pris, alltså 10500kr Bättre det än att de hänger på väggen hos någon som inte "fattar" att de är mycket bättre än 52.2 originalet..... :roll: :?
Nästan så man skulle vara tvungen att göra ett besök och gör "allt rätt" så sanningen kommer fram :!: :!: :!: 8O :mrgreen: :lol: :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi

Kermit116
 
Inlägg: 1278
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav Kermit116 » 2023-08-17 15:14

FBK skrev:...
Bättre det än att de hänger på väggen hos någon som inte "fattar" att de är mycket bättre än 52.2 originalet..... :roll: :?
Nästan så man skulle vara tvungen att göra ett besök och gör "allt rätt" så sanningen kommer fram :!: :!: :!: 8O :mrgreen: :lol: :wink:

Jag har sagt det privat förr och säger det öppet nu: Han vågar inte ge OA-51.N bästa möjliga förutsättningar eftersom han är rädd för resultatet. Du vet ju var den källaren ligger så åk Du dit och ställ upp de två dämpskivorna som ligger i ett hörn. Se till att han ställt 51-orna på stativen jag skickat med också och kanske borde jag skicka med Dig en påse SD-kuddar också. :mrgreen:
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10226
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav distad » 2023-08-17 15:26

Kermit116 skrev:
FBK skrev:...
Bättre det än att de hänger på väggen hos någon som inte "fattar" att de är mycket bättre än 52.2 originalet..... :roll: :?
Nästan så man skulle vara tvungen att göra ett besök och gör "allt rätt" så sanningen kommer fram :!: :!: :!: 8O :mrgreen: :lol: :wink:

Jag har sagt det privat förr och säger det öppet nu: Han vågar inte ge OA-51.N bästa möjliga förutsättningar eftersom han är rädd för resultatet. Du vet ju var den källaren ligger så åk Du dit och ställ upp de två dämpskivorna som ligger i ett hörn. Se till att han ställt 51-orna på stativen jag skickat med också och kanske borde jag skicka med Dig en påse SD-kuddar också. :mrgreen:

Nad:en och N, sedan åker resten ut....och det är någon jäkligt rädd för...... :mrgreen: Dist-maskin på 52.2, nej.... det kan inte bli bra... :roll: :wink: :mrgreen: :lol:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi

Bengalo
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-07-24

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav Bengalo » 2023-08-17 21:33

Chris71 skrev:Jag tror absolut att det finns folk som kommer bli jättenöjda med denna uppgradering, helst om man redan äger ett par 116 och kanske redan är lite sentimentalt anknuten till dem.

Men om man jämför i absoluta tal hur mycket OA välljud man får för pengarna så skulle jag nog hålla 2-3 andra uppgraderingar betydligt högre.
OA51.N borde rimligtvis hamna på runt 10.000Sek om man behöver köpa rubbet.
OA50.SB här kan man nog komma undan med 6-7000Sek om man är nöjd med 2vägs högtalare lägger man till 2st SB23MLFC basar så landar man på ca 11.000
OA52 finns goda möjligheter att för ungefär samma pengar som för 116 lyfta upp till någon trevlig version.

Jag är naturligtvis glad att det finns många som håller liv i de ursprungliga OA högtalarna och det som skänker spelglädje är ju den bästa högtalaren, dock tror jag att det kan finnas mer välljud för pengarna om man tittar på de lite yngre modellerna.


Jag får väl helt enkelt köpa ett par OA-5X och provlyssna här hemma, vågar man fråga om man ska prova ett par Larsen 8 med när man ändå håller på?

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 844
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav Chris71 » 2023-08-18 01:21

Bengalo skrev:
Chris71 skrev:Jag tror absolut att det finns folk som kommer bli jättenöjda med denna uppgradering, helst om man redan äger ett par 116 och kanske redan är lite sentimentalt anknuten till dem.

Men om man jämför i absoluta tal hur mycket OA välljud man får för pengarna så skulle jag nog hålla 2-3 andra uppgraderingar betydligt högre.
OA51.N borde rimligtvis hamna på runt 10.000Sek om man behöver köpa rubbet.
OA50.SB här kan man nog komma undan med 6-7000Sek om man är nöjd med 2vägs högtalare lägger man till 2st SB23MLFC basar så landar man på ca 11.000
OA52 finns goda möjligheter att för ungefär samma pengar som för 116 lyfta upp till någon trevlig version.

Jag är naturligtvis glad att det finns många som håller liv i de ursprungliga OA högtalarna och det som skänker spelglädje är ju den bästa högtalaren, dock tror jag att det kan finnas mer välljud för pengarna om man tittar på de lite yngre modellerna.


Jag får väl helt enkelt köpa ett par OA-5X och provlyssna här hemma, vågar man fråga om man ska prova ett par Larsen 8 med när man ändå håller på?


Det får du ta med AVR7000, men risken är överhängande, men det kan väl inte bara vara jag som har ambitioner om ett mini HiFi museum hemma :)

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-08-18 07:37

Jag finns i Blekinge och här är man välkommen att provlyssna OA52LE,med eller utan OS52 basstöd.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav olaume » 2023-08-18 18:07

Vilka Carlsson som är bäst finns det onekligen många åsikter om. Själv har jag hamnat i 70-talsserien och är väldigt nöjd med dem och känner inget behov av att leta efter lådor som eventuellt skulle kunna låta ännu bättre. Det kan nog bero på att hifi-intresset vaknade under 70-talet. I lyssningsrummet hos dåvarande Daler på Kungsgatan upplevde jag hur OA12 och OA14 sopade golvet med allt från JBL m.fl. De första blev ett par begagnade OA14 som i sina bästa stunder kunde låta helt fantastiskt. Dock ska sägas att min första reaktion när jag gick från Mirsch OM3-29 till Carlsson var en viss besvikelse. OA14 saknade lite av Mirscharnas värme. Så småningom uppskattade jag dem desto mer, de vann i längden, och insåg att det som jag hade uppfattat som värme i 3-29 snarare var en färgning av ljudet, framför allt i högre bas och mellanregister. Olle Mirsch var överlag väldigt bra på att bygga prisvärda högtalare som lät allmänt trevligt, på samma sätt som världen kan se trevlig ut genom ett par solglasögon, men inte riktigt naturtroget. Sedan ropade jag in mina OA116 på Tradera, i princip orenoverade. Dessvärre lät de direkt illa så att jag insåg att något var allvarligt fel (det visade sig dels vara kontakten till ena mellanregistret som hade släppt, dels att baselementen var extremt klantigt omkantade) och jag insåg att det skulle krävas renovering för att få dem njutbara. Innan jag bestämde mig för att satsa de pengarna, ägnade jag en halv dag åt att lyssna igenom alla Larsen, vilket är det närmaste 80-talarna jag har kommit. Och tja, de lät väl bra. 8:an såklart bäst, i princip är den ju en OA52 med extra baslåda. Men trots sin ambitiösa bestyckning saknade jag ändå hos Larsen lite av den spelglädje jag hade upplevt med OA14. Så det blev att renovera mina OA116, dels seriös renovering av baselementen, dels (vilket nog strängt taget var onödigt) byte till T22 och nya filter. Och ja, nu lät de verkligen bra, riktigt bra. Basen var dock märkligt nog fortfarande klen just på vinylskivor, inte på CD - mystiskt. Först senare förstod jag att det inte alls berodde på högtalarna, utan på att jag samtidigt bytte från europeisk 70-tals förstärkare till modernare HK och inte visste att tillverkarna numera snålar in på de inbyggda Riaa-stegen på förstärkarna. Med separat Riaa blev det plötsligt helt annat liv i basen, men vid det laget hade jag redan förstärkt den med att skaffa separat sub och förstärkare med aktiv delning. Så nu kan jag utan tvekan få tillräcklig bas för att bli ovän med grannarna, om det är målet. Nå, historien slutar inte där. I samband med flyttning var jag tvungen att ställa högtalarna på ett instängt sätt som knappast är optimalt för OA116, vissa kompromisser får man ibland stå ut med. Mycket av den härliga luftigheten försvann. Så jag prövade att komplettera med ett par OD11 för att lufta upp ljudbilden. Det blev snabbt två par och till slut tre par, varav ett par i sovrummet. Maken till fullträff vad gäller relationen pris/prestanda/storlek! Visst, basen går inte jättedjupt men är väldigt balanserad, och så den berömda carlssonska luftigheten, som han på OD11 åstadkommer med en enda kondiskant, genialiskt. De större Carlsson-modellerna låter onekligen större, konstigt vore annars, men skillnaden är ändå måttlig. Men nu har jag ju ändå mina OA116 som jag tänker behålla livet ut och egentligen är väldigt nöjd med, i synnerhet i kombo med OD11, men det är klart, att visst lockar det ändå att lyfta dem ännu lite mer. Basen, som sagt välkänt slank men enligt min mening ändå inte fullt så illa som en del vill göra gällande. Mellanregistret har jag tidigare upplevt som ett under av renhet hos Carlsson i jämförelse med andra trevägare jag hört, inte minst Mirsch allmänt trevliga men klart färgade (med mellanregisterelementet i liten plastburk), men visst kan man ibland ändå ana en viss färgning som det vore kul att komma ifrån, när den rätta uppgraderingen kommer. Frågan är om den har gjort det nu, eller om det är bättre att vänta lite till...

Axorion
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2023-03-27

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav Axorion » 2023-08-18 19:54

Imperial-Blomman skrev:Nu har bygget stått lite still ett tag då ja ska byta diskanterna mot 3xT22 å 3XSeas
å väntar påp 3D printade fästen för Seas diskanterna.

Är lite nyfiken på vilka Seas diskanter du tänker använda, antar det är dome diskanter?
Har läst att just kondiskanter är av vital betydelse för att få ljudet som det är tänkt i dessa högtalare, men samtidigt funderar jag på om de inte implementerades just pga att de var mest prisvärda när det begav sig.
Har du hört någon av 70-tals modellerna med dome diskanter?

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1213
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-08-18 23:25

Nu blir ja halshuggen av Carlssonisterna när ja blandar in soft domar i OA-116.

Men ja kör på å testar å funkar d inte som ja tänkt mej så blir d T22 bara.
Min tanke e å köra 3xT22, dom som e riktade direkt mot lyssnings position.
Å låta 3x https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... fnc-g.html
ta hand om den den rundstrålande delen i diskanten.
Ja gör nya diskant bafflar åsså blir de 2lr fler delningsfilter t diskanterna.
Vet ännu inte hur å var ja ska dela Seas diskanterna.

De e lite trial and error här.
Ja har hört OA-2212 m bara dessa Seas diskanter å gillade de ja hörde i toppen.
Men ja saknade lite kropp i nedre diskant registret som T22 e överlägsen på jäntemot domar.

Min tanke e å kombinera dessa två diskant typer för att få de bästa av två världar.
Å då få dom lite piggare i högsta topp i diskanten
Men de kan likagärna bli pankaka å problem m att dom interagerar å förstärker bla lobing.

Va ja vet så har ingen provat detta på OA-116 lr nån annan 70tals modell.
Hursom helst så går de å återställa dom t helt orginal å ja har kantat om orginal elementena.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10226
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav distad » 2023-08-19 08:31

Imperial-Blomman skrev:Nu blir ja halshuggen av Carlssonisterna när ja blandar in soft domar i OA-116.

Värrre.....
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10226
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav distad » 2023-08-19 18:50

Inlägget är ett skämt :wink: , om nu någon uppfattade det annorlunda.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1213
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-08-27 09:31

:lol: :lol: :lol:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Kermit116
 
Inlägg: 1278
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav Kermit116 » 2023-08-27 14:32

olaume skrev:...
Så det blev att renovera mina OA116, dels seriös renovering av baselementen, dels (vilket nog strängt taget var onödigt) byte till T22 och nya filter. Och ja, nu lät de verkligen bra, riktigt bra.
...

...
Men nu har jag ju ändå mina OA116 som jag tänker behålla livet ut och egentligen är väldigt nöjd med, i synnerhet i kombo med OD11, men det är klart, att visst lockar det ändå att lyfta dem ännu lite mer. Basen, som sagt välkänt slank men enligt min mening ändå inte fullt så illa som en del vill göra gällande. Mellanregistret har jag tidigare upplevt som ett under av renhet hos Carlsson i jämförelse med andra trevägare jag hört, inte minst Mirsch allmänt trevliga men klart färgade (med mellanregisterelementet i liten plastburk), men visst kan man ibland ändå ana en viss färgning som det vore kul att komma ifrån, när den rätta uppgraderingen kommer. Frågan är om den har gjort det nu, eller om det är bättre att vänta lite till...

Jag tror att Du hanterat bas- och mellanregister klokare än jag. B65oa hade i den version jag har inte rätt ohm-tal jämfört med orginalelementen, därtill blev det onödigt dyrt.

Om Du inte tidigare gjort så experimentera med tonbyglarna för att höja bas- och/eller mellanregister i relation till T22orna.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav petersteindl » 2023-08-27 14:37

Imperial-Blomman skrev:Nu blir ja halshuggen av Carlssonisterna när ja blandar in soft domar i OA-116.

Men ja kör på å testar å funkar d inte som ja tänkt mej så blir d T22 bara.
Min tanke e å köra 3xT22, dom som e riktade direkt mot lyssnings position.
Å låta 3x https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... fnc-g.html
ta hand om den den rundstrålande delen i diskanten.
Ja gör nya diskant bafflar åsså blir de 2lr fler delningsfilter t diskanterna.
Vet ännu inte hur å var ja ska dela Seas diskanterna.

De e lite trial and error här.
Ja har hört OA-2212 m bara dessa Seas diskanter å gillade de ja hörde i toppen.
Men ja saknade lite kropp i nedre diskant registret som T22 e överlägsen på jäntemot domar.

Min tanke e å kombinera dessa två diskant typer för att få de bästa av två världar.
Å då få dom lite piggare i högsta topp i diskanten
Men de kan likagärna bli pankaka å problem m att dom interagerar å förstärker bla lobing.

Va ja vet så har ingen provat detta på OA-116 lr nån annan 70tals modell.
Hursom helst så går de å återställa dom t helt orginal å ja har kantat om orginal elementena.


Kring 1978/79 körde jag med en Sipe domdiskant över 10 kHz på mina OA2212. Det var samma dome diskant som Audio Pro använde. Fick dessa av Kalle Ståhl som utvecklade Audio Pros högtalare på den tiden. Det gick väldigt bra. Jag placerade den ovanpå stålnätet bakom mellanregistren och pekandes i 30-45 grader mot taket.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1213
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-08-30 10:45

Oki!

De va intressant att du kört m Sipe diskanten.

Mitt bygge har stått still ett tag.
Men snart e höstrusket här.
Då får ja fortsätta m 116'na.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster