OD11- resan

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

OD11- resan

Inläggav oa51 » 2023-09-01 19:09

Inspirerad av OD11 clouds behändiga format https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=73848 bestämde jag mig för att införskaffa ett par OD11-or för att testa att ersätta mina Boston Micro90 (små tunga rackare med låda i gjuten aluminium) kombinerade med tillhörande basmodul som jag har i sovrummet. Riktigt bra ljud där högtalarna "försvinner" men trots equalisering från källan (NUC med ApoEqualizer --> Chord DAC-->NAD D 3020) inte helt optimalt då högtalarna "dyker" vid 160Hz vilket inte enkelt går att möta med inbyggda filtret i NAD och Bostonsub. Saknas alltså lite värme.

Jag kan annars starkt rekommendera ApoE, lättanvänt och helt gratis. Jag hade en extrem resonans kring 50Hz i mitt lilla rum på 7kvm med enkelgips utan någon som helst isolering. Gick inte att lyssna annat än på mycket låg nivå. Subwoofern gjorde det hela mycket värre... Löstes snabbt med EQ.
Boston1.jpg
Boston1.jpg (237.51 KiB) Visad 972 gånger
Boston2.jpg
Boston2.jpg (169.33 KiB) Visad 972 gånger


OD11:orna anlände idag i sin originalkartong. Snygga i svart ask, nyligen kantbytta element. Kopplades in direkt, till att börja med utan basmodul.
Hur lät det då?
- Bra mycket sämre än jag hade förväntat mig. :( De lägre registren lät fylligt och bättre än Boston vilket gav hopp att integrationen med subwoofern blir lättare framöver. De övre registren var däremot skrikiga, rassliga och gav omedelbart lyssningströtthet. Tänkte att jag skulle flytta dämpbyglarna för att få ner diskantnivån men några sådana fanns inte vilket tydligen tyder på en sen modell.
Läste på lite på Carlssonkult och kom fram till att det sannolikt är MT20- diskanterna som är slut. Tänkte börja med att byta till MT24 och lyssna.
Igår impulsköpte jag ett par OD11:or med B65oa-IV och T22 som jag ska jämföra med då bytet är klart. Då jag ändå är igång tänkte jag jämföra OD11:or med Satori och SB Acoustics SB17NBAC35-8 när jag ändå är igång. (har basarna liggande men behöver input på hur man filtrerar med SB- elementen). Rent möbleringsmässigt är ju OD11 underbart lättplacerade.
Fortsättning följer :D
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1204
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OD11- resan

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-09-01 19:20

Kul att du ska köra m OD11.
Har själv ett par som ja borde göra nåt kul m.
De va trist att MT20 va dåliga.
Ja tror du kommer å bli nöjd m dom nya OD11'orna.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: OD11- resan

Inläggav Prozac » 2023-09-12 13:55

oa51 skrev: Då jag ändå är igång tänkte jag jämföra OD11:or med Satori och SB Acoustics SB17NBAC35-8 när jag ändå är igång. (har basarna liggande men behöver input på hur man filtrerar med SB- elementen). Rent möbleringsmässigt är ju OD11 underbart lättplacerade.
Fortsättning följer :D


På Carlssonkult finns några filter med SB Satori och olika diskanter, däribland T22, -kanske kan vara nåt att utgå ifrån (eller helt enkelt köra med t22?)?

https://www.carlssonkult.se/satori.aspx
Ha en fortsatt trevlig dag.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster