Frontskydd till basar?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Frontskydd till basar?

Inläggav Orfeus76 » 2023-12-16 01:05

En snabb fråga:

Jag undrar om någon kört med frontskydd till basarna i Sonab-högtalarna?

Jag är lite skraj att någon ska spilla något ner i dem och har klurat om frontskydd över basarna kan vara något.
Naturligtvis ställer jag själv inget på dem, men det händer någon gång då och då i familjen (ibland min fyraåriga son).

Och hur skulle de skydda basarna?

https://www.hifikit.se/satori-frontskyd ... zontalTab1

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Frontskydd till basar?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-16 11:13

Kanske bättre att lägga något över gallren när de inte används?

Kermit116
 
Inlägg: 1277
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Frontskydd till basar?

Inläggav Kermit116 » 2023-12-16 19:45

Jag utgår ifrån att TS funderar över de med uppåtriktad baffel, OA-12 etc.

Ett par OA-14 som jag ägde en tid hade av ägaren före mig fått svart tyg "fastknypplat" på insidan av gallret över baselementet. Diskanterna saknade sådant skydd. Hjälper kanske inte om ngn tappar en nyss upphälld gin&tonic men väl en nästan urdrucken drajja. Dammet tar den väl säkerligen i alla fall.

Edit: Citationstecken krng "fastknypplat"
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Re: Frontskydd till basar?

Inläggav Orfeus76 » 2023-12-19 10:09

Tack för svaren!

Ja, man gör ju är det man kan i varje fall.
Frågan är ju om det går att använda orginalskydden, för kanske är de små hållarna (eller vad de heter) i vägen (?).

Om man skulle ta ett eget tyg, hur ska man tänka där med val av tyg?
Det ska ju skydda, men samtidigt inte försämra ljudet.

Kermit116
 
Inlägg: 1277
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Frontskydd till basar?

Inläggav Kermit116 » 2023-12-19 12:05

Orfeus76 skrev:Tack för svaren!

Ja, man gör ju är det man kan i varje fall.
Frågan är ju om det går att använda orginalskydden, för kanske är de små hållarna (eller vad de heter) i vägen (?).

Om man skulle ta ett eget tyg, hur ska man tänka där med val av tyg?
Det ska ju skydda, men samtidigt inte försämra ljudet.

Om vi talar OA-12 - OA2212 så hade förre ägaren till OA-14 jag haft lyft av trådgallren, vänt upp och ned på dessa och fäst tyget på undersidan av gallret. Han hade använt svart tråd och svart tyg som han i 8-10 punkter sytt fast i gallret. Man skulle veta att tyget satt där för att notera det.

Beträffande val av tyg så gissar jag att man använder ungefär samma som till högtalarfronter. Sånt här kanske:
https://www.hifikit.se/hogtalartyg.html

(Sen hänger jag inte med på vad Du avser med "orginalskydden", om det möjligen är dammskyddet som sitter över diskanterna i 70-talsmodellerna?)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Re: Frontskydd till basar?

Inläggav Orfeus76 » 2023-12-20 23:16

Kermit116 skrev:
Orfeus76 skrev:Tack för svaren!

Ja, man gör ju är det man kan i varje fall.
Frågan är ju om det går att använda orginalskydden, för kanske är de små hållarna (eller vad de heter) i vägen (?).

Om man skulle ta ett eget tyg, hur ska man tänka där med val av tyg?
Det ska ju skydda, men samtidigt inte försämra ljudet.

Om vi talar OA-12 - OA2212 så hade förre ägaren till OA-14 jag haft lyft av trådgallren, vänt upp och ned på dessa och fäst tyget på undersidan av gallret. Han hade använt svart tråd och svart tyg som han i 8-10 punkter sytt fast i gallret. Man skulle veta att tyget satt där för att notera det.

Beträffande val av tyg så gissar jag att man använder ungefär samma som till högtalarfronter. Sånt här kanske:
https://www.hifikit.se/hogtalartyg.html

(Sen hänger jag inte med på vad Du avser med "orginalskydden", om det möjligen är dammskyddet som sitter över diskanterna i 70-talsmodellerna?)


Tack för ett bra svar! Med lite sånt tyg kanske man skulle kunna få till något.
Med originalskick menade jag Satoris eget skydd, som jag länkade till i första inlägget.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Frontskydd till basar?

Inläggav bootstrap » 2023-12-21 14:47

Något litet stänk brukar gå bra :)
Satoriskydden du länkar till ska fäster med magneter på skrivarna som håller elementet på plats. Dom dina basar sitter väl fast med klammer?
Med det kanske funkar ändå, efter som basen pekar uppåt. Så dom kan helt enkelt ligga på.
Du skulle kunna höja gallret på ena sidan så det lutar så mycket att man inte kan använda det som avställningsyta?
Själv har jag haft Babydans säkerhetsgrind framför stereon men en skiva plastglas framför tvn.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster