Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Fostex skrev:Vad roligt med ett Purifi-projekt, fint att du delar med dig. Följer med spänning
Hjalmar_Branting skrev:Finns det något intresse av att följa mitt PurifireringsProjekt av ett par OA52?
Verkar vara svalt intresse i min medlemstråd men om jag skapar en egen tråd för just detta,är det något ni följa,bidra och vara bollplank till?
Har kommit en liten bit på väg men erfarna tankar och idéer hade uppskattats.
Lägger till en bild med smakprov
Hjalmar_Branting skrev:Fyller på så smått med info.
Jag ville ha åtkomst till basreflexport och Rockwool dämpningen i nedre lådutrymmet.
Funderade ett tag på att kapa ur botten för att sen sätta ett lock över,som ett extra bottenstycke helt enkelt.
Lösningen blev att jag knackade loss hela bottenstycket,släppte ganska lätt,ett par övertygande slag med regel+handslägga så flög botten ut.
Lådan är nu fylld med ull från HiFi-kit,inte packad utan bara fylld.
300-350gr i varje.Hittade info om mängden ull och påverkan,lite omräkning gav att den mängden ger maximal effekt enl testet jag hittade.
Möjligheten finns att minska eller öka mängden ull.
Tornet bakom basen,en remsa med ull ligger som ett U på hyllan,öppet ner till lådan under.
Viso i basta!Där anger jag 40% dämpmaterial.Blir inte riktigt klok på vad 40% motsvarar i faktisk mängd men jag ser att avstämning och impedans flyttas på kurvan.
I botten har jag limmat+skruvat ekstavar som fungerar som skruvfästen för bottenstycket.På så vis blir bottenstycket lätt avtagbart vid ev justering.
Purifi har lite mindre monteringshål än Scan Speak.
En god vän fräste ut 5mm ringar i MDF som är limmade och trådspikade på 6 punkter,går att knacka loss om man vill återställa.
Höger högtalare gjordes det ett experiment på efter tips av en forumsmedlem.
Kanten på den undre baffelskivan för basen täcker en del av hålet mer i lådan.
Den kanten har slipats och rundats mellan kl16 och 20 ungefär,så nu ser man hela hålet ner och en jämnare kant.
Vill passa på att tacka Blomman,Juanth och Kermit för support och tips.
petersteindl skrev:Jag frågar därför att utrymmet mellan låda och element blir lite som en luft"cylinder" med en luftväggstjocklek som ljudet skall passera i och genom. Det var för Stig en viktig detalj att hålla koll på. Därför sökte Stig under lång tid d v s mer än 1 år efter korrekt fårull för just denna detalj i konstruktionen, nämligen att ha en synnerligen specifik fårull i denna luft"cylinder".
Om Purifi har mindre mått överlag, så kan man tänka att denna luftväggstjocklek blir tjockare d v s med större tvärsnittsarea.
Då är det inte säkert att det är en fördel att minska tvärsnittyta mellan membran och godstjockleken i baffel i lådan.
Sedan är ullen i lådan väsentligt för ljudet. Därför frågar jag vad det är för ull.
petersteindl skrev:galder skrev:Jo jag noterade din feltolkning. Man skall inte behöva tolka ett inlägg, vilket tyder på att jag var otydlig i mitt ordval, och beskrivning.
Jo det stämmer att ljudvågen inte skall reflekteras i tyget eller absorbenten. Testade tygers resultat tyder på att så har skett, oavsett tygets "porösa" täthet, vilket har gått från ett mer tätt till ett öppnare sådant. Läste någonstans att t.ex. bomullsfiber äter diskant, jämfört med syntetiska material. Det sista tyget var just ett bomullstyg, om än riktigt glest.
Absorbenten är av en fårulls-syntetblandning så den är väldigt fluffig. Därav att jag tagit fram "ramar" som stöd för den sladdriga absorbenten.
Jag nämnde ovan att jag funderade på att testa med en bit absorbent med den öppna änden mot diskanten, vilken inte är lika tät som yttersidorna är, vilka nu vetter utåt. Som bakre dämppanel använder jag nu 5st skivor, 4cm tjocka, "något" komprinerade. Ekefantörat har 2st lager a' 4cm/st. Kom fram till detta genom att testa olika antal lager, redovisat i ett tidigare inlägg. Jag har normalt ett litet spel mellan högtalarnas baksida och väggen p.g.a golvlisterna, så detta utnyttjas för det tjocka lagret absorbent.
Kan ju vara värt då att också testa ett grövre bomullstyg också som Peter Steindl nämnde.
Ett tyg beter sig lite annorlunda då ett fastare medium istället för luft är direkt på ena sidan tyget. Man får en akustisk impedans som kanske inte är helt uppenbar hur den blir för infallande ljudvåg. Det kan även bli så att fasläget vid reflektion ändras vid vissa frekvenser och inte andra. Detta gäller även då en ljudvåg går runt ett klot. Det blir frekvensberoende egenskaper som kan vara svåra att förutse.
De mätningar som lilltroll och jag gjort på fårulls-syntetblandning visar på att det inte fungerar tillnärmelsevis så bra som ren fårull. Jag fick slänga en hel rulle på 100 kg som visade sig vara oanvändbart för mitt ändamål d v s att absorbera frekvenser över 1 kHz. Ren fårull gjorde jobbet helt perfekt. 70/30 fårull/syntet gjorde ingen skillnad med eller utan.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:DQ-20 skrev:lemmts skrev:Vad skulle den tekniska förklaringen till att fårull låter annorlunda än mineralull vara? Gäller det inte att dämpa så mycket som möjligt inne i lådan, för att ta bort så mycket resonanser som möjligt? I så fall trodde jag att mineralull är en bättre absorbent än fårull.
Är förklaringen helt enkelt att absorptionen i lådan är olika stor? I så fall borde man få samma resultat genom att ändra mängden mineralull.
Undrar Lasse
Vad som ger utslag i just ditt fall är ju svårt att säga med mindre än att man gör en noggrann undersökning. Däremot kan man väl säga, rent generellt, att fårull är mycket bra på att dämpa (genom strömningsförluster) men sämre på att "isotermisera" (fibrerna isolerar sig själva så att säga och är inte så bra på att ta upp respektive lämna ifrån sig värme). Fårull är dessutom lätt att packa/glesa ut och har liksom ingen tydlig "default" volym så att man vet om man överpackar eller underpackar materialet. Därför tänker jag mig att resultaten kan varierar mer när man använder fårull. Placering i lådan kan också påverka.
/DQ-20
Det finns det man kallar för nålad ull. Jag jobbar helst med nålad långhårig fårull. Det betyder att det är maskiner med stora nåldynor som gör en form av rörelse i den oorienterade ullen. Efter 70 meter och efter några 100 000 nålningar så blir ullen som en matta och ganska jämn i sin densitet. Den kan också fås med en ditsatt tejp på baksidan så att man kan skära ut exakta bitar och enkelt fästa dessa i högtalare. Man kan själv bestämma densitet och tjocklek. Slutresultatet ges av hastigheten på bandet som drar ullen och periodiciteten på nålarna d v s antalet nålningar i minuten. Jag har tänkt använda detta material i mina ägghögtalare. Kruxet är en minimumkvantitet på 70 meter nålad matta, vilket motsvarar åtskilliga kubikmeter nålad fårull Det blir lull-lull för många högtalare Jag väljer 4 cm tjocklek med hög densitet vilket visar sig är den högsta densitet de kan åstadkomma med 4 cm. Ursprunget på tjockleken är 1,5 meter och det är max vad maskinerna kan ta.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Ton skrev:KarlXII skrev:Jaså? Synd att du inte sa till - jag har rätt mycket fårull hemma.
Du hittar ju nu så om du vill kan du komma förbi och hämta till dina sl.
Tack för erbjudandet men jag brukar bara Merino till mina högtalare. Det ger dem ett alldeles särskilt mjukt & behagligt ljud. Dämpat, men ändå klart.
-Lite som en skogspromenad då det precis fallit 10 cm nysnö
App, app, app, nu får du ta å skärpa dig. Det skall vara escorial för att den rätta himmelska klangen på rösterna skall infinna sig. Allt annat är tabu.Escorial is a unique Australasian fibre from miniature sheep descended from a North African flock kept in the 16th century by King Philip II of Spain at El Escorial monastery near Madrid. The bloodline died out in Europe but survived in 100 sheep exported to Tasmania in 1828. Escorial wool is used by Italian fashion houses such as Brioni, who have an exclusive licence for suits, and by Chanel and Louis Vuitton and by Naqref in his killer speakers.
MvH
Peter
Imperial-Blomman skrev:Ja har köpt nålits matta i fårull frå Gotland.
De va vettigt pris på en 2cm tjock bit som e 1x1,6m för 279:- inkl frakt.
Hjalmar_Branting skrev:Fredag!
Fyller på med mer info och lägger upp mätningar.
Mätningar gjorda i lyssningsvinkel dvs vinkel från lyssnisgspostion till resp högtalare.
Avstånd 50cm,mätt från basens botten i konen och kalotten på diskanten.
Mikrofonstativ och hållare för mick är den som följer med U-mik 1.
Fönstrat till 2,5m höger och 1ms vänster.
1/3 Glättning
En mätning på resp element och en average på alla fyra mätresultaten.
Mätt helt utan aktiva punkter i PEQ,allt nollat.
Är nöjd med hur det mäter med tanke på stadiet i projektet.
Det som bekymrar mig är svackan strax under 1kHz,den är djupare på vänster sida men bägge sidor har den.Här kan jag behöva hjälp med att försöka förstå vad som är orsak.
Även allmän tolkning av mätningen mottages varmt.Jag missar säkert något uppenbart som ett erfaret öga ser direkt.
Som nämnt som har jag ett annat uppslag till filter för basen och har fått tips av AVR7000 på filter och det är jag mkt tacksam för.
För tillfället så ska det få vara så här ett tag,ska justera lite i PEQ för de brister och rumsbidraget.
Ha en bra fredagkväll.
paa skrev:Du skriver om nålad ull. Sådana nålar brukar kallas tovningsnålar, och resultatet brukar kallas tovad ull eller filtad ull.
Imperial-Blomman skrev:paa skrev:Du skriver om nålad ull. Sådana nålar brukar kallas tovningsnålar, och resultatet brukar kallas tovad ull eller filtad ull.
Här e den filten ja köpte.
Ja kan inget om nålning
https://svenskull.se/produkt/nalfilt-av ... tlandsull/
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster