Använda OA116-element i OA14?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-05-14

Använda OA116-element i OA14?

Inläggav olaume » 2024-04-23 22:48

Jag funderar på att uppgradera mina OA116 med Hifi-kits paket med nya basar och mellanregister. Då får jag plötsligt fyra alldeles felfria och omkantade basar respektive mellanregister över. Vilket förstås känns lite onödigt. Jag har en bekant som har ett par OA14 med basar i behov av renovering. Så då är frågan om det går att återanvända mina OA116-element där. I princip är det ju samma element, men med olika impedans. Går det att lösa detta på något listigt och någorlunda enkelt sätt?

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 851
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Använda OA116-element i OA14?

Inläggav Chris71 » 2024-04-23 23:05

olaume skrev:Jag funderar på att uppgradera mina OA116 med Hifi-kits paket med nya basar och mellanregister. Då får jag plötsligt fyra alldeles felfria och omkantade basar respektive mellanregister över. Vilket förstås känns lite onödigt. Jag har en bekant som har ett par OA14 med basar i behov av renovering. Så då är frågan om det går att återanvända mina OA116-element där. I princip är det ju samma element, men med olika impedans. Går det att lösa detta på något listigt och någorlunda enkelt sätt?


Hjärnsläpp, ignorera.

Kermit116
 
Inlägg: 1289
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Använda OA116-element i OA14?

Inläggav Kermit116 » 2024-04-24 08:36

Om du inte vill spara Dina 5,3 respektive16ohms-element för att senare ha möjlighet att återställa Dina OA-116 i originalskick så föreslår jag att Du lägger ut elementen på Tradera med lång auktionstid eller på blocket el hifitorget.se.

Från tid till annan råder det brist i Carlsson communityn på dessa orginalelement med lite udda ohmtal. Rätt köpare vid rätt tillfälle kan säkert vara beredd att betala någon hundralapp till utöver vad man får betala för 8ohms orginalelement.
" ... probably the best loud-speaker in the world"


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster