Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Imperial-Blomman skrev:T22 måste man dämpas.
Imperial-Blomman skrev:Ja har inte hört SB17nrx2 i OA-14 men väl i OA-12 m T22.
OA-12 m SB17nrx2 å T22 låter mycket bättre än SC165 å MT-20.
De blir en helt annan högtalare.
T22 måste man dämpas.
Om man ska köra m nbac lr nrx2 e en smaksak.
Nrx2 ere mera drag i jämfört m nbac.
Nbac e lite renare i ljudet men lite snällare nedåt.
OscarE skrev:Tack Blomman och Distad skall bli spännande att pröva. Går på ditt förslag med motstånd i serie om jag upplever diskanten för stark. Tack för tips och positivism.
data_foggen skrev:Mycket intressant detta!
Undrar om detta element är "typ" sanktionerad av stiftelsen med tanke på hur texten är utformad på hifikits sida.
//H
Kermit116 skrev:(Har vi äntligen sett slutet på smått tweakade o svindyra element till förmån för vettiga standardelement till rimliga priser?)
distad skrev:Blir lite förvirrad här angående NRX2 och NRX. Kan någon länka till NRX också ?
OscarE skrev:Tack Maarten för din sammanställning av distorsion. NRX2 ser ju väldigt bra ut jämfört med sc165/b65 i det hänseendet. Förstår helt att det troligtvis inte är plug and play som sagts och att det troligtvis inte bara är att stoppa i och sitta nöjd. Men det verkar passa bättre i den lådvolym oa14 har än vad de b65oaII jag har nu gör men rätta mig gärna där ni som kan detta bättre. Schmutsiger testade nbac i oa14 med orginaldiskanterna och i den tråden verkar han nöjd med endast dämpning av diskanterna viewtopic.php?f=17&t=73310&p=2240355&hilit=oa14nbac#p2240355. Kunskapen att konstruera ett nytt filter har inte jag men förhoppningsvis kan jag bidra med lite så att någon med mer kompetens kanske vill ta vid om NRX2 verkar ok. Min plan utifrån de kunskaper och verktyg jag har är att mäta på mina oa14 med Dirac som jag har i min Nad receiver innan och efter byte av högtalarelement. Då borde man kunna få en bild av hur frekvenskurvan ser ut i mitt lyssningsrum före och efter elementbyte och hur nivåerna mellan bas och diskant ter sig. Att mäta elementen var för sig har jag inte kunskap och verktyg för. Dämpa diskanterna borde jag kunna göra om det skulle behövas men efter det tar nog mina färdigheter slut men då har vi iallafall ett par experimenthögtalare att jobba vidare med om ngn bor nära Karlstad eller vill låna dom för vidare tester. Det kanske kan bli ett gemensamt projekt om ngn med kunnande vill ta över stafettpinnen. Om ngn vill simulera filter så kan jag nog löda ihop ngt enligt instruktion om det skulle vara en väg att gå vidare. Men som sagt steg ett, få hem dom och byta, mäta och lyssna. Det filter som sitter i nu är det som togs fram till oa14 när Obi diskanterna dök upp runt 2010 ngn gång. På grafpros sida finns det beskrivet. Har även en plan på att testa elementen i oa50 men dom står i sommarstugan som är vinterstängd så det projektet får vänta till i vår.
[ Bild ]
Imperial-Blomman skrev: Du skulle kunna ersätta 4,7 Ohm motståndet mot ett variabelt så kan du dämpa så mycket du önskar å när du har rätt
nivå på diskant så mäter du bara va de variabla motståndet e å ersäter m ett fast motstånd.
OscarE skrev:Smart och stort tack för tipset Blomman. Vet du ngt prisvärt som är lätt att få tag i?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster