Nya kablar till T22 genom baffeln på OA12

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Orfeus76

Nya kablar till T22 genom baffeln på OA12

Inläggav Orfeus76 » 2025-02-08 11:53

Jag tänkte höra om jag kan få lite input för hur jag ska få till mina OA12or.

Jag byggde de för ett par år sedan med Satori och T22 och tillhörande filter. Men nu har det hänt något konstigt.
När jag byggde dem så testade jag såklart att det var liv i alla element, vilket det alltid har varit. Men så gjorde jag rent i dem och tryckte till den bakvända T22an i vänster högtalare. Då sprakade det till och högtalarna öppnade upp sig något grymt.
Och det har nu hänt två gånger.

När jag byggde dem så skarvade jag de gamla kablaget till diskanterna med en lödning och sedan satte jag fast den skarvade kabeln i elementet med ett flatstift.

Så nu funderar jag på att fixa det en gång för alla och dra om kablarna till diskanterna. Då hela vägen från filtret.

Så jag undrar hur man gör. Hur drar jag nya kablar genom baffeln?
Och vilka kablar rekommenderas?

Användarvisningsbild
data_foggen

Re: Nya kablar till T22 genom baffeln på OA12

Inläggav data_foggen » 2025-02-08 12:32

Med hjälp av en mindre flat skruvmejsel har jag jobbat bort det hårda gamla klistret i hålen, så pass mycket att kabeln kan dras ur.
Sedan rensa ur hålet med en borr.
Kabel, gärna i likadan dimension som originalet. Annars funkar enkardelig telefontråd också om man ska nörda ner sig i kablar.
Täta hålen Sedan med svart smältlim.
Det finns ingen planet B.

Kermit116

Re: Nya kablar till T22 genom baffeln på OA12

Inläggav Kermit116 » 2025-02-08 16:11

De Carlsson jag har/har haft som har haft T22or har alla, utan att det är jag som gjort det ngn gång, haft nya kablage som foggen skriver, dock i ett av fallen inte svart smältlim. I ett fall hade man därtill lite klatchiga svarta o röda "kabelstrumpor" som dragits över lödningarna på elementen, såg väldigt proffsigt ut.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Återgå till Carlsson Illuminati