Det följde även med två väggfästen vilka kan komma till god användning!
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
paa skrev:Nu kommer jag alltså att satsa på att renovera basarna, men hur ska man tänka om diskanterna, MT20 lär ju inte vara så jättekul?
Jag har både några MT24 och ett par T22 liggande, men kanske MT24 gör att högtalarna blir mer "period correct" som ju är väldigt viktigt i vissa sammanhang.
Jag strävar således inte mot absolut högsta klass på basarna, så därför kanske MT24 vore mitt i prick för diskanterna?
Basarna ligger just nu upp och ner i torkskåpet, som är inställt på 60 grader, vi får väl se om spindeln går tillbaka till en planare form om en stund.
paa skrev:Spindlarna är lite nedhängda men ser ändå skapliga ut, förutom att dom är en aning konkava.
De är väl impregnerade av någon sorts harts som ska ge form och styvhet. Denna harts lär vara känslig för fukt och värme, vilket bör vara en väg att böja tillbaka dom.
Kan det vara bättre att byta kantupphängning först innan man går på spindeln med värme i t.ex ugn eller torkskåp? blir 60 grader bra?
Kantupphängningen drar troligen tillbaka nerhängningen en bit bara genom att kanten får rätt form och mer spänst, så problemet kanske inte är så stort?
Måste man bort med dammskyddet för att ha koll på centreringen? För det är väl inget Lowther-element med en spalt på någon tiondel?
Hur får man bort dammskyddet, kan man lösa upp limmet med t.ex aceton? Jag läste att någon föreslog att skära bort dammskyddet, men hur starka magnetkrafter är det vid dammskyddet som verkar på skallpellen?
Hur har ni gjort som lyckats fixa spindeln?
En annan fråga; detta är element med hästskomagneter, kanske alnico, kan det vara så att element med alnicomagneter ger lägre distorsion än de med keramiska magneter, att de liksom har magnetisk kortslutning inbyggd?
paa skrev:Nu kommer jag alltså att satsa på att renovera basarna, men hur ska man tänka om diskanterna, MT20 lär ju inte vara så jättekul?
Jag har både några MT24 och ett par T22 liggande, men kanske MT24 gör att högtalarna blir mer "period correct" som ju är väldigt viktigt i vissa sammanhang.
Jag strävar således inte mot absolut högsta klass på basarna, så därför kanske MT24 vore mitt i prick för diskanterna?
Basarna ligger just nu upp och ner i torkskåpet, som är inställt på 60 grader, vi får väl se om spindeln går tillbaka till en planare form om en stund.
RogerGustavsson skrev:Bör man inte vara försiktig med alnicomagneter? Tänker på det där med uppvärmning.
paa skrev:Hur får man loss baffeln ur lådan utan att bryta sönder någonting?
STDI skrev:Om du numrerar dina "hål" från vänster till höger med 4, 3, 2 och 1 så får du samma schema i båda fallen. 4:an i din ritning är alltså "hålet" utan anslutning. Texten i den gula rutan stämmer då även för din ritning.
paa skrev:STDI skrev:Om du numrerar dina "hål" från vänster till höger med 4, 3, 2 och 1 så får du samma schema i båda fallen. 4:an i din ritning är alltså "hålet" utan anslutning. Texten i den gula rutan stämmer då även för din ritning.
Ja, men då har jag inte ritat fel i alla fall.![]()
Vad tror du om en spole i serie med basen på över 1 ohm?
Men tråkigt att spolar blivit så dyra så att en 1,8 mH kostar 364:- idag!
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster