nytillverkade oa12/14/...

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

nytillverkade oa12/14/...

Inläggav celef » 2005-10-14 22:13

den galna köp- och samlarhysterin på de gamla carlsson-70-tals-högtalarna gör att man önskar att nytillverkade högtalare fanns att tillgå, finns det några sådana planer?

hämtat från http://www.sonicdesign.se/oeint14.html :

"Även om jag inte skulle vilja se högtalare av ortoakustisk typ som monitorer i inspelningsstudiorna har jag full förståelse för deras popularitet. Jag skulle gärna se att de kom tillbaka på marknaden. Jag arbetar i själva verket på att så skall ske."

uttalandet gör mig smått upprymd, vet någon om planer finns på en återtillverkning? eller kanske en byggsats? det är väl egentligen bara den gjutna baffeln som behöver sättas i produktion igen, resten verkar redan finnas klart för montering?
Bikinitider

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-14 22:36

Carlsson-högtalare från Ino Audio? Ja, varför inte, varför skall man inte kunna marknadsföra högtalare med olika ljudfilosofier från samma tillverkare? Smaken är ju som bekant ... och det absoluta ljudet finns absolut inte.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-10-14 23:02

jag kan inte tänka mig annat än carlssonfabriken isåfall skulle vara ansvariga, tillverkning skulle helst ligga i kina för lägsta pris och största möjliga produktion (lågt konsumentpris)

jag tror dessa högtalare åter skulle bli storsäljare på onoff, elgiganten, siba, wallmart, k-mart, richer sounds, ...
Bikinitider

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-14 23:51

Tror folk får tänka om igen på hur ett par högtalare skall se ut. Antingen skall de idag vara smala och höga, eller med imponerande högtalarkoner, för att sälja på siba. Men jag tror mkt väl att de skulle fungera som en billig, bra hifi-högtalare i hifibutikerna.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-10-15 14:13

jag tror alla husmödrar skulle föredra ett par oa12/14 i vardagsrummet än ett par smala och högresta högtalare som står en meter ut i rummet, så är det iaf hemma hos mig

men fulast är ändå högtalare på stativ :?
Bikinitider

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-10-15 15:59

Ing. Öhman är ju mer eller mindre ansvarig för den tekniska biten inom SSC...

Jag arbetar i själva verket på att så skall ske

Det är ju det han gör...

filtermoddar OA51.3, OA52.3
OA58
Den nya centern/surround
De andra nya "OA60-serien" modellerna som är på G... etc.

Alla dessa är ju av Orhtoakustisk typ...

Några nya "70-talare" är väl däremot tveksamt om det någonsin kommer att bli frågan om...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2005-10-15 17:45

Så förbaskat svåra är de inte att få tag på, OA12 och OA14. Prova i den lokala dagstidningen så är det alltid någon som hör av sig. Numera jagar jag inte dessa högtalare eftersom de får så kopiöst mycket rast av 52.3:orna, detta i de tidigare nämndas originalutförande visserligen. Hur de låter helrenoverade vet jag inget om. Hur som helst; gör ett försök i Sydsvenskan som täcker upp Malmö med omnejd. Där har det sålts mängder med Carlsson/Sonab under 70- och 80-talet. Jag har tackat nej till åtskilliga par 12:or och 14 de senaste tre-fyra åren. De finns kvar där ute. Kan också berätta (sorgligt) att när brorsan jobbade i sorteringen på Sysav (avfallsbolag i Malmö) passerade flera par OA12 på bandet och slutade i ugnen. Detta får jag säga är för j-vligt. De anställda får inte ta med sig något hem men förhoppningsvis har något räddats genom åren.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-15 18:45

Det är inte husmödrar som köper högtalare. Men de kommer antagligen ha synpunkter på att högtalaren skall se ut som en högtalare, inte som en tänsticksask. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-10-15 23:27

Rishna skrev:Kan också berätta (sorgligt) att när brorsan jobbade i sorteringen på Sysav (avfallsbolag i Malmö) passerade flera par OA12 på bandet och slutade i ugnen. Detta får jag säga är för j-vligt. De anställda får inte ta med sig något hem men förhoppningsvis har något räddats genom åren.

/Fredrik

Stopp!

Någon får formulera en skrivelse om TOTALFÖRBUD att skrota Carlssonhögtalare på landets alla tippar/återvinningstationer/Carlsson-krematorier. Skrivelsen får sinkas av oss; Carlssonnördarna. När sopgubbarna kommer över Carlssonburkar MÅSTE dom lägga ut en annons på hifimagasinet. Behållningen kan gå till Världens barn el. dylikt. Borde bli pengar över för täckningen av de administrativa kostnaderna. Bra va'?

//Martin
11010000

Återgå till Carlsson Illuminati