Impulsköp

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
ANy

Impulsköp

Inläggav ANy » 2005-10-28 22:54

Gjorde en sväng upp till Kalix idag, såg en blocketannons igår som jag inte kunde ignorera.
Nu är man stolt ägare till ett par superfina OA14 i renoverat originalskick.
Omkantade basar och genomgångna filter men i övrigt helt original.
Efter ett litet helvete med att hitta nåt man kunde koppla ihop DIN kontakterna med spelar dom nu i vardagsrummet.

Det låter förvånansvärt bra faktiskt. Blir nog att skaffa nya diskanter vad det lider, känns dock inte speciellt obekvämt som det är.

Sorry för de dåliga bilderna
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av ANy 2005-10-29 00:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-10-28 23:34

Är det någon därute som råkar ha en scannad OA14 manual?
Har för mig att det funnits någon på nätet men den verkar vara borta.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-10-29 02:34

Vilket underbart 50-tals inspirerat rum du har! Ser ut som en annons från detta decenium om jag ska vara ärlig! :D

Det blir en bra höjning av standarden om du byter diskanter, men om du nu ska göra detta, tror jag du ska Y-modda dem också. Vet inte hur mycket du vinner på detta, men jag tror att det är tillräckligt (när du ändå måste modda fästena för att sätta dit diskanterna som original...)!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-10-29 07:58

Nya diskanter (CT62) och Y-montering rekommenderas varmt. Jag gjorde detta på mina popboxar och det var ett stort lyft. Fast inte tillräckligt stort för att jag skulle behålla dem. Men OA-14 har mycket bättre förutsättningar att låta bra.

Kul att se naim-apparater i klassiskt skokartongs-utförande!

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-10-29 10:54

Jag hade ett par OA12 tidigare med ct62 diskanter och visst lät det ju lite renare. Ska kolla upp Y monteringen men jag vill inte sabba baffeln på dom, skulle helst vilja kunna återställa dom till originalskick enkelt.

Testade förövrigt att flytta på tonbyglarna och lyckades få till ett mer behagligt ljud i mitt rum. Har inte så mycket mattor och grejer i rummet så diskanten låter bättre lite dämpad.

En bild på rummet. Ursäkta kvalitén.
Bild

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-10-29 11:35

Du ska absolut göra uppgraderingen! Högtalarna blir betydligt mycket bättre. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
JohanL

Inläggav JohanL » 2005-10-29 11:48

Du kan definitivt göra Y-monteringen utan att sabba baffeln!

Jag tog lagom stora MDF-bitar som högtalarfästen och kontaktlimmade (vattenlösligt) dit dem.

Skulle det vara så att jag skulle vilja placera tillbaka CT62orna på orginalplats får jag göra nya MDF-bitar men det ser jag som ett ickeproblem.

På både kretskortet och baffeln är det indikerat vilken högtalare som skall vara ansluten och placerad var. Med lagom långa sladdar går det att mata ner kabeln i hålet i baffeln igen.

Filtermodifikationen är ju för att kompensera för CT62ornas annorlunda karaktäristik så den bör ju göras i alla fall!

Gör det och lycka till!

/Johan

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-10-29 13:12

och jag gjorde ett impulsköp idag; ett par svarta oa12 i fint skick! jag är mycket glad!! :) men jag måste byta basarna innan jag får fart på dem!! :(

jag har manualer men ingen scanner, är det nåt särskilt avsnitt du är ute efter så kan jag ju alltid digitalfotografera
Bikinitider

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-10-29 13:44

OA12 är riktigt fina högtalare, tyvärr så är mitt rum lite för stort för dom tror jag. Dom lät lite för tunna här.

Du behöver inte göra dig nåt besvär med att ta bilder, tänkte bara att det vore kul att läsa igenom manualen om den fanns utlagd någonstans.

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2005-10-29 18:14

Grattis till ett par coooola högtalare, jag har haft mina OA14(jakaranda) i några veckor nu, väldigt nöjd.

Jag vill inte heller modda...försöker bidra till att vårda ett stycke svensk historia, basarna är förståss bytta...till den olyckliga"felserien" som HIFI-Kit sålde runt år 2000, men jag har inte hört några andra så jag tycker det är rätt OK ändå...dom trivs vädigt bra ihop med Marantz 2275 från 1975!

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-10-29 18:43

Låter trevligt Stephan.
Jag kommer nog att byta diskanterna, det är ju lätt att återställa.
Y montering ska jag kolla hur jag kan göra utan att göra någon åverkan på baffeln.
DIN kontakten i botten kommer jag att behålla, vill absolut inte såga upp ett stort hål där.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-10-29 19:19

"DIN kontakten i botten kommer jag att behålla, vill absolut inte såga upp ett stort hål där."

jag håller med, montera feta kontaktbrunnar är likamed grov vandalism i mitt tycke, tycker även det är lite märkligt att t o m carlssonplanet går ut och rekommenderar en sådan brutal åverkan, kan inte tänka mig att den ljudlig skillnaden är så stor att den rättfärdigar ett sådant ingrepp

det grämmer mig att jag råkade slänga originalhögtalarkablarna till min oa14 för bara ett par dagar sedan :( högtalarna är ju optimerade för denna
Bikinitider

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-10-29 20:36

Problemet som jag har är att Naim-förstärkare trivs bäst med Naims högtalarkablar. Dessa är dock helt omöjliga att montera i en DIN-hona. Någon som känner till en kabel med likvärdiga elektriska egenskaper som en Naimkabel fast i mer hanterbart format?
Linn K20 kanske?

Användarvisningsbild
Calman

Inläggav Calman » 2005-10-29 20:51

hej! ny medlem på forumet men sedan länge passiv användare av detta..
läser att ni har tveksamheter angående terminalen och huruvida den skall behållas original eller moddas a carlssonplanet. .hur jag gjorde på mina oa 14 minns jag ej längre, däremot har jag på mina 116 resp 2212 i bottenplattan borrat 2 ggr 10 mm till ett par boxcon. detta innebär att original kan sitta kvar intakt om man så önskar. härvid slipper man ju använda din kontakterna och kan istället montera vilka

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-10-29 20:58

Ja det låter ju iallafall mindre våldsamt än de stora hål som sågas ut annars.
Själv vill jag dock inte alls borra eller på annat sätt göra hål i högtalarna.

Användarvisningsbild
JohanL

Inläggav JohanL » 2005-10-29 22:00

Själv vill jag dock inte alls borra eller på annat sätt göra hål i högtalarna.

Då kan du som orginal dra kablarna upp genom basporten, och fästa lämpliga terminaler med vattenbaserat kontaktlim.

/Johan

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-10-29 22:06

Jovisst kunde jag det. Funderar dock på vad som är problemet med den gamla DIN kontakten?
Jag betvivlar stark att jag skulle höra skillnad på den och en annan kontakt. Nja jag tror jag behåller kontakten som den är.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-10-30 07:38

Naim kräver ju kabel med låg kapacitans och hög induktans och företaget hävdar att förstärkaren kan skadas om man använde rfel kabel.

Inte kan det vara lätt att tvinga in en Naim NACA5-kabel i en DIN-högtalarkontakt. Kabeln är vidrig att hantera. Men man kan ju ta någon annan kabel och skarva på en liten bit som övergång till DIN-kontakten. Ta vanlig bilelkabel t ex 2,5 eller 4mm2. Då behöver du inte ändra på dina OA14.

Eller man gör som jag och trotsar Naims rekommendationer och använder en annan högtalarkabel hela vägen. Den bör nog vara ganska lång i så fall, (jag har 2x10m) och med ledare inte alltför nära varann så kapacitansen blir för hög. (Inte Litz-kabel eller Supra Ply t ex.) Men dina klassiska naimapparater kanske är känsligare än den jag har, så det kanske inte är att rekommendera.

Linn K20 är f ö samma kabel som Naim NACA4, föregångare till nuvarande NACA5, så funkar den med DIN-kontakt kan du vara helt trygg.

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-10-30 11:57

Så avståndet mellan ledarna påverkar alltså kapacitansen? Det är ju bra att veta. Jag kommer nog att testa Linn K20. Minns inte hur grov den är men jag tror att den borde funka i kontakten. Tack Mapem.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-10-30 12:09

är det ofta kablarna överstiger högtalarnas fasvinklar??
Bikinitider

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-10-30 12:16

que?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-30 12:22

celef skrev:är det ofta kablarna överstiger högtalarnas fasvinklar??
Överstiger och överstiger, dom adderas väl?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-10-30 12:45

"Överstiger och överstiger, dom adderas väl?"

ja så kanske det heter, likväl borde väl högtalarens värden vara många gånger större än en liten fjuttig kabel å då borde det vara mer kritiskt med högtalarvalet än med kabelvalet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-30 12:45

celef skrev:"Överstiger och överstiger, dom adderas väl?"

ja så kanske det heter, likväl borde väl högtalarens värden vara många gånger större än en liten fjuttig kabel å då borde det vara mer kritiskt med högtalarvalet än med kabelvalet?

Troligen med stor marginal!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-10-30 12:56

Så ni menar helt enkelt att jag kan använda vilka kablar som helst?

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-10-30 12:59

Hittade just en annan tråd som tar upp detta
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... light=naim

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-30 13:01

Tja om Naim inte råder dig att INTE använda elektrostater med väldigt korta ledningar så ska skillnaden mellan induktansen/kapacitansen hos olika kablar inte utgöra något egentligt problem.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-10-30 13:05

Ja dom avråder ju från kortare kabellänger än 3,5m. Elektrostater vet jag inte vad dom tycker om men jag har det för att dom byggde någon prototyphögtalare med den principen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-30 13:09

Stephan skrev:Jag vill inte heller modda...försöker bidra till att vårda ett stycke svensk historia, basarna är förståss bytta...till den olyckliga"felserien" som HIFI-Kit sålde runt år 2000, men jag har inte hört några andra så jag tycker det är rätt OK ändå...dom trivs vädigt bra ihop med Marantz 2275 från 1975!

Kan nämna att det primärt är 5,3-ohmaren från denna tid som är riktigt fel.

De andra (8 och 16 ohm) är hyggligt väl fungerande/hyggligt lika B65oa, ehuru inte enligt spec.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-30 13:31

celef skrev:"DIN kontakten i botten kommer jag att behålla, vill absolut inte såga upp ett stort hål där."

jag håller med, montera feta kontaktbrunnar är likamed grov vandalism i mitt tycke, tycker även det är lite märkligt att t o m carlssonplanet går ut och rekommenderar en sådan brutal åverkan, kan inte tänka mig att den ljudlig skillnaden är så stor att den rättfärdigar ett sådant ingrepp

Om en DIN-kontakt hålls i bra skick är inte kontaktdistorsionen besvärande.

celef skrev:det grämmer mig att jag råkade slänga originalhögtalarkablarna till min oa14 för bara ett par dagar sedan :( högtalarna är ju optimerade för denna

Man kan diskutera vad "optimerade för denna" betyder.

Stig, eller rättare sagt Sonab, hade på denna tid en MYCKET avslappnad inställning till högtalarkablage.

Men: Stig optimerade, i labbet, alltid högtalarna för 0,5 ohm total resistans utanför högtalarna, alltså förstärkarens utimpedans plus högtalarkabelns. Vill man driva högtalarna så optimalt som möjligt är det alltså inte något specifikt originalkablage man skall söka, utan 0,5 ohm total resistans, förstärkaren inkluderad.

Dock var Sonabs inställning (med Stigs goda minne förvisso) den, att man kunde tolerera stora variationer, och de rekommandationer av kabelgrovlek för olika långa sträckor kablar var, sett med dagens ögon, förvånansvärt generösa, eller skall det kanske heta blygsamma (läs: Långa tunna kablar anfördes vara helt ok).

Det kan dock nämnas att Sonabtidens ortoakustik är mycket tolerant för de små tonkurveförändringar som lite kabelresistans bidrar med. Så även sett retrospektivt kan kabelrekommendationerna betaktas som sunda, även om det trots allt är så, att om man sträcker sig mellan rekommendationernas ytterlighetsgränser uppstår hörbara klangskillnader, med rätt stora marginaler.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati