celef skrev:"DIN kontakten i botten kommer jag att behålla, vill absolut inte såga upp ett stort hål där."
jag håller med, montera feta kontaktbrunnar är likamed grov vandalism i mitt tycke, tycker även det är lite märkligt att t o m carlssonplanet går ut och rekommenderar en sådan brutal åverkan, kan inte tänka mig att den ljudlig skillnaden är så stor att den rättfärdigar ett sådant ingrepp
Om en DIN-kontakt hålls i bra skick är inte kontaktdistorsionen besvärande.
celef skrev:det grämmer mig att jag råkade slänga originalhögtalarkablarna till min oa14 för bara ett par dagar sedan

högtalarna är ju optimerade för denna
Man kan diskutera vad "optimerade för denna" betyder.
Stig, eller rättare sagt Sonab, hade på denna tid en MYCKET avslappnad inställning till högtalarkablage.
Men: Stig optimerade, i labbet, alltid högtalarna för 0,5 ohm total resistans utanför högtalarna, alltså förstärkarens utimpedans plus högtalarkabelns. Vill man driva högtalarna så optimalt som möjligt är det alltså inte något specifikt originalkablage man skall söka, utan 0,5 ohm total resistans, förstärkaren inkluderad.
Dock var Sonabs inställning (med Stigs goda minne förvisso) den, att man kunde tolerera stora variationer, och de rekommandationer av kabelgrovlek för olika långa sträckor kablar var, sett med dagens ögon, förvånansvärt generösa, eller skall det kanske heta blygsamma (läs: Långa tunna kablar anfördes vara helt ok).
Det kan dock nämnas att Sonabtidens ortoakustik är mycket tolerant för de små tonkurveförändringar som lite kabelresistans bidrar med. Så även sett retrospektivt kan kabelrekommendationerna betaktas som sunda, även om det trots allt är så, att om man sträcker sig mellan rekommendationernas ytterlighetsgränser uppstår hörbara klangskillnader, med rätt stora marginaler.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).