av avr7000 » 2006-06-01 11:40
Håller med om detta...
70-talarna är trevliga och det var kul så länge det varade (tillgång på element för uppgradering alltså)
Om vi bortser från OA116 och OA2212, då renovering av dessa är så kostsamt att det verkligen krävs en entusiast för att motivera det, så är ju de nya Carlsson med prismässig start på OA58 så bra att det, ur välljudsperspektivet, inte meningsfullt att renovera gamla 70-talare.
Köp OA58 istället eller om pengar finnes, någon av dess storebröder.
Jag tycker att stiftelsen skall lägga allt krut på att få klart med de befintliga nya modellerna (det nya elementet) och jobba vidare med de som ligger i pipeline.
INTE MINST!!! Surroundhögtalare då avsaknaden av dessa inverkar mycket menligt på försäljningsvolymerna när gemene man står i Hifi-affären i begrepp att handla "stereo" (som nu för tiden ofta innebär multikanals förstärkare)
"Center"/Surround högtalaren fanns framme som prototyp för knappt 2 år sedan, -lite ruff och utan filter.
Ett filter, förutsätter jag med den info jag har om Ingvar (som är teknikansvarig i SSC), som Ingvar skulle kunnat ta fram på en lunchrast...
Om den inte "dög"? som Center skulle den i alla fall kunnat lanserats som surround och gjort en hel del m a p försäljningen av t ex OA58.
Carlsson är ju ett av de högtalarmärken där man med lite extra "fog" kan påstå att centerhögtalaren inte är helt nödvändig.
Mvh
/Stefan