Mina gamla godingar

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

GurraG

Mina gamla godingar

Inläggav GurraG » 2007-01-10 12:48

Jag tar och kopierar min tråd från Euphonia och postar den här med för att se vad jag kan få för kul rektioner här!

Tjenare gott folk!

Jag tänkte bara visa upp lite bilder på min helgstereo. Med helgstereo menar jag att jag veckopendlar och har den på plats i den "ordinare lägenheten". Den stereon som stod där innan var en hemsk Pioneer som såg ut som Liseberg fotat med lång slutartid i mörker. Lampor och sk**t överallt. Och då var ändå utseendet det bästa med maskinen i fråga.

När jag då har min övernattningslägenhet alldeles bredvid ett Myrorna-varuhus där jag en lycklig dag hittade en Dual CS505-3 för 250 kronor Fick jag en idé. Jag tänkte att jag borde samla ihop lite fina gamla sjuttiotalsgrejjor till en riktigt stilig stereo. Detta ligger ju både i mitt och tjejjens intresse.

Sagt och gjort! Så jag börjar med en bild på skivspelaren.

Bild

Pickuppen som sitter på är en helt okej variant. En Ortofon OMB 20. Är det förresten någon som vet skillnaden mellan den och den som bara heter OM20? Det skulle jag gärna vilja veta.

Vi tar en bild lite närmare också!

Bild

Billy Idol var det som snurrade den gången. To be a Lover (Mothers of mercy remix) närmare bestämt!

Den här skivspelaren är ihopkopplad med en receiver som jag fick gratis sommaren 2001 när de rensade i fikarummet på min fars jobb. Inte dumt! Receivern är en Akai AA1030. En ganska tung och snygg sak som jag verkligen inte hittar något att klaga på för det priset! Det enda lilla smolket i bägaren skulle väl vara att belysningen i fönstrena inte fungerar, men det kan jag nog ordna upp någon dag...

Så här ser det ut när skivspelaren och receivern är på sina respektive platser.

Bild

Jag har ingen bättre bild just nu, men ska försöka ordna upp det någon gång i framtiden. Under skivspelaren ser man även den billiga och extremt rappliga DVD-spelaren som får agera CD-spelare och naturligtvis DVD när jag ser på bland annat PULSE, som ligger under förstärkaren tillsammans med lite kul böcker.

Pizzakartongen som ligger där ínnehåller naturligtvis inte gamla pizzarester utan är förpackningen till en av tusen bildskivor med Hellacopters som ser ut som, just det, en pizza.

Högtalarna som jag har kopplat till resten av anläggningen är ett par ganska roliga burkar jag fann på Blocket för 500 kronor. Det är ett par Luxor SH 835. Det innebär att de är cylindriska (eller i alla fall gallret och toppen och botten). Det sitter ett bas/mellanregister- och ett diskantelement på varje sida av lådan innanför gallret. Detta betyder att det är åtta element i varje högtalare.

Så här ser de alltså ut. Denna bilden är tagen innan en ganska grundlig rengöring, så gallret är som tur är inte så skitit längre!

Bild

Och när man plockar bort gallret blir den så här!

Bild

Tidigare skrev jag att det var åtta element i varje låda. Detta är en sanning med modifikation, då spolen brunnit i ett av baselemnten, så jag har plockat ur det då det blev ett jäkla skrapande med det elementet i. Så jag är naturligtvis nyfiken om det finns någon som vet vad det är för element i och om de går att få tag på. De har en nominell impedens på 16 ohm, vilket för mig låter lite ovanligt i alla fall... Vi tar en till bild på baselementet så ni kanske får en till ledtråd!

Bild

Hur låter det då?

Enormt mycket bättre än sin föregångare från nittiotalet i alla fall. Ljudbilden hamnar ju ganska långt ner så klart, eftersom de inte står på några stativ. Att de är rundstrålade gör att det blir rätt mycket surroundkänsla, men distinkta ljud, som trummor eller gitarr, hittar hem rätt bra i ljudbilden ändå. Vid film funkar det riktigt bra faktiskt just på grund av runtstrålningen!

Så alltså! För 750 kronor är det en extremt bra anläggning! (Då är inte DVDn inräknad, men man jag skulle ändå inte hamna långt över tusenlappen om jag tog med den i beräkningarna ändå...)

Sen har jag hittat ytterligare en skivspelare på Myrorna som jag köpte för 175 kronor. Det är ju så svårt att låta bli! Jag tänkte bjuda på en liten bild på den också, som avslutning!

Bild

Det är en Pioneer PL 12D II. Tur att japanerna på Pioneer inte alltid byggt sådana hiskeliga maskiner som den anläggningen jag beskrivit ovan erätter. De borde kanske ta och titta lite i backspegeln!

Jag hoppas att ni gillar bilderna och har ni några frågor är det bara att fråga på!

/Gurra

GurraG

Inläggav GurraG » 2007-01-10 12:50

Justja!

Jag har ju den här på jobbet att lyssna på radio med!

Bild

Bilden är tagen med telefonens patetiska ursäkt till kamera, men man får ju en aning om vad det är och den usla bildkvaliteten skyler det faktum att maskinen är duktigt patinerad!

Det är en Rank Arena R1600 om det säger er något!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-10 13:12

Jag har också en sån där dual. Köpte den ny på 80-talet för 2500 spänn. Har den kvar fortfarande, men det är ett litet fel på den (hastighetsjusteringen är knas, men den är i det läge jag ställde in den i när den var ny).

Trolig ersättare blir en technics 1200. Men det blir senare.

Edit: Jag har också lite planer på att "pimpa" Dualen, eftersom den ändå redan är lite defekt...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

GurraG

Inläggav GurraG » 2007-10-07 19:38

Nu har jag lyckats få fatt på en till fin gammal hög med elektronik!

Läs allt om den här: http://recordnerds.egetforum.se/viewtopic.php?p=84#84

/Gurra

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-10-07 21:58

Trevliga saker. Jag är lite förtjust i udda prylar, så högtalarna är trevliga. Först trodde jag att det var subwoofrar. :P Pioneerspelaren är jättefin! :D
Back in black!

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-10-08 17:37

När vi ändå är inne på de cylindriska högtalarna,så kan man väl lägga till att de naturligtvis fanns i Skantic-utförande också.Dessutom kunde man köpa till högtalarfot(den där kromade som var så vanlig på 60-70talet).Lite mera okänt är kanske att de finns i två versioner.Först byggde man serie 1 med 4 st basar kopplade i serie/parallell=4ohm.Tydligen kom man på bättre tankar,för serie 2 har 4 st 16 ohm i parallell=4 ohm.Att diskanterna är av Peerless fabrikat syns ju tydligt,men basarna är lite svårare att härleda.De ska vara extra långslagiga,så det kan ju också vara Peerless,eftersom de just vid den här tiden tillverkade en sådan.Obs,detta är spekulationer från min sida!Har inte hunnit/orkat öppna mina ännu!
Ett enkelt seriefilter finns,bestående av en 6,8uF konding till diskanterna som i båda serierna har 4 st 16 ohm i parallell.Ska ge en delningsfrekvens på 1500Hz enligt databladet.Volym 15 liter.
De här har ett snällt,runt ljud kan man väl säga.Lättlyssnat.

GurraG

Inläggav GurraG » 2007-10-08 21:03

Det var en bra beskrivning av ljudet tycker jag! Jag har tänkt glida in på Hifikit och höra om de har någon koll på vad det är för element i. Det har faktiskt inte varit så bråttom då det låter alldeles utmärkt med ett element borta. Fast det borde ju låta bra mycket bättre med en hel högtalare, så nu i höst när det inte är så mycket på jobbet kanske man borde smita dit och få det fixat!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-10-09 07:31

rolfzetterberg skrev:Att diskanterna är av Peerless fabrikat syns ju tydligt,men basarna är lite svårare att härleda.De ska vara extra långslagiga,så det kan ju också vara Peerless,eftersom de just vid den här tiden tillverkade en sådan.Obs,detta är spekulationer från min sida!Har inte hunnit/orkat öppna mina ännu!

Luxor gjorde väl som regel sina element själva?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-10-09 09:32

RogerGustavsson skrev:
Luxor gjorde väl som regel sina element själva?

Ja, i alla fall under sista delen av 70-talet. Dessförinnan köpte man in från Peerless.
:)

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-10-09 20:07

Bara som exempel på hur varierat det kan vara:I mina papper om Luxorhögtalare mellan 1970 och 1975 hittade jag 6 olika varianter på 5-tumselement!Men mest avvikande var en Audax diskant!Och det är ju inte säkert att jag har alla serviceblad heller....

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-10-09 21:26

Rolf!
Det var spännande! Jag visste inte att Luxor köpte element från Audax. Där fick man lära sig något "nytt".
Men det faktum att man köpte element från Peerless och Audax och kanske fler "bra" tillverkare, visar väl att man var mån om kvaliteten. Å andra sidan är inte Luxors egna element dåliga de heller. Domediskanten och 10-tums basen gör inte direkt ont i mina öron.

Och Rolf: Du har ju en hel del erfarenheter av 70-talsljudet. Vilken bild har du av förstärkarna i Dirigentserien? Anser du att de är ljudkvalitativt jämförbara med t ex Tandberg TR 200.
:D

Användarvisningsbild
BlackFrancis

Inläggav BlackFrancis » 2007-11-14 22:56

Jag har Audax diskanter i mina Luxor/Skantic högtalare, 3 vägare med 6,5" + 4". Diskanten ser dock exakt ut som en peerless ( en sån här: http://hifikit.se/show_prod.asp?id=1456 ) De lever och mår väl som surroundhögtalare numera :)
Bild

Användarvisningsbild
6bm8

Inläggav 6bm8 » 2007-11-16 00:44

Hei GurraG,

Hvordan syntes du lydkvaliteten på Pioneer pl12d er? Har selv Pl15R som har overasket meg veldig :)

Mvh...

GurraG

Inläggav GurraG » 2007-11-17 19:58

Jag hann inte lyssna så mycket på PL12:an innan jag sålde den. Ljudet var bra, men inte märkvärdigt så jag ville byta min Rega Planar 2 mot den. Inte heller tycker jag den låter bättre än den Dual jag hade förr. Nu hade ju Dual:en mycket bättre pick up, så det är inte en helt rättvis jämförelse.

Användarvisningsbild
6bm8

Inläggav 6bm8 » 2007-11-18 01:57

Hei,
Takk for svar :)

Har som sagt selv Pl15R som jeg tror nesten er identisk med PL 12. Selv syns jeg den er på høyde med P2 på nesten alt. Kansje bassen som er det svakeste leddet i disse platespillerne.

Mvh.....

Återgå till Vintage-hifi