Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:En fråga Kjell, eftersom jag står inför lite omkantningar av andra element så har jag försökt läsa mig in lite på ämnet. Några anser att man inte bör byta till kanter som inte hör exakt till det element man har. Detta av den anledning att olika skumkanter har olika mycket motstånd och egenskaper. Har man ingen annan utväg så förstår jag lösningen men om man verkligen vill hålla sig på originalsidan och bevara 8071:ans ljud, borde man inte leta efter hela element alt. hitta rätt skumkant alt. köpa peerlessbas?
Jag antar att det lät bra i Tandbergbasen?
Med vänligaste hälsning
Filip
sanoj66 skrev:Tack för all respons!
jag har skaffat fyndas 10 tums slavbasmembran och de passar så där, de är har lite för stor diameter men det kommer nog att gå att använda det som ersättning (tack Kjell K för din erfarenhet av detta - blev du nöjd med ljudet dessa fyndaomkantade element presterar?).
Vidare Kjell K, limmande du fyndas kant skarv under eller över konen?
Men finns det någon som har kantat om dessa 8071 Luxor baselement med kanter med samma mått som orginalkanterna har med avseende på yttre och inre diameter och kantens "bulle"? och kan hjälpa till med var man kan köpa sådana kanter?
Hej,jag har kantat om ett flertal luxorbasar med fynda kanterna,limmas under konen.Har även kantat om 4 st luxorbasar med kanter jag köpte av en på forumet här,dom ska ha samma egenskaper som orginalkanterna(såna kanter har jag till mina 8071 ock i ett till par 8071 som är bortlovade)men har testat dessa basar mot dom jag kantat om med fyndakanter ock jag kunde då inte höra nån skillnad.Mvhsanoj66 skrev:Tack för all respons!
jag har skaffat fyndas 10 tums slavbasmembran och de passar så där, de är har lite för stor diameter men det kommer nog att gå att använda det som ersättning (tack Kjell K för din erfarenhet av detta - blev du nöjd med ljudet dessa fyndaomkantade element presterar?).
Vidare Kjell K, limmande du fyndas kant skarv under eller över konen?
Men finns det någon som har kantat om dessa 8071 Luxor baselement med kanter med samma mått som orginalkanterna har med avseende på yttre och inre diameter och kantens "bulle"? och kan hjälpa till med var man kan köpa sådana kanter?
Kjell_Kranzberg skrev:[quote="zapanastaHar även kantat om 4 st luxorbasar med kanter jag köpte av en på forumet här,dom ska ha samma egenskaper som orginalkanterna
Zapanasta! Inget ont riktat till dig, jag vet att du är en trovärdig person.
Men jag bara undrar? Hur i all världen kan den som sålde dessa kanter till dig påstå att de har samma egenskaper som originalkanterna?
Hur vet han det? Hur mäter man egenskaper hos skumkanter?
För mig låter detta som rent nonsens.
Och återigen: Man får INTE tillbaka orignalkaraktäristika genom att byta bara skumkanten. Ny skumkant och gammal uppmjukad spider - hur går det ihop?
Det går inte att återställa elementet original; så är det.
.[quote] synd nog,det är bättre högtalare än folk i allmänhet tror dessa 8071.Fick föressten tag i ett par orginalbasar för nån vecka sen som jag rensat bort gamla kanterna ock shimsat talspolen på,undanlagda nu för framtida behov,för till sist kommer det naturligtvis bli svårt att få tag i dessa orginalbasar iom att säkert 90% kastas bort pga av ren okunnlighet,ock ja,jag har också kastat bort ett par orginalbasar för ett antal år sen på ett par 5061 ock klämde dit ett par mgr basar,men man visste ju inte bättre.Mvhkranzberg skrev,,,Det är ju i stort sett bara jag och Zapanasta och några till som är intresserade av att köpa dem
Rookie skrev:Jag har för mig att jag läst nånstans att den mesta mekaniska kompliansen (Qm) sitter i spidern och att kanten mest ska ha med dämpning att göra (förutom att hjälpa till med centreringen så klart) , så en skumkant med samma dimensioner och densitet borde ju ha samma egenskaper som originalen.Bara att jämföra jue.
Fast jag har ju haft fel förr.... En gång.

Densen skrev:Vilka Luxormodeller har samma bas som 8071, det lär ju vara fler.
Den infon kan ju underlätta utifall någon letar efter basar, och inte vill använda ersättningselement.
Kjell varför skall du egentligen använda äldre komponenter? Är det inte bättre att ersätta dem med erkänt mycket bättre resultat/ljud, de syns ju ändå inte.
Fjonkalicious skrev:@Kjell: Jag vill poängtera att jag menade inget illa med det jag skrev, jag bara ställde en öppen fråga för att själv kunna ta ställning i frågan i fall jag hittar ett par Luxorbasar som behöver omkantning. Fyndas skumkant från slavbasen är nog rätt väg att gå. Också bra att veta att det inte finns större möjlighet att hitta rätt skumkant, så slipper man stånga sig blodig i letandet efter original. Tack för info!
Mvh
Filip
sanoj66 skrev:Då hämtade jag den svarta plastramen som satt skruvad över baselementet och kollade om den passar över den nya kanten, och fann att nya kanten är lite för stor för att kunna trycka dit den där plastramen. Plast-ramens kant trycker emot den nya kanten. Är det en erfarenhet som delas av andra 8071 omkantare? Åtgärd?
Hej ,du kan ju mäta yttermåtten själv så inte jag lurar dig,ramen ska va 1 mm mindre än yttermåtten på bredden ock höjden.Mvhrolfzetterberg skrev:Tack för hjälpen,Zapanasta!
Jo,såvitt jag kan se är de gjorda i valnöt,inte teak.Kanske kan stämma med tanke på att också 5061an fanns i valnöt.Undrar om jag inte har fått tag på ett ganska tidigt par.
zapanasta skrev:[url]http://www.minhembio.com/sollerön/186733/[/url]...[url]http://www.minhembio.com/sollerön/188061/[/url]..dålig på detta med träslag,nån som kan kolla va det är för slags trä i mina ock dom bortlovade,dom ser ju inte lika ut i trät i alla fall.mvh
Fjonkalicious skrev:@paa: Antar att du syftar på 186733 som jag menar är jakaranda. Har inte sett gabon själv, finns mer info eller bilder?
Fjonkalicious skrev:@Stenberg: Men brukar inte lackad mahogny ha en betydligt mörkare, djupare och framförallt rödare ton?
@paa: Antar att du syftar på 186733 som jag menar är jakaranda. Har inte sett gabon själv, finns mer info eller bilder?
Mvh
Filip
[/img]Kjell_Kranzberg skrev:Träslaget är inte teak utan palisander eller jakaranda. Jag är inte riktig säker på vilket det är.
Hej igen,delningsfiltret sitter med en skruv i mitten,använd en kort skuvmejsel(en så kallad stubbe) sen vrider du runt det så kommer du åt kondensatorerna,men va väldigt försiktig så du inte drar lös nån tråd nånstans,kan bli jobbigt.Jag använde polyester kondensatorer från hifikit.Mvhsanoj66 skrev:Tack zapanasta!
Jo, jag lyssnar av och till nu, och de spelar fint.
Delningsfilter ja, när jag demonterade baselementen så försökte jag att pilla loss kortet med delninsfiltret, men det satt fast och man kunde bara se en del av det genom hålet. Sitter det fast med skruv eller vad?
Jag antar att du tidigare har anget vilka ersättningskondingar du använde?
Mvh
Kjell_Kranzberg skrev:Nämnas bör också:
6031 (ca 1976)
(Jag är inte helt säker på att 10 tums basen i denna är exakt samma som i 8071.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster