Luxortips

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subsand

Luxortips

Inläggav subsand » 2008-06-18 14:45

Två par Briljant, finns på tradera. Snygga!
Ena länken http://www.tradera.com/Luxor_Briljant_i ... n-67038742

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-18 20:23

Bara som information:
Basen (8 tum, riktad uppåt) i dessa lådor har skumkant och den är alltid slut. Jag har sett ett antal sådana baselement; de sitter även i andra luxorlådor.
Diskanterna är säkert okej. De är av fabrikat Audax.
Basen är monterad innifrån. För att komma in i lådan får man skruva bort sockeln och därefter skruva bort bottenplattan.
Det enda sättet att komma åt diskanterna för t ex rengöring, är att försiktigt pilla bort de trekantiga gallren. Diskanterna är skruvade utifrån.
Alla galler är limmade.

Filtret i denna högtalare består av en bipolär konding på 4 uF - inget annat. Men den är monterad på ett kort...
Dämpmaterialet är en bit skumplast...
För ordningens skull kan jag nämna att Luxor även hade ett 8 tums baselement i en variant med gummikant. Men i just denna högtalarmodell användes alltså en 8 tumare med skumkant.

Jag äger en (1) sådan här högtalare. Ljudet är... Ja, det kommer i alla fall ljud ur lådan.

M v h

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2008-06-18 21:50

Lysande Kjell. För luxorhuvena här och oss andra hade det inte varit bra med en bildtråd med modeller? Och gärna lite kommentarer. Finns kanske redan, har inte sökt?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-18 22:01

subsand skrev:Lysande Kjell. För luxorhuvena här och oss andra hade det inte varit bra med en bildtråd med modeller? Och gärna lite kommentarer. Finns kanske redan, har inte sökt?

Nej, det finns ingen, men jag kanske kan starta en och så kan vem som vill fylla på.
M v h

Återgå till Vintage-hifi