Hej igen!
Nu kommer äntligen ett till inlägg....
Sitter på ett hotellrum nu och har tid att skriva...
En lång historia tror jag det blir, ska försöka hålla den lite kort
Har som sagt 2 par OA-116 ett vitt och ett svart par.
Det vita paret var mina första Carlssonhögtalare, ( det har blivit fler...)dom var enl säljaren inte använda på ca25 år, fick med originalkartong
Skumkanterna var faktiskt hela!! fast efter div lyssning så gick ju skumkanterna förstås, så det blev att demontera och skicka till Per på carlssonplanet för renovering, blev mycket bra.
Fick sedan tag på det svarta paret, som hade billiga taiwanelement som mellan och basar,,,,suck....men den som söker finner och jag fick tag på renoverade originalelement!!! både 16 och 5.3 ohmarna. Så då var man på banan igen.
Tyckte dock att dom svarta lät sämre i diskanten fast jag inte gjort några direkta jämförelser mellan dom, tänkte att dom är väl mer spelade och har "tröttare" diskanter...
Men så tog jag fram skruvdragaren och började kolla upp dom igen, och då visade det sig att det var mht 20 diskanter i dom svarta och 24 i dom vita, och filtret skilde också, 12db i dom svarta 24 i dom vita...
, tänkte att det är nog diskanterna som är skillnaden förstås, det har man ju läst om....
Efter ett tag blev det dock så att jag byggde om filtrerna i dom svarta efter Carlssonplanets rekomendation och gissa om jag blev paff!!!!
Dom svarta spelar ju bättre än dom vita i diskanten efteråt.....inte lika stor skillnad som tidigare, men ändå.
Så mht 20 är defenitivt inte en dålig diskant.
Har dock svårt att bestämma mig för vilka som låter bäst, som bassman sa, det är mer "närvaro" på något sätt i dom vita, dom blir ju lite "mjukare" i ljudet efter modd,kanske man bara byter till nya bättre kondingar i filtrerna i dom vita....vi får se.
Fast i vilket fall som helst så är det många som inte tror sina öron efter lite demopoppning med dom vita som är orörda sen nya!!! ca 30år gamla !! (ja, förutom skummkanterna då!)
känns bra i trägolvet med lite basmusik.....
Kan tillägga att det spelar inte lite med 2 par OA-116 samtidigt......
Och basarna ja,,,provade med nya 8 ohms basar i dom svarta och tycke inte att det blev bra, lite klent i basen, även efter många timmars spelning, sen när jag bytt till 5.3 ohmare så blev det bra, satte 8 ohmarna i mina OD-11
Spelar just nu på ett par Larsen L-4 or och dom är ju inte helt fel....
men, OA-116 har någonting ljudet som L-4 orna inte har, och vice versa förstås, men det är en helt annan historia......
Tycker att du gör rätt i att tänka original än så länge MM.
Är det förresten inte dags för en liten Carlsson/Larsen träff häruppe i norr nu när det börjar bli mörkt & kallt????
Vi är ju lite avis på alla träffar som är i dom södra regionerna eller??
Kan gärna ha en hos mig i Luleå.
Finns det intresse??
Mvh/Stefan