Beomaster 1000

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
grisslehamn

Beomaster 1000

Inläggav grisslehamn » 2008-10-09 10:09

Av nostalgiska skäl blev jag ägare till en Beomaster 1000, min första reciever. Tyvärr så distar den vänstra kanalen på båda högtalarutgångarna, jag trodde först att det var oxid men det har inte hjälp med en rengöring. Höger kanal är perfekt. Jag har ringt runt till bl.a B&Os eget serviceställe men inge vill befatta sig med denna modell. Är det någon som kan tipsa mig om vad det kan vara för fel på recievern eller vem som kan försöka laga den.

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2008-10-09 22:41

Hej!

Kul, har en sådan i garaget, container fynd sen många år...låter riktigt bra faktiskt..

Skulle tro att det är slutsteget som gett upp på ena kanalen i så fall....tyvärr, kan kanske vara en torr elektrolyt, vet inte hur den är konstruerad,,,,det brukar finnas ett schema på insidan på gamla b-o.. så kolla där, kan vara bra att ha, om du hittar någon som vill titta på den, jag kan i och för sig, fast det är ju en bit.....upp till Luleå :)

Mvh/Stefan

MP

Inläggav MP » 2008-10-09 23:31

En del av de där gamla apparaterna kan vara så konstruerade att ena kanalen distar ohyggligt när en av säkringarna har stuckit.
Du har väl kollat?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
sanoj66

Inläggav sanoj66 » 2008-10-13 21:27

jag har också en, där ena kanalen inte distar, men istället ljuder den mycket svagare på höger kanal än vänster kanal på bägge högtalarutgångarna (1 och 2). har jobbat med alla potar och knappar, men inget hjälper.....

MP

Inläggav MP » 2008-10-13 22:45

Om inte de sju sinnena inklusive handpåläggning (på rätt ställe) hittar felen så bör du mäta upp spänningarna vid lämpliga mätpunkter och ha en hygglig hum om hur förstärkare är uppbyggda.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Återgå till Vintage-hifi