Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:En 4-spårsbandspelare utnyttjar hela bredden på tapen och du spelar alltså bara in i ena riktningen.
perstromgren skrev:Bill50x skrev:En 4-spårsbandspelare utnyttjar hela bredden på tapen och du spelar alltså bara in i ena riktningen.
Njae... En fyrkanals-bandespelare spelar in på hela bredden om den också är fyrspårs (vilket nog alltid är fallet). Däremot fanns det mycket gott om fyrspårsbandepelare som spelade in bara två spår i taget, och där man vände bandet och spelade in åt andra hållet med två spår till. Dessa spår kunde spelas in samtidigt och få stereo, men kunde också spelas in ett i taget för mono.
Det där ser rörigt ut; hoppas någon förstod.
PS. När jag läser Bill50x:s inlägg igen, inser jag att han nog bara skrev fel. Han menade säkert fyrkanals-bandespelare i sista meningen. DS
Bill50x skrev: Min gamla Tandberg var just en 2-kanalsmaskin som utnyttjade halva bandet. I stereo användes spår 1 och 3 i ena riktningen vilket då blev spår 2 och 4 när man vände på bandet. Man utnyttjade alltså 4 spår på bandet men bandspelaren var en 2-spårs...
perstromgren skrev:Bill50x skrev: Min gamla Tandberg var just en 2-kanalsmaskin som utnyttjade halva bandet. I stereo användes spår 1 och 3 i ena riktningen vilket då blev spår 2 och 4 när man vände på bandet. Man utnyttjade alltså 4 spår på bandet men bandspelaren var en 2-spårs...
Nu gjorde du det igen! Det du beskriver är just en fyrspårsmaskin, men en tvåkanalsdito!
Jag tror vi har förlorat de andra, Bill....
Bill50x skrev:perstromgren skrev:Bill50x skrev: Min gamla Tandberg var just en 2-kanalsmaskin som utnyttjade halva bandet. I stereo användes spår 1 och 3 i ena riktningen vilket då blev spår 2 och 4 när man vände på bandet. Man utnyttjade alltså 4 spår på bandet men bandspelaren var en 2-spårs...
Nu gjorde du det igen! Det du beskriver är just en fyrspårsmaskin, men en tvåkanalsdito!
Jag tror vi har förlorat de andra, Bill....
Mjae. Jag utgår från hur in-/avspelningshuvudet ser ut. Och det har bara två "spår".
Signal to noise:
2-Track:
15 ips - better than 66 dB
7.5 ips - better than 66 dB
3.75 ips - better than 63 dB
4-Track:
15 ips - better than 62 dB
7.5 ips - better than 62 dB
3.75 ips - better than 59 dB
perstromgren skrev:Signal to noise:
2-Track:
15 ips - better than 66 dB