Moderator: Redaktörer

rolfzetterberg skrev:Om det nu är S-högtalaren....?
så kom de mycket riktigt i mitten på 70-talet med SEAS 21F-EW ,en 8" bas med gummikant och en dome,den välkända 86H.
Senare modeller fick skumkant och en lite modernare diskant(gallret togs bort!).Då heter den S-system Improved.En intressant detalj är att de har seriefilter och som jag personligen gillar då det har vissa fördelar.De här konstruerades av Tore Holmbo Wiik hos SEAS.Låter mycket bra,så jag har kvar mina.
jag har själv två par s-system improved och har gjort en del efterforskningar. Rekommendationen är helt klar att laga befintliga element istället för att byta ut elementen till likvärdiga utifrån tekniska specifikationer. Jag lämnade in mina 8"-element till den lokala hifi-reparatören i stan (Umeå) som skickade dem för utbyte av skumkanterna. Gick på en tusenlapp men det var det värt för högtalarna är grymt prisvärda rent krispigt ljud med fast och tillräckligt djup bas! Beror lite på förstärkaren förstås då de inte är så värst lättdrivna. Kan bara säga att 80 spänn måste vara årets kap!! Stackars sate som sålde utan att veta!Andersh74 skrev:Jodå, det är sådana där jag köpte. Jag funderar fortfarande hur jag ska göra med skumkanterna. Jag vill ju inte gärna tabba till det själv men har inga pengar över i budgeten för att lämna in dom. Kanske får låta dom stå tills jag blir rik eller satsa på slavbasarna.
/A
rolfzetterberg skrev:Det finns en Sony SS2030 här:
http://www.radiomuseum.org/r/sony_lauts ... 2030s.html
(tyvärr kan bara medlemmar se bilden, och den går inte att kopiera,men data finns ju där)
Har SEAS-element.3-vägs.Kan det stämma?
Andersh74 skrev:Så här ser alltså filtret ut. Jag tycker i alla fall det ser seriöst ut. Vad tror ni om vikten av renovering, ni som kanske känner igen komponenterna och kan säga något om deras troliga ålderskrämpor?
För övrigt tycker jag numer att Duxarna på övervåningen spelar nästan lika bra, fast det kanske beror på att det är varmare där uppe och man inte behöver ha en "Björnfitta" nerdragen över öronen!Detta trots att denna står och sprakar i ett hörn i vardagsrummet:
/Anders
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster