gyllinghögtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Katt-natt

gyllinghögtalare

Inläggav Katt-natt » 2008-12-17 05:36

har nyligen varit snäll mot mamma och skänkt henne ett par oa12:or, vilka hon blev riktigt nöjd med! Speciellt som hennes gamla GYLLINGhögtalares skumkanter givit upp och vittrat sönder.
Frågan är om gyllinghögtalarna är värda att laga?
vad jag minns lät dom trevligt när dom var hela.
Har tyvärr inte modellnamn eller så, har för mig att det var SEASelement i dom i allafall. Dom borde vara från mitten av -70talet och köptes samtidigt som tandberg (tr-200)recievern, som fortfarande lever och låter underbart med oa12:orna!
Hursomhelst är det ju trist om grejor som har potential hamnar på tippen, vilket gyllingarna förhoppningsvis inte gör...-så, är dom värda jobbet?
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-17 07:30

Vad heter modellen?
Bild?

MP

Inläggav MP » 2008-12-17 09:41

Kan det vara ungefär samma högtalare som Sony S-system.
Diskantelement snett uppåt?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-12-17 12:21

Om det nu är S-högtalaren....?
så kom de mycket riktigt i mitten på 70-talet med SEAS 21F-EW ,en 8" bas med gummikant och en dome,den välkända 86H.
Senare modeller fick skumkant och en lite modernare diskant(gallret togs bort!).Då heter den S-system Improved.En intressant detalj är att de har seriefilter och som jag personligen gillar då det har vissa fördelar.De här konstruerades av Tore Holmbo Wiik hos SEAS.Låter mycket bra,så jag har kvar mina.
Det kom ytterligare en modell-CA55 Blue Star.Baselementen hade fått en progressiv spider och tålde då lite mer effekt,och hade dessutom flyttats fram några cm på baffeln=tidskorrigering.Har varken hört eller sett den här,men den fick mycket goda recensioner.

Bild

Användarvisningsbild
sanoj66

Inläggav sanoj66 » 2008-12-17 12:45

Hej
jag har bytt kanter på SEAS 8 tums elementet i Gyllings S-system högtalare. Jag använde kanten från slavbasmembran som man kan köpa för 29 kr stycket hos www.fynda.se. Efter att ha klippt bort centrumdelen av slavbasmembranet , så att endast skumkant + ca 0.5-1 cm av pappmembranet är kvar, passade denna kant perfekt till detta element!
Mvh
Jonas

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2008-12-17 19:40

tack för tipset om "fynda-slavbasarna"! -skall beställas!
Högtalaren har ingen snedställd hylla för diskanten, utan ser helt konventionell ut. snygg dock, tygfront med aluminiumkant och låda i mörk fanér!
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-17 19:43

Alltså, nu har inte sett den specifika basen ni talar om här men den som är på bild liknar väldigt mycket en annan seasbas jag hade och den hade gummikant och inte skumkant. Det är inte lämpligt att sätta skumkant på ett element som har haft gummikant, det ändrar elementets parametrar. Dessutom, är det gummi så brukar dom vara hela?

Det är min uppfattning, jag vet ju inte exakt om detta elementet, kolla upp det en gång till innan du sätter kniven i något du ångrar.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
sanoj66

Inläggav sanoj66 » 2008-12-18 22:13

Enligt din beskrivning katt-natt så verkar det inte vara de högtalare jag trodde du menade. Så ta det lugnt med fyndabeställningen tills vi vet vilka högtalare du har. Finns det alltså ingen modellbeteckning....?

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2008-12-19 10:24

modellbeteckning finns. Det är bara det att högtalarna finns där jag inte är. Jag ska höra med mor om detta...
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2008-12-30 15:18

modellen heter: SS 2030

det står inget på baselementet. ytterdiametern är ca 21cm.
ska försöka lägga in bild...
god fortsättning!
EDD MJUGARE SBRÅG!

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2008-12-30 15:43

Det finns en Sony SS2030 här:

http://www.radiomuseum.org/r/sony_lauts ... 2030s.html

(tyvärr kan bara medlemmar se bilden, och den går inte att kopiera,men data finns ju där)

Har SEAS-element.3-vägs.Kan det stämma?

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2009-01-12 20:30

Bild
tvåvägs som ni ser. Sluten låda.
Kan "fyndakanterna" fungera tro?
EDD MJUGARE SBRÅG!

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-01-12 20:46

Där ser man-två Sony med samma nummer,men ändå så olika.Jahaja,man lär så länge man lever....
Diskanten är helt klart en vanlig Peerless,men basen gör mig lite fundersam.Ser ut som en Peerless den också,men är aningen för ljus.Går det att plocka ut den?Då är det mycket lättare att se vad det är.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-01-12 21:29

När jag jobbade på Gylling en gång i tiden använde man en hel del element från Sinus. Såna köpte jag billigt med personalrabatt och lekte med.

Sinusfabriken låg nedanför Vårby-backen, på höger sida om man åker söderut. Dom hade ett rejält stort döddämpat rum vill jag minnas, läskigt tyst att vara i, men rätt kul.

Jag skruvade ihop och lödde högtalarbafflar som praktikant när jag pluggade, plus en hel del annat. Rörförstärkare, snabbtelefonväxlar och annat jox. Gylling på Sjöbjörnsvägen är borta, där är hyreshus nu, fin utsikt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2009-01-13 16:51

jaha, då ska vi se...
Bild
Bild
tätat med kladdmassa!
Bild
lite oskarpt...den där pluppen i mitten, dustcapen, eller vad det heter, är lite halvgenomskinlig. -sexigt.
EDD MJUGARE SBRÅG!

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-01-13 18:50

Jodå,visst är det en Peerless bas.Och med modern magnet dessutom,vilket tyder på att den tillverkades en bit in in på 70-talet.Andra tecken på en "modern" tillverkning är ju häftklammerna som håller baffeln och velcro-bitarna för fronten.

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2009-01-24 13:23

har fått hem fyndaslavbasarna som köptes på vinst och förlust, och dom verkar passa!
är det en god idé att blöta upp pappen för att kunna ta loss kanten?
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-10-20 21:42

Kanske en helt stendöd tråd, men jag skriver en rad ändå.

Jag sprang på ett par S-system improved på loppis igår utan att veta vad det var för något. Men de såg rätt kvalitetsmedvetna ut på något sätt så jag slog till och fick betala hiskeliga 80:- för paret. Försökte pruta till 30:- utan resultat.

Men skumkanterna måste bytas och jag vet verkligen inte hur man gör men har kollat upp att det fortfarande säljs slavbasar för 29 :- Blir det ordentligt bra på det viset? Eller är det värt att lägga flera hundra kronor mer och köpa detta: http://www.blocket.se/malmo/Trasiga_hog ... w=3&last=1

Finns något tips om en bra länk eller flik som beskriver hur man gör med slavbasarna, vilket lim som ska användas och så.

Mvh, Anders

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2012-10-20 22:14

SKIT I fyndas slavbas ringar det är inte värt besväret o ta bort pappen...

köp istället från http://www.speakerworks.com/speaker_rep ... s_s/65.htm

passar direkt o ser snyggt ut.. o är av bra material
obillig frakt o tullfritt... o lim får du med..
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-20 22:43

rolfzetterberg skrev:Om det nu är S-högtalaren....?
så kom de mycket riktigt i mitten på 70-talet med SEAS 21F-EW ,en 8" bas med gummikant och en dome,den välkända 86H.
Senare modeller fick skumkant och en lite modernare diskant(gallret togs bort!).Då heter den S-system Improved.En intressant detalj är att de har seriefilter och som jag personligen gillar då det har vissa fördelar.De här konstruerades av Tore Holmbo Wiik hos SEAS.Låter mycket bra,så jag har kvar mina.

Bild

Japp. Den där lät mycket bra. Paketen den ingick i var mycket lättsålda.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-10-21 09:24

Jodå, det är sådana där jag köpte. Jag funderar fortfarande hur jag ska göra med skumkanterna. Jag vill ju inte gärna tabba till det själv men har inga pengar över i budgeten för att lämna in dom. Kanske får låta dom stå tills jag blir rik eller satsa på slavbasarna.

/A

Användarvisningsbild
mikaelvannman

Inläggav mikaelvannman » 2012-11-06 23:26

Andersh74 skrev:Jodå, det är sådana där jag köpte. Jag funderar fortfarande hur jag ska göra med skumkanterna. Jag vill ju inte gärna tabba till det själv men har inga pengar över i budgeten för att lämna in dom. Kanske får låta dom stå tills jag blir rik eller satsa på slavbasarna.

/A
jag har själv två par s-system improved och har gjort en del efterforskningar. Rekommendationen är helt klar att laga befintliga element istället för att byta ut elementen till likvärdiga utifrån tekniska specifikationer. Jag lämnade in mina 8"-element till den lokala hifi-reparatören i stan (Umeå) som skickade dem för utbyte av skumkanterna. Gick på en tusenlapp men det var det värt för högtalarna är grymt prisvärda rent krispigt ljud med fast och tillräckligt djup bas! Beror lite på förstärkaren förstås då de inte är så värst lättdrivna. Kan bara säga att 80 spänn måste vara årets kap!! Stackars sate som sålde utan att veta!

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-11-07 09:22

Jag kantade om min mina element själv. Det tristaste var att pilla bort allt lim från den gamla skumkanten och rent objektivt hade det gått att vara mer noggrann. Men som föräldraledig så de små överblivna tidssnuttarna hårt prioriterade för olika ändamål. Som att installera vattenmantlad kakelugn, tätskikta badrum, bygga traktorgarage, kanta om baselement.... :-D

Men jag är grymt nöjd med högtalarna och kör dom med en pioneer sx-590, dom verkar trivas väldigt bra ihop. Allt fungerar så bra så att jag funderar på att bygga två replikor med små förändringar av konceptet. Blir resultatet väldigt lyckat kanske det blir någon form av serietillverkning i snickeriverkstan när föräldraledigheten är över.

/Anders

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-06 09:12

Jag kom för några dagar att tänka på en detalj i högtalarna som kanske slitits lite av tiden och det är filtret. Är det något som borde åtgärdas för att de ska kunna låta ännu lite bättre? Gamla kondensatorer och så? Om jag inte minns fel från kantbytet så sitter filtret kanske lättåtkomligt på bakstycket och med lite tur går det ju att få loss på ett lätt sätt.

Vad säger ni O stora experter?

Ny dag, nya möjligheter.
God morgon
/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2012-12-06 17:18

Bäste herr A.

Jag titulerar mig ingalunda "expert", men har kantat om minst fyra 10"-are med gott resultat, och jag anser att filtret bör renoveras så gott det går. :) Det blir mjukare och finare ljud då, anser jag, trots att jag bara renoverat ett filter! :D

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-07 00:38

Jag får således pillra bort baselementen igen, vika undan lite gult ludd (som vi i byggsvängen alltid kallar det som sticks och kliar), fotografera filtret och posta bilden på detta eminenta forum för vidare vägledning. Med lite tur hinner jag med det mellan blöjbytena imorgon. Det jag möjligen kan ha att klaga på, jag som antagligen inte har lika känsliga öron som ni, vad S-systemhögtalarna anbelangar är diskanten som känns lite vag, lite svag och lite suddig. Är det något som en filterrenovering skulle kunna avhjälpa?

Högrackningsfullt
/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-07 11:02

Så här ser alltså filtret ut. Jag tycker i alla fall det ser seriöst ut. Vad tror ni om vikten av renovering, ni som kanske känner igen komponenterna och kan säga något om deras troliga ålderskrämpor?
Bild

För övrigt tycker jag numer att Duxarna på övervåningen spelar nästan lika bra, fast det kanske beror på att det är varmare där uppe och man inte behöver ha en "Björnfitta" nerdragen över öronen! :lol: Detta trots att denna står och sprakar i ett hörn i vardagsrummet:
Bild

/Anders

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-07 22:27

rolfzetterberg skrev:Det finns en Sony SS2030 här:

http://www.radiomuseum.org/r/sony_lauts ... 2030s.html

(tyvärr kan bara medlemmar se bilden, och den går inte att kopiera,men data finns ju där)

Har SEAS-element.3-vägs.Kan det stämma?

Stemmer det.

Seas har laget høyytalere i flere perioder de.

Diskanten der er en TV5
Mellanregistern er troligen en 11FM (Eller hva den nu het)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-08 00:29

Andersh74 skrev:Så här ser alltså filtret ut. Jag tycker i alla fall det ser seriöst ut. Vad tror ni om vikten av renovering, ni som kanske känner igen komponenterna och kan säga något om deras troliga ålderskrämpor?
Bild

För övrigt tycker jag numer att Duxarna på övervåningen spelar nästan lika bra, fast det kanske beror på att det är varmare där uppe och man inte behöver ha en "Björnfitta" nerdragen över öronen! :lol: Detta trots att denna står och sprakar i ett hörn i vardagsrummet:
Bild

/Anders

Är ett 6/12db filter,byt ut kondensatorn.. Motståndet och spolarna behöver inte bytas..

5uf kan nog bli knepigt att få tag i,men parallellkoppla ex en 4uf med en 1uf... :)

Kondensatorer av typ elektrolyt som du har i ditt filter består av rullat papper i vätska, blir dom 30-40 år gamla börjar dom bli torra och värdet på den kan ha ändrats....

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-08 20:38

Tax än en gång för goda råd. Men var ska jag börja leta efter kondensator?
Vad tror ni för övrigt om filtret? Bra/dåligt?
/Anders

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-12-08 22:38

Nu undrar ju jag hur det gick för Katt-natt. :evil:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2013-01-07 12:23

jo tack! fyndaslavbaskanterna användes och verkar fungera. Högtalarna spelar melodikrysset på lördagsmorgnar i sovrummet, dom är jätteduktiga på det!
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-07 20:15

Åter kapar jag en död tråd. Denna gång enbart för att skriva tråkigheter. Men mina S-system ligger under sängen i kontoret och låter inte alls längre. Jag tycker det känns trist då det loppisfyndet för 80:- gjorde revolt och innebar nystart för mig i hifiträsket. De fullkomligt körde över mina Bang och Lufsenhögtalare och vad det led så åkte ju allt som heter B&O ut och numer så låter det bättre överallt från saker jag hittat på tippen och köpt för billig penning på tradera.

Men är det någon som inte kan leva utan ett par S-system Improved så får denne höra av sig så löser sig problemet och livet kan fortgå som förut.

Mvh, Anders

Ps. Av nostalgiska skäl ska jag nog plocka ut dom från under sängen och jämföra med OA12 och MP2. Återkommer. ds.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-07 20:33

SÅ här ser det ut.
Bild

Tyvärr finns det ett skäl till att de hamnade under sängen. De är utklassade av OA12 och MP2. För den sakens skull inte dåliga. S-System utklassade i sin tur Bang Olufssen Red Line 45. Och inte lite heller vad jag vill minnas. B&O gick inte att lyssna på efter att S-System gjort entré. Allt B&Oskräp som jag haft är numera bortskänkt.

/A

Återgå till Vintage-hifi