Förstärkare: Sprakande kanal

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Förstärkare: Sprakande kanal

Inläggav Vinylcalle » 2009-11-09 02:04

Har en ny förstärkare hemma en Denon PMA-790.

Den har tydligen stått oanvänd i 10 år så den var dammig som attan.

Hur som helst förstärkaren går igång som den ska men för en massa oväsen med sprak och brus i ena kanalen utan att musik kommer fram medans den andra fungerar som den ska.

Har gått igenom en hel del med oxidrengöring samt elektronikrengöring, men felet kvarstår.

Vad kan felet tänkas vara.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2009-11-09 11:00

Kan vara komponentfel eller glapp.
Troligast.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-11-09 16:32

Den lilla erfarenhet jag skaffat mig med åren är att när man inte skall ge upp så lätt med tvättandet. Spreja, vrid fram och tillbaka och spreja igen...
Man kan behöva hålla på ganska länge för att det skall funka bra. Kan också vara ganska pilligt att verkligen få in rengöringen in på pottarnas kol-banor.
Försök en gång till innan du börjar riva och byta komponenter, det är ofta det enkla som är problemet tycker jag mig ha konstaterat ett antal gånger.
Symptomet sprakande låter som skit i omkopplare eller potentiometrar.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-11-09 17:44

Tack för svaren hittills.

Det är tråkigt när man köper något som beskrivs som närmast nyskick och resultatet är som detta.

Nu har i alla fall sprakandet i kanalen försvunnit över natten kanske någon rengöring som arbetat under natten.

Men det är ett brummande i kanalen samt knapptyst vad gäller musik.

Har kollat på komponenter och lödningar lite, ingen som ser uppenbart helt kass. Vissa kan man se att de är lite brunt runt men vet inte om det är något problem.

Runt glättningskondningarna ser det ut som någon svart gegga och funderar på om det är telyt som läckt men samtidigt borde inte så stora (33000 uF) kondningar börja läcka först av allt föreställer jag mig.

Samma problem med ljudet är det förövrigt även med hörlurar också vilket kanske kan innebära att vi kan utesluta den sista delen i signalkedjan.

Hur brukar stora kondensatorer vara disatta om de sitter på ett kretskort? Hur får jag bort dom?

Har service manual jag kan lägga upp om någon tror det skulle kunna vara till hjälp.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2009-11-09 18:20

Bry dig inte om kondingarna för dom är förmodligen limmade. Brukar sitta med kontaktlim och som kan variera i färgen och efter åren.
Detta kan du se om du gogglar på bilder på nätet. I dom apparater som är fotade utan chassielock.
Det du beskriver är förmodligen bus i någon transistor.
Sprakar oftast mer eller mindre och utefter värme. Kontaktbanor ger sällan sprakande ljud hela vägen utan mestadels på dom ytor som har blivit oxiderade. Även på en oxiderad kolbana brukar man finna någon form av ljud.

Detta är vad jag tror utan att ha sett eller hört apparaten.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-11-09 18:48

Ok. Är tveksam om jag klarar lösa detta på egen hand då jag inte kan mäta eller läsa kretsscheman speciellt bra.

Någon i Kronoberg som kan tänka sig ta en titt för en rimlig peng?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-11-09 21:30

Det jag först kommer att tänka på är effekttrissorna eller drivtrissorna, men det finns så mycket mer som kan lägga av.
Lägg upp servicemaualen så ska jag ta en titt.
Be Rolf Z göra detsamma.
:)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-11-09 21:37

Kjell_Kranzberg skrev:Det jag först kommer att tänka på är effekttrissorna eller drivtrissorna, men det finns så mycket mer som kan lägga av.
Lägg upp servicemaualen så ska jag ta en titt.
Be Rolf Z göra detsamma.
:)

Tack på förhand, har skickat ett PM till dig.

Med vänliga hälsningar Carl

Ps Känns bättre nu när jag pratat med säljaren och han verkar beredda på någon lösning där inte enbart jag tar ansvar för kalaset. Ds
VD och ägare
www.rehifi.se

Återgå till Vintage-hifi