Råkade köpa ett par subb-basar i helgen.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DIRAVI

Råkade köpa ett par subb-basar i helgen.

Inläggav DIRAVI » 2009-11-10 10:26

Hittade ett par snygga DUX Sound projekt, subbasar i helgen, i jakaranda, riktigt snygga, och elementen såg friska ut.

Någon som vet lite mer om dem, har de inbyggda filter så man matar dem direkt på b-kanalen från stärkaren, eller skall man dela upp det paralellt med huvudhögtalarna?
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Råkade köpa ett par subb-basar i helgen.

Inläggav PerStromgren » 2009-11-10 12:00

DIRAVI skrev:Hittade ett par snygga DUX Sound projekt, subbasar i helgen, i jakaranda, riktigt snygga, och elementen såg friska ut.

Någon som vet lite mer om dem, har de inbyggda filter så man matar dem direkt på b-kanalen från stärkaren, eller skall man dela upp det paralellt med huvudhögtalarna?

Om jag inte alldeles missminner mig, var dessa avsedda att användas tillsammans med "toppsystem" i form av små kuber och delade rätt högt, ett par hundra Hz, eller så. Filtret borde rimligen suttit i baslådan, om det är högtalaren jag minns, dom du köpt.

PS. Jag tror Frodrak har ett par, han har i alla fall en bild här: http://user.faktiskt.io/Frodrak/dux.jpg DS
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-11-10 12:23

Japp, jag har ett komplett par.
Jo det sitter ett delningsfilter i lådan, har för mig att det högpassdelar vid 250 hZ.
Skulle nog inte kalla dem subbasar.
De går inte avgrundsdjupt på nåt vis, hänger väl med till ca -3dB runt 25...
Det man också bör komma ihåg är att skruva loss skyddsgallren, de skramlar rätt duktigt.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-11-10 13:12

Hur är de kopplade mot toppsystemet?

Separat kanal ut från stärkaren, paralellt över toppsystemen eller på något annat vis?

//Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-10 14:26

Har för mig att det är en vanlig passiv delning mellan basar och toppar.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-11-10 16:59

Användarvisningsbild
flygarjanne

Inläggav flygarjanne » 2009-11-11 03:11

Hade ett par sådana med sateliterna oxå.
spindeln på en av basarna hade lossnat, men det gick att limma dit igen

lät rätt kul faktiskt, dock något stumt som jag upplever många lite äldre, stumt menar jag då inte så djup bas, men däremot stram och rätt "snabb"

Janne

Användarvisningsbild
Frederik

Inläggav Frederik » 2009-11-13 15:30

Har ett par sådanna (om det är dux 321) som sambon numera har förpassat till sommarstugen. Jag tycker de låter trevligt och ffa är de riktigt snygga att titta på :)

Jag köpte mina på loppis, i två omgångar. Först baslådorna och en vecka senare sateliterna (på samma loppis, fö röda korset i Luleå). Jag antar att de inte visste att de hörde ihop och ställde ut dem i omgångar. Kan ju vara värt att kika/ höra efter om du också köpt dem på loppis.

På mina satt det DIN-kontakt på ena paret (minns inte om det var bas eller sateliterna) och på de andra var dessa bortskalade. DUX hade väl ofta DIN på sina högtalarutgångar, så jag antar att detta var orginal? Så i orginalutförande måste man väl rimligtvis ha kopplat in dem just på A + B kanalen, det är ju svårt att köra in två DIN kontakter i en.. ;)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-02-22 00:32

Hej på er ägare av dessa Dux 321!

Kom idag att bli ägare till ett par baslådor till denna serie, topparna var tydligen för många år sedan slängda då de gick sönder.

Kopplade in den ena baslådan som brummade på. Imponerade inte riktigt på det viset jag hade trott, men att ha i huvudet är att jag testade dem med ett PA-steg och inte marantzen som jag är van vid.

Min fråga är dock ifall ni ägare, Frorad, frederik, Diravi m.fl har gjort något mer med era baslådor eller har ni behållt dem original?

Tänkte ifall det finns ett hyfsat billigt nyare element att stoppa i dem, eller förändring av filtret på något vis?
Min tanke är att dessa ska utgöra ett extrastöd till mina carlsson-burkar från 60-talet (OA6 type II) och placeras i andra sidan vardagsrummet.

Kom gärna med idéer och förslag.

MVH Rampitsch

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2011-03-01 17:04

Jag har inte gjort annat med mina, än att kopplat dem paralellt med mina OA5'or, och det ger dendär lilla extra basen som OA5'orna saknar.

//Magnus

Återgå till Vintage-hifi