En Optonica som bara halvstartar på ålderns höst.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

henriksch

En Optonica som bara halvstartar på ålderns höst.

Inläggav henriksch » 2009-11-22 10:24

En av sönerna har blivit vintageutrustad av sin nördige fader. I dennes fall handlar det om en Optonica SM-110:

Bild

en ganska gedigen och effektstark halv-vintage. Juste ljud tycker jag och den klarar med lätthet ett rejält partaj:

Bild

Stärkaren har en Protecition-funktion, min bild är att det handlar om några sekunders fördröjning av igångsättningen av slutstegen. (?)
Det lyser en röd lysdiod några sekunder och sedan slår den om till grönt och förstärkaren är igång.

Det som har hänt är att den hänger kvar i "rött läge" och startar alltså inte fullt ut.
Jag kan bara hitta en säkring (demonterbar från baksidan) och den är hel.
Har sökt efter servicemanual på nätet men inte hittat någon, inte heller schema.
Är det någon som har tips på var jag skall leta såväl det konkreta felet samt schema/manual så hade jag varit mycket tacksam.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-11-22 11:22

Skyddskretsen på effektstegets utgång har ett relä. Om jag förstått dig rätt, så slår det inte över i "aktivt" läge.
Kanske är någon komponent i skyddskretsen trasig.
Men det kan också vara så att det är fel i själva slutstegsdelen.
Då aktivieras skyddskretsen.
Skyddskretsen tillsammans med reläet förhindrar att det smäller kraftigt i högtalarna när man startar förstärkaren och den skyddar högtalarna vid fel i slutsteget.
Leta efter servicemanual bland länkarna jag lagt ut i tråden om "fria vintagemanualer"!

MP

Inläggav MP » 2009-11-22 11:31

Väldigt snygg modell måste jag tillstå och kylningen liknar Luxmans gamla M-120 :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2009-11-22 11:49

:arrow:
Senast redigerad av Roadrunner1 2010-07-30 22:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rune

Inläggav Rune » 2009-11-22 12:26

Hei! :) Jeg kjenner ikke denne forsterkeren,men på de fleste fra den tiden så består innslagssikringen av kontaktplater av kobber.Etter som tiden går så irrer disse,og noen ganger så mye at det kan være vanskelig å skape kontakt.Sikringen er vanligvis innkapslet i en plast,eller metallhette som er mulig å vippe av.Gjør det,og rens kontaktflatene med fint sandpapir og rensevæske.
Jeg vet som sagt ikke om dette er tilfelle med din forsterker,men du kan jo skjekke muligheten.Det kan være det som skaper akkurat det du beskriver som et problem.
Mvh Rune :)

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-11-22 12:29

Kjell_Kranzberg skrev:Skyddskretsen på effektstegets utgång har ett relä. Om jag förstått dig rätt, så slår det inte över i "aktivt" läge.
Kanske är någon komponent i skyddskretsen trasig.
Men det kan också vara så att det är fel i själva slutstegsdelen.
Då aktivieras skyddskretsen.
Skyddskretsen tillsammans med reläet förhindrar att det smäller kraftigt i högtalarna när man startar förstärkaren och den skyddar högtalarna vid fel i slutsteget.
Leta efter servicemanual bland länkarna jag lagt ut i tråden om "fria vintagemanualer"!

Tack för tipsen Kjell!
Har letat igenom dina länkar ett tag utan att finna någon manual. Skall leta mer.
Du har förstått mig alldeles rätt, den slår inte över i aktivt läge. Tänkte också att det borde vara ett relä, det brukar klicka till när den går över i aktivt läge. Tänkte att ett relä ju är en elektromekanisk pryttel som inte borde vara så svår att hitta men det var inte så enkelt.

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2009-11-22 12:34

:arrow:
Senast redigerad av Roadrunner1 2010-07-30 22:18, redigerad totalt 2 gånger.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-11-22 12:50

Rune skrev:Hei! :) Jeg kjenner ikke denne forsterkeren,men på de fleste fra den tiden så består innslagssikringen av kontaktplater av kobber.Etter som tiden går så irrer disse,og noen ganger så mye at det kan være vanskelig å skape kontakt.Sikringen er vanligvis innkapslet i en plast,eller metallhette som er mulig å vippe av.Gjør det,og rens kontaktflatene med fint sandpapir og rensevæske.
Jeg vet som sagt ikke om dette er tilfelle med din forsterker,men du kan jo skjekke muligheten.Det kan være det som skaper akkurat det du beskriver som et problem.
Mvh Rune :)

Bra tips, tack! Det gäller bara att finna reläet!
mvh
H

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-11-22 13:14

Du kan också mäta på effektstegets utgång mellan emittermotstånden i båda kanalerna. Dessa ska väl inte vara så svåra att hitta.
Om du har signal där så är i alla fall slutstegen okej.
Om du inte har signal där i en av eller bägge kanalerna, är det troligen fel i slutsteget. Och därför har skyddskretsen trätt i funktion.

Titta på schemat här nedan. Det visar slutsteget i min östtyska förstärkare. Emittermotstånden är R 201 och R 202, om du tittar på den översta kanalen (nr 1). Signalen tas ut mellan dem och går sedan via filtret L 201/R 225 till skyddskretsen. Reläet syns längst till höger i skyddskretsen.

Leta redan på emittermotstånden i Optonican och mät mellan dem! Eller mät på filtret! Det finns säkert ett sådant i din förstärkare! Har du signal där? Då är slutsteget okej!

I en del förstärkare har jag sett att hörluren är kopplad före skyddskretsen. Får du ljud ur hörlursjacket?

Bild

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2009-11-23 12:23

Ett mer vanligt fel på äldre apparater är följande.

Kondensatorer torkar ut och ändrar värde efter tidens gång.
En kondensator mår bra av att ha spänning på sig samtidigt inte.
Om vi tar ett bildrör i en TV som ex. Det är en jättekondensator i sig själv.
Den mår bra att ha spänning på sig samtidigt som glödkedjan arbetar med sot och förkolnader.
Emissionen i bildröret blir sämre med tiden och vid långt frånvaro av spänning så tappar bildröret sin skärpa m.m.

Nu till förstärkaren. Ett relä som ska mjukstarta har ju en koppling som bygger upp spänning till transistorer m.m. En transistor öppnar ju vid 0.7 volt och däröver. I kedjan sitter det kondensatorer som via motstånd bygger upp en spänning under en viss tid eller tills den träffar på en punkt i kedjan som stämmer överrens med kretsens uppbyggda spänning.
Du kan ha fel i denna kedja eller som Kjell nämner ett fel i slutsteget.
Klickar inte reläet till en enda gång så ligger nog felet i reläkretsen.
Klickar den till och gör ett försök så har du ett belastningsfel i apparaten.

Detta är vad jag själv skulle kontrollera i första hand.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-11-23 17:00

Nu går "magister Rolf" in för att försöka klargöra hur skyddskretsen fungerar-den är lite knepig att förstå.
När förstärkaren först slås på är reläet inte draget och inget klick ska höras.
Det kan alldeles i början komma en kort DC-puls (den välkända smällen).Den är egentligen inte så värst farlig,men inte så rolig att höra på.Den hörs nu inte tack vare att reläet ännu inte dragit.Men hur kan det då komma sig att skyddskretsen inte drar-det är ju DC på utgångarna?
Jo,R407 från ena kanalen och R408 från den andra leder ev DC till skyddskretsen,men så har man smart nog lagt till C402.Då får man en kort fördröjning och skyddskretsen reagerar inte på de här pulserna.När kondensatorn väl är uppladdad efter den korta tiden kan den reagera på DC som den ska göra.En annan finess är att ljudet inte kan gå in och störa skyddskretsen utan silas bort.
(Om det nu p g a ett fel finns DC kvar från någon av kanalerna,ja då förblir reläet i vila och drar aldrig).
Jaha och vad ska sedan hända?
Jo,för att låta förstärkaren s a s starta upp och komma igång så att ev dist i signalen försvinner,så brukar man låta reläet vila i kanske 5 sekunder.Det gör man med kretsen R405 och C401 som har mycket högre värden än den tidigare,alltså får vi en fördröjning under längre tid.Först efter den tiden drar reläet!Klick!Högtalarna kopplas in.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-11-24 20:25

Tack för alla tips. Tyvärr är jag förlorad som en konsekvens av för kassa elektronikkunskaper. Vet inte ens vilket mätinstrument jag skall använda för att mäta huruvida jag "har signal mellan emittormotstånden". Vet inte heller hur jag skall identifiera dessa utan schema.
Det kanske är döden för min Optonica detta, eller kanske jag kan lämna in den på ett ställe i trakten som är bättre skickade att reda ut det. (Ett ställe det står en brunnen Pioneer SX1980 för övrigt...)
mvh
Henrik

Återgå till Vintage-hifi