Phase Linear

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
thombjon

Phase Linear

Inläggav thombjon » 2010-12-14 18:57

Hej
Jag sprang på en Phase Linear Dual 500 och har lånat hem den för att lyssna. Jag har läst lite på nätet och det är ju en kraftig best på hela 505 Watt. Jag sitter nu och lyssnar på den. Jag har en Nikko beta 40 som försteg och den har dubbla utgångar så jag kan använda 2 slutsteg på samma gång så jag jämför PL 500an med mina Nikko slutsteg. Jag kan inte höra någon större skillnad i ljud mellan dom, i så fall lutar det åt att Nikko stegen är bättre. Men PLen trycker ju på lite till, den tar ju inte slut så fort. Jag har letat på nätet men det finns inget skrivet i Sverige om detta slutsteg så jag undrar om det är någon som har lite längre erfarenhet av steget och vad man kan tänka sig att det är värt? Ägaren har bara sagt "ge mig ett bud" men jag har ingen aning var jag ska börja ens. Förstärkaren är i fint skick men har rätt mycket transformator ljud, ett ganska högt brum.

Thomas

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-12-15 02:23

Har alltid fått höra att Phase Linear är lite instabila. Höga effekter och inga skyddskretsar. Finns åtminstonde kit till 400 och 700 med skydd mot att slutsteget ska plocka med sig högtalarna i fallet.

I USA brukar dom kallas Flame Linear 8) :D .

Hade gärna haft ett själv. 8O

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2010-12-15 09:09

Ja om man läser lite på nätet så verkar det som det där med Flame vara rätt uttryck. Det kan ju inte har sålts massor av dom här med ett pris mellan 1400:- och 1600:- dollar i slutet av sjuttiotalet och ändå skrivs det en hel del om brända transistorer. Det här med att den brummar rätt högt kan förmodligen bli en kostsam historia också. Annars knuffar den ju på rätt hyggligt. Den har mätare som visar uteffekten och jag var uppe på 300 W. Mina högtalare tål inte mer så jag vågade inte gå högre.
Det blir nog inget köp om den blir dyr utan jag fortsätter att leta efter en Nikko Alpha VI istället.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2011-01-07 14:05

Jag lyckades att hitta en Nikko Alpha VI i Sverige, det trodde jag aldrig. Har sett någon i Danmark men där var Nikko mycket större med Audioscan som importör. Det finns mer i gömmorna än vad man kan tro. Rätt vad det är så snubblar man väl på en Sansui G-33000 också.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2011-01-09 18:22

Är det den här? : http://www.highendpalace.com/VINTAGE.htm

Länken är från Peter Steindl om butik som bör besökas vid besök i Ft Lauderdale / Florida Du kan ju skicka en blänkare till butiken och undra om vad priset blev / om dom har en köpare för den.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2011-01-10 08:34

Jag skickade iväg en fråga och fick faktiskt svar ganska snabbt. Han (Larry) ville inte svara på vad den han hade, den är ju såld nu, hade gått för men han värderade en sån förstärkare till mellan $1400 till $2000.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2011-01-10 17:55

Tja, då har du ett hum om vad som kan kännas rimligt att lägga för en stärkare från 70-talet. Själv funderade jag på Phase Linears 400-steg när jag var i USA -76. Blev inte så, för dyrt och köpte en SAE 2200 i stället med mer modesta 2x100W.

Edit: av ett syftningsfel
Senast redigerad av Adhoc 2011-01-14 17:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-10 18:41

James Bongiorna var chefskonstruktör för SAE och designer av Maranz-, Dynacosteg, startade GAS och konstruerade bla Ampzilla och sedemera Sumo.
Skicklig konstruktör med många knepiga idéer.

Bob Carvers (bla Phase Linear) konstruktioner har ett mer tveksamt rykte, friskt vågat hälften vunnet.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2011-01-11 14:22

..hälften brunnet, var det väl. Jag tycket att Phase Linnear lät väldigt spetsigt och vasst i mina öron.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2011-01-11 23:30

Vinylcalle skrev:Har alltid fått höra att Phase Linear är lite instabila. Höga effekter och inga skyddskretsar. Finns åtminstonde kit till 400 och 700 med skydd mot att slutsteget ska plocka med sig högtalarna i fallet.

MvH Carl

En kompis har ett Phase Linear 400. Han hade det redan när jag var i 12-13-årsåldern och började köpa vinyl i hans källare. Vet inte hur länge han hade haft det innan det. Men vad jag vet är att han sparade verkligen inte på volymen. På den tiden hade han ett par JBL 4340 i butiken. Under åren har diverse stora JBL monitorer vridits upp till onormala nivåer, och steget har aldrig varit inne på reparation. Kanske var ett bra ex?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-12 00:50

Kanske redan var reparerat och moddat, när han köpte det.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-01-12 02:14

heliac skrev:
Vinylcalle skrev:Har alltid fått höra att Phase Linear är lite instabila. Höga effekter och inga skyddskretsar. Finns åtminstonde kit till 400 och 700 med skydd mot att slutsteget ska plocka med sig högtalarna i fallet.

MvH Carl

En kompis har ett Phase Linear 400. Han hade det redan när jag var i 12-13-årsåldern och började köpa vinyl i hans källare. Vet inte hur länge han hade haft det innan det. Men vad jag vet är att han sparade verkligen inte på volymen. På den tiden hade han ett par JBL 4340 i butiken. Under åren har diverse stora JBL monitorer vridits upp till onormala nivåer, och steget har aldrig varit inne på reparation. Kanske var ett bra ex?

Har faktiskt aldrig ägt någon phase linear men är lite små sugen på det.

Men angående deras problem med tillförlitlighet så är det vad jag läst mig till från amerikanska användare.

Kan ju vara så att just ett av problemen var att det var ojämn kvalité mellan exemplaren.

Men det är förbannat mycket watt ur ganska små steg (jämfört med annat på 70 talet).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Återgå till Vintage-hifi