Moderator: Redaktörer

Fjonkalicious skrev: om inte Pioneer är bra, vilket är det då man skall ha?
Mvh
Filip

MagnusÖstberg skrev:Sansui-steg är min vintage-passion.
Jag gillar även AKAIs gediget byggda ministereos med separata delar också
MagnusÖstberg skrev:Jag gillar även AKAIs gediget byggda ministereos med separata delar också
Sansui_OlleMirsch skrev:Jag är kär i alla mina Sansui´s men favoriten är AU-555A som är ganska liten förstärkare men som ändå spelar med pondus.

Vinylcalle skrev:Hoppas det inte är alltför ofint av mig att göra lite halvreklam här och berätta att vi (rehifi) snart kommer ha ett B-2102 till salu. Du har väl redan 3 så 4 vore väl inte fel.Förutom för alla stackare som blir utan när du samlat på dig halv europas uppsättning.
Lite intressant är det att det finns kosmetiska småskillnader på mina tre steg. Försteget har jag aldrig sett annat än på bild.Vinylcalle skrev:Kan förövrigt avslöja att C2301 och B2301 är bra vintage hifi.Och ja jag hade ett par framför mig för någon vecka sedan.
![]()
MvH Carl
perstromgren skrev:Sansui_OlleMirsch skrev:Jag är kär i alla mina Sansui´s men favoriten är AU-555A som är ganska liten förstärkare men som ändå spelar med pondus.
Å, en 555! Min kompis i gymnasiet köpte en sådan 1972 och jag var ruskigt avundsjuk! Bara att ha mellanregisterkontroll! Wow! Nästan 40 år har gått sedan dess, men jag kan fortfarande komma ihåg känslan i kontrollerna!
Sansui_OlleMirsch skrev:Jag är kär i alla mina Sansui´s men favoriten är AU-555A som är ganska liten förstärkare men som ändå spelar med pondus. Har precis köpt nya lurar i form av Philips SHP8900 som låter utmärkt till denna förstärkare och de låter bättre än mina gamla SHP895.
xeizo skrev:Gratulerar till dina nya Philips-lurar, de är en riktig lågbudgetpärla, men kräver verkligen ett bra hörlurssteg. Det låter rätt dåligt över en Iphone tex, men drivna av hörlursuttaget på en Vintage-förstärkare låter de väldigt fullvuxet och högupplöst. Jag driver mina med en 2x100W Yamaha-stärkare från 1993, ingen Vintage-status på den men den är faktiskt överraskande bra, och kunde inte vara mer nöjd.
xeizo skrev:Sansui_OlleMirsch skrev:Jag är kär i alla mina Sansui´s men favoriten är AU-555A som är ganska liten förstärkare men som ändå spelar med pondus. Har precis köpt nya lurar i form av Philips SHP8900 som låter utmärkt till denna förstärkare och de låter bättre än mina gamla SHP895.
Nu äger jag tyvär ingen Sansui längre, men jag skulle sannolikt få hjärtinfarkt minst om jag snubblade över ett B2301.
Vinylcalle skrev:xeizo skrev:Sansui_OlleMirsch skrev:Jag är kär i alla mina Sansui´s men favoriten är AU-555A som är ganska liten förstärkare men som ändå spelar med pondus. Har precis köpt nya lurar i form av Philips SHP8900 som låter utmärkt till denna förstärkare och de låter bättre än mina gamla SHP895.
Nu äger jag tyvär ingen Sansui längre, men jag skulle sannolikt få hjärtinfarkt minst om jag snubblade över ett B2301.
Även ont i foten. Det var ganska tungt. Men jag blev nästan mer imponerad av försteget. Över 20 kg.
Kolla gärna mitt blogginlägg jag gjorde om dem. http://www.begagnadhifi.se/fint-besok-pa-rehifi/
MvH Carl
Vinylcalle skrev:Kolla gärna mitt blogginlägg jag gjorde om dem. http://www.begagnadhifi.se/fint-besok-pa-rehifi/
Ragnwald skrev:Vinylcalle skrev:Kolla gärna mitt blogginlägg jag gjorde om dem. http://www.begagnadhifi.se/fint-besok-pa-rehifi/
Otroligt läckert.![]()
Hoppas ni inte lurar kunderna att ställa förförstärkare ovanpå slutsteg.
paa skrev:Jag köpte en gammal Fisher rörförstärkare från det lokala biblioteket när dom la ner skivlyssningen för nu ganska längesedan. Men, den lät ganska murket så jag sålde den vidare. Kanhända att den skulle låtit bättre med nya rör och lite sådant?

omnicide skrev:Kenwood är underskattade, luxman och sansui är suveräna, fisher och pioneer gjorde fina grejer de med, finns allt mycket fint vintage. Carver grejer har också rätt bra rykte bland min umgängeskrets![]()
Fick förövrigt inlägg nr 20k i detta forum nu, score!
leffe skrev:Jag förstår inte riktigt kategoriska uttalanden som "Marantz är överprisatta" etc - det är ju enkelt med marknadskrafter på så sätt...säljs de, så är ju priset rätt!
Efterfrågan är m a o större än tillgången.![]()
phloam skrev:dalkarl, gamla Kenwood-grejer misstänker jag är lite underskattat i vintagesammanhang...!
LypsylateX skrev: Hur gammalt tycker ni det ska vara för att kallas vintage?
Ceder skrev:För mig är en del av roligheten med Vintage dess prisvärdhet (utöver ljudet, såklart) gillar därför Sansui (har en lite nyare, AU-317) och även Pioneer (har en lite mindre, SX-535) men om sanningen skall fram så väljer jag min Marantz 4270 alla dar i veckan, delvis p.g.a dess "look" (men jämförelsen kanske haltar en aning då jag gissar att jag skulle få 5-10 ggr mer för Marantzen, men för mig var den ytterst prisvärd, då jag fick den gratis)
LypsylateX skrev:(Basic M1A och M1D är ett helt andra djur än M1.)
2-ch skrev:LypsylateX skrev:(Basic M1A och M1D är ett helt andra djur än M1.)
Kenwoods M1 är trevlig.
Hur menar du när du säger att M1A och M1D är helt andra djur än M1?
LypsylateX skrev:Har tittat efter M2 i många, många år nu och aldrig sett någon till salu. :/
2-ch skrev:LypsylateX skrev:Har tittat efter M2 i många, många år nu och aldrig sett någon till salu. :/
Du har inte funderat på Yamaha M-80, M-85 eller MX-800, MX-1000 då?
Eller varför inte min favorit, Sansui B-2101.
Dessa har ett liknande utseende som Kenwood M2.
LypsylateX skrev:Har du någon uppfattning om M1 är internt bryggkopplad eller om den kan bryggkopplas med lämpliga tillbehör?
darkg skrev:peetwa skrev:Sony verkar vara en doldis. Dom har gjort en del snygga och tunga grejer.
...
Omg, Guru Junior!
leffe skrev:Men för att ta ett mer närstående exempel.......Luxor och systermärket....är det något annat än deras transmissionline-kopior som platsar?
Cicaro skrev:Det finns nog maskiner/apparater som vi alla kan komma överens om är bra vintage men det finns nog många apparater som vi aldrig skulle bli ense om huruvida de över huvud taget är vintage eller inte.
2-ch skrev:Finns det verkligen ingen Ferguson-liga?
Ungefär som en saab djungeltrummeklubb.
2-ch skrev:Finns det verkligen ingen Ferguson-liga?
Ungefär som en saab djungeltrummeklubb.
lennartj skrev:Med Googles bildsökning som exempel hittar jag inte en enda bild på min rullbandspelare model 3232.
Den är inte alls dålig.
Tack vare sina smarta tekniska lösningar är den min enda rullbandspelare av tre som fungerar problemfritt.
imac skrev:Man får väl räkna Sharp Optonica till doldisarna oxå.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster