lennartj skrev:Sprak, det var tråkigt att höra, men borde vara borde vara lättare att avhjälpa på en mellanhjulsspelare.
För många år sedan köpte jag en kraftigt modifierad AR-skivspelare med Hadcock-arm som gav ifrån sig ett sprak för varje varv.
Jag försökte jorda på alla möjliga och och omöjliga ställen, även med släpborster, men inget hjälpte.
Efter minutiös injustering av den fjädrande upphängningen blev det ett sprak vartannat varv. Då var jag helt ställd. Det kändes inte som jag kunde sälja den i befintligt skick till ett pris i närheten av vad jag gett för den.
När jag några år senare drabbades av inbrott i bostaden, tog tjuvarna lyckligtvis enbart sådant som sannolikt var lättsålt, så till min lycka hade de ratat mina rullbandspelare och rörförstärkare, men tog skivspelarna (SP25 stod hos mina föräldrar då), högtalare, fotoutrustning och alla alkoholhaltiga
drycker
utom Bäsk och Ratzeputz 
Skål & Gutår, broder
/Lennart
Skål, gutår, putell - well, well!
"I had cock once", sorry, men kunde inte låta bli den språkliga kullerbyttan!
Nu är det så, att det icket är min spelare som surrar, utan den gamla SE 77:an, den surrar lika mycket när man inte har en grammofon inkopplad...

Det kanske går att hitta något att använda istället! Jag letar.
Har kopplat in den till min plastsony, och den börjar inte leva tusan innan man har volymen till drygt hälften, typ på 6, 3 är det högsta man kan ha när musiken är på. Sannerligen.
Jag tycker det är så, med gamla grejer, har varit med om det två gånger nu, att man köper dem, kör med dem i några år, sedan om man ställer undan dem i ett halvår eller så, så fungerar de icke när man sen vill använda sakerna.

Var med om det med en receiver, och nu försteget. Jag ska "hiva det" som vi säger på dialekt, här i Luleå.
Hehe, nu kom jag på att jag kunde loopa grammisen via tape monitor, med mixerbordet, och få lite eq att spela med!

Jag fann egentligen ut detta igår, men realiserade det nu.
Enkannerligen till 78-varv är detta en mycket fin grej. Men ska ärligen påtala att jag icke hade några problem med rumble eller nåt sånt, när jag testa 45 varv först, med den medföljande Shure-pickisen...
Jag märker nu att det är lite sus och brus, men tror att den måste jordas.
Lennartj, I'm writing to on behalf of desperation;
var ska man jorda spelaren? Ska jag använda mig av någon speciell punkt? Han säger det i videon jag länkat till, men det är inte nog klart och tydligt för mig?
Ska jorden på pickupen vara inblandad?
Vore synnerligen tacksam (tick-tack) om du kunde hjälpa mig!

Måste också nämna att när jag skulle löda fast en RCA i stället för DIN-saken som satt från början, så möttes jag av två vanliga RCA-terminaler, i vilken DIN->RCA-sladden, satt fast.
Det kanske kan vara en löjlig sak, men man vill ju att den ska vara tyst!
Bäst regardzzz
Falkice.