Moderator: Redaktörer
zvenamp skrev:parallelkoppla är bra .. då får du snabbare respóns stor ly = trög lyt lägg även till 1 st 0,5-1,0 uf parrallelt filtererar bort hf skräp bättre
zvenamp skrev:parallelkoppla är bra .. då får du snabbare respóns stor ly = trög lyt lägg även till 1 st 0,5-1,0 uf parrallelt filtererar bort hf skräp bättre
Vinylcalle skrev:zvenamp skrev:parallelkoppla är bra .. då får du snabbare respóns stor ly = trög lyt lägg även till 1 st 0,5-1,0 uf parrallelt filtererar bort hf skräp bättre
Om nu få och stora elektrolyter är dåligt varför använder sig då Accuphase av 82 000 uF kondensatorer i ett av sina klass A slutsteg?
Vinylcalle skrev:Kan det vara så att det i verkligheten inte är av någon betydelse i en hifi-förstärkare.
Vinylcalle skrev:Vet att jag är något utanför tråden ämne men har tidigare stått på samma argument och har fått känslan att det är en "mode" sak.
IngOehman skrev:Vinylcalle skrev:zvenamp skrev:parallelkoppla är bra .. då får du snabbare respóns stor ly = trög lyt lägg även till 1 st 0,5-1,0 uf parrallelt filtererar bort hf skräp bättre
Om nu få och stora elektrolyter är dåligt varför använder sig då Accuphase av 82 000 uF kondensatorer i ett av sina klass A slutsteg?
Ingen har väl sagt att en stor lyt är dåligt, bara att den är trögare. Nu kan
man förvisso ifrågasätta den terminologin, men sant är att en ensam stor
elektrolyt som regel har större induktans än många parallellkopplade små.
Vad som behövs i en given applikation beror ju på applikationen. En stor
kan vara fullt tillräckligt bra, och i en annan kan det vara mycket bättre att
använda många små. Jag avråder för att försöka avgöra sådana här saker
på tumregelbasis. Avråder i själva verket från tumregler i nästan alla sam-
manhang.Vinylcalle skrev:Kan det vara så att det i verkligheten inte är av någon betydelse i en hifi-förstärkare.
Nej, så är det inte. Det där är ju bara en motsatt tumregel.
Om det har betydelse eller inte varierar beroende på konstruktionen.Vinylcalle skrev:Vet att jag är något utanför tråden ämne men har tidigare stått på samma argument och har fått känslan att det är en "mode" sak.
Det är inte min uppfattning, men vi kan ju ha stött på olika apparater såväl
som olika åsikter i frågan.
En sak kan jag säga dock, och det är att det ibland kan finnas skäl att sätta
några mindre och låginduktivare kondensatorer med korta kablar till stöm-
uttagspunkten - det vill säga en mycket intressantare fråga än "hur många
kondensatorer av vilka värden som används", är oftast frågan om det rent
layoutmässiga. Alltså de egenskaper man inte kan se genom att titta på ett
schema.
Vh, iö

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster