Blocket annons, annorlunda skivspelare !!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Banditen01

Blocket annons, annorlunda skivspelare !!

Inläggav Banditen01 » 2012-09-03 23:13

http://www.blocket.se/vi/42471107.htm

Jag kan inget om Vintage men tänkte ngn annan kanske känner till den.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-03 23:31

Det är en sådan jag har :-)
Fast i annat träslag.

Såldes nog inte i så många exemplar kan jag tänka mig. Fungerar ypperligt och kostade en hel del slantar på den tiden det begav sig. Tonarmen är luftlagrad liksom skivtallriken. Det krävs alltså en kompressor som förser skivspelaren med luft. Den låter en del så jag har byggt ett särskilt kompressorrum och dragit slangen via taket fram till skivspelaren.

2007 försökte jag sälja min för 6.000 inkl en MC 30 Super Pickup. Det gick inte, kom upp i lite drygt 5.000 på Tradera så jag behöll den och det är jag glad för idag.

Får någon den för 3-4.000 så är det ett fynd. Tycker jag.

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-04 08:02

hifikg,

Fungerar din Maplenoll-spelare?

Det finns rätt mycket skrivet om de där Maplenoll-spelarna. Det mesta tycks handla om hur svårt det är att få dem att fungera klanderfritt en längre tid, många delar som ska samverka för att ge bra resultat. Sedan verkar det ha varit mycket gnabb mellan de som varit inblandade i företaget.

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/ ... 41316.html
http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/ ... 51724.html

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-04 08:59

RogerGustavsson skrev:hifikg,

Fungerar din Maplenoll-spelare?

Det finns rätt mycket skrivet om de där Maplenoll-spelarna. Det mesta tycks handla om hur svårt det är att få dem att fungera klanderfritt en längre tid, många delar som ska samverka för att ge bra resultat. Sedan verkar det ha varit mycket gnabb mellan de som varit inblandade i företaget.

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/ ... 41316.html
http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/ ... 51724.html

Japp, den fungerar utmärkt. Efter att ha stått i träda i flera år skruvade jag isär och blåste rent alla små munstycken och hål för luften, innan gick det inte att få rätt flyt på tonarmen utan att ge den all luft och då stannar skivtallriken. Huven på kompressorn har jag tagit av. Den blir gärna överhettad och tjuvstannar vid långa lyssningspass annars. Då har jag ändå smort upp och oljat in rörliga delar. Det gör att den låter lite mer än när den var ny. Å andra sidan har jag ett särskilt rum av betong för den. Ska ljudtäta dörren till det rummet i vinter. I svaga passager kan man ana ett surr.

Ska kika på trådarna. Har fått för mig att Maplenoll inte finns längre.

Edit: Kul läsning. Jag känner igen alla problemen som de tar upp. Att tonarmen "fastnar" och att den "skatar" in mot centrum osv. Under spelaren sitter en ventil som fördelar luften mellan tonarm och skivtallrik. Tallriken ska nästan inte ha någon luft alls och tonarmen resten. Är lufthålen tilltäppta flyter inte tonarmen fram (förstås) och kan t o m stanna. Blir som ett hack i skivan. Efter rengöring och injustering av skivspelaren i våg har problemen lyst med sin frånvaro. Å andra sidan har jag inte spelat mer än något tjog LP-skivor sedan jag snurrade igång den. Det är först de senaste veckorna som jag använder den mer regelbundet igen. Efter att jag kom över en liten AD-omvandlare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-04 09:24

Jag gillar annonsören ganska ödmjuka inställning: "Jag vet att den har kostat ganska mycket pengar men det är svårt att veta vad den kan vara värd idag." Många hade i hans situation tagit i något förfärligt, eller nästan skänkt bort, utan att ta reda vad vettigt pris är.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-04 09:57

Om man gillar att meka så är väl denna spelare absolut en trevlig utmaning.

Kanske låter den bra också?

Själv har jag vuxit ifrån den delen av hobbyn, jag kan sträcka mig till att hålla nålen ren och torka av remmen vartannat år :-)

/ B

Användarvisningsbild
Banditen01

Inläggav Banditen01 » 2012-09-04 10:03

Bill50x skrev:Om man gillar att meka så är väl denna spelare absolut en trevlig utmaning.

Själv har jag vuxit ifrån den delen av hobbyn, jag kan sträcka mig till att hålla nålen ren och torka av remmen vartannat år :-)

/ B

:D :D :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-04 13:51

Bill50x skrev:Om man gillar att meka så är väl denna spelare absolut en trevlig utmaning.

/ B

På den tiden jag använde den dagligdags torkade jag aldrig av någon rem ens, den bara snurrade och gick. Att den blev trögstartad när den stått i fem-sex år berodde nog mest på att förrådet som den stod i täcktes av ett tunt lager slipdamm vid ett tillfälle.

Och ja, den låter bra. Jag köpte den efter att ha lyssnat på LP12 hos High Fidelity på Karlavägen (och där lät det ändå riktigt, riktigt bra på den tiden) men Maplenoll var absolut vassare. Tyckte jag då. Idag hade jag nog uppskattat en enkel spelare som LP12 eftersom jag ändå spelar relativt lite vinyl. Jag har ett renoveringsobjekt till som också spelar skjortan av vilken skotsk spelare som helst när den är i form, en CJ Walker 55 som nog inte många sett och ännu färre hört. De var inte lika framgångsrika i sin marknadsföring *s*. Den levererades ofta med en tonarm från Linn, fast jag valde förstås en äkta SME-arm.

Här kan du höra hur bra den låter ;-) http://www.youtube.com/watch?v=W-GrDPTHaw8

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-04 13:58

hifikg skrev:...en CJ Walker 55 som nog inte många sett och ännu färre hört.

Ahhh, nostalgi... skön spelare....

Bra musik i länken förresten, vad är det?

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-04 14:03

Bill50x skrev:
hifikg skrev:...en CJ Walker 55 som nog inte många sett och ännu färre hört.

Ahhh, nostalgi... skön spelare....

Bra musik i länken förresten, vad är det?

/ B

Det är inte så bra musik, men spelad på en sån spelare så... ;-)
Skojar bara, tror inte jag hör skillnad på den och en LP12 ens med förbundna ögon. Det är Linton Kwesi Johnson som lirar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-04 14:09

hifikg skrev:Det är inte så bra musik, men spelad på en sån spelare så... ;-)
Skojar bara, tror inte jag hör skillnad på den och en LP12 ens med förbundna ögon. Det är Linton Kwesi Johnson som lirar.

Shit, det borde jag förstått/kommit ihåg. Men jag har bara en skiva med honom och det var superlänge sedan jag lyssnade på denna.

Riktigt bra, men det krävs förstås en LP12:a för att förstå helheten ;-)

/ B

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2012-09-04 17:45

Jag har ett renoveringsobjekt till som också spelar skjortan av vilken skotsk spelare som helst när den är i form, en CJ Walker 55 som nog inte många sett och ännu färre hört. De var inte lika framgångsrika i sin marknadsföring *s*.

Jodå, en polare hade en Walker i början på 80-talet. Den lät mycket bra, bl.a. fick den mej att inse att min dåvarande Era var skräp. Det blev en Ariston RD-80, den gången (fortfarande den bästa uppgradering jag gjort, men det är en annan historia).

JohanR

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-04 19:50

Walker-spelaren var dock långt ifrån spelaren på bilden, Pink Triangle. Kommer inte ihåg armen men pickupen var en Audio Note.

Bild
Senast redigerad av RogerGustavsson 2012-09-06 08:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-04 22:24

RogerGustavsson skrev:Walker-spelaren var dock långt ifrån spelaren på bilden, Pink Triangle. Kommer inte ihåg armen men pickupen var en Audio Note.

[list=]http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/LTS%20Huskvarna%201984%20bild%202.jpg[/list]

En sån där har jag. Inte skivspelaren alltså, men pickuprengöringsprylen. Tror inte en Pink skiljer sig så mycket från en 12:a och den var en hyfsad konkurrent till 55:an som i sin tur blir slagen av Maplenollan som tråden handlar om... fast ärligt så tror jag inte att någon hör skillnad på själva svarven när vi talar om pjäser av det här slaget. Ser vi på vilken maskin som överlevt genom decennierna så vinner Linn, för inte tillverkas väl Pink längre?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-05 01:12

Spelade First Aid Kit på den i afton och det gjorde den med bravur. Skön musik. Bra kvalitet på vinylen. Tror inte jag noterade ett enda knäppande. Och gjorde jag det så märkte jag det inte, tack vare den totalmusikaliska upplevelsen.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-09-05 02:37

hifikg skrev:Spelade First Aid Kit på den i afton och det gjorde den med bravur. Skön musik. Bra kvalitet på vinylen. Tror inte jag noterade ett enda knäppande. Och gjorde jag det så märkte jag det inte, tack vare den totalmusikaliska upplevelsen.

Köpte för ett tag sedan ett ex av även deras första skiva på vinyl (spelades in innan The Lions Roar) tyvärr tyckte jag inte den var riktigt lika klockren även om den var bra.

Just nu lyssnar jag på The Lions Roar på en helt ny-monterad Shure V-15-III på min Yamaha PF-1000.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Banditen01

Inläggav Banditen01 » 2012-09-05 23:15

Tyckte den passade in i tråden ..

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-06 00:08

Banditen01 skrev:Tyckte den passade in i tråden ..

Hard core vinyldiggare *s*
Dithän har jag inte kommit än.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-15 15:07

Jag fick i varje fall en manual tack vare tipset. Kul! Vet att jag har min egen liggande på "något bra ställe", så den poppar väl upp någon dag den med.

Återgå till Vintage-hifi