Ailert skrev:Tack för svar och bra tips på riktigt läckra matchande förstärkare! Vad är egentligen skillnaden på receivers och amplifiers? Är det radio bara på de förstnämnda? Finns det några andra fördelar respektive nackdelar? Kan man lita på att de här tipsen ni gett passar ihop avseende bottenarea och kontakter så att de kan monteras ihop enkelt? Jättesjysst erbjudande av dig phloam. Jag bor i Stockholm, finns det någon butik där man kan lita på att de har någon lämplig förstärkare inne till ett rimligt pris eller är det bara att kolla runt och vänta tills rätt pryl dyker upp?
Jag ska köpa högtalare också. Det finns mycket att välja på hos myrorna exempelvis för nästan inga pengar. Hur vet man vilka högtalare som är bra respektive mindre bra? Jag har inget behov av att kunna spela högt utan vill istället ha små högtalare av bra kvalité.
Välkommen in i vintageträsket, jag ska försöka svara på dina frågor nedan om det är något som är oklart tveka inte att fråga igen, i vintagedjungeln är vi som en stor familj
Reciever; enhet med inbyggd radiomottagare och förstärkare
amplifier; Förstärkare(med inbyggt för och slutsteg, ibland är de separata men inbyggda i samma chassi)
tuner; bara radioenheten
Pre-amp; försteg
Power-amp; Slutsteg (behöver alltså ett försteg)
Det finns både fina recievers och fina förstärkare. Sen finns de de som gjort sämre prylar. Fördelarna med reciever är att du slipper ha en separat tuner. Nackdelar är att de kan vara lite träligare att renovera om de går sönder eftersom det i många fall är fler delar på mindre yta.
Jag har inte detaljstuderat tipsen och ditt kassettdäck men kontakter brukar sällan vara ett problem, på vintagestärkare är det oftast RCA eller DINkontakter, signalmässigt är det samma och det finns kablar/adaptrar att köpa både på nätet och på kjelle(dock brukar man i sthlm få springa runt om man ska ha många eftersom kjelle gärna lagerför 1 eller 2 av varje sort i varje butik).
För att kolla måtten föreslår jag
http://www.hifiengine.com/ (gratis om man registrerar sig) där det finns servicemanualer och bruksanvisningar till väldigt mycket.
Vet ingen butik som lagerför vintagestärkare till vettiga priser i sthlm så skulle tro att man får kolla runt myrorna, loppisar, blocket och tradera och vänta på att rätt stärkare dyker upp. En gammal stärkare brukar behöva en lättare översyn också, rengörning inuti, smörjning av potentiometrar(med en speciell spray som finns på kjelle eller elfa) och en koll att inga komponenter(främst elektrolyter) har gått sönder, något som dock är enkelt att göra själv det är först när något är trasigt som det blir lite svårare.
Högtalarmässigt är det svårt att veta vad som är bra utan att provlyssna och kolla elementbestyckning, av min erfarenhet är dock en faktor att gå på är vikten, en bra högtalare väger nästan alltid mycket. (Men en tung högtalare behöver givetvis inte vara bra). Sen finns det flera kända högtalarmärken där ett par mirsch(mitt favoritmärke) i princip garanterar bra kvalitet. Likväl tidiga sonab under carlssontiden och Dali som har gjort många bra högtalare. Dessutom finns guldkorn av Martin Persson och Luxor, där måste man dock lyssna och undersöka för att vara säker.
I din situation skulle jag nog leta efter ett par Mirsch 3-28 som går att få tag i för någon eller ett par hundralappar eller sonab OA-5 typ II, båda några av sveriges mest kända högtalare genom tiderna. Jag skulle rekommendera den stora PDF-en som finns på faktiskt förstasida(Mirsch means music) som inspirationsläsning.
Nackdelen med vintagehögtalare är att man nästan alltid behöver man byta upphängningen till basarna för att skumgummit i dem har vittrat sönder med åren, men det behöver inte vara en dyr historia(vilket det snabbt blir om man lämnar in) och det går att göra själv, vill du så finns det säkerligen många här på forumet som kan hjälpa dig med det också mot att du bjuder på kaffe eller dylikt
Återigen:
Välkommen in i vintageträsket
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen