Klockradio är kul

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Klockradio är kul

Inläggav Falkis » 2012-09-15 16:20

Därför tänkte jag fråga er en sak.

Jag har kommit över en sån där mid/low-price klockradio från typ 1981, med röda siffror och jag gillar den verkligen. Den är i mint-tillstånd till det yttre, och allt fungerar.

Men det är oxid i hela skiten!

Speciellt irriterade är den oxid som bor i hjärtat av tuning-funktionen, den är skitsvår att få in en station på, verkligen millimeterprecision, och så tappar den stationen efter en stund.

Har någon en bild på hur det går till att av-oxidera en liten fjuttig tuner eller klockradio, hur det brukar se ut, varstädes jag ska spreja och inte?

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-09-16 06:41

själv har jag alltid önskat mig en sådan där gammal 60/70 tals klockradio med "nummer flappar" eller vad de nu heter, där siffrorna är på metallbrickor :lol: fast de är nästan alltid trasiga o i dåligt skick när man väl ser ett exemplar.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Cicaro

Re: Klockradio är kul

Inläggav Cicaro » 2012-09-16 07:27

Falkis skrev:Har någon en bild på hur det går till att av-oxidera en liten fjuttig tuner eller klockradio, hur det brukar se ut, varstädes jag ska spreja och inte?
.

http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor/Nätdriftapparater/

Där finns servicemanualer till något liknande en klockradio :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-09-22 15:54

GrosvenorAudio skrev:själv har jag alltid önskat mig en sådan där gammal 60/70 tals klockradio med "nummer flappar" eller vad de nu heter, där siffrorna är på metallbrickor :lol: fast de är nästan alltid trasiga o i dåligt skick när man väl ser ett exemplar.

http://dx.com/p/flip-digit-desktop-clock-black-6099

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-09-22 20:49

Min är nästan tung klockradio-hifi:

Bild

:lol:

Inga flipp-siffror dock, lite väl futuristisk trots sina 25 år. Har inte använt den på många år, men den låter riktigt fint så jag har haft svårt att slänga eländet ;-)

Återgå till Vintage-hifi