Moderator: Redaktörer
GrosvenorAudio skrev:De kassettdeck som automatiskt ställer in rätt bandtyp (normal, chrome, metal) hur funkar det? Är det sensorer som känner av hålen uppe pä kassetten?
O så en annan lurig grej...
Jag hade en gång ett yamaha deck som kunde räkna ut återstående speltid på bandet. Man ställde bara in bandlängd c60 el c90 o tryckte man sen på "remain" så räknade automatiken ut återstående speltid och detta fungerade alltid perfekt på min maskin. Men jag lyckades aldrig klura ut hur detta funkade i praktiken.. För man kunde sätta i ett halvspelat band där båda bandspolarna var halvfulla o det räknade ändå ut rätt återstående speltid.
Det där med speltid var nog helt enkelt att med hjälp av sinnrik optik kolla hur mycket band som finns på spolarna. Det borde inte kunna funka på sekunden när dock; gjorde den det?
Svempa skrev:Det vanligaste sättet att beräkna position på bandet är att jämföra hastigheten på bandtallrikarna. Rotationshastigheten på respektive tallrik mäter man med en optisk avkännare på baksidan.
Svempa skrev:Det vanligaste sättet att beräkna position på bandet är att jämföra hastigheten på bandtallrikarna. Rotationshastigheten på respektive tallrik mäter man med en optisk avkännare på baksidan. Belysningen bakom kassetten har inget med mätningen att göra.
GrosvenorAudio skrev:De kassettdeck som automatiskt ställer in rätt bandtyp (normal, chrome, metal) hur funkar det? Är det sensorer som känner av hålen uppe pä kassetten?
Svante skrev:GrosvenorAudio skrev:De kassettdeck som automatiskt ställer in rätt bandtyp (normal, chrome, metal) hur funkar det? Är det sensorer som känner av hålen uppe pä kassetten?
Som PerStromberg säger fanns det redan i standarden små hål i kassetterna som gick att känna av mekaniskt. Lustigt nog gick det inte att sälja däck som kände av detta automatiskt på 70-talet, eftersom folk inte trodde att de kunde spela krom- eller metallband om inte den lilla switchen som man bytte med fanns.
Tiderna förändras...
Bill50x skrev:Jo, men det fanns också olika varianter på band, Ferro-Chrome tex, och det gjorde att den automatiska switchen inte alltid var så lämplig. De bästa däcken hade dessutom separata inställningar för tex "vanliga" band och metallband, dessutom kunde man separat ställa in EQ mellan 70 resp 120 uS.
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Jo, men det fanns också olika varianter på band, Ferro-Chrome tex, och det gjorde att den automatiska switchen inte alltid var så lämplig. De bästa däcken hade dessutom separata inställningar för tex "vanliga" band och metallband, dessutom kunde man separat ställa in EQ mellan 70 resp 120 uS.
Var det bara EQ som förändrades? Jag har för mig att switchen påverkade både förspäning (bias) och EQ, och de nya banden ville ha en "ny" kombination.
GrosvenorAudio skrev:själv förvånas jag ännu ibland över hur bra musik kan låta från ett kassettband. Förutsättningen är förstås att det är korrekt inspelat med bra elektronik. Tycker det är lite som att jämnföra cd ljud med vinyl, det finns en annorlunda värme o närvaro i ljudet från ett kompetent kassettdeck.
RogerGustavsson skrev:Dessutom verkar banden tappa lite information över tid.
PerStromgren skrev:Vad händer när ett band åldras? Jag tycker mig märka tydlig effekt efter bara något år, men så kan det väl inte vara?
PerStromgren skrev:Vad händer när ett band åldras? Jag tycker mig märka tydlig effekt efter bara något år, men så kan det väl inte vara?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster