Högtalarbygge

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
thombjon

Högtalarbygge

Inläggav thombjon » 2013-01-08 20:17

Jag vet inte om detta passar här men eftersom jag själv är mest intresserad av gamla stereo prylar så skriver jag här. :)

De flesta äldre högtalare man får tag på är mer eller mindre fyrkantiga lådor och de är inte speciellt estetiskt snygga.
Det finns snygga/annorlunda högtalare men de är rätt sällsynta.
Priset kanske inte är jättedyrt men betydigt högre än de fyrkantiga alternativen. Sen vet man ju inte hur det låter om man inte har kunnat lyssna och jämföra med andra. Jag har gått och sneglat på lite olika högtalare med annorlunda design men det har inte varit köpläge på alla.
Många är också väldigt slitna på utsidan.
Vad gör man då? Jo man knåpar ihop något själv.
Flera av de med udda design är faktiskt möjliga att få ihop själv....nåja kanske inte exakt men liknande.

Jag tänkte visa lite bilder på olika högtalare som jag tycker är snygga och försöker att bygga själv. Och jag tar innehållet från andra äldre fyrkantiga lådor med bra element.
Om det är någon annan som har likande ideer så vore det kul med bilder och berättelser.

Det finns en högtalare som jag tycker är väldigt snygg och det är JBL 250 ti. De har tyvärr några nackdelar.
Priset på dessa brukar vara rätt högt och svarta passar inte hemma hos mig så det skulle vara ett par i träfaner.
Men de verkar vara sällsyntare och priset blir ännu högre.
Nu kanske det inte är så farligt att köpa ett par och sälja dem om man inte trivs med dem, man får säkert tillbaka pengarna.
Men det som mest har stoppat köpintesset är storleken. Nästan en och halv meter höga och ca 60 kg är väl stort för mig.
Jag håller på att bygga mindre varianter av såna.

Eftersom man inte är så säker på hur ljudet blir så gäller det att prova lite först. Jag gjorde 2 provlådor först i 10mm skivor.

Bild[/url]
Bild

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-01-08 20:30

Nu var det då elementen. Jag hade en ESS diskant som jag tyckte kunde passa. Men eftersom det ska bli något liknande 250 ti så tyckte jag att resten skulle vara JBL.
Jag fick tag i en 2105 som mellanregister och en 2213H som bas

Bild

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-01-08 20:31

10 mm skivor är bra tunt även om man enbart ska experimentera.
Blir annat ljud när du sedan bygger med tjockare skivor.
Om jag ser rätt så ser det ut som om du använder vanligt trälim vilket inte är så bra.
Köp purutanlim (stavas?) som aldrig släpper och är en bra investering.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-01-08 20:39

Ja det kanske blir så men de där skivorna är ganska styva.
Limmet är lite för sent, det mesta är klart men jag skruvade ihop lådorna också. Får kolla det limmet vid nästa bygge

I alla fall....testa. Jag har en del högtalare och lånade filter från dessa och provade lite hit och dit. Jag tittade även på JBL.s filter som finns på nätet.
Efter en hel del lyssnande så kom jag fram till att det enklaste lät bäst.
Jag gjorde egna filter och delade mellanregistret vid ca 800 Hz 12db och diskanten vid 2000 Hz 18 db.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-01-08 20:44

Nu har jag kommit så här långt och håller på att fräsa ur får högtalarelementen.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-01-08 20:50

Tänkte bara lämnar lite råd. Limmet är kanon och ska du ha isär det efter limning så följer trät med. Limskarven släpper aldrig.
Bra att ha till bland annat stolar som glappar åt alla håll.

Oavsett så är det ett fint arbete du utför.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-01-08 21:17

Snygg faner på 10mm skivor!
Har du kollat
http://www.troelsgravesen.dk/JBL_L100_08.htm samma basar och mellanregister som du har.

10mm är inte fel :D Kolla http://www.troelsgravesen.dk/vintageBC1.htm
Allt du behöver är att limma dit Asfaboard (BeijerBygg har detta) Jag skulle inte använda trälim utan ett tunnt lager silikonlim, det finns tom en akustisk variant med bra dämpning på byggvaruhusen.

Det skall bli kul att följa fortsättningen...

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-08 21:21

Trälim duger väldigt utmärkt för att limma trä.
Men man måste få bra anliggning mellan ytorna, det är inget starkt om det
används som fyllnadsmaterial.
Det är iofs inte polyuretanlim heller, om nu någon trodde det. Fast PU-lim fyller
dock väldigt bra iom att det expanderar. Men det är bara liksom ett ganska
svagt skum.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-01-08 23:05

Snygg faner på 10mm skivor!

Det kanske finns också men jag gjorde dem först i 10mm endast för att testa om jag fick något ljud i dem och om det var någon ide att fortsätta.
Och det blev det, det blev en trevlig överraskning hur bra det blev.
Fanerskivorna är 19 mm.

Jo jag har sett den här kombinationen av element i flera olika JBL högtalare.

Jag har inte hunnit lika långt på båda högtalarna. Här är den andra.

Bild

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-01-08 23:09

Här kommer några fler bilder på den som har kommit längst.
Jag har hunnit fräsa klart för elementen ikväll.

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-08 23:11

Jäklar i havet - här går det undan!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2013-01-08 23:31

jäkla va snyggt!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-09 00:16

Blir ju riktigt snyggt det där, ska bli intressant och höra hur du tycker det låter.
Tycker du ska passa på att skicktlimma mer material på väggarna innan du stänger igen botten.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-09 11:27

Instämmer i hyllningskören. Skitsnyggt!
Hur blir det med invändig stagning?
/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-01-09 12:20

Tycker du ska passa på att skicktlimma mer material på väggarna innan du stänger igen botten.

Hur blir det med invändig stagning?

Jag vet inte riktigt vad du menar med mer material på väggarna.
Jag gjorde så att jag klädde in testlådorna som är 10 mm med de fanerade på 19 mm så totalt är väggarna 29 mm.
Om man tittar på andra högtalare i denna storleken så har jag inte sett så många med inre stagning.
Dessa blir totalt 93 cm över havet och med den tjockleken på väggarna tror jag inte det behövs mer. Jag hade inte planerat något i alla fall. :)

Däremot så vet jag inte hur jag ska göra dämpningen inne i lådan.
Förr var det mest en större "tuss" med något dämpmaterial, men nu finns det även skumgummi att sätta på väggarna.
Är det någon som vet för eller nackdelar med olika sätt att dämpa inuti lådorna?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-09 12:27

Ursäkta, jag missade fanerets tjocklek tidigare i tråden.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-01-09 12:46

Heja, heja - det där blir ju helsnyggt! Men varför sitter inte mid och diskant närmre varandra? Vad blir det för delning mot basen?

Sen en kommentar gällande lim. Jag har byggt högtalare i över 30 år och alltid använt bara vanligt vitt trälim, till såväl kabinett (spån/plyfa/MDF) som fanér och jag har aldrig haft problem med släpp, sprickor eller andra fenomén. Så du behöver nog inte vara orolig. Dock gäller ju alltid att ytor som limmas måste sättas under press för att limmet ska fästa ordentligt.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-09 13:07

Och att det är dammfritt. Jag tror folk i gemen har väldigt vaga uppfattningar om hur lim rent fysiskt fungerar. Vitlim är vrålstarkt så länge ytorna håller sig torra och dammfria.

Hur fäste du de yttre fanerade skivorna mot den inre?

/Anders

Ps. Kommer gärna och tittar på bygget någon dag!! ds
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-01-09 13:11

Men varför sitter inte mid och diskant närmre varandra?

Det är mest för att jag lättare skulle kunna göra den yttre "grillen".
eller vad den nu kallas. Så att det skulle gå att göra som det är på original 250ti. Att diskanten inte ligger bakom tyget och då få den övre kanten att inte vara så nära diskanten. Det är en ren design grej.

Vad blir det för delning mot basen?

Jag skrev tidigare i tråden hur jag hade gjort filtret. Jag tittade på JBLs delningsfilter och även på ESS eftersom jag har en sån diskant och delade vid 800Hz och 2000Hz. Men bästa ljudet fick jag om jag bara ströp mellanregistret och diskanten. Jag testade med en del olika andra komplicerade filter men det blev inte lika bra.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-01-09 13:14

Hur fäste du de yttre fanerade skivorna mot den inre?

Eftersom det är väldigt plana skivor så var det inte så svårt att limma dem.
Det är ju bara att sätta några tvingar på lämpliga ställen. :)

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-01-09 13:16

Ps. Kommer gärna och tittar på bygget någon dag!! ds

Du är välkommen att både titta och lyssna. :)

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-01-09 13:35

Förutom det där med dämpningen så är har jag även tittat på de olika baskoncepten

JBL brukar ha basreflex
Infinity gjorde många slutna lådor.
ESS använder mest slavbas

och alla tycker de är bäst!!! vad konstigt?!?! 8O :roll: :D

För att lösa detta skulle man behöva 3 lika dana lådor med de 3 olika sätten för att verkligen se om det blir någon skillnad.

Jag tänkte börja med att ett slutet system al'a Infinity.
Mest för att då behöver jag inte göra några hål som jag senare ångrar.

Är det någon som har några ideer om detta och dämpningen?

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2013-01-09 15:27

DrBoar skrev:Har du kollat
http://www.troelsgravesen.dk/JBL_L100_08.htm samma basar och mellanregister som du har.

Titta på Troels ombyggnad av JBL L100 till större lådor.
Där finns mycket information att hämta.
Du kan också prova att maila honom, vet han något om elementen
du har så kanske du får lite tips.

Han klär invändigt med skum. Sedan kan lite stenull räcka.

För filterdesignen så måste du nog ta hänsyn till att du INTE
har samma element som i L100:an. Där finns JBL 123 (bas)
och JBL LE5-2 (mellanregister som sitter i en egen liten sluten låda).
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-09 16:45

Mellanregisterhögtalaren brukar alltid sitta i en egen låda för att inte ljudtrycket från basen ska störa mellanregistrets rörelser.
Jag skulle rekommendera att du gör en låda av lagom storlek och limmar in bakom mellanregistret. Jämför andra högtalare med samma mellenregister för lämplig storlek.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-09 18:08

Väldigt snyggt byggt.
Men även jag saknar något stag och en egen låda till mellanregistret.

Sen har ju avståndet mellan diskant och mellanreg en inverkan på ljudet. Men om den är särskilt negativ beror nog på.

Är det 800 och 2000Hz 18dB elektrisk delning du pratar om eller akustisk?
Som vanligt vill jag starkt råda till att mäta ordentligt och konstruera filter utifrån detta.
Men du har kanske beaktat sådana ting?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-01-09 19:49

För filterdesignen så måste du nog ta hänsyn till att du INTE
har samma element som i L100:an. Där finns JBL 123 (bas)
och JBL LE5-2 (mellanregister som sitter i en egen liten sluten låda).

2213 och 123A har exakt samma värden 2213H klarar mer effekt annars är de likvärdiga. 2213 ingår i den professionella serien och 123 är för hemstereo. Jag vet inte varför JBL har haft olika nummer på dessa när alla värden är lika, eller är det något annat som skiljer som JBL inte uppger. Samma gäller LE5 och 2105.

Det var ett jäkla fint bygge som Troels har gjort. Men han måste ha gjort alla träbitarna någon annan stans för det finns ju inte ett enda litet sågspån. :D

Den där lådan bakom mellanregistret har jag sett och tänkt testa att försöka hitta en sån.

Är det 800 och 2000Hz 18dB elektrisk delning du pratar om eller akustisk?
Som vanligt vill jag starkt råda till att mäta ordentligt och konstruera filter utifrån detta. Men du har kanske beaktat sådana ting?

Jag börjar strypa frekvensen vid 800Hz för mellanregistret och med 12db.
Och diskanten vid 2000Hz med 18db.
Detta för att jag tyckte det lät bäst med denna delning och ESS kör inte längre ner än 2000Hz på denna diskanten.
För min del så tycker jag det är bättre att örat får avgöra vad som låter bra än att de mäter bra. Jag har varit med och gjort lite mätningar och lyssningar och bara för att en högtalare har bra mätvärden är inte detsamma som att det låter bra. :)
Sen vet jag vet inte riktigt vad du menar med elektrisk delning i högtalare?

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2013-01-09 20:58

Gratulerar till ett mycket snyggt bygge! Härligt ljust faner, och snyggt med listerna. Blir nog också riktigt snyggt med designen på fronten med, efter vad jag kan föreställa mig.

Varför inte montera in en mellanvägg så att du får samma volym 44.4L som JBL använt för den basen. Då har du automatisk mellanregistret avskilt, vilket är mer eller mindre ett krav. Din låda är väl betydligt större än JBL's 44.4 L föreställer jag mig?

Som någon nämnde så är nog elementplaceringarna lite off, s.a.s. men med lite avstånd så blir det nog bra det med? Tycker själv att simulera i Basta kan vara en bra vägledning vid utformning av filter, även utan uppmätta impedanser.

Ser fram emot att ta del av fortsättningen.
Faktiskt.se är faktiskt INTE SÅ fantastiskt, trots allt.

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2013-01-09 21:00

Jag tror att det är magneterna som skiljer, om det är den ena som har alnico
och den andra inte.
Jag kan ha fel men det är ovanligt. 8)

I vart fall, mina varmaste gratulationer till ett snyggt bygge. Jag ser inte mycket
sågspån på dina bilder heller. :)
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-09 22:07

med elektrisk delning avses den elektriska överföringsfunktionen.
lite förenklat kan man säga att ett 18dB/oktav filter har tre komponenter:
en seriell spole, parallell kondensator, seriell spole
men denna elektriska överföringsfunktion samverkar med den frekvensgång som elementet har i lådan och ger en helt annan akustisk överföring. Rullar tex elementet av vid samma frekvens så kommer detta adderas till den elektriska överföringsfunktionen och ge ett akustiskt filter av högre ordning (dvs brantare än 18dB/oktav) eller tvärt om.
Så med tanke på att elementet i sig inte är linjärt och att lådans inverkan inte är linjär så kommer ett filter inte ge den elektriska överföringsfunktionen alls.

Sen kommer elementets fas in och skillnaden mellan olika element sinsemellan.
Det enklaste exemplet är första ordningens filter där lågpass (mid) och högpass(diskant) summerar till noll då LP är -90grader och HP är +90grader.
Men eftersom diskant och mid kommer ha olika fas vid delningsfrekvensen kommer detta inte fungera.

Till detta kommer det komplexa arbetet med att få off-axisegenskaper rätt. Dessa påverkas av elementens placering på baffeln och relativt varandra, baffelns kanter, filtrets ordningstal och den fas enskilda element får.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-01-09 23:17

Hmm...man kan nog göra filter hur komplicerade som helst och undrar om det verkligen går att tillgodose alla problem. :)
När jag gick i skolan så var det inte bara datorer utan väldigt mycket elektronik. Jag hade faktiskt en hel bok om filter som tyvärr har försvunnit i någon flytt. :(
Jag får nog köra med öronen i alla fall. :)

Så här ser de ut efter inoljning. Det blir nog några gånger innan det blir helt bra.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-09 23:19

Hur blir det med mellanregisterkavitet?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2013-01-09 23:20

grymt fina! :D

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-01-10 09:17

Hur blir det med mellanregisterkavitet?

Det vet jag inte ens vad det är :)

så jag kommer förmodligen inte att höra det heller :D

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-10 09:19

Du kommer nog höra det. Det har skrivits tidigare i tråden att mellanregistret ska få sin egen kavitet att spela i, för att inte påverkas av trycket i lådan som basen skapar.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-10 09:20

tvett skrev:Du kommer nog höra det. Det har skrivits tidigare i tråden att mellanregistret ska få sin egen kavitet att spela i, för att inte påverkas av trycket i lådan som basen skapar.

+1
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-01-10 09:45

Du kommer nog höra det. Det har skrivits tidigare i tråden att mellanregistret ska få sin egen kavitet att spela i, för att inte påverkas av trycket i lådan som basen skapar.

Jaha är det den där burken som ska sitta bakom mellanregistret? :idea:
i så fall skrev jag förut att jag tänkte fixa en sån.
Jag tänkte inte limma igen botten direkt utan bara skruva den för att kunna testa mer. Så det kan bli en del förändringar med dämpning och mellanväggar och annat innan det är helt klart. Fast det kan ju ta sin lilla tid.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-01-10 10:26

Återigen, grymma byggen och fin finish. Hur har du gjort för att få till så snygga avrundningar av kvartsstaven runt överkanten?

2105 är en mycket bra bredbandare. Jag har använt fyra sådana i små sångmonitorer på stativ. Synd dock att begränsa arbetsområdet till 800-2000 Hz. Jag hade utan vidare låtit den spela ner mot 300 Hz och då även med tanke på att basen förmodligen låter bättre och att ljudbilden koncentreras bättre runt den övre delen av högtalaren.

Om du har möjlighet att testa med ett aktivt 3-vägsfilter och seprata slutsteg skulle du ganska enkelt kunna prova ut lämpliga delningsfrekvenser. Jag tror nämligen att även diskanten skulle må väl av att delas lite högre upp :) .

Här är länk till databladet. Intressant rubrik; "Speech range transducer" och intressant läsning om spridning och verkningsgrad på sidan 2:

http://www.jblpro.com/pages/pub/obsolete/2105h.pdf

PS Notera även att de flesta JBL-element har "omvänd polaritet". Så är det t.ex. med detta element. Plus på svart terminal gör att konen rör sig framåt/utåt.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-01-10 16:36

Hur har du gjort för att få till så snygga avrundningar av kvartsstaven runt överkanten?

Slipa, slipa och åter slipa. Man får vara försiktig bara så att man inte tar för mycket på faneret. Jag har använt raspen till allt som finns med på en av bilderna. 8) :D

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-01-12 12:18

Så nu är den högtalaren inoljad för sista gången och hålen är svartmålade.Det är lite tidsödande för även om det inte luktar jättemycket så märks det ändå. Den får stå i källaren tills oljan har torkat ordenligt.
Nu är den allra roligaste delen kvar att montera element och få spela på den. Den andra håller jag fortfarande på att limma lister och sen återstår allt slipjobb.

Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-13 01:58

Tjusigt. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-01-13 12:59

Så nu är den första inkopplad och provspelad.......och ja vad ska man säga. Jag är väldigt positivt överraskad hur bra ljud det blev. Det kanske är tur eller är den designen som JBL gjorde, med att ingen vägg är parallell med någon annan, är väldigt lyckad. Även dessa gamla JBL element går inte av för hackor heller. Några små justeringar kommer jag säkert att göra med tiden men den andra ska bli färdig först. De är nog tillräckligt styva för inte ens Rammstein - Los lyckades jag känna på utsidan.

Är det någon som är intresserad av att titta och lyssna så är alla välkomna. Skicka ett PM.

Och så några bilder. Den står jämte ESS högtalaren som det var meningen att de skulle ersätta medan de är på renovering, mest yttre.

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-13 14:31

En fasttejpad pepparkaksburk bakom mellanregistret skulle nog hjälpa det att leva lättare. För visst har du inte gjort nåt alls åt det än?

Ser grymt fina ut i rummet :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-01-13 14:56

En fasttejpad pepparkaksburk bakom mellanregistret skulle nog hjälpa det att leva lättare. För visst har du inte gjort nåt alls åt det än?

Mycket riktigt, det är inte gjort ännu. Men jag har för mig att den ska stämmas av, att det ska räknas fram hur stor den ska vara?
Jag var också för nyfiken hur det skulle låta. :)

Jag ska inte spela så mycket på denna ännu, inte förrän den andra är klar så kan jag jämföra lite mer vilka skillnader det blir vid olika förändringar.

Fast det är en annan sak jag tänkte på...för andra i huset kan den uppfattas som en bra blompiedestal. Man kanske måste sätta en stor spik i mitten längst upp. :evil: :? :D

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-13 14:57

Du får bygga en fortsättning med spets.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-01-17 19:51

Så nu är den första helt klar utvändigt. Bilderna blir lite gulare i lampljus. Jag vet inte om mobilkameran har någon inställning för detta.
Telefonerna innehåller inte de bäst kamerorna. Ändrat bilderna till dagsljusbilder.

Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av thombjon 2013-01-19 13:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-17 20:31

de där föregående bilderna var väldigt stämmningsfulla när högtalaren speglade sig i den fina parketten (kom på att jag saknar mitt gamla perkettgolv)

Väldigt stilig högtalare nu snickrat ihop och om den dessutom låter bra så är ju allt toppen.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-02-03 13:40

Så nu äntligen har jag hunnit med att göra den andra färdig också.

Lite roligt är att det var en hemma som har ett par original och han tyckte att jag hade bättre finish på mina :) 8)

Bild
Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-03 16:19

Mycket stiliga :!:
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-05-07 22:18

Här är nästa projekt. Det ska bli något liknande Luxors LH 835.
De har en udda stil som jag tycker är snygg...snyggare är fyrkantiga lådor i alla fall. Den är bara löst ihopsatt ännu. Det kommer nog att ta ett tag innan jag har gjort lådorna inuti och jag har inte helt bestämt mig vilka element jag ska satsa på. :)

Bild

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2014-01-18 13:49

Det var ett tag sen jag höll på med detta men nu har jag lyckats få ihop den ena. :)

Bild

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2014-01-19 12:06

Snyggt jobb :)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-01-21 09:52

Härliga byggen!

Lycka till med Luxor-varianten.

//Rampitsch

Återgå till Vintage-hifi