När jag tittade under locket så hittade jag den här kondingen.
Som det ser ut har lyft på hatten.

Moderator: Redaktörer

jvg skrev:Vad är åsikten om STR-6040?
Googlar man runt lite verkar många tycka om den, och ljudet den ger ifrån sig.
Är den kanske värd att lägga lite tid på?
/ Joakim
AlNiCo skrev:Finns ingen poäng med att mäta likström på utgången på en sån här modell. Det är bara relevant för förstärkare med dubbel spänningsmatning och utan utgångskondensatorer.
rampitsch skrev:Har du provspelat något? Hur låter det?
jvg skrev:AlNiCo skrev:Finns ingen poäng med att mäta likström på utgången på en sån här modell. Det är bara relevant för förstärkare med dubbel spänningsmatning och utan utgångskondensatorer.
Ja det låter ju ganska rimligt..
rampitsch skrev:Har du provspelat något? Hur låter det?
Spelar riktigt fint.
I vanlig ordning har jag svårt för att jämföra och beskriva ljud, skillnaderna är minimala (som jag kan höra).
Eller så har jag för dåliga högtalare som inte kan återge alla detaljer.
Ett litet problem återstår (förutom en trasig lampa).
Tomgångsströmmen, bias, ska enligt manualen ställas till 15mV över R722, men på högra kanalen (där alla fel varit) går det inte att ställa den högre än ca. 8mV.
Sen är frågan om den alltid varit låg, trimpotten som justerar bias var låslackad (original-lack) i maxläget.
Så, ska jag jaga millivolten som saknas eller låta det vara?
/ Joakim

MiaM skrev:Syns det om det verkar ha suttit något i hålet för "52V-sidan" av R725?
MiaM skrev:Om Q705 är bytt så är väl risken att den är bytt till en modell med lägre strömförstärkning än vad konstruktionen är tänkt för?
AlNiCo skrev:Se om du hittar en transistor i någon gammal 90- eller 80-tals skräpstereo.
MiaM skrev:.....
Allmänt så fanns det åtminstone förr "översättningstabeller" för att hitta lämpliga transistorer, de var dock inte alltid helt 100%-igt pålitliga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster